- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Dacia Duster SUV Prestige

Blue dCi 115 S&S 4WD


Ægte SUV – autentisk, robust og ny-motoriseret


Af Søren Clauding – maj 2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det vil være synd at sige, at de seneste afgiftsændringer har favoriseret SUV-markedet, i hvert fald det ægte SUV-marked, som Dacia Duster tilhører – ikke det marked, som ukritisk benytter SUV-begrebet, fordi markedet efterspørger SUV’er, og man derfor kalder bilerne ”SUV”. Det er nemlig fortrinsvis brændstofforbruget, der beregnes afgifter ud fra, og derfor er de ægte SUV’er ikke blevet billigere.

 

Men det er vigtigt for kunderne at vide, fordi SUV er nærmest blevet en mode-betegnelse, men i Dacias tilfælde er det ægte nok. Den har nemlig alt det, en SUV skal kunne byde på, for at være betegnelsen værdig. Samtidig har den fået en ny AdBlue baseret dieselmotor, som langt henad vejen kompenserer for, at den ikke er blevet billigere og kun et par tusinde kroner dyrere.

 

En ægte SUV

Efter undertegnedes opfattelse er en SUV høj, højbenet, rummelig og den er er bedre end almindelige personbiler til at køre med, hvis man vælger at forlade den plane asfalt. Og bedst er det naturligvis, hvis man vælger den med firehjulstræk, som også skal være en option for en SUV. Grunden til, at firehjulstræk er et kardinalpunkt for en SUV, med eller uden træk på alle fire hjul, er, at det signalerer, hvordan bilen er skruet sammen: Eksisterer den med 4X4, er den mere end almindeligt robust. Ikke alle SUV’er behøver at have firehjulstræk, men de skal være konstrueret dertil.



Det er en Dacia Duster. At man så fra Dacias side lader SUV-navnet indgå i modelbetegnelsen er uden betydning, og i øvrigt også nyt. Det er nok mere for at signalere ”SUV” og er egentlig en unødvendig marketing-gimmick – som en Duster slet ikke behøver, fordi den er en ægte SUV, uanset den har navnet eller ej.

 

En Duster er næsten 1,70 meter høj. Den har en frihøjde på 21 cm. Den findes med firehjulstræk, og det er netop den firehjulstrukne udgave, denne prøvekørsel omhandler. Der er oven i købet tale om et firehjulstræk, hvor man kan aktivere et differentialespær. Og udstyret inkluderer også det såkaldte Hill Descent Control drivline styresystem, som fastholder bilens hastighed ved stejle nedkørsler, uden at føreren behøver gøre andet end at styre den. (se videoen her på siden og få en fornemmelse af, hvad der gør den til noget særligt).



En grundsikker bil

Begge de features går ud over, hvad man normalt forventer af en SUV, og det gør den til en meget sikker bil. Den er også meget robust, hvilket bl.a. opnås ved at benytte en enkel hjulophængning med stiv bagaksel og langsgående stræbearme. Det gør ikke Duster til en superbil ved hurtig motorvejskørsel. Men alligevel er det forbavsende, så stabil den er, selv i kraftig sidevind.

 

Hvad den ikke byder på, er moderne elektroniske kørehjælpemidler i nævneværdig grad. Det straffer EuroNCAP sikkerhedstesten den også for, ved kun at tildele Duster tre stjerner. Men fra at være en regulær kollisionstest, der siger meget om bilens beskyttelse af passagererne, har den europæiske testprocedure over årene udviklet sig til, at være en vurdering af bilens sikkerhed i bred forstand. Men at sammenligne en Duster med fine terræn egenskaber med en moderne asfaltfræsende personbil er ikke fair.

 

Næsten en offroader

Vi har bl.a. prøvet Duster i en grusgrav (se videoen her på siden) og hér håndterer den udfordringerne næsten så godt, som en regulær offroader ville kunne gøre det. Den har godt nok ikke reduktionsgear, og det kan i visse sitatoner måske savnes. For selvom Renaults 115-hestes Blue dCi dieselmaskine, bl.a. takket være et pænt drejningsmoment på op til 260 Nm, leverer velproportionerede kræfter, er kræfterne ikke dens allerstærkeste egenskab. På den anden side kan man nå 100 km/t på 10,2 sekunder og bilen må trække en anhænger på 1500 kg, så helt galt står det på ingen måde til.



Netop derfor kunne man have ønsket sig, at politikerne havde benyttet mere nuancerede kriterier til den seneste afgiftsregulering, for godt nok er 250.000 kroner (og 180.000 for den billigste to-hjuls-trukne Duster) ikke mange penge for en bil med så mange praktiske egenskaber, men alligevel…

 

Ændrede målemetoder

Sidste gang vi kørte Duster var tilbage i 2018, og det falder naturligvis i øjnene, at brændstoføkonomien for den nye og lidt kraftigere dieselmotor er blevet dårligere i en grad, som de flere kræfter ikke retfærdiggør. Men glem ikke: Dengang målte man efter den tidligere NEDC målemetode, som var misvisende ift. oplevelsen i det virkelige liv.

 

Efter den nye WLTP-metode er 17,9 km/l faktisk ikke så dårligt endda, selvom der er tale om dieseldrift. Fartpræstationerne er også blevet meget bedre og man oplever en langt højere grad af smidighed med den opdaterede motor – som samtidig også virke noget mindre anstrengt.

 

Udstyr

Udstyrsniveauet er henad vejen blevet opgraderet og køber man en Duster inden udgangen af juni 2020 gives der 6 års garanti mod normalt 3 år. For de penge får man en ægte SUV (ingen ord-manipulation hér), autentisk og robust. Og vil man have mere udstyr end det, der følger med Prestige niveauet, er priserne overkommelige.

 

Testbilen var udrustet med klimaautomatik for beskedne 5000 kroner (aircondition er standard), nøglekort med håndfri funktion samt multi-view kamera for blot 7.500 kroner og vil man benytte lidt af bagagepladsen til et reservehjul, er merprisen 1400 kroner.

Andre Dacia prøvekørsler – find dem hér >>>


Vi har sat den dyreste af Renault gruppens billigbiler på prøve i en rå grusgrav og på en ujævn asfaltvej. Se hvordan den firehjulstrukne Dacia Duster klarer det... Fuld HD.



Model:

Dacia Duster SUV Prestige Blue dCi 115 S&S 4WD Prestige

Listepris:

Kr. 247.470

Motor og transmission:

4 cyl. 1,5 ltr. Turbodiesel. 115 hk. 260 Nm/ 2000 omdr./min. 6 M/T. Firehjulstræk.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

10,2 sek./ 175 km/t/ 17,9 km/l / 147 g/km

Længde:

4,34 m

Bagagerum:

411-1587 liter

Værd at bemærke:

ABS. ESC. Hill Descent Control. 17” alufælge. Tågeforlygter. 4 airbags. El-sidespejle med varme. El-sideruder for og bag. Højdejusterbart rat. Fjernbetjent centrallås. Aircondition. Sædevarme. Kørecomputer. Fartpilot med -begrænser. Isofix. 7” touch screen med navigation. Bakkamera. P-sensorer bag. Mørktonede sideruder bag. 3 års garanti.


Link til importøren




Til trods for firehjuæstrækket er kardantunnellen bemærkelsesværdig lav.







Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt