KIA Sportage er KIA succes
model nummer 1. I hvert fald ude i Europa, vi
danskere er lidt anderledes. Men også herhjemme er
Sportage en vigtig model, så det er ikke
ligegyldigt, når KIA beslutter at tackle de nye
regler for forurening fra bilers udstødning ved
ganske enkelt, at udstyre den populære SUV med en
helt ny dieselmotor.
Der er mange ting, der skal
passe sammen, når man bygger en bil. Skal en ny
motor tilpasses en eksisterende model, er der mange
begrænsninger, som ikke direkte har med motor-teknik
at gøre, men fx motorrummets størrelse og hvor alle
de andre dele, som motoren skal tilkobles, er
placeret. Skal der bygges for meget om, stiger
udviklingsomkostningerne. Hvis de lægges over på
salgsprisen, falder salget måske, og så kan det hele
meget let ende som en ren nedtur.
Mild hybrid diese lDerfor er
KIAs løsning med en 1,6 liters mild-hybrid
dieselmotor som erstatning for den hidtidige 1,7
liters 141-heste diesel ingen dum idé. Det nye MHEV
(Mild Hybrid Electric Vehicle) kraftværk præsterer
136 hestekræfter, men vigtigst er WLTP
forbrugstallet, som lander på 17,9 km/l, oven i
købet inklusive KIAs effektive 7-trins DCT
(dobbeltkoblings-transmission) automatgear. I
praksis, med relativt meget motorvejskørsel
inkluderet, lander man en smule under. Men det er
det samlede regnestykke, som isoleret betragtet
betyder noget for fabrikken.
Til sammenligning kørte den hidtidige 1,7 liters
diesel 20,4 km/l, men det var efter de gamle NEDC2
målemetoder. Vi gætter på at den ville have kørte
omkring 15 km/l, hvis man havde benyttet WLTP.
Flere fordele Det er
yderst sjældent, at hybrid-teknik kobles sammen med
dieselmotorer. Måske fordi motorstyringen er en
udfordring. Som mild hybrid handler det på den ene
side om at kunne frigøre den energi, der regenereres
og opsamles på et lille batteri, på en måde, der
giver mening. Som sådan bidrager teknikken til at
reducere brændstofforbruget. På den anden side
benyttes teknikken også til at gøre gearskiftene
blødere og igangsætningen ligeså.
Men først og fremmest medfører teknikken overordnet,
at den også velkørende SUV fortsat vil kunne købes.
Og velkørende er den, hvad vi kunne konstatere, da
vi prøvekørte Sportagen netop over nogle længere
stræk. Sportage er nemlig en glimrende all-round
bil, så den fortjente en alsidig test. Den er yderst
stabil, lydløs og forbavsende lidt sidevindsfølsom.
Frihøjden på 17,2 cm gør ikke den 1,65 meter høje
bil for høj. Man har fortsat en høj siddeposition,
men bilen er kun 4,49 meter lang, hvilket gør den
velegnet til at komme omkring hjørner med, når man
bevæger sig rundt i bytrafikken. I kabinen er der
glimrende plads, det gælder også bagagerummet. Og
den megen plads er veldisponeret, hvilket er vigtigt
for bilens brug i den praktiske hverdag.
Mange kræfter Oven i det må
man trække en anhænger på 1600 kg, hvilket kunne
have været et problem, hvis man havde valgt en mere
traditionel hybrid-orienteret løsning end den
aktuelle mild hybrid. Det er det, med de mange ting,
der skal passe sammen.
Motoren leverer op til de nævnte 136 hestekræfter,
men den frembringer også et drejningsmoment på 320
Nm (i området fra 2000-2250 omdr./min). Vægten er
lagt på trækkraften og derfor må man affinde sig
med, at det tager 11,8 sekunder at nå de magiske 100
km/t, men nok så vigtigt: Accelererer man, kan man
fortsætte med det op til 180 km/t. Så hurtigt har vi
i sagens natur ikke kørt (bilen er prøvekørt på
danske veje…) men med dansk motorvejsfart er
smidigheden og trækvilligheden stor, også over 100
km/t.
Meget alsidig bil for pengene
Listeprisen på den billigste Sportage er 280.000
kroner. Den prøvekørte GT-Line DCT version er
374.000. Merprisen skyldes motor, gearkasse og det
store udstyr, hvor ”GT” ikke handler om fart, men
spejler den oprindelige betydning: Grand Tourisme –
altså en stor rejsebil.
Udstyrslisten inkluderer fx
trailer-stabilitets-styring, som elektronisk
reducere risikoen for at komme i uføre med en tung
anhænger bagpå, ”nedkørselsassistent” – det, som i
off-road verdenen hedder Hill Descent Control,
tagræling, sædevarme både for og bag, ratvarme,
2-zone klimaanlæg, læderbetrukne sæder, nøglefri
betjening (dvs. både adgang og start/stop), 7” skærm
med bakkamera, automatisk fjernlys,
”isterninge-forlygter”, regnsensor og meget mere. Og
så giver KIA som vanlig markedets længste garanti på
ikke mindre end 7 år.
GT-Line udstyret inkluderer også 245/45-19 alu-hjul,
som på grund af bredden medvirker til et glimrende
vejgreb og den lave sidevindsfølsomhed, og stadig
gemmes lidt affjedringseffekt i dæksiderne. Og så
har KIA Sportage fortsat den avancerede multilink
baghjulsophængning, som er med til at sikre fine
kurveegenskaber og også bidrager til den beskedne
sidevindsfølsomhed. Vil man have den ultimative
udgave af KIA Sportage, bør man også investere
20.000 kroner i adaptiv fartkontrol, som desuden
inkluderer en automatisk nødbremse.
|