- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: BMW X7 xDrive

40i Connected M Sport

Flagskib med format


Af Søren Clauding – november 2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

BMW X7 er gigantisk. Det er den umiddelbare reaktion på den tyske fabriks seneste flagskib – en reaktion, vi ikke er ene om. På den anden side er den ikke større end Mercedes GLS og for så vidt også Audi Q7, der dog er en smule kortere. Der er nok to grunde til at X7 virker stor: Dels er vi ikke vant til en BMW SUV i den størrelse, dels har den en kantet form, der i hvert fald leder undertegnedes tanker over på Rolls-Royce Cullinan.

 

De første kilometer i den store BMW mindede ualmindelig meget om de første kilometer i Rolls-Royce Phantom. Den er godt nok ingen SUV, men opsætningen af den adaptive luftaffjedring og evnen til, at forudsige og tilpasse reaktionen på de aktuelle vejforhold, mindede meget om hinanden. Og netop Phantom og Cullinan deler megen teknik.

 

Erfaring og knowhow

Det er måske heller ikke så mærkeligt, for selvom man hos BMW fastslår, at det er to forskellige biler, ville det være mærkeligt, hvis man ikke delte viden på tværs af koncernen – Rolls-Royce har jo været en del af BMW i mere end 20 år. Det er vel ret beset noget af det, der er kernen i at have flere bilmærker under det samme tag. Det sparer penge og giver vel også fordele – det er ingen skam at lære af hinandens erfaringer…

 

Nok om Rolls-Royce i denne forbindelse, for selvom X7 er en kostbar bil, er den trods alt prissat lavere. Men det er måske mindre synligt i det afgiftsplagede Danmark, hvor den prøvekørte X7 koster 1.483.000 kroner (inkl. afgifter) og da testbilen yderligere var udrustet med udstyr, så prisen havnede på små 2 millioner kroner. Det er mange penge, men dog ikke meget forskelligt fra den 7-serie BMW, som hidtil har været BMW’s flagskib – en rolle, den nu kommer til at del, tror vi.

 

Stor og god

Naturligvis vil der iblandt komme en BMW X7 ud at køre på danske landeveje, men der bliver næppe mange af dem. Omvendt virker det som om potentialet er stort i USA og måske også i visse velhavende arabiske lande. Begge steder passer bilen måske også bedre ind.

 

Det skal dog ikke afholde nogen fra at investere i en X7, for den er ikke bare stor, den er også praktisk og særdeles velkørende (se on-board videoen her på siden). Det er ikke for ingenting at vi oplevede en affjedring på Rolls-Royce niveau.

 

Et spørgsmål om sæder…

Hvad praktikken angår, er det vigtigt, at man virkelig har for øje, hvad bilen skal benyttes til. Den prøvekørte udgave havde fire individuelle siddepladser i det bageste afsnit af den 5,15 meter lange og 1,81 meter høje SUV. De bageste stole kan foldes ned, men hvad de midterste angår, kan ryglænet alene vippes frem (det hele styres naturligvis elektrisk), så den version kan ikke omdannes til en luksus-varevogn.



Til gengæld findes X7 også i en udgave med et mere traditionelt midtersæde, der kan foldes ned, og så har man bagageplads, der svarer til bilens dimensioner. Overalt, uanset sæde konfiguration er der fine premium-løsninger, og panorama glastaget er suppleret af et ekstra glastag over de bageste sæder. Det giver et flot lysindfald.


To-delt panorama glassoltag er standard.


Et spørgsmål om udstyr…

Førerafsnittet er elegant, som BMW nu har tradition for, med krystalglas gearknob til at betjene 8-trins Steptronic automatgearet, der i den prøvekørte bil var opgraderet til Sports-udgaven, fordi X7’erens ekstraudstyr netop inkluderede M Sport pakken.

 

I det hele taget var meget af det, man bliver lidt bjergtaget af, når man begynder at lære bilen at kende, ekstraudstyr. Men det er dog ikke bare en skal, man har betalt for, når en rå BMW X7 leveres. Den fine adaptive luftaffjedring er standard, det samme er en række kørehjælpemidler og forventeligt udstyr i en bil til den pris.

 

M Sport og Connectivity

M Sport pakken til 140.000 kroner inkluderer bl.a. læderindtræk, 21” letmetalfælge, M sportsbremser, det førnævnte sportsautomatgear med paddelskift, en særlig tagræling og loftsbeklædning, LED-tågelyger, M sportslæderrat, M aerodynamikpakke, samt en stribe M Sports designelementer.


285/45-21 hjul og blå M Sport bremsekalibre.


Blandt det øvrige ekstraudstyr skal især nævnes Integral aktiv styring, der sammen med det såkaldte professionelle kørerassistent og bilens medfødte connectivity styrer kørslen og ikke mindst hastigheden under hensyn taget til fx vejsvingenes karakter, herunder rundkørsler og vejkryds. De to dele koster tilsammen 60.000 kroner. Undervogns regulering som beskrevet ovenfor er også ekstraudstyr, der tilpasser bilens affjedring til, hvad kamera og radar i forening spotter foran bilen – i skøn forening med førerens øjeblikkelige betjening. Det giver en merpris på 50.000 kroner, men sandt at sige, når man alligevel er i den prisklasse, er det værd at tage med.

 

Når det så er sagt, var det vores erfaring, at bilen visse steder reagerede på forhold, der ikke fysisk var på den aktuelle vej, som fx når man på motorvej med motorvejsfart kørte under en vejbro med 50 km/t hastighedsbegrænsning og BMW’en så øjeblikkeligt satte farten ned. Eller omvendt reagerede på ophævningsskilte, som ikke havde med hastighedsbegrænsningen at gøre, og så satte farten op. Det skal understreges, at vi har oplevet tilsvarende mønstre fra premium-kollegers biler, og det understreger vel egentlig blot, at der er tale om hjælpemidler – føreren er ikke fritaget fra selv at være opmærksom og kompensere for teknikkens begrænsninger.


Kraftige afstivninger sikre vridningsstabiliteten også i det store motorrum.


Sublim drivline

Det vigtigste hjælpemiddel i X7 xDrive 40i er imidlertid drivlinen. den 5-cylindrede 3-liters turbomotor bruger en del benzin, men en 2,4 tons tung bil, med 340 hestekræfter over et omdrejningsområde på 1000 og et drejningsmoment på 450 Nm fra samme øjeblik man er ude af tomgang, er en ligeså gigantisk fornøjelse som bilen er gigantisk. 0-100 km/t på 6,1 sekunder leveret gennem det permanente firehjulstræk er et tomt tal i en tid, hvor elektriske kolleger bygger biler, der kan klare accelerationen på næsten den halve tid.

 

MEN: I en BMW X7 er tallet ligegyldigt. Hvad der ikke er ligegyldigt er køreoplevelsen, komforten, vejbeliggenheder, dynamikken, lyden, bevægelserne – alt det, der er skabt af en bilproducent, der ved, hvordan man bygger velkørende dynamiske biler. Og det med elektriciteten kan BMW jo også godt, det har de dokumenteret gennem deres deltagelse i Formel E mesterskabet, hvor accelerationstiderne er endnu hurtigere end hvad overambitiøse elektrificerede konkurrenter.

 

Og sidst, men ikke mindst: Transporterer man seks personer i en bil, der kører 10 km/l, svarer det vel til samme benzinforbrug pr. person, som hvis man transporterer tre personer i en bil, der kører 20 km/l. Bare en tanke…


 

Andre BMW prøvekørsler - find dem hér >>>
Et lille kuriosum:
Det er ikke let at se modelnavnet på en BMW X7. Vi fandt det på et af de indre paneler til brug for signaturen ovenfor til venstre for overskriften... Men BMW står der da:

Videotest: BMW X7 xDRIVE 40i M Sport
BMW har skabt en gigantisk SUV, der udfordrer biler som Audi Q7 og Mercedes GLS. Vi har prøvekørt den store bil, med intelligent luftaffjedring og hastighedskontrol og en 340-hestes 6'er i maskinrummet. Fuld HD.





Model:

BMW X7 xDrive 40i Connected M Sport

Listepris:

Kr. 1.482.995

Motor og transmission:

6 cyl. 3,0 liter turbo benzin motor. 340 hk/5500-6500 omdr./min. 450 Nm/1500-5200 omdr./min. 8 trins Sports Steptronic A/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

6,1 sek./ 245 km/t/ 9,1 km/l /250 g/km

Hjul, for / bag

275/50-20 standard

Længde:

5,15 m

Frihøjde:

22,1 mm

Bagagerum:

212-750 liter

Værd at bemærke

ABS. EBD. ESP. 20” alufælge. Adaptiv luftaffjedring. Adaptive LED forlygter med fjernlys assistent. Head-up display. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg (ekstraudstyr: 5 zone). Sædevarme. Connected drive. Panorama glas soltag.

Parkeringsassistent inkl. bakkamera og p-sensorerer for og bag. Bluetooth og trådløs opladning. Navigation. El-bagklap.







Bagklap og frihøjde styres elektrisk.


Nagklappen er todelt. Den nederste del kan bruge som læsserampe. Begge dele styres elektrisk.


Luftaffjedringen gør det muligt, at sænke bilen og dermed læssehøjden.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt