- dit
motormagasin på nettet i samarbejde med danske
radiostationer
Biltest:
Hyundai Tucson N-Line 1,6 CRDi Mild Hybrid
Sport uden raceAf Søren Clauding –
marts 2020
Langt henad vejen ligner den
her prøvekørte bil den Tucson, som vi sidste år ved
samme tid satte under lup. Men der er sket meget
siden dengang, og visuelt er de to biler i hvert
fald forskelligt klædt på. Men der er mere i det end
det.
Denne gang var der nemlig sat
streg under Sport, hvilket på Hyundai-sprog hedder
N-Line. Det er i god tråd med, at Hyundai i
mellemtiden både vandt rallyverdensmesterskabet for
konstruktører og siden også kørte først over
målrampen i det berømte Monte Carlo rally. N-Line
udstyret oser af sport, men når det så er sagt, er
der ikke så forfærdelig meget racer i en Tucson
N-Line.
SUV med pep Det er også helt
OK, for helt grundliggende er en Tucson en SUV, og
sådan en passer af gode grunde ikke rigtigt ind i de
gængse motorsportsklasser. Det skal dog ikke afholde
nogen fra at peppe bilen op, og det er præcis, hvad
man har gjort.
Motormæssigt er det dog, hvad angår effekt og
momentforhold, helt uændret. Men den nu prøvekørte
1,6 liters CRDi-motor er den nye mild hybrid
dieselmotor, som vi også har prøvet i søstermodellen
KIA Sportage. Den samarbejder med et 48V batteri,
som ikke gør bilen hurtigere, men igangsætning og
gearskift mere smidige – og brændstoføkonomien
bedre. Hvad vi dog ikke havde prøvet i KIA’en var,
hvordan sådan en bil kører ved topfaren på 180 km/t
på fx en tysk autobahn. Så afsted gik det…Kurs:
Tyskland.
Også god ved topfart On-board videoen her på siden giver en god
fornemmelse af, hvordan Hyundai Tucson N-Line kører
ved topfart, for trods trafikale udfordringer, nåede
vi derop sidst i videoen. Men det helt interessante
ved den lille øvelse var, dels at dieselmotoren
trods dens ikke racer-agtige specifikationer faktisk
formåede at trække bilen forholdsvis hurtigt op på
de 180. Men især hvor stabil Tucson’en er, også
selvom det blæser noget fra siden.
En 1,66 meter høj bil med store sideflader og en
frihøjde på 17 cm er jo ikke født ideel til den høje
fart, men da hjælper det, at man sætter 19” fælge på
med 245 mm brede 45 procent lavprofildæk på. Brede
dæk er godt i sidevind, og da Tucson grundliggende
heller ikke er udpræget soft gennem kurverne, hvad
videoen også illustrerer, får man det gode resultat,
når det går hurtigt lige ud. Man kan i øvrigt vælge
en særlig sports-indstilling af motor og
gearskifte-sekvens, men den får ikke bilen hurtigere
op i fart, og er antagelig lidt skadelig for
brændstoføkonomien.Mild hybrid er økonomisk N-Line
betyder altså mere sportslig præcis kørsel end
overbevisende accelerationsformåen. 100 km/t nås på
11,8 sekunder, det er OK, men det er ikke uvigtigt,
at man kan køre 17,9 km/l dieselolie.
Det er
faktisk 1,5 km/l bedre end uden mild hybridsystemet
og ekstra pænt, taget i betragtning at
temperaturerne var tæt ved frysepunktet flere gange
under testen, og også, at bilen er udrustet med
7-trins DCT-automatgear, som begge dele påvirker
brændstofforbruget i den forkerte retning. Tucson’en
havde desuden vinterdæk på, som måske (for det har
vi ikke haft anledning til at dokumentere) også
forbruger lidt ekstra diesel, især når det iblandt
var lidt varmere.
Visuelt siger billederne her på siden mere end mange
ord vil kunne gøre det. N-Line look’et er ret
synligt, også i kabinen, hvor man har sportssæder i
dellæder med røde kontrastsyninger som en del af
udstyret. Det er 2-zone klimaanlæg, alu-pedaler, 8”
berøringsskærm, automatisk nødbremse og
skiltegenkendelse også.
Mere
udstyr Det omfattende udstyr
inkluderer desuden Fuld LED (ret godt ved god fart,
også på en autobahn), bakkamera, el-ruder for og
bag, ratvarme, sædevarme for og bag, nøglefri adgang
og betjening, trådløs opladning af mobiltelefonen,
en særlig N-Front og sideskørter ikke mindst, som
sammen med den markante røde lakering understregede
den sportslige identitet.
Foruden standardudstyret, som udløser en listepris
på 400.000 kroner, havde man tilkøbt en panorama
soltag for 15.000 kroner samt en teknikpakke til
blot 10.000 kroner. Panorama-soltaget er et
spørgsmål om smag og behag, men i vor optik er
teknikpakken det hele værd med adaptiv fartpilot og
elektrisk bagklap. Det er egenskaber, man hurtigt
lærer at sætte pris på, når man kører længere ture –
hvis man altså ikke vidste det i forvejen.
Andre Hyundai prøvekørsler – find dem hér >>> Vi har prøvekørt den mellemstore SUV,
Hyundai Tucson, med N-Line udstyr, 19" hjul og
7-trins DCT på snoede landeveje og ved topfart på en
tysk Autobahn. Fuld HD.
Model:
Hyundai Tucson N-Line 1,6 CRDi 136 hk MHEV
Listepris:
Kr.
399.995
Motor og transmission:
4 cyl. Common-rail turbodiesel
Mild Hybrid
1,6 l. 136
hk. 320 Nm/2000-2250 omdr./min. 7-trins DCT
automatgear.FWD.
Præstationer
acceleration/ topfart/
Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):
11,8 sek./ 180 km/t/
17,9 km/l /146 g/km
Længde:
4,48 m
Frihøjde:
170 mm
Bagagerum:
502-1503 liter
Værd at bemærke:
ABS. EBD. ESC.
Automatisk Nødbremse med
fodgængergenkendelse. Fuld LED. 19”
alufælge. 6 airbags. Nøglefri betjening. Multijusterbart læderrat med
varme. 2 zone klimaanlæg. El-justerbare
sidespejle m. varme. El-sideruder for og
bag. Fartpilot med fartbegrænser.
Sportssæder i dellæder. Sædevarme
for og bag. Vognbaneassistent. 8” skærm. Bakkamera.
Regnsensor. P-sensorer for og bag.
Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding