Det er vanskeligt at
forestille sig, at Mercedes-Benz gør noget halvt.
Det er den nye plug-in hybrid udgave af den store
E-klasse et mønstereksempel på. Ikke blot er hybrid
teknologien i princippet dobbelt så god og dobbelt
så kraftig som i forgængeren, den lader også føreren
styre, hvordan den miljørigtige kørsel skal
håndteres - hvis han altså vil.
Netop friheden til, at
tilrettelægge sin brug af den velfungerende
hybridteknologi, er en vigtig faktor for moderne
mennesker, der har miljøet i baghovedet, når de
kører bil. Det gælder især den udgave, vi her har
prøvekørt, for det er “diesel-plug-in” versionen.
Ja, korrekt: diesel-plug-in. Hidtil har E-klassen
eksisteret som benzin-plug-in, en ny opgraderet
udgave kommer også senere, men kombinationen af en
kraftig, men alligevel miljø-skånsom dieselmotor og
muligheden for, at køre 50 kilometer på elektricitet
alene, er ny og ganske enkelt, at kombinere det
bedste fra to verdener og dermed skabe et af de mest
miljø-optimale tilbud på premium markedet netop nu.
Valgmuligheder
Ved hjælp af en enkelt
trykknap kan man vælge, at køre i
Hybrid-indstillingen, hvor en computer optimerer
samarbejdet mellem dieselmotor og elmotor. Man kan
også vælge, at køre på elektricitet alene (forudsat
der er strøm nok på batteriet, men det er lige så
indlysende som at der skal være dieselolie på
tanken, for at kunne køre ved hjælp af den
konventionelle motor), man kan vælge, at gemme det
aktuelle strømniveau til senere, eller man kan lade
dieselmotoren lade batteriet op under kørslen, så
man har maksimal mængde af strøm til rådighed, når
man fx. Kører ind i et byområde.
Det sidste gør plug-in
hybriden til en option også for de bilister, der
ikke altid har mulighed for at “plugge ind” og lade
op fra el-nettet. Naturligvis handler hybrid-kørsel
om at reducere forbruget af fossilt brændstof, altså
dieselolie, og dermed reducere udslippet af
miljøskadelige stoffer i udstødningen. Men miljø er
også støj og kørekomfort. Færdes man om natten, hvad
eksempelvis hyrevogne, som en E-klasse Mercedes
fortsat ofte benyttes til, tit gør, kan man undlade
at forstyrre de omkringboende. Det samme gælder
naturligvis, når man kører ned ad villavejen og
parkerer i garagen en sen aften. Man behøver endda
ikke engang slå tændingen fra, inden garageporten
lukkes, for bilen forurener hverken luft eller
lyd.
Potent
drivline
I hybrid-indstillingen
foregår samarbejdet mellem dieselmotor og elmotor
stort set umærkeligt. Og er der strøm nok på
batteriet, kører bilen automatisk på elektricitet. I
øvrigt kan man køre op til 130 km/t på elektricitet
alene, for elmotoren er en potent sag på 122
hestekræfter med et drejningsmoment i nabolaget af
400 Nm.
Potent er også dieselmotoren,
som i princippet er den samme, man finder i Mercedes
E 220 d. Den præsterer op til 194 hk og har et
maksimalt drejningsmoment på 440 Nm mellem 1600 og
2800 omdr./min. Den maksimale system-effekt er 306
hk, fordi de to motorer ikke effekt-peaker samtidig.
Tilsvarende er det maksimale system drejningsmoment
på 700 Nm. Det er mange kræfter, der muliggør, at
100 km/t kan nås på 5,9 sekunder. Topfarten er 250
km/t.
Den ideelle
kombination
Det sidste er en vigtig
faktor bag kombinationen af diesel og el. En
dieselmotor med SCR katalysator og brug af AdBlue,
er notorisk det mest miljørigtige alternativ på
lange ture ved høj fart, ligesom elmotoren er det
rette ved lav fart. Iht. WLTP målemetoderne kører
man 62,5 km/l, men det kræver et fuldt opladet
batteri og et kørselsmønster, der nøje følger WLTP
test-cyklussen. Vi erfarede et forbrug på omkring 17
km/l ved blandet kørsel uden den helt store mulighed
for indblanden fra elmotoren, og når dieselmotoren
skulle oplade batteriet, kørte vi omkring 15 km/l.
Det er alt andet lige pæne tal.
En E-klasse er jo en stor
bil. Den måler 4,92 meter i længden og plug-in
hybriden vejer omkring 250 kg mere end den
konventionelle 220 d. Prismæssigt er den attraktivt
fastsat, netop nu til 687.430 kroner - cirka 25.000
kroner mere end uden hybrid-teknikken, men beløbene
kan ikke rigtig sammenlignes, fordi bilerne er ret
forskellige.
Forskellighederne
Batteriet fylder godt op i
bagagerummet, hvis kapacitet falder fra 540 til 370
liter, og man bruger i praksis formentlig også lidt
plads på, at medbringe et ladekabel. Vægten gør en
kørselsmæssig forskel (EQ-bilen ligger ekstra roligt
på vejen). Og støjniveauet er generelt markant
lavere i hybridbilen. Fælles for enhver E-klasse er
brugen af multilink baghjulsophæng, 3-leds McPherson
fortil og hvis ikke man har tilkøbt luftaffjedring
også det avancerede Agile Control system, der
regulere dæmpningsniveauet individuelt i hver
støddæmper, afhængig af de aktuelle kørselsforhold.
Standardudstyret inkluderer
et fremragende Fuld LED-lys, 2-zone klimaanlæg,
bakkamera og p-assistent. Men fartpiloten er fx ikke
adaptiv, vognbaneassistent, nøglefri betjening
etc. savnes, så det er en god idé, inden man
underskriver slutsedlen, lige at sikre sig, at alt
det udstyr, man naturligt forventer i en
Mercedes-E-klasse, også er en del af købet. Og så
må man jo betale det, det koster...
|