Da kandidaterne til Årets Bil i Danmark 2019 skulle
nomineres, var Mitsubishi Outlander PHEV blandt
undertegnedes valg. Bilen nåede ikke så langt.
Formentlig fordi den på overfladen ikke var
gennemgribende ny. Men under lakken… dér er der sket
ting og sager.
PHEV står for
Plugin Hybrid Electrical Vehicle, eller på almindelig dansk:
Opladningshybrid. Man sætter er stik i stikkontakten
og efter en rum tid har man strøm nok til, for
Outlanderens vedkommende, at kunne køre op til 48
kilometer iflg. de nye WLTP målemetoder. Derpå
trykker man på startknappen, og så styrer computeren
resten.
Sværere er det ikke
Det betyder i princippet, at man før eller siden er
løbet tør for strøm, om end systemet gemmer en sjat,
som det kan bruge af, hvis der er behov for de op
til 224 hestekræfter, drivlinen kan præstere.
Sværere er det ikke. Men Outlander PHEV har så mange
flere muligheder for dem, der måske endda sætter en
ære i, at optimere mulighederne for at køre
miljørigtigt.
Og hele bilens funktionelle
design er bygget op om den fleksibilitet.I
teknisk forstand består drivlinen af en 4-cylindret
2,4 liters 135 hestes 211 Nm Atkinson-Cycle
benzinmotor, og den har som sådan ingen
energislugende ustyrlig turbolader. En sådan
benzinmotor præsterer en retlinet acceleration, som
er lettere at omsætte til kørekomfort. Og så har man
fortil monteret en 137 Nm 85 hestes elmotor og
kombineret de to gearkasser.
Firehjulstræk
Bagtil finder man yderligere en 195 Nm elmotor, på
op til 95 hk. Og kraftfordeling, såvel som
leveringen af kræfterne til de fire trækkende hjul,
styres af en central styreenhed. Fordi bilens
firehjulstræk er baseret på elektricitet bagtil, har
den ingen kardanaksel og heller ingen kardantunnel,
hvilket er en pladsmæssig fordel i kabinen. Som
fører kan man vælge mellem tre køreindstillinger,
”normal”, ”eco” og ”sport”.
Derigennem
påvirker man måden, hvorpå kræfterne leveres, men
man har ingen direkte indflydelse på detaljerne i
funktionen, simpelthen fordi samspillet mellem de
tre motorer og de fire hjul skal styres med en unik
præcision.
Gem strømmen
Derudover, og det er især centralt, hvis man vil
kontrollere den aktuelle forurening, kan man vælge,
at fastholde strømniveauet og gemme strømmen til fx,
at kunne køre forureningsfrit i bymiljø, og her
tænker vi både på luft- og støjforurening. Det
betyder ikke, at man ikke har kræfterne til
rådighed, når man skal bruge dem, men blot, at når
kræfterne ikke bruges til fx kraftig acceleration,
tilføres 13,8 kWh litiumbatteriet ny strøm,
genereret gennem deceleration og overskudsenergi fra
benzin motoren.
Af samme grund er topfarten
også begrænset til 170 km/t, og accelerationen
begrænset til 0-100 km/t på 10,5 sekunder, for det
kræver ikke, at der konstant at sende 224
hestekræfter ud på asfalten. Sidst,
men ikke mindst kan man tvinge benzinmotoren til at
producere strøm, via en 80 kW generator, og derved
opbygge muligheden for el-kørsel, når man ønsker
det. Kompliceret? Næh, for det foregår blot ved
hjælp af trykknapper og man vænner sig hurtigt til,
at styre energi-flowet i forhold til ens personlige
ønsker.
Manuel energistyring
Energioptimeringen kan yderligere reguleres vha.
paler bag rattet, der ser ud som skifte paler til et
automatgear, men har en helt anden funktion: man kan
indstille regenereringsniveauet i 6 trin, afhængig
af behov og kørekomfort fra en bremseeffekt på op
til 0,11 G. Det har direkte indflydelse på
kørekomforten, der let kan føles lidt rykkende, hvis
regenereringen er for kraftig.
Den
vigtigste egenskab ved Mitsubishi Outlander PHEV er
muligheden for at styre energien. Officielt iht.
WLTP kan man køre 50 kilometer på en liter benzin.
Det kræver et kørselsmønster, som det er defineret
efter de nye forbrugsnormer. Uden brug af elmotor
kan man i praksis køre omkring 12,5 km/l.
Stor SUV
Det hænger ikke mindst sammen med, at en Outlander
er en stor SUV, også med stor frihøjde på 19 cm (som
dog er 3 cm lavere end den konventionelle version).
Den er 4,70 meter lang og bagagerummet kan øges i
trin fra 455 til 1602 liter. Bl.a. kan
bagsæderyglænenes hældning justeres, hvad der
naturligvis har indflydelse på bagagerummets
kapacitet.
Man må køre med en
anhænger på 1500 kg, hvilket gør bilen ret
anvendelig, og så er den udrustet med et effektivt
multilink baghjulsophæng, som har stor betydning for
bilens stabilitet ved hurtig kurvekørsel.
Affjedringen er tilgivende og komfortabel, hvilket
harmonerer fremragende med den blide variable
drivlinefunktion. Støjniveauet er beskedent, også
når benzinmotoren blander sig i driften.
Let at gå til
Det indvendige design er moderne og
instrumenteringen ret overskueligt, også hvis man
vil benytte skærmen til at forholde sig til
energistyringen, og desuden er der også lagt vægt på
det funktionelle. Den
billigste Outlander PHEV er prissat til 350.000
kroner og den prøvekørte Instyle topversion koster
480.000 kroner.
Den er temmelig veludrustet
med bl.a. Fuld LED lys, 2-zone klimaanlæg,
lædersæder, elektrisk indstilleligt førersæde,
multi-around monitor (kamera hele bilen rundt i
fugleperspektiv), elektrisk kabinevarmer, adaptiv
fartpilot, rat-varme – og så giver man 5 års garanti
på bilen samt 8 års garanti på batteriet.
|
|
|
|