- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: BMW X1 sDrive 1,8i M-Sport

Begrundet succes


Af Søren Clauding – juli 2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

BMW X1 er den mest populære model i BMW’s X-serie, dvs. SUV’er i forskellig størrelse. Det er ikke så mærkeligt, for den er ikke alene den billigste, men også den mest vævre og på mange måder også mest dynamiske af X’erne. Sådan er det jo ofte med kompakte biler uden al for lang akselafstand.

 

Men indrømmet, hvis køredynamik også inkluderer et gigantisk kraftpotentiale og tilsvarende hastigheder, så overgås X1’eren let, i hvert fald i den hér prøvekørte version med den forbrugsoptimerede 3-cylindrede 1,5 liters turbobenzinmotor, der yder 140 hestekræfter.

 

Køredynamik

Alligevel kan man accelerere fra 0-100 km/t på 9,7 sekunder og topfarten er over 200 km/t, så langsom kan man ikke påstå, at den er. Men det er gennem kurverne, især de snævre af slagsen og på varieret underlag, at den især er en vinder. Trods en middelstor frihøjde på 18,3 cm står den rigtig godt fast i svingere. Forstærket i den prøvekørte M-Sport udgave, der har en fastere affjedring, af 225 mm brede 45 procent lavprofildæk på store 19” fælge.



Sidstnævnte underbygger i sagens natur ikke affjedringskomforten. Omvendt er den forbavsende komfortabel, hvad on-board videoen her på siden giver en vis fornemmelse af. Det hænger formentlig sammen med, at en BMW både er skruet særdeles godt sammen og betjener sig af led overalt i hjulophængene, der giver den karakteristiske BMW-følelse – som undertegnede falder for, hver gang, jeg trækker gearvælgeren i 7 Steptronic gearkassen i ”Drive” og begiver mig ud i landskabet.

 

Forhjulstræk

SDrive udgaven er nemlig i stand til, at færdes mange steder, hvor fx en ordinær 1-serie vil give op, alene i kraft af frihøjden. Men ”s” betyder forhjulstræk (havde den heddet xDrive havde den haft træk på alle fire hjul), så der er visse naturlige begrænsninger.



BMW X1 skiftede jo fra baghjulstræk til forhjulstræk i forbindelse med lanceringen af 2, generation tilbage i 2016. Det var en skuffelse for visse inkarnerede BMW-entusiaster, men BMW bygger ikke kun biler til entusiasterne, og skiftet har givet vis været en fordel, for forhjulstræk har mange fordele, omend den traditionelle følelse af køredynamik skifter karakter.

 

Gennemgribende facelift

BMW X1 fik en designmæssig overhaling i 2019 (bl.a. en mere potent front) og også drivlinerne blev opdateret. Hvad vejgreb og styreegenskaber angår, er der ikke nævneværdig forskel og man har da heldigvis også bevaret multilink baghjulsophænget. Motoren er naturligvis anderledes. Lyden er anderledes, den vibrerer også bemærkelsesværdigt, når man starter den, men siden er den yderst smidig, hvad bl.a. tallene på drejningsmomentet tydeligt angiver.

 

140 hk og 220 Nm, som er maksimum, er pænt. Men det overbevisende er, at topeffekten nås ved 4600 omdr./min og fastholdes helt op til 6500 omdr./min og det maksimale drejningsmoment nås endnu inden man rammer 1500 motoromdrejninger/minut og fastholdes helt op til 4200 omdr./min. De tal illustrerer, hvorfor man kan opnå de gode fartpræstationer, men den motorkonfiguration er også stærkt medvirkende til, at man må trække en anhænger på 1700 kg. Og benzinforbruget har givet vis også fordel deraf: Det officielle tal hedder 14,7 km/l. Udmærket for en halvhøj bil (1,60 meter) med halvstor frihøjde og deraf større luftmodstand – oven i købet med automatgear.



Pris og udstyr

Den billigste BMW X1 er prissat til 425.000 kroner, den prøvekørte M-Sport version er krøbet op på små 480.000. Men så kommer al ekstraudstyret, og det skal man huske, at tage højde for, når man sigter imod en BMW. Den prøvekørte bil var udrustet med ekstraudstyr for over 170.000 kroner, så totalprisen ramte 650.704 kroner.

 

M-Sport udstyret er dog ikke i sig selv dårligt. Det inkluderer bl.a. sportsæder, en sportslig styring inkl. et kraftigt rat, førnævnte sportsaffjedring, men også luksuøse elementer som 2-zone klimaanlæg og elektrisk bagklap. Kørehjælpemidlerne omfatter bl.a. aktiv fartpilot med kø-assistent samt en udmærket automatisk parkeringsassistent.



Meget ekstra

Og så er der det ekstra: Fx Dakotalæder til 27.000 kroner, 19” alufælge til 17.000. 7-trins Sports-Steptronic automatgearet med skiftepaler koster 27.000 kroner. P-sensorer for og bag koster 7000 kroner, adaptive LED forlygter med kurvelys er prissat til ca. 10.000 kroner, bakkamera til 8000, navigation med head-up display og 10,25” berøringsskærm til 30.000 kroner, plus forskelligt andet, som bringer prisen på de nævnte 650.000 kroner.

 

Hvilket af udstyret, man skal vælge, eller vælge fra, er meget et temperamentsspørgsmål, hvis ikke bankkontoen blander sig. Men bemærk, at BMW har en række fordelagtige leasingordninger, som mange bil-brugere med fordel vil kunne benytte sig af, ikke mindst i denne tid, hvor spørgsmålet om værditab måske er endnu mere uforudsigeligt end det hidtil har været.


 

Andre BMW prøvekørsler - find dem hér >>>

X1 er den mest populære af BMW's SUV'er. Men hvordan håndterer den stramme M-Sport version skiftende kørselsforhold fra plane asfaltveje til ujævne grusveje i snævre sving. Det viser videoen blandt andet. Fuld HD.




Model:

BMW X1 sDrive 18i M-Sport

Listepris:

Kr. 478.730

Motor og transmission:

3 cyl. 1,5 ltr. turbobenzin. 140 hk/4600-6500 omdr./min. 220 Nm/1480-4200 omdr./min. 7 trins Steptronic automatgear. Forhjulstræk

Præstationer: acceleration 0-100 km/t/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

9,7 sekunder/ 203 km/t/ 14,7 km/l/ 153 g/km.

Hjul, for / bag:

225/45-19

Længde:

4,44 m

Frihøjde:

18,3 cm

Bagagerum:

505-1550 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESC. Aut. nødbremse. 17” alufælge (standard). Multijusterbart sportsrat og M-Sport styring. 2-zone klimaanlæg. El-sideruder for og bag. Adaptiv fartpilot med kø-assistent. P-assistent. M-Sport affjedring. El-bagklap.












Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt