Da vi første gang kørte den nye luksus-offroader,
Range Rover Velar, var det i udgaven med 380 hestes
6-cylindret benzinmotor, med luftaffjedring og et
kolossalt kraftpotentiale. Den opsætning kostede i
nabolaget af 1,5 mio. kroner, men så meget behøver
man ikke betale, hvis man vil ”nøjes” med 250
hestekræfter – og det bliver bilen faktisk mere
dynamisk af.
De to er nemlig meget forskellige. Det er ikke kun
det, at basisprisen uden ekstraudstyr for den nu
prøvekørte R-Dynamic version også er ”faldet” til
1.132.350 kroner. Motoren er meget anderledes. I
stedet for 6 cylindre og kompressor, har man nu 4
plus en turbolader. Men der er stadig tale om en
benzinmotor og præstationerne er bestemt ikke ringe:
0-100 km/t på 6,7 sekunder og en topfart på 217
km/t.
Meget letkørt
Tallene taler for sig selv, men den tekniske
forklaring finder man bl.a. i det faktum, at det
maksimale drejningsmoment leveres allerede ved 1200
omdr./min og er på ikke mindre end 365 Nm. Godt
hjulpet af den elektroniske styring af såvel motor
som hele drivlinen, har man en forbilledlig
fleksibilitet, som er med til at gøre denne version
yderst letkørt. Både on- og offroad.
Den kan håndtere det, for hjulophængene er identiske
i de to versioner med double wishbone foran og
integrallink bagtil, men luftaffjedringen er nu
erstattet af en mere konventionel fjederaffjedring.
Da støddæmperne imidlertid er adaptive, er der
alligevel en ret stor tilpasningsevne til de
aktuelle kørselsforhold, og man kan fortsat regulere
hele drivlinen og bilens affjedring gennem de
forskellige køreindstillinger, der er gemt i den
seneste udgave af Land Rovers avancerede Terrain
Response System.
Køredynamisk
Man har dog ikke mulighed for at regulere frihøjden,
altså at hæve og sænke bilen. Derfor har man lagt
sig fast på en frihøjde på 21,3 cm, som er små fire
cm kortere end luftaffjedringens imponerende 25,1
cm. Men præcis det er med til at skabe
køredynamikken, plus, naturligvis den mere mekaniske
reaktion på vejen, som følger med fjeder affjedring.
Den lavere frihøjde sænker naturligt nok også
tyngdepunktet (og betyder da også, at vadedybden er
reduceret fra 65 til 60 cm - det er nok til at leve
med under danske kørselsforhold), men det giver
ganske enkelt en lidt bedre balance gennem kurverne.
Marginal komfort-forskel
I onboard videoen her på siden oplever man Velar’en
på en almindelig dansk provinsvej med skiftende
underlag, og ikke mindst kan man fornemme, hvor god
den konventionelle affjedring er.
Affjedringskomforten bliver i sagens natur en smule
ringere, en smule mere støj forplantes gennem
hjulophængene, men det er virkelig ude på
marginalerne.
Med 2-liters turbomotor kører Velar iht. de nye
WLTP-baserede NEDC2 normer 10,4 km/l (mod tidligere
efter de gamle målemetoder 13,2 km/l). Det tal er
mere end realistisk. Med blid speederfod vil man
formentlig endda kunne forbedre det i praksis.
Vi kan dog ikke sammenligne med 380-hestes udgaven,
for vi har ikke de nye forbrugstal til rådighed, men
dengang iht. gamle målinger var tallet 10,6 km/l.
Der er næppe tvivl om, at 250-hestes motoren i
praksis forbruger væsentlig mindre benzin end 380
hestes versionen.
Forskellen er ens
Men udstyrsmæssigt er forskellen ens og alene
beroende på udstyrs-valg. R-Dynamic passer jo meget
godt med den mere køredynamiske følelse, men det
skal dog hurtigt tilføjes, at trods de fine
fart-præstationstal er en Velar på ingen måder en
racerbil. ”R-Dynamic” handler da også kun om udstyr:
Et særligt læderrat, en anderledes front og bagende,
blanke sidespejle (som i øvrigt fastlåste de
sammenfoldede sidespejle, men indrømmet, det var
svære vejrforhold, der gjorde udslaget – en isflage
kilede sig ind på den blanke overflade og kunne
hurtigt fjernes…)
Dimensioner og praktisk funktion er i det store hele
ens for de to biler, og i den nu prøvekørte Velar
var LED forlys, 2-zone klimaanlæg, nøgleløs
betjening, trailer-stabilitets program mv. standard.
Og stiller man spørgsmålet: Kan den lidt billigere,
men trods alt ikke billige udgave erstatte den sidst
prøvede 380 hestes udgave, er svaret ja. Man får en
mere dynamisk og mindre forbrugende bil ud af det,
og for nærværende optræder 380 hestes udgaven heller
ikke længere i Range Rovers danske prisliste.
|