BMW X7 er gigantisk. Det er
den umiddelbare reaktion på den tyske fabriks
seneste flagskib – en reaktion, vi ikke er ene om.
På den anden side er den ikke større end Mercedes
GLS og for så vidt også Audi Q7, der dog er en smule
kortere. Der er nok to grunde til at X7 virker stor:
Dels er vi ikke vant til en BMW SUV i den størrelse,
dels har den en kantet form, der i hvert fald leder
undertegnedes tanker over på Rolls-Royce Cullinan.
De første kilometer i den
store BMW mindede ualmindelig meget om de første
kilometer i Rolls-Royce Phantom. Den er godt nok
ingen SUV, men opsætningen af den adaptive
luftaffjedring og evnen til, at forudsige og
tilpasse reaktionen på de aktuelle vejforhold,
mindede meget om hinanden. Og netop Phantom og
Cullinan deler megen teknik.
Erfaring og knowhow
Det er måske heller ikke så
mærkeligt, for selvom man hos BMW fastslår, at det
er to forskellige biler, ville det være mærkeligt,
hvis man ikke delte viden på tværs af koncernen –
Rolls-Royce har jo været en del af BMW i mere end 20
år. Det er vel ret beset noget af det, der er kernen
i at have flere bilmærker under det samme tag. Det
sparer penge og giver vel også fordele – det er
ingen skam at lære af hinandens erfaringer…
Nok om Rolls-Royce i denne
forbindelse, for selvom X7 er en kostbar bil, er den
trods alt prissat lavere. Men det er måske mindre
synligt i det afgiftsplagede Danmark, hvor den
prøvekørte X7 koster 1.483.000 kroner (inkl.
afgifter) og da testbilen yderligere var udrustet
med udstyr, så prisen havnede på små 2 millioner
kroner. Det er mange penge, men dog ikke meget
forskelligt fra den 7-serie BMW, som hidtil har
været BMW’s flagskib – en rolle, den nu kommer til
at del, tror vi.
Stor og god
Naturligvis vil der iblandt
komme en BMW X7 ud at køre på danske landeveje, men
der bliver næppe mange af dem. Omvendt virker det
som om potentialet er stort i USA og måske også i
visse velhavende arabiske lande. Begge steder passer
bilen måske også bedre ind.
Det skal dog ikke afholde
nogen fra at investere i en X7, for den er ikke bare
stor, den er også praktisk og særdeles velkørende
(se on-board videoen her på siden). Det er ikke for
ingenting at vi oplevede en affjedring på
Rolls-Royce niveau.
Et spørgsmål om sæder…
Hvad praktikken angår, er det
vigtigt, at man virkelig har for øje, hvad bilen
skal benyttes til. Den prøvekørte udgave havde fire
individuelle siddepladser i det bageste afsnit af
den 5,15 meter lange og 1,81 meter høje SUV. De
bageste stole kan foldes ned, men hvad de midterste
angår, kan ryglænet alene vippes frem (det hele
styres naturligvis elektrisk), så den version kan
ikke omdannes til en luksus-varevogn.
Til gengæld findes X7 også i
en udgave med et mere traditionelt midtersæde, der
kan foldes ned, og så har man bagageplads, der
svarer til bilens dimensioner. Overalt, uanset sæde
konfiguration er der fine premium-løsninger, og
panorama glastaget er suppleret af et ekstra glastag
over de bageste sæder. Det giver et flot lysindfald.
To-delt panorama glassoltag
er standard.
Et spørgsmål om udstyr…
Førerafsnittet er elegant,
som BMW nu har tradition for, med krystalglas
gearknob til at betjene 8-trins Steptronic
automatgearet, der i den prøvekørte bil var
opgraderet til Sports-udgaven, fordi X7’erens
ekstraudstyr netop inkluderede M Sport pakken.
I det hele taget var meget af
det, man bliver lidt bjergtaget af, når man begynder
at lære bilen at kende, ekstraudstyr. Men det er dog
ikke bare en skal, man har betalt for, når en rå BMW
X7 leveres. Den fine adaptive luftaffjedring er
standard, det samme er en række kørehjælpemidler og
forventeligt udstyr i en bil til den pris.
M Sport og Connectivity
M Sport pakken til 140.000
kroner inkluderer bl.a. læderindtræk, 21”
letmetalfælge, M sportsbremser, det førnævnte
sportsautomatgear med paddelskift, en særlig
tagræling og loftsbeklædning, LED-tågelyger, M
sportslæderrat, M aerodynamikpakke, samt en stribe M
Sports designelementer.
285/45-21 hjul og blå M Sport
bremsekalibre.
Blandt det øvrige
ekstraudstyr skal især nævnes Integral aktiv
styring, der sammen med det såkaldte professionelle
kørerassistent og bilens medfødte connectivity
styrer kørslen og ikke mindst hastigheden under
hensyn taget til fx vejsvingenes karakter, herunder
rundkørsler og vejkryds. De to dele koster tilsammen
60.000 kroner. Undervogns regulering som beskrevet
ovenfor er også ekstraudstyr, der tilpasser bilens
affjedring til, hvad kamera og radar i forening
spotter foran bilen – i skøn forening med førerens
øjeblikkelige betjening. Det giver en merpris på
50.000 kroner, men sandt at sige, når man alligevel
er i den prisklasse, er det værd at tage med.
Når det så er sagt, var det
vores erfaring, at bilen visse steder reagerede på
forhold, der ikke fysisk var på den aktuelle vej,
som fx når man på motorvej med motorvejsfart kørte
under en vejbro med 50 km/t hastighedsbegrænsning og
BMW’en så øjeblikkeligt satte farten ned. Eller
omvendt reagerede på ophævningsskilte, som ikke
havde med hastighedsbegrænsningen at gøre, og så
satte farten op. Det skal understreges, at vi har
oplevet tilsvarende mønstre fra premium-kollegers
biler, og det understreger vel egentlig blot, at der
er tale om hjælpemidler – føreren er ikke fritaget
fra selv at være opmærksom og kompensere for
teknikkens begrænsninger.
Kraftige afstivninger sikre
vridningsstabiliteten også i det store motorrum.
Sublim drivline
Det vigtigste hjælpemiddel i
X7 xDrive 40i er imidlertid drivlinen. den
5-cylindrede 3-liters turbomotor bruger en del
benzin, men en 2,4 tons tung bil, med 340
hestekræfter over et omdrejningsområde på 1000 og et
drejningsmoment på 450 Nm fra samme øjeblik man er
ude af tomgang, er en ligeså gigantisk fornøjelse
som bilen er gigantisk. 0-100 km/t på 6,1 sekunder
leveret gennem det permanente firehjulstræk er et
tomt tal i en tid, hvor elektriske kolleger bygger
biler, der kan klare accelerationen på næsten den
halve tid.
MEN: I en BMW X7 er tallet
ligegyldigt. Hvad der ikke er ligegyldigt er
køreoplevelsen, komforten, vejbeliggenheder,
dynamikken, lyden, bevægelserne – alt det, der er
skabt af en bilproducent, der ved, hvordan man
bygger velkørende dynamiske biler. Og det med
elektriciteten kan BMW jo også godt, det har de
dokumenteret gennem deres deltagelse i Formel E
mesterskabet, hvor accelerationstiderne er endnu
hurtigere end hvad overambitiøse elektrificerede
konkurrenter.
Og sidst, men ikke mindst:
Transporterer man seks personer i en bil, der kører
10 km/l, svarer det vel til samme benzinforbrug pr.
person, som hvis man transporterer tre personer i en
bil, der kører 20 km/l. Bare en tanke…
|