Det kunne jo egentlig være
gået meget værre. Den planlagte test af
Mercedes-Benz CLA Shooting Brake CLA 200d blev
aflyst i sidste sekund pga. uforudsete hændelser...
Men Mercedes i Danmark var hurtig på aftrækkeren:
Var det ikke noget med en AMG CLA 35 i stedet for?
Et ligeså hurtigt OK, for selvom det ikke normalt er
højtydende super-saloons, der står øverst på
prioriteringslisten, var den jo den eneste, der var,
og så stod den jo automatisk øverst!
Dermed blev fokuspunktet
rettet over mod en bil, der inklusiv ekstraudstyr
var dobbelt så dyr som CLA 200d Shooting Brake, men
den leverede også dobbelt så mange hestekræfter, ja
lidt flere, faktisk – op til 306 hk i alt. Men
drejningsmomentet blev ikke fordoblet ved samme
lejlighed, om end de 400 Nm er pænt for en
benzinbil, for 200d er en dieselbil og den er god
for op til 320 Nm.
Mellemstor rummelig tourer
Det, og så den for de fleste
lidt mere spiselige købspris (451.298 kroner), var
den egentlige grund til, at 200d var blevet
opprioriteret. CLA Shooting Brake er nemlig en
mellemstor, rummelig tourer, der oven i købet
glimrer ved en pæn brændstoføkonomi på over 20 km/l.
AMG CLA Shooting Brake er
også mellemstor og rummelig, så hvad det angår, er
de to biler ens, men brændstoføkonomien… OK, 12,7
kilometer pr. liter benzin er efter omstændighederne
(læs: præstationstallene) pænt, men selv de normalt
lavt afgiftssatte benzinbiler oversteg i dette
tilfælde diesel-pendanten, og det siger temmelig
meget: 1820 kroner/halvår for en benzin-AMG CLA og
1620 kroner/halvår for den almindelige Benz
diesel-CLA.
AMG i stedet for Benz
Dermed også en anden sjov
forskel: I stedet for, at have Mercedes-Benz som
familienavn, hedder AMG-udgaven Mercedes-AMG. Det
viser lidt af det brede slægtskab, for AMG har
gennem generationer været Mercedes’ sportsafdeling.
”AMG” står for motorsportsafvikling og sportslig
styling, det er de eksperter i, og det ses tydeligt
i AMG CLA-modellen. ”35” refererer i øvrigt til
maskinkraften, sådan cirka, for trods de 306 hk
findes AMG CLA også i en ”45”-udgave med 385 hk og
en ”45 S”-version med 421 hk.
Og da det nu var den ”lille”
af sportsbilerne, blev vi på den offentlige landevej
med den. En anden gang, med lidt flere heste, kunne
det da godt være, at den skulle et smut forbi en
afspærret racerbane, men det blive en anden gang,
hvis det bliver…
Vejgreb i rå mængder
Ude på den offentlige asfalt
klarede AMG-CLA sig da også forbavsende godt.
On-board videoen giver en god idé om dens
køreegenskaber, og det er især sat i relief af, at
bilen er sænket 15 mm i forhold til fx førnævnte
dieselbil. Men den var desuden udrustet med 245 mm
brede 35 procent lavprofildæk på 19” fælge, så den
havde ingen problemer med at slippe af med
kræfterne.
Og når det så kneb, gav
forhjulene og den centrale styringsenhed en
hjælpende hånd. Sådan en AMG-CLA havde nemlig også
såvel 4MATIC firehjulstræk samt en særlig AMG
sportsautomatik med 7 trin, som den indbyggede
computer håndterede udmærket. Det er altså ikke
alene rå power, man får for merprisen…
Større end forgængeren
I forhold til den tidligere
generation CLA Shooting Brake er den nye cirka fem
cm længere og fem cm bredere. Det fornemmes først og
fremmest i kabinepladsen i den 4,69 meter lange
efterhånden velvoksne mellemstørrelse premium-bil.
Den har det samme karakteristiske coupér/tourer
design som forgængeren, den nye generation ser endnu
mere potent ud og dermed harmonerer de mange kræfter
i AMG-udgaven egentlig udmærket med bilens udtryk.
Den er et godt eksempel på,
at man udmærket kan låne en platform fra en i
princippet mindre model i form af en standard
A-klasse og forvandle den til en funktionel og altså
også temmelig hurtig tourer. Heldigvis er brugen af
torsionsbagaksel ikke et tema i en CLA, for
multilink baghjulsophænget yder et væsentligt bidrag
til de gode køreegenskaber.
Opfyldes af et oprigtigt
ønske
Det er dog klart, at man ikke
blot skal være velbeslået, man skal også have et
oprigtigt ønske om at have det store fartpotentiale
til rådighed, hvis man erhverver sig en AMG CLA
Shooting Brake. Den stramme affjedring er
forbavsende komfortabel, hvilket tæller på positiv
siden, men så komfortabel er den heller ikke.
Man skal ønske sig en bil,
der er velstyrende, dynamisk (og hér leverer
4-hjulstrækket også sit bidrag, selv på tør asfalt).
Og så gør det heller ingenting, at bilen er stylet
med skørter, spoilere og en bageste diffuser, hvis
effekt dog ikke er helt åbenlys – måske ville en
hurtig tur på en trafikfri Autobahn sende et klarere
signal.
Vigtigt udstyr
AMG-CLA har indvendigt også
et sportsligt snit, det gælder sportssæder i Artiko
kunstlæder, paneler og det brede digitale
instrumentbræt, der er skabt i én enhed med en plan
skærmflade i hele bredden.
Udvendigt har man naturligvis Fuld LED og AMG CLA er
også udrustet med den aktive vognbaneassistent, der
iblandt føles som om, at den har sit eget liv at
leve. Skiltegenkendelsen er glimrende, bl.a. fordi
den reducerer bilens hastighed, hvis man selv
overser fx en skiltet hastighedssænkning. Systemet
opdager dog ikke enhver skiltning, men mon ikke de
allerfleste bilister må indrømme, at det gør de
heller ikke. Så er det jo godt, hvis de to kan
supplere hinanden – det et ikke godt for bødekassen,
men måske for trafiksikkerheden.
|