El-biler til langfart skal
have stor rækkevidde. Elbiler til bykørsel klarer
sig med mindre. De sidste er den nye trend og den
har mange fordele, hvad MINI Cooper SE er et
glimrende eksempel på. Den står nemlig helt skarpt
på tendensen.
En MINI er ligesom et stykke
tøj, man tager på, når man skal i byen. I byen hører
den til, selvom den naturligvis glimrende kan færdes
overalt. Dens avancerede hjulophængning med bl.a.
multilink bagtil sikrer, at der intet problem er
forbundet med at køre hurtigt i en MINI, men den
elektriske udgave af den ikoniske minibil med
bogstav betegnelsen ”S E”, er dog lidt anderledes.
Drivline fra BMW i3
MINI Cooper SE har
dimensioner som en konventionel MINI, 3,85 meter
lang og med moderat plads i såvel kabine som
bagagerum. Men dens design, dens udseende er unikt,
og det bliver bestemt ikke ringere, blot fordi man
snupper drivlinen fra søsterbilen, BMW i3.
Man har nemlig reduceret
batteriet lidt i størrelse, kapaciteten er 32,6 kWh
og det rækker til 216-234 kilometer iflg. WLTP,
hvilket er meget godt i trit med virkeligheden. Men
hvad så, når man vil på langfart? Ja, men da finder
man jo blot en anden løsning, for MINI er en bybil,
det er dér, den falder i øjnene, det er dér, man fx
har glæde af et ekstra godt energiregnskab, det er
dér, man visse steder kan parkere gratis i bycentre
(foreløbig i København) – og det er dér, der i
særlig grad er brug for at få has på forureningen –
både lyd og luft.
Tendensen er klar
Det samme har flere af
kollegerne i bilbranchen fundet ud af, og elbiler
med et par hundrede kilometers rækkevidde, som qua
bilernes særlige karakteristika bliver til flere i
bytrafik (modsat biler med forbrændingsmotorer, der
kører kortere på literen ved bykørsel), er ved at
poppe op på markedet.
Det giver god mening, for de
har en håndterbar størrelse, hvorved bilen er
lettere at finde parkeringsplads til, men man kan
naturligvis sagtens benytte en elbil, hvis man bor i
forstadskvarterer eller også lidt vej fra byerne.
Det centrale er, at man hovedsageligt vil køre bil i
urbant miljø, hvor rækkeviddeforskrækkelsen er
undertrykt og i al væsenlighed kan lade op derhjemme
eller på arbejdspladsen.
Alle fordelene ved den
lille elbil
OK, ulempen for nogle, er den
begrænsede rækkevidde, omend over 200 kilometer nu
er ret langt endda. Men fordelene:
Energieffektiviteten er
større, hvorved aftrykket på miljøet er bedre, fordi
man kører længere på hver kiloWatt, der produceres
for siden at finde vej ind i elbilen. Man forurener
også mindre, dels fordi elbilen kan regenerer meget
mere energi i bytrafik, men også fordi den ikke skal
slæbe rundt på et magnumbatteri. Man belaster
desuden verdens tilgængelige litium-reserver meget
mindre og forureningsproblematikken, når batterierne
er slidt op, er også mindre.
Lettere biler kører bedre
Sidst, men ikke mindst, især
når det gælder en køredynamisk bil som en MINI, så
kører bilen bedre, når den ikke skal slæbe rundt på
det store batteri. En MINI Cooper S er godt nok 145
kg tungere end fx en Cooper S med automatgear, men
størstedelen af mervægten er placeret i bunden af
bilen, hvorved tyngdepunktet er sænket 3 cm (og det
er meget…).
Designerne har så måtte
forøge bilens højde med 1,8 cm, og sænke frihøjden
med et par cm (ift MINI), fordi der skulle være
plads til batteriet, hvilket naturligvis giver en
anden affjedring, den er også blevet lidt fastere,
så den kan håndtere mervægten. Derfor kører en
Cooper SE også anderledes end fx en Cooper S. Den
har desuden 17” fælge, 205 mm brede og med 45
procent lavprofil – det gør ikke en i forvejen
spændstig affjedring mere tilgivende. Men de ser til
gengæld godt ud.
Underholdende at køre
Affjedringen er dog ikke så
meget fastere, at det gør noget (se videoen her på
siden, optaget i hjertet af København under
corona-krisen), MINI’en er stadig underholdende at
køre og samtidig kan man, trods en glimrende
dæmpning af indtrængende lyd, lydmæssigt få del i
bylivet omkring en, også når det mere eller mindre
var sat på standby. Elbiler er altid fredsommelige.
Drivlinen er kraftig. Ikke
færre end 184 hestekræfter og en acceleration til
100 km/t på 7,3 sekunder er en mulig menu, når man
sætter sig bag rattet. Men vil man gerne forlænge
rækkevidden, vælger man en af de økonomiske
køreindstillinger (se videoen) og det får man
forbavsende meget ud af. Opvarmning er næsten
gratis, fordi MINI benytter en varmepumpe til den
opgave. Drejningsmomentet på 270 Nm over stort set
hele hastighedsspektret er med til at gøre kørslen
meget smidig. Det gør den også sjov i bytrafik.
Udmærket udstyr
Visuelt taler billederne her
på siden meget, for det visuelle betyder meget i en
MINI. Men udstyret er heller ikke uden betydning. En
MINI Cooper SE er født med bl.a. sportssæder, den
førnævnte varmepumpe koblet til et regulært
klimaanlæg, regnsensor, navigation og fartpilot. Da
koster den i kraft af fordelagtige afgiftsregler
265.000 kroner og er dermed den billigste MINI
Cooper S på markedet (og kun et par tusind dyrere
end den allerbilligste konventionelle MINI med basis
udrustning).
Experience versionen koster
knap 20.000 kroner mere og de penge er godt givet
ud. Så får man med i købet sædevarme, p-sensorer og
p-assistent, bakkamera, adaptivt Fuld LED lys,
head-up display, Harman Kardon lydanlæg, en meget
skarp 8,8” skærm samt trådløs opladning af de
mobiltelefoner, der kan, og meget, meget mere.
|