| 
							 Det er ikke alle elbiler, der 
							er lige vellykkede, når det gælder køreegenskaber. 
							Men mødet med den helt nye KIA e-Soul: Wow, den 
							sidder lige i skabet, eller ladeboksen, burde man 
							måske sige. 
							  
							Faktisk er den eneste reelle 
							begrænsning, at infrastrukturen i Danmark ikke er 
							parat til elbiler og det er anarkistiske elbilsejere 
							heller ikke. Trods et rimeligt netværk af offentlige 
							ladestandere, der godt nok ikke er særlig hurtige, 
							er disse ofte besat af andre elbiler, som ikke 
							flyttes, når de er fuldt opladet. Så der er i 
							praksis kun én løsning: Ladeboksen på væggen i 
							enfamiliehuset. Og kan det lokale netværk levere 
							strømmen, er e-Soul da parat til en 100 kW 
							hurtigopladning. Jo, der er trods alt et stykke vej 
							endnu, så man skal ikke være alt for ked af 
							eventuelle lange leveringstider. 
							 
							
							  
							 
							
							Tilbage til 
							prøvekørslen 
							Med ladeboksen på husmuren er 
							man rigtig godt stillet med den nye KIA e-Soul, så 
							hurtigt tilbage til den… Dette er trods alt en 
							prøvekørsel og ikke et politisk statement! Vi har 
							endnu ikke kørt den nye e-Niro – den er på planen, 
							men der går lige nogle måneder (men der skulle i 
							skrivende stund være over et års leveringstid, så 
							det går vel nok). Set i det lys, er e-Soul den bedst 
							kørende el-bil i dens prisklasse, af dem, 
							undertegnede til dato har kørt. Ikke mindst derfor: 
							Wow. 
							  
							Men ”Wow’et” rækker langt 
							længere. 
							  
							Udgangspunktet er 
							konkurrenter med køreegenskaber, der grænser til det 
							skræmmende. Biler, der er skabt uden en undervogn, 
							der kan håndtere de 3-400 kg ekstra vægt, som en 
							nutidig elbil nødvendigvis skal slæbe rundt på 
							(sammenlignet med en bil med konventionel drivline), 
							hvis rækkevidden skal være brugbar. Så kan man 
							diskutere det energi-hensigtsmæssige i at 
							transportere rundt på så megen ekstra vægt. Omvendt 
							er elmotorer så energieffektive, at det rigelig 
							kompenserer derfor, men også det er en anden 
							historie. 
							  
							
							Elmotorernes 
							energieffektivitet 
							Og det er det så alligevel 
							ikke. For netop elmotorernes energieffektivitet er 
							grunden til, at man kan bygge en 204-hestes 
							drivline, den samme som også findes i e-Niro og 
							Hyundai søstermodellen, Kona electric, uden at 
							forårsage et voldsomt energiforbrug. En effektfuld 
							forbrændingsmotor kører som bekendt kortere på 
							literen end en mindre effektfuld maskine. 
							 
							
							  
							 
							Sådan er det kun marginalt 
							med en elmotor. Her er den største udfordring, at 
							resten af bilen skal kunne klare de potentielt mange 
							kræfter, en kraftig elmotor kan levere. Det 
							inkluderer belastning af bilen som helhed, men 
							bestemt også dens vejbeliggenhed. Og hér er e-Soul 
							en vinder. 
							  
							
							Tungere men 
							alligevel god 
							KIA E-Soul vejer 336 kg mere 
							end den tilsvarende udgave med 201-hestes 
							forbrændingsmotor. Trods det har KIA i den grad 
							formået at afstemme undervognen. De benytter 
							potentialet i den avancerede multilink bagaksel og 
							harmonisere kraftoverførslen, så man køre snorlige 
							på landevejen, med en komfortabel dæmpning af 
							ujævnheder. 
							  
							Gennem kurverne, hvor bilens 
							balance og vejgreb for alvor bliver sat på prøve, er 
							e-Soul simpelthen fremragende. Den står godt fast på 
							vejen og man mærker ikke den lidt forøgede frihøjde 
							på 15,3 cm og samlede højde på godt 1,60 meter, for 
							krængningen er minimal. Samtidig med, og det er ikke 
							mindst det unikke, at den absorberer varierede 
							ujævnheder som havde den en adaptiv affjedring. Se 
							videoen her på siden, og få et godt indtryk af dens 
							mange færdigheder både på landevejen og i 
							bytrafikken. 
							 
							
							  
							 
							
							2. 
							generation e-Soul 
							Det sidste er især vigtigt 
							for e-Soul, for den er bygget på basis af den 
							konventionelle Soul. Soul er nu i tredje generation 
							og e-Soul er 2. generation af den elektriske 
							version, og KIA har virkelig fået greb om 
							elektrificeringen, som de da også har arbejdet med i 
							mange år. 
							  
							Dens kantede iøjefaldende 
							design har mange fans, især blandt yngre mennesker 
							og for nogle skiller den måske vandede. Men den er 
							godt nok praktisk. Med en længde på 4,20 meter er 
							den kompakt og let kørt omkring hjørnerne i 
							bytrafikken. Den har glimrende bagageplads på 315 
							liter, som kan øges til over 1,3 kubikmeter, når 
							bagsæderyglænene lægges ned. 
							  
							
							Proppet med 
							udstyr 
							Og så er den proppet med 
							udstyr. 17” alufælge, Bi-LED forlygter, sædevarme 
							både for og bag. Trådløs opladning af 
							mobiltelefonen, adaptiv fartpilot med 
							vognbaneassistent og vognbane centrering, bakkamera, 
							p-sensorer, nøglefri betjening, klimaanlæg og 
							a-pro-pos: e-Soul har også en varmepumpe, præcis som 
							den, man benytter til at opvarme huse. Så kan man en 
							kold vinterdag sætte sig ind i en opvarmet bil, 
							tænde for ratvarme og sædevarme (både for og bag) i 
							sæderne i delkunstlæder og frisk og frejdigt begive 
							sig ud på de op til 452 kilometer, man på en 
							opladning kan køre iht. WLTP. 
							  
							I praksis på en kølig 
							forårsdag havde systemet regnet ud, at vi kunne køre 
							400 kilometer på en fuld opladning, hvilket stadig 
							er ganske godt. Men måske er det allerbedste, at da 
							vi havde kørt 200 kilometer ved blandet kørsel, 
							inklusive 50-60 kilometer med 110 km/t på motorvej, 
							viste systemet, at vi havde 200 kilometer tilbage. 
							  
							
							Troværdig 
							Som sådan er KIA e-Soul også 
							en yderst troværdig bil, ligesom 7-års 
							garantiordningen underbygger, at med den bil går man 
							ikke galt i byen. Faktisk er den glimrende til at 
							køre ind i byen med. Men tag strømmen med hjemmefra, 
							for det danske politiske system er ikke i nærheden 
							af det niveau, som man ellers påstår og bryster sig 
							af. Men det kan jo være det kommer. Og undskyld, så 
							gik der alligevel politik i den. 
							  
							Sidst, men ikke mindst: 
							Prisen er 340.000 kroner med det store batteri. Kan 
							man nøjes med et mindre batteri på 39,2 kWh og en 
							svagere motor på 136 hk samt et ringere udstyr, kan 
							man slippe med at betale 270.000 kroner. Men KIA 
							e-Soul med det store batteri, sine 204 hestekræfter, 
							det kolossale drejningsmoment på 395 Nm og 
							fremragende udstyrsniveau er hver en krone af de 
							340.000 værd. 
							 
							
							  
							  
							
							
							   
							 |