For nylig prøvekørte vi den nye og kraftigt
opdaterede Mazda6. Nu er den endnu engang under
luppen – om end noget af det eneste, de to biler har
fælles, er Mazda6 navnet. Jo, de koster også næsten
det samme…
Det er naturligvis ikke helt rigtigt. Hele basis for
bilerne er ens, men vi kunne næsten ikke få gjort
dem versionsmæssigt mere forskellige. I stedet for
en stationcar var det nu en sedan. I stedet for en
2,2 liters 150 hestes turbodieselmotor, var det nu
en 2,5 liters SKYACTIV-G benzinmotor uden
turbolader. I stedet for manuelt gear havde vi nu
automatgear. Og denne gang var de 17” standard
alufælge ikke erstattet med 19” hjul. I stedet for
topudstyret ”Optimum” var det nu mellemudstyret
”Premium”.
Dyb og strålende rød
Dog havde Mazda for 10.000 kroner tilkøbt den
strålende Soul Red Crystal metalfarve. Det vil ikke
være fair at nedgøre den grålige farve, som
dieselbilen var iklædt, for den er faktisk også ret
vellykket. For Mazda kan noget med billakken, som på
den ene side stråler, på den anden er meget dyb – og
i ethvert tilfælde iøjefaldende. Men den røde er nu
noget særligt.
Videoen her på siden giver en vis fornemmelse af
køreoplevelsen i benzin-6’eren, og den kan man jo så
sammenholde med oplevelsen i dieseludgaven. Men det
er klart, at hele konfigurationen af de to motorer
gør dem forskellige. Det er ikke kun det, at den ene
er en diesel og den anden en benziner, det er
bestemt også det, at Mazda iht. SKYACTIV-filosofien
har valgt, at benzinmotoren hellere skulle være 500
cm større end de fleste af konkurrenterne, og så
skulle den ikke have turbolader.
Hurtig og smidig
De 194 hestekræfter gør bilen hurtig, og
drejningsmomentet på 258 Nm er også med til at gøre
motoren smidig og letkørt. I kombination med
automatgearkassen får man en total glidende og
konstant acceleration, som netop fordi man har de
mange kræfter bestemt ikke gør bilen kedelig.
Man skal dog holde et vågent øje med speedometeret,
for uden turbotryk og ganske beskeden motorstøj
(dens lyd er naturligt nok meget forskellig fra
dieselmodellen), kører man hurtigt for hurtigt. 100
km/t klares på blot 8,1 sekund og det eneste, man
skal, er, at træde speederen i bund. I videoen
oplever man, at det dog ikke gælder i enhver
henseende. På våd vej bliver afsættet let hysterisk,
med hjulspin og deraf følgende ubehagelige
vibrationer. Men husker man lige, at træde speederen
ned i en glidende bevægelse, kan det lade sig gøre,
at komme meget hurtigt og meget komfortabelt op i
fart.
Meget præcise forbrugstal
Mazda har fået alle motorer til 6’eren Euro 6d-TEMP
godkendt og har heller ikke haft vanskeligheder med
WLTP tallene. Benyttes WLTP-målemetoden og den
såkaldte NEDC2 faktor (den faktor, som bl.a. skal
muliggør afgiftsberegningen i Danmark – men som
udfases til efteråret), kører man 14,9 km/l.
WLTP består imidlertid af flere tal. Dem har Mazda
også offentliggjort og spændet fra den laveste til
den højeste værdi er fra 9,7 til 15,9 km/l. Under
vores test ramte vi 13,3 km/l, altså lige midt i
spændet, ved blandet og almindelig kørsel. Hatten af
WLTP, hvis den præcision kommer til at gælde alle
motorer, og hatten af for Mazda, som har
offentliggjort tallene.
Det skal dog tilføjes, at motorer uden turbo som
oftest i praksis leverer et brændstofforbrug, der er
nærmere det hidtidige normtal. Derfor vil vi gerne
have lidt flere erfaringer fra især kørsel med
potente turbomotorer, før vi lovpriser de nye
metoder for meget.
Længere end stationcar’en
En stationcar er forskellig fra en sedan. I Mazda’s
tilfælde er sedan’en oven i købet 6 cm længere end
stationcarudgaven. Det er da også nødvendigt, hvis
ikke bagagekapaciteten skal afvige for meget. 480
liter i sedan’en – 522 liter i stationcaren. Og så
må man, formentlig pga. automatgearet, kun køre med
1500 kg på anhængertrækket i benzinudgaven (modsat
1600 kg med dieselmotor).
Pladsforhold og indvendigt design er i princippet
identisk i de to versioner. Og så var der forskellen
i udstyret: Premium er virkelig Premium, selvom det
blot er mellemniveauet: Head-up display, 8”
berøringsskærm, navigation, 360 grader monitor, Fuld
LED med dynamisk kurvelys, 2-zone klimaanlæg, rat-
og sædevarme, adaptiv fartpilot og meget andet.
Og prisforskellen er som nævnt beskeden: 374.000
kroner for sedan-udgaven i den prøvekørte bestykning
– det er 8.000 kroner mindre end ved sidste
Mazda6-møde. Herefter er det blot at vælge den, der
passer en bedst.
|