Da Hyundai i fjor
introducerede den mellemstore SUV, Tucson, med nye
Euro 6d-TEMP godkendte motorer, benyttede man
lejligheden til at give bilen en visuel opstrammer.
Det gjorde den skarpere i sit udtryk, moden i
forhold til de alsidige køreegenskaber. Og med en
136-hestes diesel i maskinrummet er den en ideel til
længere ture.
Vi har prøvet de nye motorer
fra Hyundai koncernen allerede sidste sommer i
forbindelse med de første internationale
prøvekørsler af søstermodellen KIA Sportage. I
sagens natur var 1,6 liters motoren i sig selv
derfor ikke den helt store overraskelse. Men ser man
på bilen som helhed, i en anden kontekst om man vil,
danner der sig et andet billede. Der er trods alt en
grund til, at de to biler/bilmærker er forskellige.
Der findes tre motorvarianter
til Tucson, hvis man vælger diesel. Den ene
præsterer 185 hestekræfter, den anden 115 hk og der
midt imellem 136 hk. Det er med den sidstnævnte, vi
har stillet skarpt på Hyundai Tucson. Simpelthen
fordi en Hyundai mere end en KIA lægger op til lange
ture, til mange kilometer.
Begge biler leveres med hver
især markedets bedste garantiordning. KIA har syv
års garanti, Hyundai 5. Men for Hyundais vedkommende
er der tale om ubegrænset kilometer antal, det er
der ikke for KIAs. Det betyder, at man kan køre
ligeså langt man vil i en Hyundai, uden tab af
fabriksgaranti – så længe det sker indenfor en 5-års
periode.
Har man brug for at køre
rigtig mange kilometer, fx som daglig pendler men
lang vej til arbejdspladsen, er brændstoføkonomien
formentlig også af betydning. Og dér kører man
ganske enkelt et par kilometer længere på literen
med 136-hestes maskinen end med 180 hk.
Det aktuelle NEDC2
forbrugstal (dvs. WLTP målemetoderne er benyttet,
men siden er gennemsnitstallet multipliceret med en
faktor, som i afgiftsmæssig sammenhæng sidestiller
bilerne med de hidtidige NEDC-normer) er 16,9 km/l.
I praksis lander man lidt under, men det er stadig
en pæn værdi for en halvhøj, mellemstor bil.
Motoren på 1,6 liter er
fleksibel, den leverer et pænt drejningsmoment på op
til 320 Nm (maksimum når man i
omdrejningsintervallet 2000-2250 omdr./min), men i
sagens natur gør den ikke Tucson til en racerbil.
Endda er den både underholdende og velkørende. Det
sidste kan bl.a. tilskrives den avancerede multilink
bagaksel.
Desuden er den ret
komfortabel – uden nævneværdigt tab af føling med
underlaget. Dels er affjedringen rimelig tilgivende,
dels absorberer hjulmonteringen (215/70-16 dæk)
ujævnhederne udmærket. Og så er den
bemærkelsesværdig lydløs.
Man må trække en anhænger på
1600 kg og det er bemærkelsesværdigt, for den
prøvekørte version var også udrustet med 7-trins DCT
automatgear, dvs. et automatgear af
dobbeltkoblingstypen. Den 6-trins manuelt gearede
udgave må kun trække op til 1400 kg. DCT gearet gør
accelerationen en smule langsommere (0,6 sekund),
men det er behageligt at bruge.
Også brændstoføkonomien er en
smule ringere (0,3 km/l), men spørgsmålet er, om man
i praksis ikke kører længere på literen med DCT,
simpelthen fordi elektronikken styrer leveringen af
kræfterne optimalt.
Og så er Hyundais 136 hestes
diesel et glimrende eksempel på den misforstået
opfattelse ikke mindst de danske politikere har om
forurenende dieselmotorer. Sammenligner man direkte
med fabrikkens 132-hestes benzinmotor, som har stort
set tilsvarende præstationstal, udleder
dieselmotoren 152 g CO2/km mens benzinmotoren
udleder 179 g CO2/km.
Tallene gælder de
forhjulstrukne udgaver (som den prøvekørte) med
manuelt gear. Og udledningen af kvælstofilter, de
såkaldte NOx, holdes på stort set samme niveau for
dieselmotoren som for benzinmotoren ved hjælp af en
såkaldt SCR katalysator og tilsætning af AdBlue.
Den prøvekørte Trend version
er prissat til 340.000 kroner inkl. DCT gear. I
manuel udgave koster den 15.000 kroner mindre og så
har Hyundai i skrivende stund også et tilbud, som
indebærer, at man kan købe den med manuelt gear for
blot 315.000 kroner.
Trend udstyret inkluderer
bl.a. 8” berøringsskærm, aktiv vognbaneassistent,
automatisk nødbremse, fartpilot, 2-zone klimaanlæg
(og handskerum med køl), regnsensor, sædevarme og
varme i rattet. Og så er 16” alufælge også standard.
|