- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: MINI Cooper SE Experience

Skarp på trenden


Af Søren Clauding – juni 2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

El-biler til langfart skal have stor rækkevidde. Elbiler til bykørsel klarer sig med mindre. De sidste er den nye trend og den har mange fordele, hvad MINI Cooper SE er et glimrende eksempel på. Den står nemlig helt skarpt på tendensen.

 

En MINI er ligesom et stykke tøj, man tager på, når man skal i byen. I byen hører den til, selvom den naturligvis glimrende kan færdes overalt. Dens avancerede hjulophængning med bl.a. multilink bagtil sikrer, at der intet problem er forbundet med at køre hurtigt i en MINI, men den elektriske udgave af den ikoniske minibil med bogstav betegnelsen ”S E”, er dog lidt anderledes.

 

Drivline fra BMW i3

MINI Cooper SE har dimensioner som en konventionel MINI, 3,85 meter lang og med moderat plads i såvel kabine som bagagerum. Men dens design, dens udseende er unikt, og det bliver bestemt ikke ringere, blot fordi man snupper drivlinen fra søsterbilen, BMW i3.

 

Man har nemlig reduceret batteriet lidt i størrelse, kapaciteten er 32,6 kWh og det rækker til 216-234 kilometer iflg. WLTP, hvilket er meget godt i trit med virkeligheden. Men hvad så, når man vil på langfart? Ja, men da finder man jo blot en anden løsning, for MINI er en bybil, det er dér, den falder i øjnene, det er dér, man fx har glæde af et ekstra godt energiregnskab, det er dér, man visse steder kan parkere gratis i bycentre (foreløbig i København) – og det er dér, der i særlig grad er brug for at få has på forureningen – både lyd og luft.

 

Tendensen er klar

Det samme har flere af kollegerne i bilbranchen fundet ud af, og elbiler med et par hundrede kilometers rækkevidde, som qua bilernes særlige karakteristika bliver til flere i bytrafik (modsat biler med forbrændingsmotorer, der kører kortere på literen ved bykørsel), er ved at poppe op på markedet.

 

Det giver god mening, for de har en håndterbar størrelse, hvorved bilen er lettere at finde parkeringsplads til, men man kan naturligvis sagtens benytte en elbil, hvis man bor i forstadskvarterer eller også lidt vej fra byerne. Det centrale er, at man hovedsageligt vil køre bil i urbant miljø, hvor rækkeviddeforskrækkelsen er undertrykt og i al væsenlighed kan lade op derhjemme eller på arbejdspladsen.

 

Alle fordelene ved den lille elbil

OK, ulempen for nogle, er den begrænsede rækkevidde, omend over 200 kilometer nu er ret langt endda. Men fordelene:

 

Energieffektiviteten er større, hvorved aftrykket på miljøet er bedre, fordi man kører længere på hver kiloWatt, der produceres for siden at finde vej ind i elbilen. Man forurener også mindre, dels fordi elbilen kan regenerer meget mere energi i bytrafik, men også fordi den ikke skal slæbe rundt på et magnumbatteri. Man belaster desuden verdens tilgængelige litium-reserver meget mindre og forureningsproblematikken, når batterierne er slidt op, er også mindre.

 

Lettere biler kører bedre

Sidst, men ikke mindst, især når det gælder en køredynamisk bil som en MINI, så kører bilen bedre, når den ikke skal slæbe rundt på det store batteri. En MINI Cooper S er godt nok 145 kg tungere end fx en Cooper S med automatgear, men størstedelen af mervægten er placeret i bunden af bilen, hvorved tyngdepunktet er sænket 3 cm (og det er meget…).

 

Designerne har så måtte forøge bilens højde med 1,8 cm, og sænke frihøjden med et par cm (ift MINI), fordi der skulle være plads til batteriet, hvilket naturligvis giver en anden affjedring, den er også blevet lidt fastere, så den kan håndtere mervægten. Derfor kører en Cooper SE også anderledes end fx en Cooper S. Den har desuden 17” fælge, 205 mm brede og med 45 procent lavprofil – det gør ikke en i forvejen spændstig affjedring mere tilgivende. Men de ser til gengæld godt ud.



Underholdende at køre

Affjedringen er dog ikke så meget fastere, at det gør noget (se videoen her på siden, optaget i hjertet af København under corona-krisen), MINI’en er stadig underholdende at køre og samtidig kan man, trods en glimrende dæmpning af indtrængende lyd, lydmæssigt få del i bylivet omkring en, også når det mere eller mindre var sat på standby. Elbiler er altid fredsommelige.

 

Drivlinen er kraftig. Ikke færre end 184 hestekræfter og en acceleration til 100 km/t på 7,3 sekunder er en mulig menu, når man sætter sig bag rattet. Men vil man gerne forlænge rækkevidden, vælger man en af de økonomiske køreindstillinger (se videoen) og det får man forbavsende meget ud af. Opvarmning er næsten gratis, fordi MINI benytter en varmepumpe til den opgave. Drejningsmomentet på 270 Nm over stort set hele hastighedsspektret er med til at gøre kørslen meget smidig. Det gør den også sjov i bytrafik.



Udmærket udstyr

Visuelt taler billederne her på siden meget, for det visuelle betyder meget i en MINI. Men udstyret er heller ikke uden betydning. En MINI Cooper SE er født med bl.a. sportssæder, den førnævnte varmepumpe koblet til et regulært klimaanlæg, regnsensor, navigation og fartpilot. Da koster den i kraft af fordelagtige afgiftsregler 265.000 kroner og er dermed den billigste MINI Cooper S på markedet (og kun et par tusind dyrere end den allerbilligste konventionelle MINI med basis udrustning).

 

Experience versionen koster knap 20.000 kroner mere og de penge er godt givet ud. Så får man med i købet sædevarme, p-sensorer og p-assistent, bakkamera, adaptivt Fuld LED lys, head-up display, Harman Kardon lydanlæg, en meget skarp 8,8” skærm samt trådløs opladning af de mobiltelefoner, der kan, og meget, meget mere.





Andre MINI prøvekørsler - find dem hér >>>


Vi har prøvet den første elektriske MINI i gaderne omkring Nyhavn og Amalienborg i København. For selv med 184 hestekræfter er det i bycentrene, en sådan bil er mest effektiv- og skaber mest opmærksomhed, når der altså overhovedet er mennesker omkring.



Model:

MINI Cooper SE Experience

Listepris:

Kr. 284.500

Motor og transmission:

El-motor, 184 hk, 270 Nm. 32,6 kWh batteri.

Præstationer: acceleration 0-100 km/t/ topfart/ Strømforbrug/ Rækkevidde (WLTP):

7,3 sek./ 150 km/t/ 152 Wh/km/ 216-234 km.

Hjul, for / bag:

205/45-17

Længde:

3,85 meter

Frihøjde:

12,8 cm

Bagagerum:

211-731 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. Aut. nødbremse. 17” alufælge. Fuld LED. P-sensorer for og bag. Multijusterbart læderrat. Varmepumpe-baseret klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle. El-sideruder for. Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme. 8,8” touch screen. Bakkamera. USB og AUX. Bluetooth. Navigation.










Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt