- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Ford Focus ST3 2,3 EcoBoost
Landevejsracer til hele familien
Af Søren Clauding – februar 2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Da Ford skabte den nye Ford Focus tilbage i 2018, gjorde man op med et vægtigt kritikpunkt ved de tidligere generationer: Pladsforholdene i kabinen. Den nye bil har mere bagsædeplads, og det har naturligvis også smittet af på den potente hot-hatch version med tilnavnet ST. Den er hurtig – og rummelig. Ingen dårlig kombination i den moderne verden.

Oven i købet er den slet ikke ukomfortabel, hvad der ellers let kan gå hen at blive resultatet, når man monterer 35 procent lavprofildæk på 19” hjul og sænker bilen 1 cm til 12 cm frihøjde. Den er dog på ingen måde blød, snarere lidt spændstig og med en styrepræcision, der er forbilledlig.

Styrer som en drøm
Det sidste gør den især til en fornøjelse at køre på det hastighedsbegrænsede danske landevejsnet. 100 km/t nås på 5,8 sekunder, 80 km/t endnu hurtigere. Derpå er det styringen, fornemmelsen af vejen og trækket ud af kurverne, der holder køreglæden på højt niveau. Sidstnævnte hjulpet af et elektronisk spærredifferentiale, der kan låse forhjulene op til 100 procent. Derved reduceres understyringen, samtidig med at der er fuld trækkraft på begge forhjul.

Trækkraft har Focus ST rigeligt af. 280 hestekræfter og et drejningsmoment på 420 Nm (ved 3000-4000 motor omdrejninger/minut), som også sikrer en af os uprøvet topfart på 250 km/t, gør Focus ST ret kvik, for nu at sige det mildt. 2,3 liters EcoBoost turbobenzinmotoren er skabt helt i aluminium, den er fleksibel og 6 trins closeratio gearkassen kommer virkelig til sin ret i de hastighedsområder, hvor man har brug for at få kræfterne ned på asfalten. Siden står motoren for opgaven, når den skal arbejde bilen op i de rigtig høje hastigheder.

Avanceret hjulophæng
En del af forklaringen på de gode vejegenskaber finder man også i multilink baghjulsophænget, der håndterer affjedringens konstant skiftende karakter. For hver to tusindedele af et sekund sendes der signaler gennem netværket, som tilpasser støddæmpernes respons. Der måles på affjedring, naturligvis, men også styring, bremser og karrosserivridningen har indflydelse på den aktuelle dæmpning.

Resultatet er en forbilledlig vejkontakt, som givet vis også har indflydelse på et forholdsvis lavt støjniveau. Nu er støjniveauet jo ikke en typisk udfordring i en sportslig bil, og benytter man en af sportsindstillingerne, giver bilen helt af sig selv mellemgas ved nedgearing, som udløser de typiske knald af uafbrændt gas i udstødningsrøret.

Skånende egenskab
Men det er en lidt kunstig skabt gimmick, der mere handler om skæg og ballade end tilgodeser et praktisk formål. Med en benzinøkonomi på 12,2 km/l har man heller ikke brug for, ikke at udnytte energien fra benzinen fuldt ud og mellemgassen er i sig selv en skånende egenskab, så man ikke i kampens hede sætter i gear med uens omdrejningstal.

I øvrigt hjælper elektronikken også til at undgå stalling. Når man holder stille og sætter i gear, øges omdrejningstallet fra tomgangshastigheden på omkring 800 omdr./min til 1200 og så har man meget mere moment og går ikke så let i stå. På praktik-listen tæller også en anhængervægt på 1600 kg!

Højt udstyrsniveau
Focus ST findes i Danmark i to versioner: ST2 og ST3. Det handler mest om udstyr, men prisforskellen er forbavsende lille: Blot 28.000 kroner, og sat i relation til ST3 listeprisen på 503.040 kroner er det virkelig ingenting.

Omvendt er ST2 ganske pænt påklædt: Navigation, 2-zone klimaanlæg, p-sensorer for og bag, 8” berøringsskærm, el-ruder for og bag, sædevarme og meget mere. Plus sportsundervognen samt ST-konstruktionen, som gør bilen 20 procent stivere fortil og 13 procent stivere bagtil.

Bagagerumspladsen er da også en smule mindre i ST-udgaverne: 301 liter, som kan øges til 1280 liter med nedfældede bagsæderyglæn. Men det er trods alt kun 40 liter mindre end i den konventionelle Focus, hvor den billigste (med 100 hestes motor) koster 192.000 kroner.

Udstyr der batter
Rykker man så op i den topudstyrede udgave får man Fuld LED, som fungerer glimrende, røde bremsekalibre, som ikke mindst ser godt ud, bakkamera, Recaro ruskind, som giver et godt kropsgreb og de førnævnte 19” hjul.



Og så skal der lige slås et slag for at spendere beskedne 8.200 kroner ekstra for den såkaldte ”Teknologipakke”. Den giver automatisk nedblænding og aktiv vejbaneassistent indgår såvel som skiltegenkendelse. Sidstnævnte er imidlertid tilkoblet (hvis man vil) den adaptive fartpilot, som da ikke alene sætter farten ned og holder afstanden til forankørende biler, men også sænker farten, hvis den registrerer, at man kører for hurtigt.

Dette, såvel som ”knalderiet” i udstødningen er blandt det, man kan opleve ved at tage en køretur med undertegnede bag rattet via on-board videoen her på siden.

God tur – og glem ikke, at tage familie og/eller venner med…

Flere Ford prøvekørsler – find dem hér >>>
Vi har prøvekørt den potente 280-hestes version af den nye Ford Focus - med tilnavnet "ST". Ikke på en racerbane, men dér, hvor den vil køre flest kilometer, på almindelige snoede landeveje. Fuld HD.



Model:

Ford Focus ST3

Listepris:

Kr. 503.040

Motor og transmission:

4 cyl. 2,3 liters turbobenzin. 280 hk. 420 Nm/3000-4000 omdr./min. 6 M/T.

Præstationer: acceleration 0-100 km/t/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

5,8 sek./ 250 km/t/ 12,2 km/l. 187 g/km.

Hjul, for / bag:

235/35-19

Længde:

4,39 meter

Frihøjde:

120 mm

Bagagerum:

301-1280 liter.

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. Aut. nødbremse. 19” alufælge. Fuld LED. Multijusterbart rat. Sportssæder i ruskind. 2 zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle. El-sideruder for og bag. Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme. 10” touch screen. Navigation. Bakkamera.


Link til importøren








Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt