Nissan X-Trail er storebror
til Europas førende mellemstore crossover/SUV.
X-Trail er den model, man vælger, hvis man er brændt
varm på en Qashqai, men har brug for mere plads. Det
har vi fastslået flere gange over tiden, og det
billede har ikke ændret sig.
Men det er fire år siden, vi
sidste gang gik under lakken på den nu 30 cm længere
X-Trail, og præcis på den model har en del ændret
sig. Visuelt, designmæssigt, men også hvad angår
noget så basalt som bilens drivline.
En vis prisforskel
Visuelt har X-Trail fortsat
en umiskendelig lighed med Qashqai. Det vil mange
givet vis sætte pris på, hvis de vælger den større
bil, fordi de måske er nødt til det, for familier
vokser nu engang ofte, og behov ændrer sig. Priserne
har også ændret sig. Sammenligner man med Qashqai
iført i princippet det samme udstyr, som den nu
prøvekørte X-Trail, er prisforskellen over 60.000
kroner, og det til trods for, at drivlinerne er
identiske, i form af en 160-hestes DIG-T turbo
benzinmotor forbundet til de to trækkende forhjul
via en 7-trins DCT-automatgearkasse.
Så det handler altså først og
fremmest om plads. I en X-Trail, der nu er 5 cm
længere end for fire år siden, er den indvendige
plads vokset, om end det ikke er så meget. Det er
til gengæld temmelig meget plads, man fortsat
disponerer over: 2 kubikmeter, når de fem bageste af
bilens sæder er lagt ned, og så kan kabinen
indrettes på utallige måder.
Ekstra sæder fylder
På midterste sæderække kan
man skubbe sæderne frem og tilbage, ryglænene kan
justeres individuelt, men man må ikke glemme, at
vælger man den 7-sædede version, optager de to
ekstra bageste sæder også plads, når de ikke er i
brug til at sidde på.
X-Trail er ligesom Qashqai en
funktionel og også designmæssigt vellykket SUV. Den
er mere en SUV end en crossover, fordi den har en
væsentlig forøget frihøjde på ikke mindre end 21 cm.
Da den også kan købes med firehjulstræk, og man har
en reelt højere siddeposition, er den i
undertegnedes optik klart mere en SUV end Qashqai.
Komfortabel affjedring
Og så har Nissan forstået at
udnytte den større frihøjde til at sikre bilen en
mere komfortabel affjedring end flere af kollegerne
har formået, hvilket on-board videoen her på siden
synliggør. I videoen køres bilen på et ondulerende
underlag, hvor det bl.a. viste sig, at de store
225/55-19 dæk trods deres lavprofil håndterede
ujævnhederne ganske godt.
Det skal dog tilføjes, at den
mindste standardmontering til X-Trail er 225/65-17,
og med den dækmontering er der naturligt nok bedre
absorbering af de små ujævnheder. Om det så sker på
bekostning af lidt af stabiliteten på plan vej,
kunne man gætte på, men vi har ikke prøvet det.
Omvendt fortjener X-Trail med sin velfungerende
multilinkbagaksel en generelt god opsætning, for
derved bliver den totale køreoplevelse ekstra god.
Anderledes opsætning
Drivlinen kender vi fra
Qashqai, og havde den i frisk erindring, fordi vi så
sent som i januar prøvekørte Qashqai med præcis
samme motorbestykning. Men den er anderledes
konfigureret i X-Trail, hvilket direkte kan aflæses
i præstationstallene.
X-Trail er noget længere tid
om at nå de 100 km/t (11,5 sekunder ift. Qashqai’s
9,9), den kan til gengæld køre 200 km/t på toppen
modsat Qashqai’s 180. Og nok så vigtigt:
Benzinforbruget er ikke meget forskelligt i de to:
13,2 km/l for X-Trail og 13,9 km/l for Qashqai. Det
til trods for, at X-Trail er højere, tungere og mere
fartvind stryger ned under bilen på grund af den
større frihøjde.
Kræfter nok
Drivlinen er meget i
overensstemmelse med X-Trails vejbeliggenhed og
køreevner. De 160 hestekræfter bakkes op af det
store drejningsmoment, men momentkurven er, igen i
sammenligning med Qashqai, rykket lidt opad, så det
topper fra 1800-4250 omdr./min. Derved oplever man
ikke, at motoren er anstrengt og hvad den lille
sekvens i videoen viser, hvor der på halvglat
underlag registreres en smule hjulspin (indtil
antispin-systemet opfanger det), er meget sigende
for, hvor mange kræfter, man har til rådighed.
X-Trail DIG-T 160 må da også trække en anhænger på
1500 kg.
Tekna udstyret inkluderer Fuld LED forlys, 2-zone
klimaanlæg, nøglefri betjening, Around View Monitor
(kameraer på alle sider af bilen, der viser
omgivelserne i fugleperspektiv) og bakkamera, varme
i rat såvel som på for- og bagsæder, automatisk
nødbremse med fodgængerkendelse og meget mere.
Fartpilot er standard og det såkaldte ProPILOT
system (som er beskrevet i testen af Qashqai i
januar), der bl.a. indeholder adaptiv fartpilot, kan
tilkøbes for 7.500 kroner. God idé!
|