| 
							 Det kunne jo egentlig være 
							gået meget værre. Den planlagte test af 
							Mercedes-Benz CLA Shooting Brake CLA 200d blev 
							aflyst i sidste sekund pga. uforudsete hændelser... 
							Men Mercedes i Danmark var hurtig på aftrækkeren: 
							Var det ikke noget med en AMG CLA 35 i stedet for? 
							Et ligeså hurtigt OK, for selvom det ikke normalt er 
							højtydende super-saloons, der står øverst på 
							prioriteringslisten, var den jo den eneste, der var, 
							og så stod den jo automatisk øverst! 
							  
							Dermed blev fokuspunktet 
							rettet over mod en bil, der inklusiv ekstraudstyr 
							var dobbelt så dyr som CLA 200d Shooting Brake, men 
							den leverede også dobbelt så mange hestekræfter, ja 
							lidt flere, faktisk – op til 306 hk i alt. Men 
							drejningsmomentet blev ikke fordoblet ved samme 
							lejlighed, om end de 400 Nm er pænt for en 
							benzinbil, for 200d er en dieselbil og den er god 
							for op til 320 Nm. 
							 
							
							  
							 
							Mellemstor rummelig tourer 
							Det, og så den for de fleste 
							lidt mere spiselige købspris (451.298 kroner), var 
							den egentlige grund til, at 200d var blevet 
							opprioriteret. CLA Shooting Brake er nemlig en 
							mellemstor, rummelig tourer, der oven i købet 
							glimrer ved en pæn brændstoføkonomi på over 20 km/l. 
							 
							  
							AMG CLA Shooting Brake er 
							også mellemstor og rummelig, så hvad det angår, er 
							de to biler ens, men brændstoføkonomien… OK, 12,7 
							kilometer pr. liter benzin er efter omstændighederne 
							(læs: præstationstallene) pænt, men selv de normalt 
							lavt afgiftssatte benzinbiler oversteg i dette 
							tilfælde diesel-pendanten, og det siger temmelig 
							meget: 1820 kroner/halvår for en benzin-AMG CLA og 
							1620 kroner/halvår for den almindelige Benz 
							diesel-CLA. 
							  
							AMG i stedet for Benz 
							Dermed også en anden sjov 
							forskel: I stedet for, at have Mercedes-Benz som 
							familienavn, hedder AMG-udgaven Mercedes-AMG. Det 
							viser lidt af det brede slægtskab, for AMG har 
							gennem generationer været Mercedes’ sportsafdeling. 
							”AMG” står for motorsportsafvikling og sportslig 
							styling, det er de eksperter i, og det ses tydeligt 
							i AMG CLA-modellen. ”35” refererer i øvrigt til 
							maskinkraften, sådan cirka, for trods de 306 hk 
							findes AMG CLA også i en ”45”-udgave med 385 hk og 
							en ”45 S”-version med 421 hk. 
							Og da det nu var den ”lille” 
							af sportsbilerne, blev vi på den offentlige landevej 
							med den. En anden gang, med lidt flere heste, kunne 
							det da godt være, at den skulle et smut forbi en 
							afspærret racerbane, men det blive en anden gang, 
							hvis det bliver… 
							  
							Vejgreb i rå mængder 
							Ude på den offentlige asfalt 
							klarede AMG-CLA sig da også forbavsende godt. 
							On-board videoen giver en god idé om dens 
							køreegenskaber, og det er især sat i relief af, at 
							bilen er sænket 15 mm i forhold til fx førnævnte 
							dieselbil. Men den var desuden udrustet med 245 mm 
							brede 35 procent lavprofildæk på 19” fælge, så den 
							havde ingen problemer med at slippe af med 
							kræfterne. 
							 
							
							  
							 
							Og når det så kneb, gav 
							forhjulene og den centrale styringsenhed en 
							hjælpende hånd. Sådan en AMG-CLA havde nemlig også 
							såvel 4MATIC firehjulstræk samt en særlig AMG 
							sportsautomatik med 7 trin, som den indbyggede 
							computer håndterede udmærket. Det er altså ikke 
							alene rå power, man får for merprisen… 
							  
							Større end forgængeren 
							I forhold til den tidligere 
							generation CLA Shooting Brake er den nye cirka fem 
							cm længere og fem cm bredere. Det fornemmes først og 
							fremmest i kabinepladsen i den 4,69 meter lange 
							efterhånden velvoksne mellemstørrelse premium-bil. 
							Den har det samme karakteristiske coupér/tourer 
							design som forgængeren, den nye generation ser endnu 
							mere potent ud og dermed harmonerer de mange kræfter 
							i AMG-udgaven egentlig udmærket med bilens udtryk. 
							  
							Den er et godt eksempel på, 
							at man udmærket kan låne en platform fra en i 
							princippet mindre model i form af en standard 
							A-klasse og forvandle den til en funktionel og altså 
							også temmelig hurtig tourer. Heldigvis er brugen af 
							torsionsbagaksel ikke et tema i en CLA, for 
							multilink baghjulsophænget yder et væsentligt bidrag 
							til de gode køreegenskaber. 
							  
							Opfyldes af et oprigtigt 
							ønske 
							Det er dog klart, at man ikke 
							blot skal være velbeslået, man skal også have et 
							oprigtigt ønske om at have det store fartpotentiale 
							til rådighed, hvis man erhverver sig en AMG CLA 
							Shooting Brake. Den stramme affjedring er 
							forbavsende komfortabel, hvilket tæller på positiv 
							siden, men så komfortabel er den heller ikke. 
							  
							Man skal ønske sig en bil, 
							der er velstyrende, dynamisk (og hér leverer 
							4-hjulstrækket også sit bidrag, selv på tør asfalt). 
							Og så gør det heller ingenting, at bilen er stylet 
							med skørter, spoilere og en bageste diffuser, hvis 
							effekt dog ikke er helt åbenlys – måske ville en 
							hurtig tur på en trafikfri Autobahn sende et klarere 
							signal. 
							 
							
							
							  
							 
							Vigtigt udstyr 
							AMG-CLA har indvendigt også 
							et sportsligt snit, det gælder sportssæder i Artiko 
							kunstlæder, paneler og det brede digitale 
							instrumentbræt, der er skabt i én enhed med en plan 
							skærmflade i hele bredden. 
							  
							Udvendigt har man naturligvis Fuld LED og AMG CLA er 
							også udrustet med den aktive vognbaneassistent, der 
							iblandt føles som om, at den har sit eget liv at 
							leve. Skiltegenkendelsen er glimrende, bl.a. fordi 
							den reducerer bilens hastighed, hvis man selv 
							overser fx en skiltet hastighedssænkning. Systemet 
							opdager dog ikke enhver skiltning, men mon ikke de 
							allerfleste bilister må indrømme, at det gør de 
							heller ikke. Så er det jo godt, hvis de to kan 
							supplere hinanden – det et ikke godt for bødekassen, 
							men måske for trafiksikkerheden. 
							  
							 
							  |