Populært sagt er Mercedes
B-klasse en forstørret udgave af den kompakte
A-klasse. Men slettes populismen, oplever man langt
henad vejen en helt anden bil, og sådan skal det vel
også være, når den har sin helt egen
modelbetegnelse. Visse interiør elementer har de to
til fælles, og så er undervognen også den samme -
men det er ikke til at mærke det, selv ikke når man
ved det.
Det sidste kan skyldes, at vi
alene har prøvet den nye A-klasse i den lavt
motoriserede udgave med torsionsbagaksel. Med de 190
dieselheste, der var under hjelmen på den her
prøvekørte version, fulgte også den mere avancerede
og effektive multilink. Det er ens for begge
modeller. Men desværre havde vejrguderne overhalet
Mercedes indenom og vinterdækkene var ikke præcis de
rette i 20 graders forårstemperaturer.
En lille kompensation var at
finde i 18" fælge i stedet for de standard monterede
17", for de medfølgende ekstra lave lavprofildæk gav
en mere direkte føling med kørebanen, men udover
lidt nattetest ved noget lavere temperaturer var
forholdene ikke ideelle til test af bilens
køredynamik.
Ultra
komfortabel affjedring
Men hvad gør så også lige
det, for en B-klasse er jo ikke af natur en bil med
tryk på køredynamik. Affjedringen er overraskende
tilgivende, grænsende til det bløde. Alligevel har
man trods dækmonteringen en ligeså forbavsende god
nærkontakt med underlaget. Og da vi udsatte bilen
for ujævne københavnske brosten og lappede gader,
var vi ret beset temmelig godt stillede. Under
sådanne kørselsforhold er den nye B-klasse ganske
enkelt fremragende.
Visuelt rammer den også godt.
Den har samme glatte design, som kendetegner den nye
A-klasse, men det klæder B-klassen bedre, formentlig
fordi dimensionerne er meget anderledes og
forventningerne ligeså. Længden er den samme, 4,42
meter, men man sidder 9 cm højere og bilen er ikke
mindre end 12 cm højere end sit ophav.
Meget plads
Det giver fremragende
pladsforhold i kabinen og et bagagerum på ikke
mindre end 455 liter, der kan udvides til over 1,5
kubikmeter, når bagsæderne lægges ned. Det gør bilen
noget mere praktisk end A-klassen. I øvrigt er
bagklappen elektrisk, uanset modelvariant.
Interiørdesignet karakteriseres bl.a. ved, at den
brede tabletagtige skærm, der strækker sig over
instrumentpanelet fra bilens venstre side til over
midterkonsollen, består af to individuelle skærme,
der dækkes af en sammenhængende glasplade. Godt for
udseende og rengøring.
Den kraftige 2-liters Euro
6d-TEMP dieselmotor, der også kan fås til C- og
E-klasse modellerne, med SCR katalysator og et pænt
forbrugstal på 19,2 WLTP-liter/km, støttes af en
glimrende 8-trins dobbeltkoblings automatgearkasse.
Den er meget smidig, og selvom det naturligt nok
først er ude i landskabet, at man for alvor kan nyde
kræfterne, som betyder at man kan nå 100 km/t på
blot 7,2 sekunder, er den også en fornøjelse ved
bykørsel, netop pga. dens imponerende overskud. Det
maksimale drejningsmoment på 400 Nm understreger
fleksibiliteten.
Det
avancerede powerfulde valg
Den billigste B-klasse koster
322.000 kroner. Den prøvekørte udgave, som
inkluderer den kraftige dieselmotor, 8-trins
automatgearet (i stedet for 7 trin) og den mere
avancerede bagaksel, var krøbet op på 390.000
kroner. Men oven i det var den ekstraudstyret efter
alle kunstens regler. Derved steg listeprisen, som i
øvrigt er en kampagnepris, til 556.531 kroner.
Da har man også Fuld LED
forlys, Antico kunstlædersæder, 2-zone klimaanlæg,
bakkamera, aktiv vognbaneassistent, p-sensorer for
og bag, p-assistent, 10,25" berøringsskærm under
førnævnte glasdække, den elegante touchpad i
midterkonsollen, hvorfra man kan betjene mange af
bilens funktioner, 9 airbags og meget mere.
Avanceret
udstyr
Ekstraudstyret omfatter bl.a.
frontgrill i diamantdesign, frontkamera, hvis
billede også kan ses på midterskærmen, nøglefri
betjening, elektrisk skydetag og en adaptiv
fartpilot, der ikke bare tilpasser hastigheden efter
forankørende biler, men, hvis man har indtastet et
bestemmelsessted på navigationen, også kurve
forløbet foran bilen. Den sætter fx simpelt hen
farten ned, når man nærmer sig en skarp kurve, der
fordrer lavere fart. Det er afslappende kørsel på
højt niveau.
Tilsvarende er
kø-assistenten, som en del af fartpiloten, perfekt
ved såvel kø-kørsel på motorvejen som i bytrafikken.
Sidst, men på ingen måde
mindst (konkret i kraft af deres størrelse), har den
nye B-klasse rigtig store rudearealer. Det giver et
herligt lysindfald, som komplementerer glastaget, og
optimerer den lette, behagelige og moderne følelse,
man uvilkårligt fyldes af, når man sætter sig til
rette i bilen. Og så har man også lettere ved at se
op til dronningen, hvis turen går over Amalienborg,
og hun kan se, når man vinker til hende. En Mercedes
er vel en premium-bil, også når den trods
rummeligheden ikke er den allerstørste i
modelprogrammet.
|