Da Ford skabte den nye Ford
Focus tilbage i 2018, gjorde man op med et vægtigt
kritikpunkt ved de tidligere generationer:
Pladsforholdene i kabinen. Den nye bil har mere
bagsædeplads, og det har naturligvis også smittet af
på den potente hot-hatch version med tilnavnet ST.
Den er hurtig – og rummelig. Ingen dårlig
kombination i den moderne verden.
Oven i købet er den slet ikke
ukomfortabel, hvad der ellers let kan gå hen at
blive resultatet, når man monterer 35 procent
lavprofildæk på 19” hjul og sænker bilen 1 cm til 12
cm frihøjde. Den er dog på ingen måde blød, snarere
lidt spændstig og med en styrepræcision, der er
forbilledlig.
Styrer som en drøm Det sidste
gør den især til en fornøjelse at køre på det
hastighedsbegrænsede danske landevejsnet. 100 km/t
nås på 5,8 sekunder, 80 km/t endnu hurtigere. Derpå
er det styringen, fornemmelsen af vejen og trækket
ud af kurverne, der holder køreglæden på højt
niveau. Sidstnævnte hjulpet af et elektronisk
spærredifferentiale, der kan låse forhjulene op til
100 procent. Derved reduceres understyringen,
samtidig med at der er fuld trækkraft på begge
forhjul.
Trækkraft
har Focus ST rigeligt af. 280 hestekræfter og et
drejningsmoment på 420 Nm (ved 3000-4000 motor
omdrejninger/minut), som også sikrer en af os
uprøvet topfart på 250 km/t, gør Focus ST ret kvik,
for nu at sige det mildt. 2,3 liters EcoBoost
turbobenzinmotoren er skabt helt i aluminium, den er
fleksibel og 6 trins closeratio gearkassen kommer
virkelig til sin ret i de hastighedsområder, hvor
man har brug for at få kræfterne ned på asfalten.
Siden står motoren for opgaven, når den skal arbejde
bilen op i de rigtig høje hastigheder.
Avanceret hjulophæng En del af
forklaringen på de gode vejegenskaber finder man
også i multilink baghjulsophænget, der håndterer
affjedringens konstant skiftende karakter. For hver
to tusindedele af et sekund sendes der signaler
gennem netværket, som tilpasser støddæmpernes
respons. Der måles på affjedring, naturligvis, men
også styring, bremser og karrosserivridningen har
indflydelse på den aktuelle dæmpning.
Resultatet er en forbilledlig vejkontakt, som givet
vis også har indflydelse på et forholdsvis lavt
støjniveau. Nu er støjniveauet jo ikke en typisk
udfordring i en sportslig bil, og benytter man en af
sportsindstillingerne, giver bilen helt af sig selv
mellemgas ved nedgearing, som udløser de typiske
knald af uafbrændt gas i udstødningsrøret.
Skånende egenskab Men
det er en lidt kunstig skabt gimmick, der mere
handler om skæg og ballade end tilgodeser et
praktisk formål. Med en benzinøkonomi på 12,2 km/l
har man heller ikke brug for, ikke at udnytte
energien fra benzinen fuldt ud og mellemgassen er i
sig selv en skånende egenskab, så man ikke i kampens
hede sætter i gear med uens omdrejningstal.
I øvrigt hjælper elektronikken også til at undgå
stalling. Når man holder stille og sætter i gear,
øges omdrejningstallet fra tomgangshastigheden på
omkring 800 omdr./min til 1200 og så har man meget
mere moment og går ikke så let i stå. På
praktik-listen tæller også en anhængervægt på 1600
kg!
Højt udstyrsniveau Focus ST
findes i Danmark i to versioner: ST2 og ST3. Det
handler mest om udstyr, men prisforskellen er
forbavsende lille: Blot 28.000 kroner, og sat i
relation til ST3 listeprisen på 503.040 kroner er
det virkelig ingenting.
Omvendt er ST2 ganske pænt påklædt: Navigation,
2-zone klimaanlæg, p-sensorer for og bag, 8”
berøringsskærm, el-ruder for og bag, sædevarme og
meget mere. Plus sportsundervognen samt
ST-konstruktionen, som gør bilen 20 procent stivere
fortil og 13 procent stivere bagtil.
Bagagerumspladsen er da også en
smule mindre i ST-udgaverne: 301 liter, som kan øges
til 1280 liter med nedfældede bagsæderyglæn. Men det
er trods alt kun 40 liter mindre end i den
konventionelle Focus, hvor den billigste (med 100
hestes motor) koster 192.000 kroner.
Udstyr der batter Rykker man så
op i den topudstyrede udgave får man Fuld LED, som
fungerer glimrende, røde bremsekalibre, som ikke
mindst ser godt ud, bakkamera, Recaro ruskind, som
giver et godt kropsgreb og de førnævnte 19” hjul.
Og så skal der lige slås et slag for at spendere
beskedne 8.200 kroner ekstra for den såkaldte
”Teknologipakke”. Den giver automatisk nedblænding
og aktiv vejbaneassistent indgår såvel som
skiltegenkendelse. Sidstnævnte er imidlertid
tilkoblet (hvis man vil) den adaptive fartpilot, som
da ikke alene sætter farten ned og holder afstanden
til forankørende biler, men også sænker farten, hvis
den registrerer, at man kører for hurtigt.Dette, såvel som ”knalderiet” i
udstødningen er blandt det, man kan opleve ved at
tage en køretur med undertegnede bag rattet via
on-board videoen her på siden.
God tur – og glem ikke, at tage familie og/eller
venner med…
|