- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Mercedes-AMG CLA 35 Shooting Brake AMG DCT 7G


Lynhurtigt alternativ


Af Søren Clauding – marts 2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det kunne jo egentlig være gået meget værre. Den planlagte test af Mercedes-Benz CLA Shooting Brake CLA 200d blev aflyst i sidste sekund pga. uforudsete hændelser... Men Mercedes i Danmark var hurtig på aftrækkeren: Var det ikke noget med en AMG CLA 35 i stedet for? Et ligeså hurtigt OK, for selvom det ikke normalt er højtydende super-saloons, der står øverst på prioriteringslisten, var den jo den eneste, der var, og så stod den jo automatisk øverst!

 

Dermed blev fokuspunktet rettet over mod en bil, der inklusiv ekstraudstyr var dobbelt så dyr som CLA 200d Shooting Brake, men den leverede også dobbelt så mange hestekræfter, ja lidt flere, faktisk – op til 306 hk i alt. Men drejningsmomentet blev ikke fordoblet ved samme lejlighed, om end de 400 Nm er pænt for en benzinbil, for 200d er en dieselbil og den er god for op til 320 Nm.



Mellemstor rummelig tourer

Det, og så den for de fleste lidt mere spiselige købspris (451.298 kroner), var den egentlige grund til, at 200d var blevet opprioriteret. CLA Shooting Brake er nemlig en mellemstor, rummelig tourer, der oven i købet glimrer ved en pæn brændstoføkonomi på over 20 km/l.

 

AMG CLA Shooting Brake er også mellemstor og rummelig, så hvad det angår, er de to biler ens, men brændstoføkonomien… OK, 12,7 kilometer pr. liter benzin er efter omstændighederne (læs: præstationstallene) pænt, men selv de normalt lavt afgiftssatte benzinbiler oversteg i dette tilfælde diesel-pendanten, og det siger temmelig meget: 1820 kroner/halvår for en benzin-AMG CLA og 1620 kroner/halvår for den almindelige Benz diesel-CLA.

 

AMG i stedet for Benz

Dermed også en anden sjov forskel: I stedet for, at have Mercedes-Benz som familienavn, hedder AMG-udgaven Mercedes-AMG. Det viser lidt af det brede slægtskab, for AMG har gennem generationer været Mercedes’ sportsafdeling. ”AMG” står for motorsportsafvikling og sportslig styling, det er de eksperter i, og det ses tydeligt i AMG CLA-modellen. ”35” refererer i øvrigt til maskinkraften, sådan cirka, for trods de 306 hk findes AMG CLA også i en ”45”-udgave med 385 hk og en ”45 S”-version med 421 hk.

Og da det nu var den ”lille” af sportsbilerne, blev vi på den offentlige landevej med den. En anden gang, med lidt flere heste, kunne det da godt være, at den skulle et smut forbi en afspærret racerbane, men det blive en anden gang, hvis det bliver…

 

Vejgreb i rå mængder

Ude på den offentlige asfalt klarede AMG-CLA sig da også forbavsende godt. On-board videoen giver en god idé om dens køreegenskaber, og det er især sat i relief af, at bilen er sænket 15 mm i forhold til fx førnævnte dieselbil. Men den var desuden udrustet med 245 mm brede 35 procent lavprofildæk på 19” fælge, så den havde ingen problemer med at slippe af med kræfterne.



Og når det så kneb, gav forhjulene og den centrale styringsenhed en hjælpende hånd. Sådan en AMG-CLA havde nemlig også såvel 4MATIC firehjulstræk samt en særlig AMG sportsautomatik med 7 trin, som den indbyggede computer håndterede udmærket. Det er altså ikke alene rå power, man får for merprisen…

 

Større end forgængeren

I forhold til den tidligere generation CLA Shooting Brake er den nye cirka fem cm længere og fem cm bredere. Det fornemmes først og fremmest i kabinepladsen i den 4,69 meter lange efterhånden velvoksne mellemstørrelse premium-bil. Den har det samme karakteristiske coupér/tourer design som forgængeren, den nye generation ser endnu mere potent ud og dermed harmonerer de mange kræfter i AMG-udgaven egentlig udmærket med bilens udtryk.

 

Den er et godt eksempel på, at man udmærket kan låne en platform fra en i princippet mindre model i form af en standard A-klasse og forvandle den til en funktionel og altså også temmelig hurtig tourer. Heldigvis er brugen af torsionsbagaksel ikke et tema i en CLA, for multilink baghjulsophænget yder et væsentligt bidrag til de gode køreegenskaber.

 

Opfyldes af et oprigtigt ønske

Det er dog klart, at man ikke blot skal være velbeslået, man skal også have et oprigtigt ønske om at have det store fartpotentiale til rådighed, hvis man erhverver sig en AMG CLA Shooting Brake. Den stramme affjedring er forbavsende komfortabel, hvilket tæller på positiv siden, men så komfortabel er den heller ikke.

 

Man skal ønske sig en bil, der er velstyrende, dynamisk (og hér leverer 4-hjulstrækket også sit bidrag, selv på tør asfalt). Og så gør det heller ingenting, at bilen er stylet med skørter, spoilere og en bageste diffuser, hvis effekt dog ikke er helt åbenlys – måske ville en hurtig tur på en trafikfri Autobahn sende et klarere signal.



Vigtigt udstyr

AMG-CLA har indvendigt også et sportsligt snit, det gælder sportssæder i Artiko kunstlæder, paneler og det brede digitale instrumentbræt, der er skabt i én enhed med en plan skærmflade i hele bredden.

 

Udvendigt har man naturligvis Fuld LED og AMG CLA er også udrustet med den aktive vognbaneassistent, der iblandt føles som om, at den har sit eget liv at leve. Skiltegenkendelsen er glimrende, bl.a. fordi den reducerer bilens hastighed, hvis man selv overser fx en skiltet hastighedssænkning. Systemet opdager dog ikke enhver skiltning, men mon ikke de allerfleste bilister må indrømme, at det gør de heller ikke. Så er det jo godt, hvis de to kan supplere hinanden – det et ikke godt for bødekassen, men måske for trafiksikkerheden.


Andre Mercedes prøvekørsler - find dem hér >>>

Egentlig skulle vi have prøvekørt en CLA Shooting Brake i en noget mere moderat udgave, men det endte med AMG-versionen med over 300 hestekræfter og firehjulstræk. Videoen giver en idé om, hvorvidt det var et godt bytte... Fuld HD.





Model:

Mercedes-AMG CLA 35 Shooting Brake 4MATIC AMG Speedshift DCT 7G

Listepris:

Kr. 731.298

Motor og transmission:

4 cyl turbobenzin, 2 liter. 306 hk. 400 Nm. 7-trins AMG Sports automatgear. 4MATIC 4WD.

Præstationer: acceleration 0-100 km/t/ topfart/ Brændstoføkonomi/ CO2 udledning (WLTP):

4,9 sek./ 250 km/t./ 12,0 km/l./ 178 g CO2/km.

Hjul, for / bag:

245/35-19

Længde:

4,69 m

Bagagerum:

505  liter.

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESP. Aut. nødbremse. 18” alufælge (standard) Testbil: 19". Fuld LED. Nøglefri betjening.  Multijusterbart rat. 2-zone Klimaanlæg. elektrisk justerbare Artico kunstlæder sportssæder. Adaptiv fartpilot. Sædevarme. Bakkamera. USB og AUX. Navigation.










Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt