Det er ingen hemmelighed, at KIA XCeed var
undertegnedes topkandidat, da hæderstitlen Årets Bil
i Danmark 2020 skulle uddeles. Den demokratiske
proces afgjorde, at en anden (Tesla Model 3) fik det
ærefulde prædikat, og demokratiet må man respektere.
Men i denne, den første testkørsel på Motorsiden.dk
af XCeed (efterårets internationale test var vi nødt
til at springe over), blev det, selv i en mørk
vintertid, soleklart understreget, hvorfor jeg fandt
XCeed bedst.
Hvad er Årets Bil egentlig? Det påhviler det enkelte
jury-medlem, selv at definere grundlaget for point
tiledelingen. Det, som undertegnede lægger til grund
for vurderingen, varierer lidt fra år til år,
afhængig af fingerspidsfornemmelsen af den
internationale udvikling, samfundsforhold, men måske
mest af alt: Hvilken bil, af de, der nu var blevet
nomineret til titlen, der tjener de danske
bilister/bilejere bedst over en bred kam. Det er
naturligvis en subjektiv vurdering, og den kommer så
her:
Meget komplet
KIA XCeed er en yderst alsidig bil. Den ser oven i
købet godt ud. Og den tilbydes med den teknik, vi
som danskere har mest glæde af, tilpasset hvem vi
er: Benzin-versioner til de, der har et
gennemsnitligt kørselsbehov, en diesel-version (den
her prøvekørte) især til de bilejere, der kører
mange kilometer, og om kort tid følger en plug-in
hybrid udgave med samme teknologi, som findes i KIA
Niro PHEV. Den kan især de bilejere, der har
mulighed for at have en ladeboks på bopælen eller på
den faste arbejdsplads, have glæde af, og den er
skabt uden voldsomt indgreb i Jordens begrænsede
lagre af bl.a. litium og cobolt.
Desuden kan XCeed anskaffes til en overkommelig
pris: Listeprisen er 250.000 kroner for den
billigste version med 120-hestes benzinmotor og
290.000 for det prøvekørte alternativ med 136-hestes
dieselmotor og mellem-udstyret “Comfort”. Uanset
hvad man betaler, får man markedets bedste garanti i
form af 7 år/150.000 kilometer.
Udseendet: Kik selv og vurder, vel vidende, at vi
mennesker typisk hvad angår form og farver ser
tingene forskelligt. Men designmæssigt er den i
undertegnedes optik ret vellykket.
Krydsning
XCeed er en slags krydsning mellem KIA ProCeed og
KIA Ceed. Den er noget kortere end ProCeed (4,40
meter) og så er den hævet 4 cm i forhold til Ceed.
XCeed er forbavsende rummelig med et bagagerum på
426 liter, der kan udvides til 1378 liter, når
bagsæderyglænene lægges ned - trods den sportslige
coupé-agtige profil. Og alligevel holdes totalhøjden
på blot 1,48 meter.
Testbilen havde 235/45-18 hjul - det gik lidt ud
over affjedringskomforten og er ikke ideelt på våd
vej. Omvendt sørgede den tilgivende affjedring for,
at køreegenskaberne også på våd vej var glimrende
(se også on-board videoen her på siden).
De egenskaber tilsammen har KIA forvaltet
forbilledligt. Den moderate højde holder
tyngdepunktet nede. De forlængede fjedre har man
brugt til også at gøre affjedrings-komforten god -
udover at frihøjden (18,4 cm med 18” hjul, som den
prøvekørte bil var iført - 17,2 cm med de
standardmonterede 16” hjul) er på samme SUV-niveau
som fabrikkens egen KIA Sportage, og derved øger
fremkommeligheden i lettere terræn eller opkørte
hjulspor og meget sne.
Avanceret undervogn
Oven i det har XCeed ligesom de øvrige Ceed modeller
multilink baghjulsophæng, som bidrager til sporsikre
og stabile kurveegenskaber og medvirker til
fremragende stabilitet ved hurtig ligeudkørsel.
Flere konkurrenter, deriblandt VW og Mercedes har
fravalgt sådanne hjulophæng på de lavere
motoriserede mellemklassebiler, så også dér er XCeed
på forkant.
136-hestes dieselmotoren er temmelig fleksibel
og letkørt. Den når sit maksimale drejningsmoment på
280 Nm allerede ved 1500 omdr./min. og er desuden
temmelig lydløs, hvilket underbygger den komfortable
køreoplevelse. Brændstoføkonomien på 18,9 km/l
(WLTP) er ikke banebrydende, men den er til at opnå
i praksis uden den helt store omtanke. Det er
egentlig også ret afslappende.
Udstyret er desuden helt i top. Comfort-niveauet
inkluderer Fuld LED forlygter med automatisk
fjernlys, som fungerer hurtigt og præcist, ikke
mindst i opblændingen, som ofte er en svaghed ved
den type lygter. 2-zone klimaanlæg er standard
ligesom sædevarme og ratvarme. Automatisk nødbremse
med fodgænger og cyklist genkendelse (alle
udstyrsvarianter) er standard og meget, meget mere.
Dansker-bil
XCeed er udrustet med en 8” skærm og man har
heldigvis bevaret en række betjeningsknapper udenfor
skærmen, som direkte aktiverer en given funktion,
uden at man først skal bladre gennem en menu og ved
samme lejlighed have mindre opmærksomheden på det,
der sker på kørebanen.
KIA XCeed er som sådan en gennemført og
komplet bil for danskere med glimrende
køreegenskaber og mulighed for individuelt at tage
det fornødne miljøhensyn, afhængig af hvilke
muligheder man har. Derfor vil KIA XCeed fortsat i
vores optik være Årets Bil i Danmark 2020. Basta!
|