| 
							 Der er grund til, at 
							anerkende, at Hyundai fortsat udvikler på deres 
							lille i10 model. I de senere år har kunde-interessen 
							for de helt små biler været lidt på retur, og det er 
							ingen gigant forretning for bilproducenterne, fordi 
							de små biler jo traditionelt er billigere end de 
							store. Det samme kan i øvrigt siges om søstermærket 
							KIA, der netop nu er klar med den helt ny Picanto. 
							  
							Hvad det sidste angår, læner 
							de to biler sig naturligt op ad hinanden. Picanto 
							vender vi tilbage til snarest muligt, men i10 er 
							blevet lanceret lidt tidligere og det kan med det 
							samme konkluderes, at selvom modellen fortsat er 
							lille, bliver den stadigt mere moden. 
							  
							110.000 kroner for 
							Essential 
							I Danmark har de helt små 
							biler ikke haft afgiftslovgivningen på deres side. 
							Alligevel kan man købe en i10 for 100.000 kroner, og 
							den prøvekørte version med mellemudstyret, 
							Essential, koster 10.000 kroner oveni. 
							  
							Hyundai har udviklet på 
							bilen, som nu er 3. generation, dels visuelt, for 
							den ser markant anderledes ud end forgængeren, men 
							også i teknisk forstand. Akselafstanden er blevet 
							ikke mindre end 4 cm længere og bilens bredde er 
							vokset med 2 cm. Det mærkes i praksis, hvor den 
							lille bil er forbavsende retningsstabil og kun 
							minimalt sidevindsfølsom. 
							  
							Større hjul 
							Det sidste blev understøttet 
							af større hjul, som er ekstraudstyr. Standard er 14” 
							fælge med 175 mm brede dæk. Den prøvekørte bil havde 
							195/45-16 hjul på alufælge, og det kan bestemt 
							anbefales, om end man under de til tider noget 
							fugtige kørebetingelser, vi oplevede i testperioden, 
							måske netop da kunne have haft fordel af de lidt 
							mindre hjul. Affjedringskomforten var i hvert fald 
							udmærket, og man havde god føling med vejen, både på 
							tør og våd asfalt. 
							 
							
							
							  
							16" hjulene er ekstraudstyr. 
							 
							I køremæssig forstand har 
							Hyundai udstyret de nye biler med såkaldte MPi 
							motorer. Der er i princippet tale om de velkendte 
							3-cylindrede 1-liters benzinmotorer, men 
							MPi-teknologien (multi-point indsprøjtning) har 
							forbedret motorfunktionen. Bilerne er dog ikke 
							blevet hurtigere, snarere tværtimod. 
							  
							Langt på literen 
							Men MPi motoren er fleksibel, 
							omdrejningsvillig og ikke mindst økonomisk, og det 
							betyder meget nu om dage. Det officielle forbrugstal 
							er 20,8 km/l. Sammenlignet med de 21,3 km/l den 
							tidligere model kunne køre tilbage i 2017, giver de 
							ord ingen mening, men de tal kan ikke sammenlignes, 
							fordi man er gået fra NEDC testproceduren til WLTP, 
							og sidstnævnte er noget mere i overensstemmelse med 
							virkeligheden. 
							 
							
							  
							 
							Groft set kan man sige, at 
							bilerne i praksis er blevet i nabolaget af 20 
							procent mere benzinøkonomiske over de ganske få år, 
							og det genspejles dels i benzinudgiften, men også i 
							et lavere forureningsniveau. Ikke dårligt, især set 
							med danske øjne, med udsigt til skrappere 
							afgiftslovgivning. Men vigtigst er det vel, at man 
							derigennem skåner miljøet mere. 
							  
							Større potentiale 
							Nogen racer er den altså 
							ikke. 0-100 km/t på 16,8 sekunder siger mere end 
							mange ord. Men egentlig savner man kun motoreffekt, 
							fordi bilens vejegenskaber er blevet så meget bedre. 
							Den har ganske enkelt potentiale til flere kræfter. 
							Men det kan man så nyde, når man er kommet op i 
							fart, og styrer præcist gennem kurverne… 
							  
							Indretningen er kraftigt 
							moderniseret, i midterkonsollen har man en 8” 
							berøringsskærm, aircondition var i den prøvekørte 
							bil erstattet med klimaanlæg, men det hænger sammen 
							med, at der var tilkøbt den såkaldte komfortpakke 
							til 5000 kroner, som desuden omfatter varme i rat og 
							sæder. De penge er godt givet ud. Vælger man at købe 
							det højere udstyrsniveau, ”Advanced”, som udløser en 
							merpris på 7000 kroner, får man komfortpakken med i 
							købet og desuden armlæn ved førersædet og bakkamera. 
							  
							Pænt udstyr 
							Standardudstyret i en i10 
							hedder ”Pure” og som i alle andre Hyundai biler får 
							man også dér 5 års garanti med, uanset hvor mange 
							kilometer man kører i bilen. Automatisk nødbremse 
							med fodgænger genkendelse er også standard ligesom 
							nødkaldssystemet, e-call, som automatisk ringer op 
							til alarmcentralen, når der måtte være behov for 
							det. El-sideruder for, aktiv vognbaneassistent og 
							fartpilot er også standard i enhver i10. 
							  
							
							Esential betyder foruden 8” skærmen og aircondition 
							bl.a. også el-sidespejle, fjernbetjent centrallås, 
							højdejusterbart førersæde og kunstlæderrat med 
							betjeningsknapper – samt såvel Apple CarPlay som 
							Android Auto. 
							  
							Interiøret er fuldstændigt nyt i 3. generation af 
							den lille i10.
  
							  
							Med bagsæderne lagt ned disponerer man over mere end 
							1 kubikmeter bagageplads.
  
							  |