Det er kommet sådan lidt
trinvist, opgøret med baghjulstrækket, men med den
nye 1-serie BMW er det første store skridt blevet
taget i skiftet til forhjulstræk. Det er lykkedes,
endda i en sådan grad, at undertegnede var med til
at stemme BMW 1-serie ind blandt de nominerede til
Årets Bil i Danmark 2020. Men lad det nu blive ved
denne lille revolution, kære BMW, baghjulstræk er
fortsat en del af BMW DNA’et…
Baggrunden er ikke desto mindre
en analyse blandt 1-serie købere, der har påvist, at
kun 15 procent af dem vidste, at deres bil var
baghjulstrukken. Derfra og så til at ræsonnere, at
de ikke kunne mærke det, er måske en lidt forhastet
konklusion, for hvor mange mennesker, der oplever
køredynamik, ved egentlig hvoraf den kommer. Men BMW
har i hvert fald vidst, at såfremt forvandlingen
skulle lykkes, skulle man gøre alt, hvad man kunne,
for at bevare 1-seriens køredynamik. Og det har man
i det store hele opnået.
Mere plads Men hvorfor
overhovedet forvandle bilens drivline? Svaret ligger
i den grundlæggende begrundelse for overhovedet at
bygge forhjulstrukne biler. Forhjulstræk kræver
mindre plads, fordi motoren kan lægges på tværs og
afstanden til de trækkende hjul er mere direkte. Man
slipper for kardanakslen og kunne principielt også
fjerne kardantunnellen, hvad man så ikke helt har
gjort i BMW’en, om end den ikke er ret høj.
Derved får man større frihed til, at designe en smuk
kompakt bil, hvad man så også har gjort. Den nye
1-serie er i undertegnedes optik den smukkeste
1-serie, BMW har bygget. For mange mennesker betyder
en bils udseende og optiske dynamik givet vis mere
end spørgsmålet om kurveoplevelse. Og bemærk: Der
står kurve-OPLEVELSE, ikke kurve-EGENSKABER. For
uden at have lavet en sammenligningstest, gætter vi
på, at den nye 1’er ikke har tabt i
hastighedspotentiale gennem kurverne. Men den føles
anderledes, hvad on-board videoen her på siden giver
en vis fornemmelse af.
Godt
fartpotentiale Det er 118d
udgaven, vi i denne omgang er gået i dybden med. Med
en 2-liters turbodieselmotor i maskinrummet,
suppleret af en 8-trins Steptronic automatgearkasse
og i Sport Line antræk har man masser af
fartpotentiale. Dieselmotoren er lydløs,
vibrationssvag, den reagerer direkte på speederen og
med op til 150 hestekræfter og 350 Nm kan man helt
ubesværet nå 100 km/t på 8,4 sekunder. Efter
sigende, for vi har ikke prøvet det, kan den køre
216 km/t på toppen. NOx tallet holdes helt i bund
vha. en SCR-katalysator og den kan iflg.
WLTP-målingerne køre 20 km/l – det er ret pænt med
så kraftig en motor. Anhængervægten er dog begrænset
til 1300 kg.
Hvad topfarten angår, er forhjulstrækket næppe nogen
ulempe. For en kort bil – og den nye 1’er måler kun
4,32 meter i længden, selvom den ser længere ud – er
ikke fra fødslen af ultrastabil ved høj fart. Det er
omvendt for en forhjulstrækker, og der er næppe
nogen, der savner muligheden for at kunne lægge
bagvognen ud gennem snævre sving på en almindelig
offentlig vej.
Den rette
baghjulsophængning BMW har i
modsætning til fx VW og Mercedes med deres Golf og
A-klasse modeller valgt, at alle 1-serie versioner
har multilink baghjulsophængning, der er med til at
stabilisere bagvognen. Det krydser vi fingre for og
håber, at man ikke ændrer på i fremtiden, for
multilink er godt. Foruden bidraget til
køredynamikken har det også muliggjort en god
balance mellem sportslighed og affjedringskomfort,
om end sidstnævnte er udfordret lidt af 195/55-17
hjul. Men nu er det jo også en ST-Line, hvor 17”
letmetalfælgene er en del af udstyret.
Styringen er faktisk skarpere end i den hidtidige
generation og 1’eren er mere sporty end A-klassen.
Og pladsforholdene i kabinen er rigtig fine, især
set i lyset af 350-1200 liter bagagerumsplads.
Sport Line udstyret
Basisprisen for 118d Sport Line er 355.100 kroner
(den billigste 1’er er prissat til 323.000 kroner)
og medfødt udstyr inkluderer foruden automatgearet
og letmetalfælgene bl.a. et M-Sport læderrat,
sportssæder, p-sensorer for og bag, fartpilot og
Fuld LED, så man også kan tillade sig frisk kørsel i
mørke. Også den automatiske nødbremse, muligheden
for SOS-opkald og BMW service i 3 år/40.000
kilometer hører med.
Tillægsbestilt rat-varme til små 4000 kroner er et
plus, det samme er det såkaldte gennemlæsningssystem
til samme pris, som muliggør at man kan køre med
lange genstande ned gennem kabinen (hvor fx skiene
kan ligge, mens man kører rundt og leder efter sne).
Vejen finder man, godt hjulpet af det såkaldte
Live-cockpit med et avanceret navigationssystem og
en 10,25” skærm, som dog udløser en ekstrapris på
39.000 kroner. Og så bør man ikke undlade
køreassistentpakken til godt 14.000 kroner, som
omfatter adaptiv fartpilot, advarsel ved
vognbaneskift og meget andet.
|