| KIA Ceed er en 
							bemærkelsesværdig bil, men det er ikke det 
							revolutionerende, der springer i øjnene, selvom den 
							tilbyder usædvanlige løsninger som det avancerede 
							Lane Following Assist (se nederst i artiklen). Det 
							mest iøjefaldende er nemlig, hvor gennemført, 
							harmonisk og alsidig den er, især i SW udgaven med 
							625 bagagerumsliter.   Dertil kommer, at man med det 
							samme føler sig tilpas i den efterhånden velvoksne 
							mellemklassebil, som oven i købet kan erhverves for 
							under 300.000 kroner – inklusive den unikke 7 års 
							garantiordning.   
							Moderne og 
							brugsrigtig KIA Ceed var blandt de 
							nominerede til titlen Årets Bil i Danmark 2019, 
							bl.a. fordi undertegnede stemte på den. Den fik ikke 
							titlen, men det skal ikke komme den til skade, for 
							på samme måde som KIA langt hen ad vejen sætter 
							dagsordenen for velkørende elektrificerede biler, er 
							KIA Ceed helt på toppen, og endda et stykke over, 
							når det gælder brugsrigtige, moderne og velkørende 
							nutidige familiebiler.   Et godt eksempel er noget for 
							de allerfleste så ubekendt som bilens 
							bagakselkonstruktion. Selv i SW-udgaven (SW=Station 
							Wagon, altså stationcar) har man fastholdt en 
							multilink bagakselkonstruktion. De færreste kan 
							formentlig mærke det ved dagligdags kørsel, men på 
							en hurtig tur gennem dele af det danske motorvejsnet 
							er det, selv ved moderate danske hastigheder på 130 
							km/t, mærkbart. Ceed’en styrer ganske enkelt så 
							præcist, og affjedringen gør det da også muligt, at 
							benytte lavprofildæk uden tab af kørekomfort. 
							Harmonien er ganske enkelt på et meget højt niveau. 
 
							 
 
							Meget fine 
							køregenskaber Og det er positivt 
							tankevækkende, at KIA har fastholdt den fine 
							undervogn i en verden, hvor selv kolleger fra 
							eksempelvis VW og Mercedes har valgt, at erstatte 
							den avancerede undervogn i de lavere motoriserede 
							versioner (af Golf og den nye A-Klasse). Det er 
							modigt, men modet bør komme KIA til gavn, for 
							køreegenskaberne er ganske enkelt meget fine – og 
							det kommer i hvert fald bilejerne til gavn. En ting 
							er den stabile kørsel, et andet er en kritisk 
							situation, som alt andet lige er lettere at håndtere 
							i en bil med en avanceret undervogn som den i 
							Ceed’en.   Et andet eksempel er SW 
							konstruktionen. Ceed SW er ikke i nærheden af at 
							være en SUV eller crossover. Udover, at det faktisk 
							var en pudsig men overraskende positiv oplevelse at 
							køre den henover den ujævne græsmark tæt ved 
							Lillebæltsbroen (se on-board videoen her på siden), 
							som mest kom sig af muligheden for, at tage et par 
							pæne billeder, nu vi alligevel var på de kanter, så 
							er den en helt almindelig personbil. Frihøjden er de 
							for en sådan bil helt normale 135 mm.   
							Meget 
							rummelig Alligevel har man indenfor en 
							længde på 4,60 meter opnået de før nævnte 625 liter 
							bagageplads og de kan oven i købet udvides til 1,7 
							kubikmeter, når bagsæderyglænene lægges ned. Det er 
							sket uden tab af et dynamisk, sportsligt design og 
							også den del harmonerer glimrende med 
							køreegenskaberne. 
 
							    
 Interiøret er ikke baseret på 
							skærmbilleder med et utal af undermenuer, som det 
							kan være en langvarig affære at komme igennem – 
							hvilket ikke er særlig hensigtsmæssig ved hurtig 
							kørsel på trafikerede motorveje. Man har en god 
							fordeling mellem skærmmenuer og trykknapper. Det er 
							da også bekvemt, at sætte sig ind i bilen og 
							aktivere sædevarme og ratvarme, uden at skulle tage 
							handskerne af for at betjene en til dugget skærm. 
 
							Intro 
							Edition Og udstyrsniveauet, især i 
							den prøvekørte Intro Edition version, gør bestemt 
							ikke oplevelsen ringere. Fordi bilen også havde 
							KIA’s nyeste udgave af 7-trins dobbeltkoblingsgearet 
							(DCT), forbundet til 140 hestes versionen af 
							fabrikkens 4-cylindrede 1,4 liters turbobenzin’er, 
							var Adaptiv Fartpilot en option. Og sammen med det 
							såvel en ”traditionel” vognbaneassistent, der 
							reagerer på vejstriber, som en ”Lane Follow Assist”.   Sidstnævnte reagerer på og 
							følger forankørende biler (så længe de ikke forlader 
							sporet) og identificerer desuden, hvornår der er 
							plads nok til, at man kan skifte spor. Det virker 
							fortræffeligt og er med til at gøre langturen endnu 
							mere afslappende.   Udstyret inkluderer desuden 
							automatisk nødbremse, bakkamera, baksensorer, 2-zone 
							klimaanlæg, kurvelys, 8” berøringsskærm med 
							navigation, luftdyser til bagsædet og en kabine 
							delvis udført i kunstlæder. Den prøvekørte bil havde 
							desuden elektrisk bagklap af den slags, der kan 
							indstilles til at reagere på ens tilstedeværelse via 
							bilens ”intelligente nøgle”.   
							Kvik og 
							økonomisk Sidst, men ikke mindst, er 
							der maskineriet, som vi ved tidligere lejligheder 
							har prøvet i KIA Ceed. 1,4 liters benzinmotoren 
							overholder i sagens natur de kommende Euro 6d-TEMP 
							miljønormer og er yderst fleksibel. Foruden fordelen 
							ved de op til 140 hestekræfter når man det maksimale 
							drejningsmoment på 242 Nm allerede ved 1500 
							motoromdrejninger i minuttet. Det fastholdes op til 
							3200 omdr./min. og spiller rigtig godt sammen med 
							automatgearet. 
 
							 
 100 km/t nås på blot 9,4 
							sekunder, og det eneste, man som fører skal gøre, 
							er, at træde på speederen. Siden bremses 
							festlighederne først ved 206 km/t. Den fart har vi 
							ikke prøvet i Ceed SW endnu, men det kan være det 
							kommer end dag… Forbrugstallet virker ikke 
							umiddelbart overbevisende - 15,8 km/l. Men det er 
							WLTP-gennemsnitstallet, der er tale om, og så er det 
							lige pludselig meget pænt. Ved motorvejskørsler, 
							varieret og også med afstikkere ud i landskabet, 
							ramte vi tæt ved 15 km/t i praksis.   Mangles der noget? Ja, Fuld 
							LED forlygter ville sætte kronen på værket. Men også 
							det er der råd for: 13.000 kroner oven i, og så kan 
							nat blive forvandlet til dag, hvis og når man ønsker 
							det. 
  |