xDrive betyder firehjulstræk
og som sådan er en BMW X3 xDrive med stor frihøjde
og ægte SUV-former også en ægte SUV.
Sådan en kan også komme frem, når asfalten
skiftes ud med ujævn vej eller lettere off-road
terræn. Men den hér prøvekørte udgave: Nej, på ingen
måde, det går ikke Jo, den kan godt, men så vil der
efter kort tid ikke være meget tilbage af de pæne
21” alufælge til 40.000 kroner, og det går ikke…
Det giver da i øvrigt ingen
mening, at sætte kostbare, fancy fælge på en SUV.
Eller gør det? Tja, det kommer an på, hvem man er og
ikke mindst, hvor man bor. Har man bopæl lidt
udenfor byen og regelmæssige ærinder derinde, bor
man i ”gadeplan”, eller hvad det nu hedder, hvis der
ikke er by omkring, og vil man gerne forene et fancy
look og en miljø-opmærksom optræden, så giver det
faktisk meget god mening.
30e betyder plug-in
Især fordi den prøvekørte X3
også har model-tilføjelsen ”30e”. ”30e” står, sådan
frit oversat, for ”plug-in hybrid”. Med andre ord:
Er off-road-behovet indskrænket til kørsel ind og ud
af indkørslen, alt imens resten foregår på asfalt
(og gerne ujævn – det er intet problem), og lader
man batteriet op hjemme fra, er den miljømæssige
side også helt i orden. Da vil de fleste kortere
køreture, måske netop ind og ud af byen, kunne
klares forureningsfrit. Ikke megen støj, nul CO2
udledning og meget mere, kan man ikke som bilkøber
gøre for miljøet.
Jo, måske køre lidt mindre,
og dér arbejder BMX X3 imod miljøtankegangen. Kan
man lide at køre bil, og det kan man vel, hvis man
anskaffer en BMW, så får man konstant rigtig meget
lyst til at køre i den, finde en anledning til at
køre, for så godt køre den. Man kan naturligvis også
blot gå hen til vinduet engang imellem og glæde sig
over dens udtryk. Sådan en M Sport X3’er ser nemlig
glimrende ud – og mindre end 21 tommer hjul ville
kunne gøre det, hvis det så endelig kom dertil.
Forbavsende komfortabel
Og det kan det let. En BMW
x3 xDrive 30e er nemlig født med 18” hjul. De vil
måske give en mere tilgivende affjedring, men det er
egentlig ikke nødvendigt. Den mekaniske affjedring i
X3 er nemlig så god, at man ikke mærker den
forholdsvis beskedne affjedring i dæksiderne på 21”
hjulene – og bilen havde oven i købet M Sport
udstyr. Egentlig var det en god øvelse, at stresse
affjedringen lidt med de store hjul, for det
afslørede, at det havde den ingen problemer med.
Den nye plug-in hybrid er
baseret på samme teknik, som findes i den noget
lavere 3-serie 330e version. Dvs. en
turbobenzinmotor, hvor topeffekten på 184 hk leveres
over hele 1500 omdr./min, begyndende ved 5000. og
drejningsmomentet på 300 Nm har man fra 1350 op til
4000 omdr./min. I tilgift disponerer man over op til
109 elektriske hestekræfter og 265 Nm (der leveres
til baghjulene), som tilsammen kan levere en
systemeffekt på 292 hk (som ekstra boost i cirka 10
sekunder) med tilhørende 420 Nm. Hele tiden har man
252 hk til rådighed.
Al den teknik behøver man
ikke kende til, for det hele reguleres fremragende
ved hjælp af 8-trins Steptronic automatgearkassen,
så egentlig er det blot at træde på speederen og
køre.
46 kilometer elektrisk
kørsel
Med fuldt opladet batteri,
kan man iht. WLTP målemetoden køre op til 46
kilometer fuldt elektrisk, baseret på strøm leveret
fra et 12 kWh batteri. Det holder ikke helt i
praksis, men beror naturligvis på ens køremønster,
hvor kørelysten ikke nødvendigvis er i harmoni med
ønsket om at spare på energien. Indrømmet,
elektricitet er pr. kilometer foreløbig meget
billigere end benzin, så man bliver næppe ruineret
af energi-regningen, men glem ikke, at alt over 109
hestekræfter sætter gang i benzinmotoren, også
selvom man har valgt alene at køre på elektricitet.
Batteriet og det elektriske
system bevirker en mervægt på 240 kg. Det giver ikke
vægtmæssigt god mening, men kørselsmæssigt gør det.
For netop den større vægt, lavt placeret bagude,
skubber tyngdepunktet ned og bagud og underbygger de
dynamiske vejegenskaber, som er den del af en BMW’s
arvemasse. Vægten bidrager utvivlsomt også til de
overraskende komfortable kørefærdigheder (se
on-board videoen her på siden).
Billig M Sport
Resten klarer M Sport
opsætningen - som egentlig ikke er synderlig
kostbar. Blot 25.000 kroner oven i prisen for en X3
X-Line, og så har man en M Sport version, som ikke
blot er æstetisk appellerende, men også inkluderer
et mere sportsligt gearskifte, sportssæder og
sportsaffjedring. Sidstnævnte sænker ikke bilen, men
gør den mere spændstig, hvilket klæder en X3 rigtig
godt, så længe man bliver på et forholdsvist fast
underlag.
Den prøvekørte bil var
iklædt for ikke mindre end 450.000 kroner
ekstraudstyr (inkl. M Sport). Der elegante Merino
Tatufo læderindtræk står for de 49.000 kroner.
Fælgene som nævnt for 40.000. Fuld LED (kommer man
ikke uden om) koster i den sammenhæng beskedne 7000
kroner, mens andre lidt tungere poster er
panorama-glassoltag til 29.000, el-sæder til 23.000
og en udvidet version af pakken af kørehjælpemidler,
som er prissat til 25.000 kroner.
Stor anhænger og en smule
gambling
Meget af det udstyr kan man
måske klare sig uden, men det er værd også lige at
bemærke, at det er tilladt at køre med en anhænger
på 2000 kg (til sammenligning må en xDrive 30i køre
med 2400 kg). I givet fald skal man lige have
monteret en trækkrog til 15.000 kroner.
Oven i alt det kommer, at det giver god mening, at
træffe en hurtig beslutning, hvis man har forelsket
sig i en xDrive 30e, for endnu har Folketinget godt
nok ikke ændret på afgiftsberegningen, men der er
som udgangspunkt ikke tradition for, at afgifterne
på de dyrere biler går nedad. Hvis man er til det,
kan man jo gamble og se, hvad der sker. De nuværende
regler gælder til 31. december 2020.
|