- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: KIA XCeed Plug-in hybrid Upgrade 6 DCT

Optimal til lidt af hvert


Af Søren Clauding – juli 2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KIA er eksperter i plug-in hybrid teknik. Det ses på salgstallene, men genspejles også i oplevelsen af deres PHEV’er (PHEV=Plug-in Hybrid Electric Vehicle), hvor XCeed Plug-in hybrid er seneste skud på stammen og optimal til lidt af hvert.

 

Hvad det sidstnævnte angår, hænger det bl.a. sammen med den hævede platform. XCeed er hævet 4 cm i forhold til KIA Ceed, til 18,4 cm i den prøvekørte udgave med 18” fælge. Det giver større fremkommelighed på ujævnt underlag og er ideelt, hvis man fx bor på landet og skal køre de første par hundrede meter på en ikke altid lige jævn og ryddet grusvej. Samtidig er den ikke så meget højere, som en typisk SUV vil være det, så selvom man sidder lidt højere (og det er faktisk forbavsende, så meget 4 cm betyder), har man ikke en bil med SUV-karakter.

 

Batteriet sænker tyngdepunktet

Det sidste har meget med køreegenskaberne at gøre, for jo højere en bil, jo højere tyngdepunkt. Men det netop det forhold er reduceret i en XCeed, fordi den som en del af plug-in hybrid teknikken bærer rundt på et 117 kg tungt batteri – som naturligvis er placeret lavt i bilen, hvorved tyngdepunktet sænkes, og oven i købet skydes bagud, så man får en bedre fordeling af bilens vægt på for- og bagaksel. Det betyder alt andet lige bedre vejbeliggenhed, bedre køreegenskaber og det lukrerer XCeed Plug-in på.



235/45-18 hjulene, som er ekstraudstyr, står for 1 cm af den samlede frihøjde, sammenlignet med de 16” hjul, som er standard i Upgrade versionen. De giver et solidt vejgreb, reducerer sidevindsfølsomheden til næsten ingenting, men bidrager også til den i forvejen lidt spændstige affjedring – som er nødvendiggjort af, at plug-in hybrid udgaven vejer 187 kg mere end fx. den dieseludgave, vi tidligere har prøvekørt.

 

På grusvejen mærker man de små ujævnheder ret direkte, men på den plane asfalt har man omvendt gavn af den lidt større vægt, fordi bilen derigennem ligger roligere på vejen. Og de større ujævnheder absorberes fremragende (se on-board videoen her på siden).

 

Bagagepladsen

Plug-in hybrid teknologien stjæler bagageplads i enhver PHEV, fordi der også skal være plads til batteriet. I XCeed reduceres bagagekapaciteten fra 426 til 291 liter respektive 1378 til 1243 liter med bagsæderyglænene foldet ned. Men man får siden meget god og meningsfyldt økonomi for pengene.



Litium-ion batteriet er nemlig ikke så gigantisk. Det sparer på Jordens litiumreserver og giver god mening, fordi man ikke skal køre rundt med en voldsom dødvægt som i mange elbiler. Det ses direkte på benzinforbruget, for vi gennemførte en prøvekørsel, hvor indstillingen af hybridteknologien i princippet skulle fastholde strømniveauet, så man så at sige gemmer strømmen.

 

Pæn energiudnyttelse

Det holdt ikke helt i praksis, efter små 400 kilometer var strømreserven reduceret til omkring 40 procent. Men samtidig kunne vi konstatere, at gennemsnits benzinøkonomien var 19,4 km/l – uden udpræget økonomisk kørsel, med en del motorvejskørsel og forholdsmæssigt mindre bykørsel end WLTP-målemetoderne indeholder (til sammenligning kører dieseludgaven med 136 hk 18,9 km/l og med en 140-hestes benzinmotor er forbruget 14,5 km/l).

 

Taget i betragtning, at en bil med forøget frihøjde altid bruger mere energi, fordi mere luft forsvinder ned under bilen (i stedet for hen over den glatte overflade), som sjældent er særlig aerodynamisk (luften forsvinder bl.a. op i motorrum og hjulkasse, hvor den bremses og derved forøger bilens luftmodstand), er 19,4 km/l faktisk ganske fint. Man skal også huske på, at XCeed Plug-in hybrid er udrustet med automatgear, i øvrigt et 6-trins dobbeltkoblingsgear, som klarer sin opgave glimrende.

 

Og har man i dagligdagen mulighed for at oplade bilen regelmæssigt og køre mange kilometer på elektricitet, falder både benzinforbruget, forureningen og driftsudgiften, det er en del af det, der ligger i overskriften: Optimal til lidt af hvert.

 

Avanceret teknik

Den officielle rækkevidde iht. WLTP-målemetoderne er 48 kilometer i gennemsnit. Ved bykørsel er tallet 59 kilometer, og så må man oven i købet trække en anhænger på 1300 kg. Det har vi ikke prøvet, men ved frisk landevejskørsel har man stor fordel af de gode køreegenskaber, der underbygges af en XCeed, også i plug-in udgaven, er udstyret med multilink baghjulsophæng.

 

PHEV drivlinen findes også i Ceed Plug-in hybrid og beståer af en 1,6 liters 4-cylindret benzinmotor, der bidrager med op til 105 hestekræfter og 147 Nm, suppleret af en 60,6 hestes elmotor med et drejningsmoment på 170 Nm. Systemeffekten er 141 hk og momentet 265 Nm/1000-2400 omdr./min.



Upgrade udstyret, som beskedent øger prisen for den billigste XCeed (som koster 250.000 kroner) til 270.000 kroner grundet de favorable danske beskatningsvilkår, inkluderer bl.a. Fuld LED, adaptiv fartpilot, bakkamera, 2-zone klimaanlæg, nøglefri betjening, varme i rat og forsæder (udført i dellæder) samt aktiv vejbaneassisten og automatisk nødbremse med fodgænger genkendelse. Man får dermed ret meget bil for pengene i snart sagt enhver forstand...det er ret optimalt!


Andre KIA prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
2019 KIA XCeed verdenspremiere >>>

Upgrade udgaven af KIA XCeed er ideel, hvis man har behov for både at køre mange kilometer elektrisk og på benzin, og under forskellige kørselsforhold. Se selv... Fuld HD.




Model:

KIA XCeed Plug-in hybrid Upgrade

Listepris

Kr. 269.999

Motor og transmission:

4 cyl. 1,6 l benzinmotor: 105 hk. 147 Nm/4000 omdr./min. Synkron vekselstrømmotor: 60,5 hk/1798-2500 omdr./min, 170 Nm/0-1798 omdr./min. System: 141 hk, 265 Nm/1000-2400 omdr./min. 6 DCT.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

11,0 sek./ 188 km/t/ 71,2 km/l / 32 g/km

Længde:

4,40 meter

Bagagerum:

291-1243 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Aut. nødbremse med fodgænger og cyklist genkendelse. Fuld LED. 16” alufælge (standard). 7 airbags. Adaptiv fartpilot. 2-zone Klimaanlæg. Multijusterbart læderrat med varme. Nøglefri betjening. El-justerbare foldbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Regnsensor. Isofix. Sædevarme. Sæder i dellæder. Vognbaneassistent. P-sensorer bag. Bakkamera. 7 års garanti.


Link til importøren








Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt