- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Ford Ranger Raptor Double Cab 2,0 EcoBlue 4X4


Rå offroader med civiliseret opførsel


Af Søren Clauding – april 2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Egentlig hører en bil som Ford Ranger ikke hjemme i Europa. Den gør sig givet vis glimrende i støvet offroad terræn i Arizona og Texas, men på civiliserede europæiske landeveje? Ikke desto mindre er den amerikanske pickup den mest solgte af sin art nogensinde, netop i Europa. Og den position skal den nye generation Ranger såmænd nok kunne holde fast i.

 

Forklaringen er enkel: Ligeså rå den er og ser ud, især i den prøvekørte Raptor version, ligeså civiliseret føles den, dér hvor alle dens offroad egenskaber ikke skal benyttes. Og det passer jo meget godt til det kørselsmønster, de fleste europæiske Ranger-bilister formodes at følge.

 

Arbejdsbil med offroad egenskaber

Måske er det fordi den slet ikke er en offroader, ikke rigtigt i hvert fald. At den kan køre offroad har måske mere at gøre med, hvordan den er skabt, ikke at det i sig selv har været et mål. Den er nemlig skabt som en glimrende arbejdsbil i lighed med andre lignende pickup’er.

 

Den har stort set samme dimensioner med en længde på 5,36 meter, den har firehjulstræk, differentialespær på baghjulene, som den trækker på, når den ikke har brug for at gøre det på alle fire hjul (og man gerne vil køre lidt mere økonomisk) og grundliggende er indretningen ikke så unik.

 

Og alligevel er den noget særlig. Bl.a. fordi den kan noget mere end mange andre af dens slags.

 

Næsten brutal

En vadedybde på 80 cm er usædvanlig. Det er de gigantiske 285 mm brede 70 procent terrændæk på 17” fælge faktisk også, og ikke mindst den kraftfulde 213-hestes bi-turbo dieselmotor, som leverer 500 Nm allerede ved 1500 omdr./min. Den er næsten brutal og gør det flot i terrænet. Men den har også en 10-trins automatgearkasse.



Hér begynder arbejdshesten at blive helt civiliseret, for de mange trin giver en meget lav udveksling ved lav fart og dermed god trækkraft. Samtidig optimerer den hele tiden udvekslingen ved landevejsfart. Og nok så vigtigt: Man behøver ikke bekymre sig om administration af kræfterne. Det gør den helt på egen hånd ved hjælp af et såkaldt terræn management system.

 

Adaptiv affjedring

Og så har den Fox pro adaptive støddæmpere. Det er der ikke meget rå offroader forbundet med. Men se, det passer ikke helt. For ligeså god, affjedringen er til at sikre den 2,6 tons tunge pickup med en frihøjde på ikke mindre end 28,1 cm en udmærket vejbeliggenhed på plan asfalt, ligeså god er den til, at sikre et tilstrækkeligt blødt tag i underlaget, når man er derude, hvor almindelige biler ikke kan komme.



Den store hjulvandring bringer hjulene ned til bunden i store huller, og på landevejen strammes støddæmperne op, så hjulene kun bevæger sig ganske beskedent. Med en højde på 1,87 meter og et tilsvarende højt tyngdepunkt skal en affjedring være stram, hvis man kører hurtigt. Men netop fordi den er adaptiv, er den kun stram, når bilen begynder at krænge. Indtil det er den ganske komfortabel.

 

Bred og potent

Raptor er topmodellen i Ranger serien. Det ses bl.a. ved, at dens sporvidde er ikke mindre end 15 cm bredere end på standard-udgaven. Det ser brutalt og potent ud og gør den i sagens natur også mere stabil. Den maksimale sidehældning er naturligt større og derved er den bedre i terrænet.



Den må trække en anhænger på 2,5 tins, men det er kun fordi de danske afgiftsregler er sådan indrettet, at det er økonomisk optimalt. Det samme gælder bilens egen totalvægt, som er nedvejet. Den må maksimalt bære 1 tons og som sådan har den et stort uudnyttet overskud, men spørgsmålet er, om der er mange i Danmark, som vil fravælge Ranger Raptor, fordi de har behov for mere.

 

Hurtig

Til gengæld kan den da bruge kræfterne til fx at nå 100 km/t på 10 sekunder. Det påstås også, at den kan køre 180 km/t og det er jo nok rigtigt- vi har ikke prøvet. Den er forbavsende lidt sidevindsfølsom, så det vil sikkert ikke være nogen dårlig oplevelse, og den larmer heller ikke så meget.



Raptor’en er udviklet af Fords performance afdeling og er den mest hårdføre Ranger nogensinde. Chassiset er skabt i lavt legeret stål, og det har man så parret med 2-zone klimaanlæg, el-sæder med varme, nøglefri betjening, p-sensorer for og bag samt bakkamera. Kontrasterne virker på papiret store, men i praksis er det en harmonisk oplevelse.

 

Xenonlys

Interiøret er skabt i dellæder og ruskind, man er connected vha. Fords SYNC 3 infotainment, bilen har vognbaneassistent, men fartpiloten er ikke adaptiv. Det kan nok tilskrives det faktum, at netop på grund af den store vægt og semi-terrændækkene, er nedbremsningseffekten ikke verdens bedste. Derfor er det bedre, at føreren selv håndterer den sag. Egentlig kan man undre sig lidt over, at Ford Ranger har Xenon lys i stedet for LED, men det har måske noget med bilens herkomst at gøre.

 

Det gør ikke så meget, for Xenon lyset er fremragende, om end det nok bruger lidt af bilens energioverskud og belaster brændstoføkonomien, om end minimalt. Og det kan så et eller andet sted måske være helt ligegyldigt, for med et forbrug på 9,3 km/l – og husk, at det er dieselolie – og tilsvarende CO2 udledning på 281 g/km er det ikke den faktor, som er den mest betydningsfulde i en Ranger Raptor.

 

Men inden man giver den klø, for at være stor og forurenende, så hold lige de 213 heste engang. Ford Ranger Raptor er en arbejdsbil, sådan en kan en masse, den skal også fodres, for at kunne gøre det. Det skal alle store biler, spørg blot, hvor langt en stor lastbil med anhænger kører på literen. Det er nok det, man skal have som målestokken og ikke en af Fords nye lavt forurenende plug-in hybrid personbiler.

Andre Ford prøvekørsler - find dem hér >>>

Vi har prøvekørt den næsten monsteragtige brutalt udseende Ford Ranger Raptor. Den kan meget i regulært off-road terræn, men er den ligeså brutal under mere almindelige danske kørselsforhold. Se videoen og få svaret. Fuld HD.





Model:

Ford Ranger Raptor Double Cab 2,0 EcoBlue 4X4 A10

Listepris:

Kr. 500.700 inkl. moms.

Motor og transmission:

4 cyl. 2,0 turbodiesel, 213 hk, 500 Nm/1500-2000 omdr/min. 4X4. 10 trins A/T.

Præstationer: acceleration 0-100 km/t/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

10 sek./ 180 km/t/ 9,3 km/l./ 281 g/km.

Hjul, for / bag:

285/70-17

Længde:

5,36 m.

Frihøjde:

28,1 cm

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESC. 17” alufælge. Spærredifferentiale bag. Xenon forlygter. Beskyttelse under motor og tank. P-sensorer for og bag. Højdejusterbart rat. 2-zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås, nøgleløs betjening. El-justerbare sidespejle. El-sideruder for. Fartpilot. Sædevarme. Dellæder/ruskind. Bakkamera. Anhængertræk. Ford Sync 3.


Link til importøren






Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt