Der er grund til, at
anerkende, at Hyundai fortsat udvikler på deres
lille i10 model. I de senere år har kunde-interessen
for de helt små biler været lidt på retur, og det er
ingen gigant forretning for bilproducenterne, fordi
de små biler jo traditionelt er billigere end de
store. Det samme kan i øvrigt siges om søstermærket
KIA, der netop nu er klar med den helt ny Picanto.
Hvad det sidste angår, læner
de to biler sig naturligt op ad hinanden. Picanto
vender vi tilbage til snarest muligt, men i10 er
blevet lanceret lidt tidligere og det kan med det
samme konkluderes, at selvom modellen fortsat er
lille, bliver den stadigt mere moden.
110.000 kroner for
Essential
I Danmark har de helt små
biler ikke haft afgiftslovgivningen på deres side.
Alligevel kan man købe en i10 for 100.000 kroner, og
den prøvekørte version med mellemudstyret,
Essential, koster 10.000 kroner oveni.
Hyundai har udviklet på
bilen, som nu er 3. generation, dels visuelt, for
den ser markant anderledes ud end forgængeren, men
også i teknisk forstand. Akselafstanden er blevet
ikke mindre end 4 cm længere og bilens bredde er
vokset med 2 cm. Det mærkes i praksis, hvor den
lille bil er forbavsende retningsstabil og kun
minimalt sidevindsfølsom.
Større hjul
Det sidste blev understøttet
af større hjul, som er ekstraudstyr. Standard er 14”
fælge med 175 mm brede dæk. Den prøvekørte bil havde
195/45-16 hjul på alufælge, og det kan bestemt
anbefales, om end man under de til tider noget
fugtige kørebetingelser, vi oplevede i testperioden,
måske netop da kunne have haft fordel af de lidt
mindre hjul. Affjedringskomforten var i hvert fald
udmærket, og man havde god føling med vejen, både på
tør og våd asfalt.
16" hjulene er ekstraudstyr.
I køremæssig forstand har
Hyundai udstyret de nye biler med såkaldte MPi
motorer. Der er i princippet tale om de velkendte
3-cylindrede 1-liters benzinmotorer, men
MPi-teknologien (multi-point indsprøjtning) har
forbedret motorfunktionen. Bilerne er dog ikke
blevet hurtigere, snarere tværtimod.
Langt på literen
Men MPi motoren er fleksibel,
omdrejningsvillig og ikke mindst økonomisk, og det
betyder meget nu om dage. Det officielle forbrugstal
er 20,8 km/l. Sammenlignet med de 21,3 km/l den
tidligere model kunne køre tilbage i 2017, giver de
ord ingen mening, men de tal kan ikke sammenlignes,
fordi man er gået fra NEDC testproceduren til WLTP,
og sidstnævnte er noget mere i overensstemmelse med
virkeligheden.
Groft set kan man sige, at
bilerne i praksis er blevet i nabolaget af 20
procent mere benzinøkonomiske over de ganske få år,
og det genspejles dels i benzinudgiften, men også i
et lavere forureningsniveau. Ikke dårligt, især set
med danske øjne, med udsigt til skrappere
afgiftslovgivning. Men vigtigst er det vel, at man
derigennem skåner miljøet mere.
Større potentiale
Nogen racer er den altså
ikke. 0-100 km/t på 16,8 sekunder siger mere end
mange ord. Men egentlig savner man kun motoreffekt,
fordi bilens vejegenskaber er blevet så meget bedre.
Den har ganske enkelt potentiale til flere kræfter.
Men det kan man så nyde, når man er kommet op i
fart, og styrer præcist gennem kurverne…
Indretningen er kraftigt
moderniseret, i midterkonsollen har man en 8”
berøringsskærm, aircondition var i den prøvekørte
bil erstattet med klimaanlæg, men det hænger sammen
med, at der var tilkøbt den såkaldte komfortpakke
til 5000 kroner, som desuden omfatter varme i rat og
sæder. De penge er godt givet ud. Vælger man at købe
det højere udstyrsniveau, ”Advanced”, som udløser en
merpris på 7000 kroner, får man komfortpakken med i
købet og desuden armlæn ved førersædet og bakkamera.
Pænt udstyr
Standardudstyret i en i10
hedder ”Pure” og som i alle andre Hyundai biler får
man også dér 5 års garanti med, uanset hvor mange
kilometer man kører i bilen. Automatisk nødbremse
med fodgænger genkendelse er også standard ligesom
nødkaldssystemet, e-call, som automatisk ringer op
til alarmcentralen, når der måtte være behov for
det. El-sideruder for, aktiv vognbaneassistent og
fartpilot er også standard i enhver i10.
Esential betyder foruden 8” skærmen og aircondition
bl.a. også el-sidespejle, fjernbetjent centrallås,
højdejusterbart førersæde og kunstlæderrat med
betjeningsknapper – samt såvel Apple CarPlay som
Android Auto.
Interiøret er fuldstændigt nyt i 3. generation af
den lille i10.
Med bagsæderne lagt ned disponerer man over mere end
1 kubikmeter bagageplads.
|