- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Mazda6 Sedan 2,5 SKYACTIV-G aut. Premium:

Farven har en anden lyd


Af Søren Clauding – januar 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

For nylig prøvekørte vi den nye og kraftigt opdaterede Mazda6. Nu er den endnu engang under luppen – om end noget af det eneste, de to biler har fælles, er Mazda6 navnet. Jo, de koster også næsten det samme…

 

Det er naturligvis ikke helt rigtigt. Hele basis for bilerne er ens, men vi kunne næsten ikke få gjort dem versionsmæssigt mere forskellige. I stedet for en stationcar var det nu en sedan. I stedet for en 2,2 liters 150 hestes turbodieselmotor, var det nu en 2,5 liters SKYACTIV-G benzinmotor uden turbolader. I stedet for manuelt gear havde vi nu automatgear. Og denne gang var de 17” standard alufælge ikke erstattet med 19” hjul. I stedet for topudstyret ”Optimum” var det nu mellemudstyret ”Premium”.



Dyb og strålende rød

Dog havde Mazda for 10.000 kroner tilkøbt den strålende Soul Red Crystal metalfarve. Det vil ikke være fair at nedgøre den grålige farve, som dieselbilen var iklædt, for den er faktisk også ret vellykket. For Mazda kan noget med billakken, som på den ene side stråler, på den anden er meget dyb – og i ethvert tilfælde iøjefaldende. Men den røde er nu noget særligt.

 

Videoen her på siden giver en vis fornemmelse af køreoplevelsen i benzin-6’eren, og den kan man jo så sammenholde med oplevelsen i dieseludgaven. Men det er klart, at hele konfigurationen af de to motorer gør dem forskellige. Det er ikke kun det, at den ene er en diesel og den anden en benziner, det er bestemt også det, at Mazda iht. SKYACTIV-filosofien har valgt, at benzinmotoren hellere skulle være 500 cm større end de fleste af konkurrenterne, og så skulle den ikke have turbolader.

 

Hurtig og smidig

De 194 hestekræfter gør bilen hurtig, og drejningsmomentet på 258 Nm er også med til at gøre motoren smidig og letkørt. I kombination med automatgearkassen får man en total glidende og konstant acceleration, som netop fordi man har de mange kræfter bestemt ikke gør bilen kedelig.



Man skal dog holde et vågent øje med speedometeret, for uden turbotryk og ganske beskeden motorstøj (dens lyd er naturligt nok meget forskellig fra dieselmodellen), kører man hurtigt for hurtigt. 100 km/t klares på blot 8,1 sekund og det eneste, man skal, er, at træde speederen i bund. I videoen oplever man, at det dog ikke gælder i enhver henseende. På våd vej bliver afsættet let hysterisk, med hjulspin og deraf følgende ubehagelige vibrationer. Men husker man lige, at træde speederen ned i en glidende bevægelse, kan det lade sig gøre, at komme meget hurtigt og meget komfortabelt op i fart.

 

Meget præcise forbrugstal

Mazda har fået alle motorer til 6’eren Euro 6d-TEMP godkendt og har heller ikke haft vanskeligheder med WLTP tallene. Benyttes WLTP-målemetoden og den såkaldte NEDC2 faktor (den faktor, som bl.a. skal muliggør afgiftsberegningen i Danmark – men som udfases til efteråret), kører man 14,9 km/l.

 

WLTP består imidlertid af flere tal. Dem har Mazda også offentliggjort og spændet fra den laveste til den højeste værdi er fra 9,7 til 15,9 km/l. Under vores test ramte vi 13,3 km/l, altså lige midt i spændet, ved blandet og almindelig kørsel. Hatten af WLTP, hvis den præcision kommer til at gælde alle motorer, og hatten af for Mazda, som har offentliggjort tallene.

 

Det skal dog tilføjes, at motorer uden turbo som oftest i praksis leverer et brændstofforbrug, der er nærmere det hidtidige normtal. Derfor vil vi gerne have lidt flere erfaringer fra især kørsel med potente turbomotorer, før vi lovpriser de nye metoder for meget.

 

Længere end stationcar’en

En stationcar er forskellig fra en sedan. I Mazda’s tilfælde er sedan’en oven i købet 6 cm længere end stationcarudgaven. Det er da også nødvendigt, hvis ikke bagagekapaciteten skal afvige for meget. 480 liter i sedan’en – 522 liter i stationcaren. Og så må man, formentlig pga. automatgearet, kun køre med 1500 kg på anhængertrækket i benzinudgaven (modsat 1600 kg med dieselmotor).



Pladsforhold og indvendigt design er i princippet identisk i de to versioner. Og så var der forskellen i udstyret: Premium er virkelig Premium, selvom det blot er mellemniveauet: Head-up display, 8” berøringsskærm, navigation, 360 grader monitor, Fuld LED med dynamisk kurvelys, 2-zone klimaanlæg, rat- og sædevarme, adaptiv fartpilot og meget andet.


 


Og prisforskellen er som nævnt beskeden: 374.000 kroner for sedan-udgaven i den prøvekørte bestykning – det er 8.000 kroner mindre end ved sidste Mazda6-møde. Herefter er det blot at vælge den, der passer en bedst.


Andre Mazda prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også

Mazda6 Stationcar 2,2 SKYACTIV-D >>>


Vi har prøvekørt den kraftige 194-hestes udgave af Mazdas store mellemklassebil, også udstyret med 6-trins automatgear. Fuld HD.


 


Model:

Mazda6 Sedan 2,5 SKYACTIV-G aut. Premium

Listepris:

Kr. 373.998

Motor og transmission:

4 cyl. benzin motor, 2,5 l. 194 hk. 258 Nm/4000 omdr./min. 6 A/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

8,1 sek./ 223 km/t/ 14,9 km/l /153 g/km (NEDC2)

Længde:

4,87 m

Bagagerum:

480 liter

Anhængervægt:

1500 kg.

Diverse:

ABS. EBD. ESC. Automatisk nødbremse. Rear Cross Traffic alarm. 6 airbags. 17” letmetalfælge. Fuld LED forlygter med dynamisk kurvelys og automatisk fjernlys. Aktiv vognbaneassistent. Fjernbetjent centrallås. Multijusterbart læderrat med varme. 2-zone klimaanlæg. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Adaptiv fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme. Regnsensor. Lyssensor. P-sensorer for og bag. 2 X Isofix. 8” berøringsskærm med HMI-commander, 360 grader kamera og navigation. Head-up display. 3 års garanti.


Link til importøren


 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt