- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: KIA Sportage 1,6 CRDi MHEV GT-Line DCT
Miljørigtig mild hybrid diesel til populær SUV
Af Søren Clauding – oktober 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KIA Sportage er KIA succes model nummer 1. I hvert fald ude i Europa, vi danskere er lidt anderledes. Men også herhjemme er Sportage en vigtig model, så det er ikke ligegyldigt, når KIA beslutter at tackle de nye regler for forurening fra bilers udstødning ved ganske enkelt, at udstyre den populære SUV med en helt ny dieselmotor.

Der er mange ting, der skal passe sammen, når man bygger en bil. Skal en ny motor tilpasses en eksisterende model, er der mange begrænsninger, som ikke direkte har med motor-teknik at gøre, men fx motorrummets størrelse og hvor alle de andre dele, som motoren skal tilkobles, er placeret. Skal der bygges for meget om, stiger udviklingsomkostningerne. Hvis de lægges over på salgsprisen, falder salget måske, og så kan det hele meget let ende som en ren nedtur.

Mild hybrid diese
l
Derfor er KIAs løsning med en 1,6 liters mild-hybrid dieselmotor som erstatning for den hidtidige 1,7 liters 141-heste diesel ingen dum idé. Det nye MHEV (Mild Hybrid Electric Vehicle) kraftværk præsterer 136 hestekræfter, men vigtigst er WLTP forbrugstallet, som lander på 17,9 km/l, oven i købet inklusive KIAs effektive 7-trins DCT (dobbeltkoblings-transmission) automatgear. I praksis, med relativt meget motorvejskørsel inkluderet, lander man en smule under. Men det er det samlede regnestykke, som isoleret betragtet betyder noget for fabrikken.

Til sammenligning kørte den hidtidige 1,7 liters diesel 20,4 km/l, men det var efter de gamle NEDC2 målemetoder. Vi gætter på at den ville have kørte omkring 15 km/l, hvis man havde benyttet WLTP.

Flere fordele
Det er yderst sjældent, at hybrid-teknik kobles sammen med dieselmotorer. Måske fordi motorstyringen er en udfordring. Som mild hybrid handler det på den ene side om at kunne frigøre den energi, der regenereres og opsamles på et lille batteri, på en måde, der giver mening. Som sådan bidrager teknikken til at reducere brændstofforbruget. På den anden side benyttes teknikken også til at gøre gearskiftene blødere og igangsætningen ligeså.

Men først og fremmest medfører teknikken overordnet, at den også velkørende SUV fortsat vil kunne købes. Og velkørende er den, hvad vi kunne konstatere, da vi prøvekørte Sportagen netop over nogle længere stræk. Sportage er nemlig en glimrende all-round bil, så den fortjente en alsidig test. Den er yderst stabil, lydløs og forbavsende lidt sidevindsfølsom.

Frihøjden på 17,2 cm gør ikke den 1,65 meter høje bil for høj. Man har fortsat en høj siddeposition, men bilen er kun 4,49 meter lang, hvilket gør den velegnet til at komme omkring hjørner med, når man bevæger sig rundt i bytrafikken. I kabinen er der glimrende plads, det gælder også bagagerummet. Og den megen plads er veldisponeret, hvilket er vigtigt for bilens brug i den praktiske hverdag.

Mange kræfter
Oven i det må man trække en anhænger på 1600 kg, hvilket kunne have været et problem, hvis man havde valgt en mere traditionel hybrid-orienteret løsning end den aktuelle mild hybrid. Det er det, med de mange ting, der skal passe sammen.

Motoren leverer op til de nævnte 136 hestekræfter, men den frembringer også et drejningsmoment på 320 Nm (i området fra 2000-2250 omdr./min). Vægten er lagt på trækkraften og derfor må man affinde sig med, at det tager 11,8 sekunder at nå de magiske 100 km/t, men nok så vigtigt: Accelererer man, kan man fortsætte med det op til 180 km/t. Så hurtigt har vi i sagens natur ikke kørt (bilen er prøvekørt på danske veje…) men med dansk motorvejsfart er smidigheden og trækvilligheden stor, også over 100 km/t.

Meget alsidig bil for pengene
Listeprisen på den billigste Sportage er 280.000 kroner. Den prøvekørte GT-Line DCT version er 374.000. Merprisen skyldes motor, gearkasse og det store udstyr, hvor ”GT” ikke handler om fart, men spejler den oprindelige betydning: Grand Tourisme – altså en stor rejsebil.

Udstyrslisten inkluderer fx trailer-stabilitets-styring, som elektronisk reducere risikoen for at komme i uføre med en tung anhænger bagpå, ”nedkørselsassistent” – det, som i off-road verdenen hedder Hill Descent Control, tagræling, sædevarme både for og bag, ratvarme, 2-zone klimaanlæg, læderbetrukne sæder, nøglefri betjening (dvs. både adgang og start/stop), 7” skærm med bakkamera, automatisk fjernlys, ”isterninge-forlygter”, regnsensor og meget mere. Og så giver KIA som vanlig markedets længste garanti på ikke mindre end 7 år.



GT-Line udstyret inkluderer også 245/45-19 alu-hjul, som på grund af bredden medvirker til et glimrende vejgreb og den lave sidevindsfølsomhed, og stadig gemmes lidt affjedringseffekt i dæksiderne. Og så har KIA Sportage fortsat den avancerede multilink baghjulsophængning, som er med til at sikre fine kurveegenskaber og også bidrager til den beskedne sidevindsfølsomhed. Vil man have den ultimative udgave af KIA Sportage, bør man også investere 20.000 kroner i adaptiv fartkontrol, som desuden inkluderer en automatisk nødbremse.

Andre KIA prøvekørsler - find dem hér >>>

Vi har prøvekørt mild-hybrid udgaven af den mellemstore KIA Sportage SUV i GT-Line udgaven, testet affjedringen og køreegenskaberne på både ujævn og plan vej. Fuld HD.




Model:

KIA Sportage 1,6 CRDi MHEV GT-Line DCT

Listepris:

Kr. 373.799

Motor og transmission:

1,6 liters mild hybrid turbodiesel. 136 hk. 320 Nm/2000-2250 omdr./min. 7 DCT A/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

11.8 sek./ 180 km/t /17,9 km/l. 148 g/km

Hjul, for / bag

245/45-19

Længde:

4,49 meter

Frihøjde:

172 mm

Bagagerum:

480-1469 liter

Værd at bemærke

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. Aut. nødbremse. Aut. fjernlys. Trailer-stabilitets-styring. Nedkørselsassistent. Tågeforlygter. Multijusterbart læderrat med varme. 2-zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås med nøglefri betjening. El-justerbare sidespejle. El-sideruder for og bag. Fartpilot med fartbegrænser. Læderkabine. Sædevarme for og bag.  7” touch screen. Bakkamera. USB og AUX. Bluetooth. Navigation. Regnsensor. 7 års garanti.


Link til importøren

Kardantunnelen optager overraskende lidt plads ved bagsæderne.







Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt