KIA er eksperter i plug-in
hybrid teknik. Det ses på salgstallene, men
genspejles også i oplevelsen af deres PHEV’er
(PHEV=Plug-in Hybrid Electric Vehicle), hvor XCeed
Plug-in hybrid er seneste skud på stammen og optimal
til lidt af hvert.
Hvad det sidstnævnte angår,
hænger det bl.a. sammen med den hævede platform.
XCeed er hævet 4 cm i forhold til KIA Ceed, til 18,4
cm i den prøvekørte udgave med 18” fælge. Det giver
større fremkommelighed på ujævnt underlag og er
ideelt, hvis man fx bor på landet og skal køre de
første par hundrede meter på en ikke altid lige jævn
og ryddet grusvej. Samtidig er den ikke så meget
højere, som en typisk SUV vil være det, så selvom
man sidder lidt højere (og det er faktisk
forbavsende, så meget 4 cm betyder), har man ikke en
bil med SUV-karakter.
Batteriet sænker
tyngdepunktet
Det sidste har meget med
køreegenskaberne at gøre, for jo højere en bil, jo
højere tyngdepunkt. Men det netop det forhold er
reduceret i en XCeed, fordi den som en del af
plug-in hybrid teknikken bærer rundt på et 117 kg
tungt batteri – som naturligvis er placeret lavt i
bilen, hvorved tyngdepunktet sænkes, og oven i købet
skydes bagud, så man får en bedre fordeling af
bilens vægt på for- og bagaksel. Det betyder alt
andet lige bedre vejbeliggenhed, bedre
køreegenskaber og det lukrerer XCeed Plug-in på.
235/45-18 hjulene, som er
ekstraudstyr, står for 1 cm af den samlede frihøjde,
sammenlignet med de 16” hjul, som er standard i
Upgrade versionen. De giver et solidt vejgreb,
reducerer sidevindsfølsomheden til næsten ingenting,
men bidrager også til den i forvejen lidt spændstige
affjedring – som er nødvendiggjort af, at plug-in
hybrid udgaven vejer 187 kg mere end fx. den
dieseludgave, vi tidligere har prøvekørt.
På grusvejen mærker man de
små ujævnheder ret direkte, men på den plane asfalt
har man omvendt gavn af den lidt større vægt, fordi
bilen derigennem ligger roligere på vejen. Og de
større ujævnheder absorberes fremragende (se
on-board videoen her på siden).
Bagagepladsen
Plug-in hybrid teknologien
stjæler bagageplads i enhver PHEV, fordi der også
skal være plads til batteriet. I XCeed reduceres
bagagekapaciteten fra 426 til 291 liter respektive
1378 til 1243 liter med bagsæderyglænene foldet ned.
Men man får siden meget god og meningsfyldt økonomi
for pengene.
Litium-ion batteriet er
nemlig ikke så gigantisk. Det sparer på Jordens
litiumreserver og giver god mening, fordi man ikke
skal køre rundt med en voldsom dødvægt som i mange
elbiler. Det ses direkte på benzinforbruget, for vi
gennemførte en prøvekørsel, hvor indstillingen af
hybridteknologien i princippet skulle fastholde
strømniveauet, så man så at sige gemmer strømmen.
Pæn energiudnyttelse
Det holdt ikke helt i
praksis, efter små 400 kilometer var strømreserven
reduceret til omkring 40 procent. Men samtidig kunne
vi konstatere, at gennemsnits benzinøkonomien var
19,4 km/l – uden udpræget økonomisk kørsel, med en
del motorvejskørsel og forholdsmæssigt mindre
bykørsel end WLTP-målemetoderne indeholder (til
sammenligning kører dieseludgaven med 136 hk 18,9
km/l og med en 140-hestes benzinmotor er forbruget
14,5 km/l).
Taget i betragtning, at en
bil med forøget frihøjde altid bruger mere energi,
fordi mere luft forsvinder ned under bilen (i stedet
for hen over den glatte overflade), som sjældent er
særlig aerodynamisk (luften forsvinder bl.a. op i
motorrum og hjulkasse, hvor den bremses og derved
forøger bilens luftmodstand), er 19,4 km/l faktisk
ganske fint. Man skal også huske på, at XCeed
Plug-in hybrid er udrustet med automatgear, i øvrigt
et 6-trins dobbeltkoblingsgear, som klarer sin
opgave glimrende.
Og har man i dagligdagen
mulighed for at oplade bilen regelmæssigt og køre
mange kilometer på elektricitet, falder både
benzinforbruget, forureningen og driftsudgiften, det
er en del af det, der ligger i overskriften: Optimal
til lidt af hvert.
Avanceret teknik
Den officielle rækkevidde
iht. WLTP-målemetoderne er 48 kilometer i
gennemsnit. Ved bykørsel er tallet 59 kilometer, og
så må man oven i købet trække en anhænger på 1300
kg. Det har vi ikke prøvet, men ved frisk
landevejskørsel har man stor fordel af de gode
køreegenskaber, der underbygges af en XCeed, også i
plug-in udgaven, er udstyret med multilink
baghjulsophæng.
PHEV drivlinen findes også i
Ceed Plug-in hybrid og beståer af en 1,6 liters
4-cylindret benzinmotor, der bidrager med op til 105
hestekræfter og 147 Nm, suppleret af en 60,6 hestes
elmotor med et drejningsmoment på 170 Nm.
Systemeffekten er 141 hk og momentet 265
Nm/1000-2400 omdr./min.
Upgrade udstyret, som beskedent øger prisen for den
billigste XCeed (som koster 250.000 kroner) til
270.000 kroner grundet de favorable danske
beskatningsvilkår, inkluderer bl.a. Fuld LED,
adaptiv fartpilot, bakkamera, 2-zone klimaanlæg,
nøglefri betjening, varme i rat og forsæder (udført
i dellæder) samt aktiv vejbaneassisten og automatisk
nødbremse med fodgænger genkendelse. Man får dermed
ret meget bil for pengene i snart sagt enhver
forstand...det er ret optimalt!
|