- dit
motormagasin på nettet i samarbejde med danske
radiostationer
Biltest:
Skoda Scala Ambition TDI 115 hk DSG
Skoda op skalerer igen
Af Søren Clauding - oktober 2019
Da Volkswagen havde skabt sin første Golf på den
såkaldte MQB platform og Skoda kom med deres
version, Skoda Octavia, havde man forlænget
platformen kraftigt. Resultat: En usædvanlig
rummelig Golf, nej, undskyld, Skoda, naturligvis…
Det samme har man nu gjort med
kompaktbils-platformen, MQBA0. Resultatet hedder
Skoda Scala.
Skoda Scala er imidlertid en helt ny bilmodel. Der
er tale om en slags sportsback (størrelsesmæssigt
placeret mellem Fabia og Octavia), men igen, en
usædvanlig rummelig sportsback. MQBA0 er oprindelig
skabt til den meget kortere SEAT Ibiza og siden også
benyttet til fx VW Polo. Nu har man trukket den
temmelig meget, faktisk så meget, at den nye Scala
er 3 cm længere end en VW Golf. Og Scala sælges så
til priser fra 190.000 kroner. Det er en ret
attraktiv pris. Meget for merprisen Den prøvekørte udgave koster så 55.000 kroner mere,
men også det er en god pris, for med i købet får man
da såvel det mere ambitiøse Ambition udstyr, som en
115 hestes 1,6 liters AdBlue-diesel samt et 7-trins
DSG automatgear.
Men fremfor alt får man masser af plads. Ikke mindre
end 467 liter reel bagageplads, som der er adgang
til via en stor, men lidt tung bagklap, som i åben
tilstand kan betjenes vha. det Skoda-traditionelle
greb i form af en gummistang, man skal gribe fast
omkring. Om det er en god løsning er nok mest en
smagssag.
Bagsæde-benpladsen er fremragende, virkelig god
benplads, men det er i længderetningen. Ned gennem
bilen er nemlig ført en kardantunnel – look-alike,
for en Scala har baghjulstræk og dukker næppe op med
firehjulstræk, så hvad den pladsslugende forhøjning
mellem siddepladserne bruges til… tja, ledningsnet
og deslige, men ben er der ikke meget plads til på
den midterste siddeplads omme bagtil i 5-personers
bilen.
Vellykket design Designet i den nye Scala er i vores optik virkelig
vellykket. Det gælder den udvendige såvel som den
indvendige linjeføring. Den er moderne, harmonisk og
elegant, og op skalerer også Skoda’en, hvis der
altså havde været noget at op skalere i forhold til,
men det er der jo ikke, når det gælder en ny
bilmodel.
Udstyret er også glimrende. Ambition-udstyret
inkluderer bl.a. 2-zone klimaanlæg, sædevarme, 7
airbags, som er blevet til 9, fartpilot,
vejbaneassistent og den fra de større modeller
velkendte gimmick, en paraply indfældet i
førerdøren. Desuden var testbilen for 16.000 kroner
ialt udrustet med adaptiv fartpilot, p-sensorer, så
man kan passe bedre på den pæne bil, og især Fuld
LED forlys, der forvandler nat til dag.
Harmoniske køreegenskaber
Men hvis man tror, at køreegenskaberne er givet af
platformen, så holder den ikke helt i Scala
tilfældet. Den vitale, dynamiske køreoplevelse, man
fx oplever i Polo og Ibiza, er gemt lidt af vejen,
så i stedet er Scala blevet en udmærket cruiser.
Det passer så ret beset også glimrende til
drivlinen. Endda giver de 115 dieselheste mulighed
for at nå 100 km/t på blot 10,3 sekunder (og efter
sigende at kunne køre 206 km/t på toppen - men det
har vi ikke prøvet), man skal blot træde speederen
ned, så klarer DSG-gearet resten. Nedskiftene er
lidt mere djærve og lidt mere uforudsigelige, men
det er nu engang et dobbeltkobling-automatgears
karakter og det er også en af årsagerne til, at den
tekniske løsning hos mange af kollegerne i branchen
er erstattet af anden teknik. Men under acceleration
er den en udpræget fornøjelse.
Brede lavprofildæk
Testbilen var i øvrigt påmonteret 205 mm brede 45
procent lavprofildæk på 18”. Det er ekstraudstyr,
det ser godt ud, og de giver også et marginalt bedre
vejgreb gennem kurverne på tør vej. Men på våd vej
og pga. den forringede affjedringskomfort er det
ikke det, der står øverst på vores liste over
ekstraudstyr. Berøringen med kørebanen bliver ret
kontant og det er ikke et ”must” i en bil, der godt
nok ser sportslig ud, men basalt set er en som nævnt
udmærket cruiser.
Det er også en fornøjelse, at tanke Scala’en. For
med et reelt forbrugstal på 19,6 WLTP-km/liter lider
brændstofkontoen ikke af en optankning. Naturligvis
er der med en CO2 udledning på 108 g/km et lille
stykke vej ned til det lovbestemte gennemsnitstal på
95 g/km (for den samlede model-pallette), der træder
i kraft næste år. Men det skal der jo så kompenseres
for vha. endnu mindre forbrugende
forbrændingsmotorer og et storsalg af elbiler.
Det sidste er nok ikke endnu
helt aktuelt, så bilfabrikkerne får travlt med at
neddrosle næste år. Om Skoda vil løse udfordringen
ved, at nedskalere den aktuelle op skalering, må
tiden vise.
Nettet under hattehylden øger muligheden for at
bruge pladsen optimalt.