- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Skoda Scala Ambition TDI 115 hk DSG

Skoda op skalerer igen


Af Søren Clauding - oktober 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Da Volkswagen havde skabt sin første Golf på den såkaldte MQB platform og Skoda kom med deres version, Skoda Octavia, havde man forlænget platformen kraftigt. Resultat: En usædvanlig rummelig Golf, nej, undskyld, Skoda, naturligvis… Det samme har man nu gjort med kompaktbils-platformen, MQBA0. Resultatet hedder Skoda Scala.

Skoda Scala er imidlertid en helt ny bilmodel. Der er tale om en slags sportsback (størrelsesmæssigt placeret mellem Fabia og Octavia), men igen, en usædvanlig rummelig sportsback. MQBA0 er oprindelig skabt til den meget kortere SEAT Ibiza og siden også benyttet til fx VW Polo. Nu har man trukket den temmelig meget, faktisk så meget, at den nye Scala er 3 cm længere end en VW Golf. Og Scala sælges så til priser fra 190.000 kroner. Det er en ret attraktiv pris.

Meget for merprisen
Den prøvekørte udgave koster så 55.000 kroner mere, men også det er en god pris, for med i købet får man da såvel det mere ambitiøse Ambition udstyr, som en 115 hestes 1,6 liters AdBlue-diesel samt et 7-trins DSG automatgear.


Men fremfor alt får man masser af plads. Ikke mindre end 467 liter reel bagageplads, som der er adgang til via en stor, men lidt tung bagklap, som i åben tilstand kan betjenes vha. det Skoda-traditionelle greb i form af en gummistang, man skal gribe fast omkring. Om det er en god løsning er nok mest en smagssag.

 

 


Bagsæde-benpladsen er fremragende, virkelig god benplads, men det er i længderetningen. Ned gennem bilen er nemlig ført en kardantunnel – look-alike, for en Scala har baghjulstræk og dukker næppe op med firehjulstræk, så hvad den pladsslugende forhøjning mellem siddepladserne bruges til… tja, ledningsnet og deslige, men ben er der ikke meget plads til på den midterste siddeplads omme bagtil i 5-personers bilen.

Vellykket design
Designet i den nye Scala er i vores optik virkelig vellykket. Det gælder den udvendige såvel som den indvendige linjeføring. Den er moderne, harmonisk og elegant, og op skalerer også Skoda’en, hvis der altså havde været noget at op skalere i forhold til, men det er der jo ikke, når det gælder en ny bilmodel.

Udstyret er også glimrende. Ambition-udstyret inkluderer bl.a. 2-zone klimaanlæg, sædevarme, 7 airbags, som er blevet til 9, fartpilot, vejbaneassistent og den fra de større modeller velkendte gimmick, en paraply indfældet i førerdøren. Desuden var testbilen for 16.000 kroner ialt udrustet med adaptiv fartpilot, p-sensorer, så man kan passe bedre på den pæne bil, og især Fuld LED forlys, der forvandler nat til dag.

Harmoniske køreegenskaber
Men hvis man tror, at køreegenskaberne er givet af platformen, så holder den ikke helt i Scala tilfældet. Den vitale, dynamiske køreoplevelse, man fx oplever i Polo og Ibiza, er gemt lidt af vejen, så i stedet er Scala blevet en udmærket cruiser.

Det passer så ret beset også glimrende til drivlinen. Endda giver de 115 dieselheste mulighed for at nå 100 km/t på blot 10,3 sekunder (og efter sigende at kunne køre 206 km/t på toppen - men det har vi ikke prøvet), man skal blot træde speederen ned, så klarer DSG-gearet resten. Nedskiftene er lidt mere djærve og lidt mere uforudsigelige, men det er nu engang et dobbeltkobling-automatgears karakter og det er også en af årsagerne til, at den tekniske løsning hos mange af kollegerne i branchen er erstattet af anden teknik. Men under acceleration er den en udpræget fornøjelse.


Brede lavprofildæk

Testbilen var i øvrigt påmonteret 205 mm brede 45 procent lavprofildæk på 18”. Det er ekstraudstyr, det ser godt ud, og de giver også et marginalt bedre vejgreb gennem kurverne på tør vej. Men på våd vej og pga. den forringede affjedringskomfort er det ikke det, der står øverst på vores liste over ekstraudstyr. Berøringen med kørebanen bliver ret kontant og det er ikke et ”must” i en bil, der godt nok ser sportslig ud, men basalt set er en som nævnt udmærket cruiser.



Det er også en fornøjelse, at tanke Scala’en. For med et reelt forbrugstal på 19,6 WLTP-km/liter lider brændstofkontoen ikke af en optankning. Naturligvis er der med en CO2 udledning på 108 g/km et lille stykke vej ned til det lovbestemte gennemsnitstal på 95 g/km (for den samlede model-pallette), der træder i kraft næste år. Men det skal der jo så kompenseres for vha. endnu mindre forbrugende forbrændingsmotorer og et storsalg af elbiler.

Det sidste er nok ikke endnu helt aktuelt, så bilfabrikkerne får travlt med at neddrosle næste år. Om Skoda vil løse udfordringen ved, at nedskalere den aktuelle op skalering, må tiden vise.


Nettet under hattehylden øger muligheden for at bruge pladsen optimalt.

Andre Skoda prøvekørsler - find dem hér >>>



Få en fornemmelse af, hvordan den nye Skoda Scala kører. Fuld HD.





Model:

Skoda Scala Ambition TDI 115 hk DSG

Listepris:

Kr. 254.993

Motor og transmission:

4 cyl 1,6 l turbodiesel. 115 hk. 250 Nm/1500-3250 omdr./min. 7-trins DSG A/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

10,3 sek. 201 km/t. 19,6 km/l. 108 g/km.

Længde:

4,36 m.

Bagagerum:

467-1410 liter.

Værd at bemærke

ABS. EBD. ESP. 9 airbags. Aut. nødbremse. Tågeforlygter. Multijusterbart rat. 2-zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle. El-sideruder for og bag. Fartpilot med fartbegrænser. Vejbaneassistent. Sædevarme.2 X Isofix. USB. Bluetooth. Paraply i førerdør.








Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt