- dit
motormagasin på nettet i samarbejde med danske
radiostationer
Biltest: SEAT
Tarraco Xcellence 2,0 TSI 4X4 190 DSGFlagskib i magnum størrelseAf Søren Clauding - oktober 2019
Volkswagen gruppen har SUV'er i
enhver størrelse. Audi Q7 for eksempel og VW Tiguan
Allspace. Og Skoda Kodiaq ikke mindst. Nu har SEAT
Tarraco meldt sig ind i kampen med den bil, der
reelt er blevet til SEATs nye flagskib.
Og den er STOR. Faktisk er den
også 4 cm længere end de nære søstermodeller, men
det skyldes vel primært kofanger designet. Mere
interessant er det, at man indenfor de 4,74 meter,
Tarraco måler i længden, har fremragende kabineplads
og et kolossalt bagagerum på 760 liter, som kan øges
til tæt ved 2 kubikmeter.
Førende på pladsen Som sådan er
der tale om en SUV med al den plads, som de fleste
af konkurrenterne i klassen har svært ved at måle
sig med. Pænt pakket ind i øvrigt, som SEAT har det
for vane. Og har man brug for mere plads, må man
sætte en anhænger på 2300 kg bagpå. Det gør ikke
mindst Tarraco til en god campingtrækker – gætter vi
på, for det har vi ikke prøvet.
Det skyldes også, at det prøvekørte flagskib var
udrustet med VW gruppens fleksible og stærke
2-liters 190 hestes TSI turbobenzinmotor og
firehjulstræk. Motoren leverer desuden et
drejningsmoment på flotte 400 Nm i
omdrejningsområdet fra1750 til 3250 omdr./min.
Kræfterne sendes ud gennem en 7-trins DSG
automatgearkasse. Også det fungerer udmærket, omend
op-skiftene er markant hurtigere og langt mere
forudsigelige end når man skal ned i gear, men det
er nu engang en dobbeltkobling-gearkasses natur.Komfortabel SEAT Tarraco er
bygget på den fleksible MQB platform, der også
ligger til grund for fx VW Golf, Audi A4 og SEATs
egen Leon. Den er så fleksibel, så den rummer
mulighed for en frihøjde på 20 cm, og ude bagtil har
man valgt en relativ simpel halvstiv bagaksel.
Affjedringen er imidlertid baseret på hydrauliske
støddæmpere og derfor er affjedringskomforten
udmærket.
Man skal
dog ikke presse den for hårdt. 235/50-19 hjul giver
et godt fodfæste, men når bilen først begynder at
bevæge sig ved fx hurtig kurvekørsel, indser man
ligeså hurtigt, at den gør sig bedre som den
rummelige, komfortable cruiser, den er skabt.Alting har sin pris Listeprisen
på små 490.000 kroner er OK, også set i forhold til
Ecellence udstyret. Adaptiv fartpilot, 19"
letmetal-fælgene, Fuld LED, p-assistent og
p-sensorer både for og bag, suppleret af et tydeligt
bakkamera, en 10,25" skærm med navigation, sædevarme
både for og bag, nøglefri adgang og start/stop,
el-bagklap (godt, for den er stor og formentlig også
ret tung) og gennemtænkte flyborde på forsædernes
ryglæn, der ikke er direkte afhængige af ryglænenes
hældning. Og så får man jo både automatgear og
firehjulstræk med i købet.
Men brændstofudgiften vokser sig let ret stor.
WLTP-forbrugstallet siger 13,7 km/l med tilsvarende
CO2 tal på 192 g/km. Vores oplevelse var nærmere de
12 km/l. Det gør flere af konkurrenterne noget
bedre, vel at mærke også høje biler med ligeså mange
kræfter, automatgear og firehjulstræk.
Men vil man
have den store trækkraft og den megen plads er
Tarraco ingen dårlig måde at erhverve den på. Og så
kan Tarraco i øvrigt for blot 15.000 kroner oveni
leveres med to ekstra siddepladser. Det sker
naturligvis på bekostning af bagagepladsen. Træerne
vokser trods alt ikke ind i himlen.