En typisk moderne langtursbil er som
regel enten en stor stationcar eller en ikke altid
lige økonomisk SUV. Med en ny lavt forurenende
dieselmotor i maskinrummet er Renault Espace den
ideelle mellemting.
Vi afprøvede Renaults "pladsbil"
(Espace betyder plads…) på en længere tur over det
tyske autobahnnet med afstikkere til befærdede
landeveje og snævre parkeringshuse. Den kan det
hele, i særdeleshed den udgave, som vi satte under
lup. En af forklaringerne er det såkaldte 4Control
system, som kombinerer adaptive støddæmpere med
firehjulsstyring.
Miljømotor Men motoren først: Renault Espace
er ikke en helt ny bil, men maskineriet er. Sat i
verden for at reducere forureningen og derigennem
også, både at overholde Euro 6d TEMP miljønormerne
og samtidig bidrage til at kunne overholde den
gennemsnitlige CO2 grænse på 95 g/km for en
bilfabriks modelportefølje, dog minus en mindre
procentdel (uden at blive pålagt strafafgift), der
træder i kraft næste år.
Det sidste viser i øvrigt
lovgivningens mangel på logik, for grænsen definerer
udslip pr. bil og ikke udslip pr. bilsæde. Så en
lille 2-sædet sportsvogn slipper måske mindre CO2 ud
end de 170 g/km, som en 7 sædet Espace iht. WLTP
målemetoderne udleder. Men Renault Espace med 7
besatte sæder har et CO2 udslip på 24,3 g/km/person,
alt imens en sportsvogn, der måske udleder 95 g/km
(meget lavt sat) udleder 47,5 g/km/person. Selv med
blot 5 siddepladser i brug er CO2 udslippet bedre i
Espace end i sportsvognen.
Det skal for god ordens skyld
tilføjes, at myndighedernes beregning, hvad angår
strafafgift, ikke er baseret på WLTP, men derimod på
de hidtidige og 20-30 procent mere
forbrugsoptimistiske NEDC2 målemetoder. Hvorfor… en
længere historie, som ikke ændrer på ræsonnementet,
så den springer vi over her.
AdBlue Den nye dieselmotor er udrustet
med SCR katalysator, som reducerer udslippet af
kvælstofilter til næsten ingenting, og den kan uden
problemer blive miljø godkendt i en hvilken som
helst by i Tyskland. Godt at vide, når man kører
derned. Så skal man blot sikre sig en
Umveltplakette, som koster nogle få Euro, men det
gælder enhver personbil.
Er alle de miljøhensyn så gået ud
over motoren eller for den sags skyld hele
drivlinen, som inkluderer en 6 trins dobbeltkoblings
automatgearkasse (EDC)? Det overraskende svar er:
Nej. Måske endda tværtimod, for processen har
inkluderet en optimering af motorens funktion og
dens samspil med transmissionen, så den føles ekstra
fleksibel og også fornemmes mindre støjende.
Kraftfuld cruiser Accelerationen er glimrende - 100
km/t nås på 9,1 sekunder - og topfarten på 215 km/t
er en option, men kun ganske sjældent brugbar på
Autobahn nettet pga. anden trafik. Imidlertid viser
4Control systemet i kombination med 235/55-19 hjul
sig som en god blanding, der sikrer glimrende
stabilitet ved høj fart og gode kurveegenskaber ved
enhver hastighed. Espace har en frihøjde på 16 cm og
en totalhøjde på 1,67 meter, hvilket ikke er ideelt
i stiv sidevind, men den klarer det bedre end de
fleste SUV’er.
En del kan også tilskrives den
aerodynamiske kileform og den store akselafstand,
som begge dele desuden bidrager til pladsforhold,
der spænder fra to til syv siddepladser og
235-719-2035 bagagerumsliter. Der er tale om en
regulær luksuskabine og det til trods for, at prisen
holdes under en halv million kroner - dog uden
4Control, der bringer den op på godt 520.000 kroner.
Hurra for 4Control Og 4Control, der altså koster
35.000 kroner, ER alle pengene værd. Det inkluderer
19" hjulene og de adaptive støddæmpere, der giver en
meget fin affjedring og er med til at sænke
støjniveauet ekstra meget. Og det kan tilpasses
forskellige køreindstillinger, herunder også en
individuel, som man selv definerer.
Køreindstillingerne kontrollerer også drivlinen. Vi
kørte ret konsekvent i ECO mode, hvilket gav en
brændstoføkonomi, der var bedre end
WLTP-gennemsnitstallet. Og vi holdt os ikke tilbage
for at køre hurtigt, når forholdene gjorde det
muligt.
Firehjulsstyringen forårsager, at
baghjulene styrer i samme retning som forhjulene ved
høj fart og modsat forhjulene ved lav fart og
manøvrering. Det er næsten usynlige udsving, men de
mærkes, ikke mindst i de snævre parkeringshuse, som
der er mange af i Sydtyskland (i øvrigt utroligt i
den del af landet, der huser den
luksusbil-producerende tyske bilindustri). En 4,86
meter lang bil har det ikke altid godt omkring
snævre hjørner...
Omfattende udstyr
Zen udstyret er ret omfattende og
inkluderer bl.a. Fuld LED forlys, de 7 sæder,
navigation på den opretstående yderst klare skærm,
nøglefri adgang og betjening og elektrisk
nedfældelige bagsæder.
Der var i alt påmonteret for
120.000 kroner ekstraudstyr. Foruden 4Control bl.a.
også el-bagklap og bakkamera til 14.000 kroner,
læderindtræk til 23.000 kroner og adaptiv fartpilot
(op til 150 km/t) med head-up display til 10.000
kroner. Panorama soltag koster 15.000 og sædevarme
på midterste sæderække plus et par andre
vinterfordele koster 6000 kroner.
Panorama soltaget er ekstraudstyr og det er
videoanlægget også.
|