- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Hyundai Tucson 1,6 CRDi DCT Trend

Ideel til længere ture


Af Søren Clauding – marts 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Da Hyundai i fjor introducerede den mellemstore SUV, Tucson, med nye Euro 6d-TEMP godkendte motorer, benyttede man lejligheden til at give bilen en visuel opstrammer. Det gjorde den skarpere i sit udtryk, moden i forhold til de alsidige køreegenskaber. Og med en 136-hestes diesel i maskinrummet er den en ideel til længere ture.

 

Vi har prøvet de nye motorer fra Hyundai koncernen allerede sidste sommer i forbindelse med de første internationale prøvekørsler af søstermodellen KIA Sportage. I sagens natur var 1,6 liters motoren i sig selv derfor ikke den helt store overraskelse. Men ser man på bilen som helhed, i en anden kontekst om man vil, danner der sig et andet billede. Der er trods alt en grund til, at de to biler/bilmærker er forskellige.

 

Der findes tre motorvarianter til Tucson, hvis man vælger diesel. Den ene præsterer 185 hestekræfter, den anden 115 hk og der midt imellem 136 hk. Det er med den sidstnævnte, vi har stillet skarpt på Hyundai Tucson. Simpelthen fordi en Hyundai mere end en KIA lægger op til lange ture, til mange kilometer.

 

Begge biler leveres med hver især markedets bedste garantiordning. KIA har syv års garanti, Hyundai 5. Men for Hyundais vedkommende er der tale om ubegrænset kilometer antal, det er der ikke for KIAs. Det betyder, at man kan køre ligeså langt man vil i en Hyundai, uden tab af fabriksgaranti – så længe det sker indenfor en 5-års periode.

 

Har man brug for at køre rigtig mange kilometer, fx som daglig pendler men lang vej til arbejdspladsen, er brændstoføkonomien formentlig også af betydning. Og dér kører man ganske enkelt et par kilometer længere på literen med 136-hestes maskinen end med 180 hk.

 

Det aktuelle NEDC2 forbrugstal (dvs. WLTP målemetoderne er benyttet, men siden er gennemsnitstallet multipliceret med en faktor, som i afgiftsmæssig sammenhæng sidestiller bilerne med de hidtidige NEDC-normer) er 16,9 km/l. I praksis lander man lidt under, men det er stadig en pæn værdi for en halvhøj, mellemstor bil.



Motoren på 1,6 liter er fleksibel, den leverer et pænt drejningsmoment på op til 320 Nm (maksimum når man i omdrejningsintervallet 2000-2250 omdr./min), men i sagens natur gør den ikke Tucson til en racerbil. Endda er den både underholdende og velkørende. Det sidste kan bl.a. tilskrives den avancerede multilink bagaksel.

 

Desuden er den ret komfortabel – uden nævneværdigt tab af føling med underlaget. Dels er affjedringen rimelig tilgivende, dels absorberer hjulmonteringen (215/70-16 dæk) ujævnhederne udmærket. Og så er den bemærkelsesværdig lydløs.



Man må trække en anhænger på 1600 kg og det er bemærkelsesværdigt, for den prøvekørte version var også udrustet med 7-trins DCT automatgear, dvs. et automatgear af dobbeltkoblingstypen. Den 6-trins manuelt gearede udgave må kun trække op til 1400 kg. DCT gearet gør accelerationen en smule langsommere (0,6 sekund), men det er behageligt at bruge.

Også brændstoføkonomien er en smule ringere (0,3 km/l), men spørgsmålet er, om man i praksis ikke kører længere på literen med DCT, simpelthen fordi elektronikken styrer leveringen af kræfterne optimalt.

 

Og så er Hyundais 136 hestes diesel et glimrende eksempel på den misforstået opfattelse ikke mindst de danske politikere har om forurenende dieselmotorer. Sammenligner man direkte med fabrikkens 132-hestes benzinmotor, som har stort set tilsvarende præstationstal, udleder dieselmotoren 152 g CO2/km mens benzinmotoren udleder 179 g CO2/km.

 

Tallene gælder de forhjulstrukne udgaver (som den prøvekørte) med manuelt gear. Og udledningen af kvælstofilter, de såkaldte NOx, holdes på stort set samme niveau for dieselmotoren som for benzinmotoren ved hjælp af en såkaldt SCR katalysator og tilsætning af AdBlue.

 

Den prøvekørte Trend version er prissat til 340.000 kroner inkl. DCT gear. I manuel udgave koster den 15.000 kroner mindre og så har Hyundai i skrivende stund også et tilbud, som indebærer, at man kan købe den med manuelt gear for blot 315.000 kroner.

 

Trend udstyret inkluderer bl.a. 8” berøringsskærm, aktiv vognbaneassistent, automatisk nødbremse, fartpilot, 2-zone klimaanlæg (og handskerum med køl), regnsensor, sædevarme og varme i rattet. Og så er 16” alufælge også standard.






Andre Hyundai prøvekørsler – find dem hér >>>

Regnen silede ned, da vi prøvede den moderat motoriserede medium-SUV fra Hyundai. Det var nu ikke så tosset en kombination. Fuld HD.




Model:

Hyundai Tucson 1,6 CRDi 136 hk DCT Trend

Listepris:

Kr. 339.995

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel 1,6 l. 136 hk. 320 Nm/2000-2250 omdr./min. 7-trins DCT automatgear. FWD

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning (NEDC2):

11,8 sek./ 180 km/t/ 16,9 km/l /155 g/km

Længde:

4,48 m

Frihøjde:

170 mm

Bagagerum:

502-1503 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESC. Automatisk Nødbremse. Statisk kurvelys. 16” alufælge. 6 airbags. Fjernbetjent centrallås. Multijusterbart læderrat med varme. 2 zone klimaanlæg. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme for. Vognbaneassistent. 8” skærm. Bakkamera. Regnsensor.


 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt