- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Range Rover Velar R-Dynamic S 2,0 P250 AWD

Køredynamisk luksus-offroader


Af Søren Clauding – januar 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Da vi første gang kørte den nye luksus-offroader, Range Rover Velar, var det i udgaven med 380 hestes 6-cylindret benzinmotor, med luftaffjedring og et kolossalt kraftpotentiale. Den opsætning kostede i nabolaget af 1,5 mio. kroner, men så meget behøver man ikke betale, hvis man vil ”nøjes” med 250 hestekræfter – og det bliver bilen faktisk mere dynamisk af.

 

De to er nemlig meget forskellige. Det er ikke kun det, at basisprisen uden ekstraudstyr for den nu prøvekørte R-Dynamic version også er ”faldet” til 1.132.350 kroner. Motoren er meget anderledes. I stedet for 6 cylindre og kompressor, har man nu 4 plus en turbolader. Men der er stadig tale om en benzinmotor og præstationerne er bestemt ikke ringe: 0-100 km/t på 6,7 sekunder og en topfart på 217 km/t.



Meget letkørt

Tallene taler for sig selv, men den tekniske forklaring finder man bl.a. i det faktum, at det maksimale drejningsmoment leveres allerede ved 1200 omdr./min og er på ikke mindre end 365 Nm. Godt hjulpet af den elektroniske styring af såvel motor som hele drivlinen, har man en forbilledlig fleksibilitet, som er med til at gøre denne version yderst letkørt. Både on- og offroad.

 

Den kan håndtere det, for hjulophængene er identiske i de to versioner med double wishbone foran og integrallink bagtil, men luftaffjedringen er nu erstattet af en mere konventionel fjederaffjedring. Da støddæmperne imidlertid er adaptive, er der alligevel en ret stor tilpasningsevne til de aktuelle kørselsforhold, og man kan fortsat regulere hele drivlinen og bilens affjedring gennem de forskellige køreindstillinger, der er gemt i den seneste udgave af Land Rovers avancerede Terrain Response System.



Køredynamisk

Man har dog ikke mulighed for at regulere frihøjden, altså at hæve og sænke bilen. Derfor har man lagt sig fast på en frihøjde på 21,3 cm, som er små fire cm kortere end luftaffjedringens imponerende 25,1 cm. Men præcis det er med til at skabe køredynamikken, plus, naturligvis den mere mekaniske reaktion på vejen, som følger med fjeder affjedring.

 

Den lavere frihøjde sænker naturligt nok også tyngdepunktet (og betyder da også, at vadedybden er reduceret fra 65 til 60 cm - det er nok til at leve med under danske kørselsforhold), men det giver ganske enkelt en lidt bedre balance gennem kurverne.

 

Marginal komfort-forskel

I onboard videoen her på siden oplever man Velar’en på en almindelig dansk provinsvej med skiftende underlag, og ikke mindst kan man fornemme, hvor god den konventionelle affjedring er. Affjedringskomforten bliver i sagens natur en smule ringere, en smule mere støj forplantes gennem hjulophængene, men det er virkelig ude på marginalerne.

 

Med 2-liters turbomotor kører Velar iht. de nye WLTP-baserede NEDC2 normer 10,4 km/l (mod tidligere efter de gamle målemetoder 13,2 km/l). Det tal er mere end realistisk. Med blid speederfod vil man formentlig endda kunne forbedre det i praksis.

 

Vi kan dog ikke sammenligne med 380-hestes udgaven, for vi har ikke de nye forbrugstal til rådighed, men dengang iht. gamle målinger var tallet 10,6 km/l. Der er næppe tvivl om, at 250-hestes motoren i praksis forbruger væsentlig mindre benzin end 380 hestes versionen.

 

Forskellen er ens

Men udstyrsmæssigt er forskellen ens og alene beroende på udstyrs-valg. R-Dynamic passer jo meget godt med den mere køredynamiske følelse, men det skal dog hurtigt tilføjes, at trods de fine fart-præstationstal er en Velar på ingen måder en racerbil. ”R-Dynamic” handler da også kun om udstyr: Et særligt læderrat, en anderledes front og bagende, blanke sidespejle (som i øvrigt fastlåste de sammenfoldede sidespejle, men indrømmet, det var svære vejrforhold, der gjorde udslaget – en isflage kilede sig ind på den blanke overflade og kunne hurtigt fjernes…)

 

Dimensioner og praktisk funktion er i det store hele ens for de to biler, og i den nu prøvekørte Velar var LED forlys, 2-zone klimaanlæg, nøgleløs betjening, trailer-stabilitets program mv. standard.

 

Og stiller man spørgsmålet: Kan den lidt billigere, men trods alt ikke billige udgave erstatte den sidst prøvede 380 hestes udgave, er svaret ja. Man får en mere dynamisk og mindre forbrugende bil ud af det, og for nærværende optræder 380 hestes udgaven heller ikke længere i Range Rovers danske prisliste.


 

Andre Range Rover prøvekørsler – find dem hér >


Vi har prøvekørt den lidt mere moderate udgave af den luksuøse Range Rover Velar med 4-cylindret 250-hestes turbobenzinmtor og fjeder-affjedring - moderat i forhold til den 380 hestes luftaffjedrede udgave, vi tidligere har kørt. Fuld HD.


 


Model:

Range Rover Velar R-Dynamic S 2,0 AWD

Listepris:

Kr. 1.132.350

Motor og transmission:

4 cyl. 2,0 ltr. turbo benzinmotor, 250 hk. 365 Nm/ 1200 omdr./min. 8 A/T. Permanent 4X4.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk (NEDC2)/ CO2 udledning:

6,7 sek./ 217 km/t/ 10,4 km/l / 173 g/km

Længde/ Højde:

4,80 m/1,67m

Bagagerum:

673 liter

Vadedybde/ Frihøjde

65 cm/ 25,1 cm

Anhængervægt:

2400 kg

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Automatisk nødbremse. Terrain Response 2. Hill Descent Control. Trailer Stability Assist. LED forlygter. 20” alufælge. 6 airbags. Fjernbetjent centrallås. Nøgleløs betjening. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. El-forsæder. Sædevarme. Adaptiv fartpilot. 2 stk 10” berøringsskærm. Isofix. Bakkamera. El-bagklap.


Link til importøren


 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt