Engang i 2020 lancerer
Volkswagen 8. generation af den ikoniske Golf. Og
der er næsten garanti for, at den også følges op af
en ligeså ikonisk GTI-model. Men for ikke at gøre
det for let for de, der skal skabe fremtidens
Golf/GTI, har man kridtet banen op med en
ultra-hurtig GTI version af den hidtidige Golf og
sikrer derved, at generationsskiftet sker med manér.
Den seneste og formentlig den
sidste performance-version af den eksisterende 7.
Golf-generation har fået tilnavnet TCR, altså efter
der først er skrevet GTI. Den markerer Golf GTI
modellens niveau med navnet, som Volkswagen gjorde
til deres eget i 2. og 3. årgang af det nye
internationale standardvognsmesterskab, der udsprang
af World Touring Car Championship, fordi bilerne dér
var blevet for dyre.
Mesterlig
I det nye mesterskab passede
Golf GTI perfekt ind, TCR står som sådan for Touring
Car Championship, men for Volkswagens vedkommende
kunne det ligeså godt betyde Touring Car Champion,
for i den internationale TCR serie kørte vinderne i
2016 og 2017 VW Golf GTI TCR.
Det skal så tilføjes, at der
køres et utal af TCR-mesterskaber rundt om på
jordkloden, for TCR-reglementet blev hurtigt
populært, men fælles for dem alle er, at Volkswagen
Golf GTI TCR gør det temmelig godt de fleste steder.
Gadebil til
landevejsrace?
Er landevejsudgaven af Golf
med tilnavnet TCR så en racerbil?
Svaret er ganske klart: Nej.
Men den er inspireret af racerbilen og deler meget
teknik med denne, og det oplever man på den
almindelige landevej i kraft af fremragende styring,
glimrende balance, både under kraftig nedbremsning
og kraftig acceleration. Og naturligvis gennem en
både fleksibel og kraftfuld 2-liters turbomotor, der
præsterer 290 hestekræfter, når det hårdest for sig.
Gearkassen er en 7-trins DSG
gearkasse og den er så tæt på racerbilen, at de
biler, der deltager i langdistanceløbene rundt
omkring for TCR-biler, typisk er udrustet med det
selvsamme DSG-gear. Det mærker man i kraft af ikke
bare en meget hurtig og præcis op-gearing, men også
en temmelig hurtig og ligeså præcis nedgearing.
Civiliseret
og rimelig prissat
Det havde naturligvis været
en mulighed, at slippe gadeversionen af Golf GTI TCR
løs på en racerbane. Men den er ingen racerbil, og
selvom den med stor sandsynlighed ville have været
en herlig oplevelse, dér hvor hastighederne er givet
fri, er det vigtigt at konstatere, at den faktisk er
temmelig civiliseret, så man glimrende kan benytte
den på hastighedsbegrænset offentlig vej, uden at
føle, at man har kastet pengene efter bilen for
ingenting.
Og så dyr er den da heller
ikke (så på den måde følger man fuldstændig
filosofien bag de mange TCR-mesterskaber – der skal
køres race, men man skal ikke ruineres). 562.000
kroner er prisen på den prøvekørte bil, og det
inkluderer minsandten også de kostbare danske
nummerplader. Den pris er faktisk ikke langt fra
prisen på racerbilerne, der som udgangspunkt kan
købes for 95.000 Euro – men det er så helt uden
skatter, afgifter og nummerplader.
Sådan er den
On-board videoen her på siden
på snoede, ujævne danske landeveje giver en
indikation af, hvordan Golf GTI TCR vil være at
trives med ude i landskabet. Og ellers skal resten
overlades til de vigtigste data:
4-cylindret 2-liters
turbobenzinmotor med PPF. (Petrol particulate
filter). 7-trins DSG gear. Forhjulstræk. Elektronisk
styret mekanisk spærredifferentiale. Effekt: 290
hk/5400-6400 omdr./min. Drejningsmoment: 380
Nm/1950-5300 omdr./min. Topfart: 260 km/t. 0-100
km/t: 5,6 sekunder. Benzinøkonomi: 12,8 km/l WLTP.
|