Det vil være synd at sige, at
de seneste afgiftsændringer har favoriseret
SUV-markedet, i hvert fald det ægte SUV-marked, som
Dacia Duster tilhører – ikke det marked, som
ukritisk benytter SUV-begrebet, fordi markedet
efterspørger SUV’er, og man derfor kalder bilerne
”SUV”. Det er nemlig fortrinsvis brændstofforbruget,
der beregnes afgifter ud fra, og derfor er de ægte
SUV’er ikke blevet billigere.
Men det er vigtigt for
kunderne at vide, fordi SUV er nærmest blevet en
mode-betegnelse, men i Dacias tilfælde er det ægte
nok. Den har nemlig alt det, en SUV skal kunne byde
på, for at være betegnelsen værdig. Samtidig har den
fået en ny AdBlue baseret dieselmotor, som langt
henad vejen kompenserer for, at den ikke er blevet
billigere og kun et par tusinde kroner dyrere.
En ægte SUV
Efter undertegnedes
opfattelse er en SUV høj, højbenet, rummelig og den
er er bedre end almindelige personbiler til at køre
med, hvis man vælger at forlade den plane asfalt. Og
bedst er det naturligvis, hvis man vælger den med
firehjulstræk, som også skal være en option for en
SUV. Grunden til, at firehjulstræk er et
kardinalpunkt for en SUV, med eller uden træk på
alle fire hjul, er, at det signalerer, hvordan bilen
er skruet sammen: Eksisterer den med 4X4, er den
mere end almindeligt robust. Ikke alle SUV’er
behøver at have firehjulstræk, men de skal være
konstrueret dertil.
Det er en Dacia Duster. At
man så fra Dacias side lader SUV-navnet indgå i
modelbetegnelsen er uden betydning, og i øvrigt også
nyt. Det er nok mere for at signalere ”SUV” og er
egentlig en unødvendig marketing-gimmick – som en
Duster slet ikke behøver, fordi den er en ægte SUV,
uanset den har navnet eller ej.
En Duster er næsten 1,70
meter høj. Den har en frihøjde på 21 cm. Den findes
med firehjulstræk, og det er netop den
firehjulstrukne udgave, denne prøvekørsel omhandler.
Der er oven i købet tale om et firehjulstræk, hvor
man kan aktivere et differentialespær. Og udstyret
inkluderer også det såkaldte Hill Descent Control
drivline styresystem, som fastholder bilens
hastighed ved stejle nedkørsler, uden at føreren
behøver gøre andet end at styre den. (se videoen her
på siden og få en fornemmelse af, hvad der gør den
til noget særligt).
En grundsikker bil
Begge de features går ud
over, hvad man normalt forventer af en SUV, og det
gør den til en meget sikker bil. Den er også meget
robust, hvilket bl.a. opnås ved at benytte en enkel
hjulophængning med stiv bagaksel og langsgående
stræbearme. Det gør ikke Duster til en superbil ved
hurtig motorvejskørsel. Men alligevel er det
forbavsende, så stabil den er, selv i kraftig
sidevind.
Hvad den ikke byder på, er
moderne elektroniske kørehjælpemidler i nævneværdig
grad. Det straffer EuroNCAP sikkerhedstesten den
også for, ved kun at tildele Duster tre stjerner.
Men fra at være en regulær kollisionstest, der siger
meget om bilens beskyttelse af passagererne, har den
europæiske testprocedure over årene udviklet sig
til, at være en vurdering af bilens sikkerhed i bred
forstand. Men at sammenligne en Duster med fine
terræn egenskaber med en moderne asfaltfræsende
personbil er ikke fair.
Næsten en offroader
Vi har bl.a. prøvet Duster i
en grusgrav (se videoen her på siden) og hér
håndterer den udfordringerne næsten så godt, som en
regulær offroader ville kunne gøre det. Den har godt
nok ikke reduktionsgear, og det kan i visse
sitatoner måske savnes. For selvom Renaults
115-hestes Blue dCi dieselmaskine, bl.a. takket være
et pænt drejningsmoment på op til 260 Nm, leverer
velproportionerede kræfter, er kræfterne ikke dens
allerstærkeste egenskab. På den anden side kan man
nå 100 km/t på 10,2 sekunder og bilen må trække en
anhænger på 1500 kg, så helt galt står det på ingen
måde til.
Netop derfor kunne man have
ønsket sig, at politikerne havde benyttet mere
nuancerede kriterier til den seneste
afgiftsregulering, for godt nok er 250.000 kroner
(og 180.000 for den billigste to-hjuls-trukne
Duster) ikke mange penge for en bil med så mange
praktiske egenskaber, men alligevel…
Ændrede målemetoder
Sidste gang vi kørte Duster
var tilbage i 2018, og det falder naturligvis i
øjnene, at brændstoføkonomien for den nye og lidt
kraftigere dieselmotor er blevet dårligere i en
grad, som de flere kræfter ikke retfærdiggør. Men
glem ikke: Dengang målte man efter den tidligere
NEDC målemetode, som var misvisende ift. oplevelsen
i det virkelige liv.
Efter den nye WLTP-metode er
17,9 km/l faktisk ikke så dårligt endda, selvom der
er tale om dieseldrift. Fartpræstationerne er også
blevet meget bedre og man oplever en langt højere
grad af smidighed med den opdaterede motor – som
samtidig også virke noget mindre anstrengt.
Udstyr
Udstyrsniveauet er henad
vejen blevet opgraderet og køber man en Duster inden
udgangen af juni 2020 gives der 6 års garanti mod
normalt 3 år. For de penge får man en ægte SUV
(ingen ord-manipulation hér), autentisk og robust.
Og vil man have mere udstyr end det, der følger med
Prestige niveauet, er priserne overkommelige.
Testbilen var udrustet med klimaautomatik for beskedne
5000 kroner (aircondition er standard), nøglekort
med håndfri funktion samt multi-view kamera for blot
7.500 kroner og vil man benytte lidt af
bagagepladsen til et reservehjul, er merprisen 1400
kroner.
|