- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: SEAT Tarraco Xcellence
2,0 TSI 4X4 190 DSG
Flagskib i magnum størrelse
Af Søren Clauding - oktober 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Volkswagen gruppen har SUV'er i enhver størrelse. Audi Q7 for eksempel og VW Tiguan Allspace. Og Skoda Kodiaq ikke mindst. Nu har SEAT Tarraco meldt sig ind i kampen med den bil, der reelt er blevet til SEATs nye flagskib.

Og den er STOR. Faktisk er den også 4 cm længere end de nære søstermodeller, men det skyldes vel primært kofanger designet. Mere interessant er det, at man indenfor de 4,74 meter, Tarraco måler i længden, har fremragende kabineplads og et kolossalt bagagerum på 760 liter, som kan øges til tæt ved 2 kubikmeter.

Førende på pladsen
Som sådan er der tale om en SUV med al den plads, som de fleste af konkurrenterne i klassen har svært ved at måle sig med. Pænt pakket ind i øvrigt, som SEAT har det for vane. Og har man brug for mere plads, må man sætte en anhænger på 2300 kg bagpå. Det gør ikke mindst Tarraco til en god campingtrækker – gætter vi på, for det har vi ikke prøvet.

Det skyldes også, at det prøvekørte flagskib var udrustet med VW gruppens fleksible og stærke 2-liters 190 hestes TSI turbobenzinmotor og firehjulstræk. Motoren leverer desuden et drejningsmoment på flotte 400 Nm i omdrejningsområdet fra1750 til 3250 omdr./min. Kræfterne sendes ud gennem en 7-trins DSG automatgearkasse. Også det fungerer udmærket, omend op-skiftene er markant hurtigere og langt mere forudsigelige end når man skal ned i gear, men det er nu engang en dobbeltkobling-gearkasses natur.

Komfortabel
SEAT Tarraco er bygget på den fleksible MQB platform, der også ligger til grund for fx VW Golf, Audi A4 og SEATs egen Leon. Den er så fleksibel, så den rummer mulighed for en frihøjde på 20 cm, og ude bagtil har man valgt en relativ simpel halvstiv bagaksel. Affjedringen er imidlertid baseret på hydrauliske støddæmpere og derfor er affjedringskomforten udmærket.

Man skal dog ikke presse den for hårdt. 235/50-19 hjul giver et godt fodfæste, men når bilen først begynder at bevæge sig ved fx hurtig kurvekørsel, indser man ligeså hurtigt, at den gør sig bedre som den rummelige, komfortable cruiser, den er skabt.

Alting har sin pris
Listeprisen på små 490.000 kroner er OK, også set i forhold til Ecellence udstyret. Adaptiv fartpilot, 19" letmetal-fælgene, Fuld LED, p-assistent og p-sensorer både for og bag, suppleret af et tydeligt bakkamera, en 10,25" skærm med navigation, sædevarme både for og bag, nøglefri adgang og start/stop, el-bagklap (godt, for den er stor og formentlig også ret tung) og gennemtænkte flyborde på forsædernes ryglæn, der ikke er direkte afhængige af ryglænenes hældning. Og så får man jo både automatgear og firehjulstræk med i købet.

Men brændstofudgiften vokser sig let ret stor. WLTP-forbrugstallet siger 13,7 km/l med tilsvarende CO2 tal på 192 g/km. Vores oplevelse var nærmere de 12 km/l. Det gør flere af konkurrenterne noget bedre, vel at mærke også høje biler med ligeså mange kræfter, automatgear og firehjulstræk.

Men vil man have den store trækkraft og den megen plads er Tarraco ingen dårlig måde at erhverve den på. Og så kan Tarraco i øvrigt for blot 15.000 kroner oveni leveres med to ekstra siddepladser. Det sker naturligvis på bekostning af bagagepladsen. Træerne vokser trods alt ikke ind i himlen.

Andre SEAT prøvekørsler - find dem her >>>
Biltest: SEAT Tarraco 2,0 TSI 4X4 7-DSG

Vi demonstrerer den utrolig rummelige og alsidige SEAT Tarraco SUV med 2-liters 190 hestes TSI motor samt firehjulstræk og 7-trins DSG-gear. Fuld HD.




Model:

SEAT Tarraco Xcellence
2,0 TSI 4X4 190 DSG

Listepris:

Kr. 485.940

Motor og transmission:

4 cyl turbo benzin. 2 liter, 190 hk/3500 omdr./min. 400 Nm/1750-3250 omdr./min. 7-trins DSG A/T.

Præstationer:

acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

8,0 sek. 210 km/t. 13,7 km/l. 192 g/km.

Længde:

4,74 meter

Frihøjde:

200 mm

Bagagerum:

760-1920 liter

Værd at bemærke

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. Aut. nødbremse. 19” letmetalfælge. Fuld LED. P-sensorer for og bag. Multijusterbart rat. 2-zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. Nøglefri betjening. El-justerbare sidespejle. El-sideruder for og bag. Adaptiv fartpilot. Sædevarme. 10,25” touch screen. Bakkamera. USB og AUX. Bluetooth. Navigation. El-bagklap.









Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt