| KIA er eksperter i plug-in 
							hybrid teknik. Det ses på salgstallene, men 
							genspejles også i oplevelsen af deres PHEV’er 
							(PHEV=Plug-in Hybrid Electric Vehicle), hvor XCeed 
							Plug-in hybrid er seneste skud på stammen og optimal 
							til lidt af hvert.   Hvad det sidstnævnte angår, 
							hænger det bl.a. sammen med den hævede platform. 
							XCeed er hævet 4 cm i forhold til KIA Ceed, til 18,4 
							cm i den prøvekørte udgave med 18” fælge. Det giver 
							større fremkommelighed på ujævnt underlag og er 
							ideelt, hvis man fx bor på landet og skal køre de 
							første par hundrede meter på en ikke altid lige jævn 
							og ryddet grusvej. Samtidig er den ikke så meget 
							højere, som en typisk SUV vil være det, så selvom 
							man sidder lidt højere (og det er faktisk 
							forbavsende, så meget 4 cm betyder), har man ikke en 
							bil med SUV-karakter.   Batteriet sænker 
							tyngdepunktet Det sidste har meget med 
							køreegenskaberne at gøre, for jo højere en bil, jo 
							højere tyngdepunkt. Men det netop det forhold er 
							reduceret i en XCeed, fordi den som en del af 
							plug-in hybrid teknikken bærer rundt på et 117 kg 
							tungt batteri – som naturligvis er placeret lavt i 
							bilen, hvorved tyngdepunktet sænkes, og oven i købet 
							skydes bagud, så man får en bedre fordeling af 
							bilens vægt på for- og bagaksel. Det betyder alt 
							andet lige bedre vejbeliggenhed, bedre 
							køreegenskaber og det lukrerer XCeed Plug-in på. 
 
							 
 235/45-18 hjulene, som er 
							ekstraudstyr, står for 1 cm af den samlede frihøjde, 
							sammenlignet med de 16” hjul, som er standard i 
							Upgrade versionen. De giver et solidt vejgreb, 
							reducerer sidevindsfølsomheden til næsten ingenting, 
							men bidrager også til den i forvejen lidt spændstige 
							affjedring – som er nødvendiggjort af, at plug-in 
							hybrid udgaven vejer 187 kg mere end fx. den 
							dieseludgave, vi tidligere har prøvekørt.   På grusvejen mærker man de 
							små ujævnheder ret direkte, men på den plane asfalt 
							har man omvendt gavn af den lidt større vægt, fordi 
							bilen derigennem ligger roligere på vejen. Og de 
							større ujævnheder absorberes fremragende (se 
							on-board videoen her på siden).   Bagagepladsen Plug-in hybrid teknologien 
							stjæler bagageplads i enhver PHEV, fordi der også 
							skal være plads til batteriet. I XCeed reduceres 
							bagagekapaciteten fra 426 til 291 liter respektive 
							1378 til 1243 liter med bagsæderyglænene foldet ned. 
							Men man får siden meget god og meningsfyldt økonomi 
							for pengene. 
 
							 
 Litium-ion batteriet er 
							nemlig ikke så gigantisk. Det sparer på Jordens 
							litiumreserver og giver god mening, fordi man ikke 
							skal køre rundt med en voldsom dødvægt som i mange 
							elbiler. Det ses direkte på benzinforbruget, for vi 
							gennemførte en prøvekørsel, hvor indstillingen af 
							hybridteknologien i princippet skulle fastholde 
							strømniveauet, så man så at sige gemmer strømmen.   Pæn energiudnyttelse Det holdt ikke helt i 
							praksis, efter små 400 kilometer var strømreserven 
							reduceret til omkring 40 procent. Men samtidig kunne 
							vi konstatere, at gennemsnits benzinøkonomien var 
							19,4 km/l – uden udpræget økonomisk kørsel, med en 
							del motorvejskørsel og forholdsmæssigt mindre 
							bykørsel end WLTP-målemetoderne indeholder (til 
							sammenligning kører dieseludgaven med 136 hk 18,9 
							km/l og med en 140-hestes benzinmotor er forbruget 
							14,5 km/l).   Taget i betragtning, at en 
							bil med forøget frihøjde altid bruger mere energi, 
							fordi mere luft forsvinder ned under bilen (i stedet 
							for hen over den glatte overflade), som sjældent er 
							særlig aerodynamisk (luften forsvinder bl.a. op i 
							motorrum og hjulkasse, hvor den bremses og derved 
							forøger bilens luftmodstand), er 19,4 km/l faktisk 
							ganske fint. Man skal også huske på, at XCeed 
							Plug-in hybrid er udrustet med automatgear, i øvrigt 
							et 6-trins dobbeltkoblingsgear, som klarer sin 
							opgave glimrende.   Og har man i dagligdagen 
							mulighed for at oplade bilen regelmæssigt og køre 
							mange kilometer på elektricitet, falder både 
							benzinforbruget, forureningen og driftsudgiften, det 
							er en del af det, der ligger i overskriften: Optimal 
							til lidt af hvert.   Avanceret teknik Den officielle rækkevidde 
							iht. WLTP-målemetoderne er 48 kilometer i 
							gennemsnit. Ved bykørsel er tallet 59 kilometer, og 
							så må man oven i købet trække en anhænger på 1300 
							kg. Det har vi ikke prøvet, men ved frisk 
							landevejskørsel har man stor fordel af de gode 
							køreegenskaber, der underbygges af en XCeed, også i 
							plug-in udgaven, er udstyret med multilink 
							baghjulsophæng.   PHEV drivlinen findes også i 
							Ceed Plug-in hybrid og beståer af en 1,6 liters 
							4-cylindret benzinmotor, der bidrager med op til 105 
							hestekræfter og 147 Nm, suppleret af en 60,6 hestes 
							elmotor med et drejningsmoment på 170 Nm. 
							Systemeffekten er 141 hk og momentet 265 
							Nm/1000-2400 omdr./min. 
 
							 Upgrade udstyret, som beskedent øger prisen for den 
							billigste XCeed (som koster 250.000 kroner) til 
							270.000 kroner grundet de favorable danske 
							beskatningsvilkår, inkluderer bl.a. Fuld LED, 
							adaptiv fartpilot, bakkamera, 2-zone klimaanlæg, 
							nøglefri betjening, varme i rat og forsæder (udført 
							i dellæder) samt aktiv vejbaneassisten og automatisk 
							nødbremse med fodgænger genkendelse. Man får dermed 
							ret meget bil for pengene i snart sagt enhver 
							forstand...det er ret optimalt!
 
  
 
  |