BMW X1 er den mest populære
model i BMW’s X-serie, dvs. SUV’er i forskellig
størrelse. Det er ikke så mærkeligt, for den er ikke
alene den billigste, men også den mest vævre og på
mange måder også mest dynamiske af X’erne. Sådan er
det jo ofte med kompakte biler uden al for lang
akselafstand.
Men indrømmet, hvis
køredynamik også inkluderer et gigantisk
kraftpotentiale og tilsvarende hastigheder, så
overgås X1’eren let, i hvert fald i den hér
prøvekørte version med den forbrugsoptimerede
3-cylindrede 1,5 liters turbobenzinmotor, der yder
140 hestekræfter.
Køredynamik
Alligevel kan man accelerere
fra 0-100 km/t på 9,7 sekunder og topfarten er over
200 km/t, så langsom kan man ikke påstå, at den er.
Men det er gennem kurverne, især de snævre af
slagsen og på varieret underlag, at den især er en
vinder. Trods en middelstor frihøjde på 18,3 cm står
den rigtig godt fast i svingere. Forstærket i den
prøvekørte M-Sport udgave, der har en fastere
affjedring, af 225 mm brede 45 procent lavprofildæk
på store 19” fælge.
Sidstnævnte underbygger i
sagens natur ikke affjedringskomforten. Omvendt er
den forbavsende komfortabel, hvad on-board videoen
her på siden giver en vis fornemmelse af. Det hænger
formentlig sammen med, at en BMW både er skruet
særdeles godt sammen og betjener sig af led overalt
i hjulophængene, der giver den karakteristiske
BMW-følelse – som undertegnede falder for, hver
gang, jeg trækker gearvælgeren i 7 Steptronic
gearkassen i ”Drive” og begiver mig ud i landskabet.
Forhjulstræk
SDrive udgaven er nemlig i
stand til, at færdes mange steder, hvor fx en
ordinær 1-serie vil give op, alene i kraft af
frihøjden. Men ”s” betyder forhjulstræk (havde den
heddet xDrive havde den haft træk på alle fire
hjul), så der er visse naturlige begrænsninger.
BMW X1 skiftede jo fra
baghjulstræk til forhjulstræk i forbindelse med
lanceringen af 2, generation tilbage i 2016. Det var
en skuffelse for visse inkarnerede BMW-entusiaster,
men BMW bygger ikke kun biler til entusiasterne, og
skiftet har givet vis været en fordel, for
forhjulstræk har mange fordele, omend den
traditionelle følelse af køredynamik skifter
karakter.
Gennemgribende facelift
BMW X1 fik en designmæssig
overhaling i 2019 (bl.a. en mere potent front) og
også drivlinerne blev opdateret. Hvad vejgreb og
styreegenskaber angår, er der ikke nævneværdig
forskel og man har da heldigvis også bevaret
multilink baghjulsophænget. Motoren er naturligvis
anderledes. Lyden er anderledes, den vibrerer også
bemærkelsesværdigt, når man starter den, men siden
er den yderst smidig, hvad bl.a. tallene på
drejningsmomentet tydeligt angiver.
140 hk og 220 Nm, som er
maksimum, er pænt. Men det overbevisende er, at
topeffekten nås ved 4600 omdr./min og fastholdes
helt op til 6500 omdr./min og det maksimale
drejningsmoment nås endnu inden man rammer 1500
motoromdrejninger/minut og fastholdes helt op til
4200 omdr./min. De tal illustrerer, hvorfor man kan
opnå de gode fartpræstationer, men den
motorkonfiguration er også stærkt medvirkende til,
at man må trække en anhænger på 1700 kg. Og
benzinforbruget har givet vis også fordel deraf: Det
officielle tal hedder 14,7 km/l. Udmærket for en
halvhøj bil (1,60 meter) med halvstor frihøjde og
deraf større luftmodstand – oven i købet med
automatgear.
Pris og udstyr
Den billigste BMW X1 er
prissat til 425.000 kroner, den prøvekørte M-Sport
version er krøbet op på små 480.000. Men så kommer
al ekstraudstyret, og det skal man huske, at tage
højde for, når man sigter imod en BMW. Den
prøvekørte bil var udrustet med ekstraudstyr for
over 170.000 kroner, så totalprisen ramte 650.704
kroner.
M-Sport udstyret er dog ikke
i sig selv dårligt. Det inkluderer bl.a. sportsæder,
en sportslig styring inkl. et kraftigt rat,
førnævnte sportsaffjedring, men også luksuøse
elementer som 2-zone klimaanlæg og elektrisk
bagklap. Kørehjælpemidlerne omfatter bl.a. aktiv
fartpilot med kø-assistent samt en udmærket
automatisk parkeringsassistent.
Meget ekstra
Og så er der det ekstra: Fx
Dakotalæder til 27.000 kroner, 19” alufælge til
17.000. 7-trins Sports-Steptronic automatgearet med
skiftepaler koster 27.000 kroner. P-sensorer for og
bag koster 7000 kroner, adaptive LED forlygter med
kurvelys er prissat til ca. 10.000 kroner, bakkamera
til 8000, navigation med head-up display og 10,25”
berøringsskærm til 30.000 kroner, plus forskelligt
andet, som bringer prisen på de nævnte 650.000
kroner.
Hvilket af udstyret, man skal
vælge, eller vælge fra, er meget et
temperamentsspørgsmål, hvis ikke bankkontoen blander
sig. Men bemærk, at BMW har en række fordelagtige
leasingordninger, som mange bil-brugere med fordel
vil kunne benytte sig af, ikke mindst i denne tid,
hvor spørgsmålet om værditab måske er endnu mere
uforudsigeligt end det hidtil har været.
|