- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Nissan X-Trail DIG-T

160 hk TEKNA 2WD DCT


Opgraderet storebror


Af Søren Clauding – marts 2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nissan X-Trail er storebror til Europas førende mellemstore crossover/SUV. X-Trail er den model, man vælger, hvis man er brændt varm på en Qashqai, men har brug for mere plads. Det har vi fastslået flere gange over tiden, og det billede har ikke ændret sig.

 

Men det er fire år siden, vi sidste gang gik under lakken på den nu 30 cm længere X-Trail, og præcis på den model har en del ændret sig. Visuelt, designmæssigt, men også hvad angår noget så basalt som bilens drivline.

 

En vis prisforskel

Visuelt har X-Trail fortsat en umiskendelig lighed med Qashqai. Det vil mange givet vis sætte pris på, hvis de vælger den større bil, fordi de måske er nødt til det, for familier vokser nu engang ofte, og behov ændrer sig. Priserne har også ændret sig. Sammenligner man med Qashqai iført i princippet det samme udstyr, som den nu prøvekørte X-Trail, er prisforskellen over 60.000 kroner, og det til trods for, at drivlinerne er identiske, i form af en 160-hestes DIG-T turbo benzinmotor forbundet til de to trækkende forhjul via en 7-trins DCT-automatgearkasse.

 

Så det handler altså først og fremmest om plads. I en X-Trail, der nu er 5 cm længere end for fire år siden, er den indvendige plads vokset, om end det ikke er så meget. Det er til gengæld temmelig meget plads, man fortsat disponerer over: 2 kubikmeter, når de fem bageste af bilens sæder er lagt ned, og så kan kabinen indrettes på utallige måder.




Ekstra sæder fylder

På midterste sæderække kan man skubbe sæderne frem og tilbage, ryglænene kan justeres individuelt, men man må ikke glemme, at vælger man den 7-sædede version, optager de to ekstra bageste sæder også plads, når de ikke er i brug til at sidde på.



X-Trail er ligesom Qashqai en funktionel og også designmæssigt vellykket SUV. Den er mere en SUV end en crossover, fordi den har en væsentlig forøget frihøjde på ikke mindre end 21 cm. Da den også kan købes med firehjulstræk, og man har en reelt højere siddeposition, er den i undertegnedes optik klart mere en SUV end Qashqai.

 

Komfortabel affjedring

Og så har Nissan forstået at udnytte den større frihøjde til at sikre bilen en mere komfortabel affjedring end flere af kollegerne har formået, hvilket on-board videoen her på siden synliggør. I videoen køres bilen på et ondulerende underlag, hvor det bl.a. viste sig, at de store 225/55-19 dæk trods deres lavprofil håndterede ujævnhederne ganske godt.



Det skal dog tilføjes, at den mindste standardmontering til X-Trail er 225/65-17, og med den dækmontering er der naturligt nok bedre absorbering af de små ujævnheder. Om det så sker på bekostning af lidt af stabiliteten på plan vej, kunne man gætte på, men vi har ikke prøvet det. Omvendt fortjener X-Trail med sin velfungerende multilinkbagaksel en generelt god opsætning, for derved bliver den totale køreoplevelse ekstra god.

 

Anderledes opsætning

Drivlinen kender vi fra Qashqai, og havde den i frisk erindring, fordi vi så sent som i januar prøvekørte Qashqai med præcis samme motorbestykning. Men den er anderledes konfigureret i X-Trail, hvilket direkte kan aflæses i præstationstallene.

 

X-Trail er noget længere tid om at nå de 100 km/t (11,5 sekunder ift. Qashqai’s 9,9), den kan til gengæld køre 200 km/t på toppen modsat Qashqai’s 180. Og nok så vigtigt: Benzinforbruget er ikke meget forskelligt i de to: 13,2 km/l for X-Trail og 13,9 km/l for Qashqai. Det til trods for, at X-Trail er højere, tungere og mere fartvind stryger ned under bilen på grund af den større frihøjde.



Kræfter nok

Drivlinen er meget i overensstemmelse med X-Trails vejbeliggenhed og køreevner. De 160 hestekræfter bakkes op af det store drejningsmoment, men momentkurven er, igen i sammenligning med Qashqai, rykket lidt opad, så det topper fra 1800-4250 omdr./min. Derved oplever man ikke, at motoren er anstrengt og hvad den lille sekvens i videoen viser, hvor der på halvglat underlag registreres en smule hjulspin (indtil antispin-systemet opfanger det), er meget sigende for, hvor mange kræfter, man har til rådighed. X-Trail DIG-T 160 må da også trække en anhænger på 1500 kg.

 

Tekna udstyret inkluderer Fuld LED forlys, 2-zone klimaanlæg, nøglefri betjening, Around View Monitor (kameraer på alle sider af bilen, der viser omgivelserne i fugleperspektiv) og bakkamera, varme i rat såvel som på for- og bagsæder, automatisk nødbremse med fodgængerkendelse og meget mere. Fartpilot er standard og det såkaldte ProPILOT system (som er beskrevet i testen af Qashqai i januar), der bl.a. indeholder adaptiv fartpilot, kan tilkøbes for 7.500 kroner. God idé!

Andre Nissan prøvekørsler – find dem hér >>>

Vi har prøvekørt den populære Nissan Qashqais storebror, X-Trail, med den nye 160-hestes turbo-benzinmotor og 7-trins DCT gear på udfordrende underlag. Fuld HD.



Model: Nissan X-Trail 1,3 DIG-T 160 DCT Tekna 2WD

Listepris:

Kr. 397.885

Motor og transmission:

4 cyl. 1,3 ltr. Turbo benzinmotor, 160 hk. 270 Nm/ 1800-4250 omdr./min. 7 trins DCT automatgear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

11,5 sek./ 200 km/t/ 13,2 km/l / 172 g/km

Længde:

4,69 m

Bagagerum (7 sæder):

445/1350-1996 Liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Automatisk nødbremse. Active Trace Control. Active Ride Control. 19” letmetal fælge. Fuld LED. Fartpilot. Fjernbetjent centrallås med nøglefri betjening. 6 airbags. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat med varme. Sædevarme for og bag. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Regnsensor. P-sensorer for og bag. Around View Monitor. Bakkamera. Isofix. 3 års garanti.


Link til importøren




Læderkabine er inkluderet i Tekna udstyret.







Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt