Ligesom BMW X1 findes i en
version med firehjulstræk såvel som i en uden, er
dette også tilfældet for den sportslige livsstils-coupé version, X2. Med
en 150-hestes dieselmotor i maskinrummet og
forhjulstræk er
den desuden ideel til de længere ture.
X2 har sin helt egen
karakter. Det var grunden til, at man overhovedet
fandt på at skabe den, som en udbygning af X1 til de
kunder, der i særlig grad efterspørger det mere
sportslige udtryk. Karakteren har den fortsat og
visuelt er det især fronten, der fremstår mere
markant og med mere pondus end X1. Og så er den ikke
mindst kendetegenet ved
det karakteristiske BMW-logo på C-stolperne.
Findes også som plug-in
Desuden findes X2 nu også i en
elektrificeret udgave, en plug-in hybrid, hvor man
kombinerer en 3-cylindret 1,5 liters benzinmotor med
en kraftig elmotor, som trækker på baghjulene. Det
er nu ikke den, vi her har stille skarpt på denne
gang, og plug-in hybriden er også væsens forskellig
fra de konventionelt drevne versioner.
SUV-begrebet fodrer nemlig
sædvanligvis en vis forøget frihøjde samt mulighed
for firehjulstræk. 18d-udgaven med en 4-cylindret
150-hestes 2-liters turbodieselmotor har en frihøjde
på 18,2 cm, hvorimod plug-in hybriden ligger 14,7 cm
over kørebanen. Plug-in’en er trods firehjulstrækket
derfor nærmere det, men kalder en crossover. Det er
sDrive dieseludgaven på flere måder også, men det er
mest fordi den ikke i sig selv har firehjulstræk…
Det er dog ret beset lige meget, hvad man kalder
modellerne, men det illustrerer meget godt
forskelligheden mellem versionerne.
Spændstig undervogn
Vægtmæssigt adskiller
versionerne sig også fra hinanden. 18d er 100 kg
tungere end fx 18i med den kompakte 3-cylindrede
benzinmotor. Vægten ligger fortrinsvis på fronten og
det er med til at stabilisere bilen ved højere
hastigheder. Det skyldes bl.a., at man har tilpasset
affjedringen til motoren og vægtfordelingen – men
oven i det var den prøvekørte bil også udstyret med
M Sport udrustning, som bl.a. betyder en strammere
affjedring.
Dertil kom 225/45-19 hjul og
så havde man en ganske direkte føling med
underlaget. On-board videoen her på siden
illustrerer ganske godt, hvordan den prøvekørte bil
opfører sig på forskelligt underlag.
”Vinder-underlaget” er plan asfalt – og det
underbygger bilens evne til at køre de længere ture,
så længe man altså ikke vælger de nærmeste jordveje…
Gør sig godt i bybilledet
Og så passer det hele jo
ganske godt sammen. Det sportslige lidt påtrængende
udtryk vækker opmærksomhed, det gør sig godt i
bybilledet og heldigvis sikrer den moderne
SCR-katalysator teknologi, at X2 dieselen ikke
forurener mere end en hvilken som helst ligestillet
benzinversion. På grund af dens bedre
brændstoføkonomi udleder den oven i købet mindre CO2
pr. kilometer.
Motoren er ganske støjsvag
og yderst fleksibel. Den giver gode fartpræstationer
og den brede momentkurve samt det høje
drejningsmoment er en fornøjelse. Og så må man i
øvrigt koble en 1800 kg anhænger bagpå.
Køreoplevelsen er som sådan
helt på det niveau, man forventer af en BMW.
Frihøjden og mervægten på fronten mærkes mest ved
hurtig kørsel i hurtige sving, men det er ikke
skræmmende, snarere betryggende, fordi den styrer så
godt.
Højt udstyrsniveau
Udstyrsniveauet er som
udgangspunkt ret righoldigt. El-bagklap, p-sensorer
for og bag, 2-zone klimaanlæg, fartpilot,
p-assistent, sportssæder, fuld LED lys og de store
hjul (standard er 225/55-17) er blot eksempler på
niveauet for en M Sport version. Og så var den
prøvekørte model udrustet med for omkring 100.000
kroner ekstraudstyr plus de godt 30.000 kroner, som
8-trins Steptronic sportsautomatgearet koster.
Dakotalæderet er virkelig
lækkert, ratvarme er et must, når temperaturen
falder, bakkamera er ganske praktisk, fordi
coupéformen gør det vanskeligt, at se bagud. Og så
kan Driving-assistent Plus pakken til 12.000 kroner
stærkt anbefales, bl.a. fordi den inkluderer adaptiv
fartpilot med trafikkø-funktion. Den funktion
underbygger også de længere køreture.
|