Da Hyundai Kona electric blev lanceret for et års
tid siden, slog den benene væk under mange. Fancy
design, masser af hestekræfter, lang rækkevidde.
Hvad mere kunne man ønske sig... For undertegnedes
vedkommende: et dybere kendskab, for det kunne måske
forklare dens vejbeliggenhed.
Nu var der anledning til, at komme dybere under
lakken på den fortsat ret unikke Kona electric, hvis
største udfordring ikke var mangel på undertegnedes
viden om bilen, men snarere mangel på den nødvendige
produktionskapacitet, hvad angik de store batterier.
Det er der så småt ved at komme styr på, så nu skal
man ikke vente helt så lang tid på en ny bil. Med
andre ord: Hyundai Kona er fortsat aktuel, eller
måske især nu mere aktuel end da leveringstiden var
rigtig lang (aktuelt er den 6-9 måneder).
Udfordrende kørselsforhold
Fancy design, masser af hestekræfter og lang
rækkevidde er helt uangribeligt. Men første gang den
skulle hurtigt rundt om et hjørne på Jyllandsringen
ifm. forberedelserne til kåringen af Årets Bil i
Danmark sidste år, havde man nærmest en fornemmelse
af, at den var ved at vælte. Det var den naturligvis
ikke, men følelsen satte tilliden til bilens
forudsigelighed på prøve.
Ok, den fik en chance på nogle ujævne grusveje, hvor
den konventionelle Kona klarer sig så godt som nogen
anden kompakt SUV/crossover. Her var den elektriske
udgave overraskende stiv i affjedringen. Vejgrebet
holdt, men komfortabelt var det ikke.
Lige ud ad landevejen, og det er vel ret beset dér,
en Kona Electric oftest vil være… fremragende,
uproblematisk, ingen problemer, men der var det dér
med de hurtige kurver...
Dækkene har betydning
Forklaring efter den mere dybdegående test: dæk med
lav rullemodstand. De giver en marginal reduktion i
energiforbruget, men deres vejgreb er anderledes end
almindelige dæk. De er også fastere end de
konventionelle dæk, forstærket yderligere af en 55
procent lavprofil på de 17" store hjul, og det
kompenserer man for ved at blødgøre affjedringen.
Det er formentlig forklaringen på den uventede
reaktion ved hurtig kurvekørsel, og det kan også
forklare den lidt kontante reaktion på det ujævne
underlag.

Se, der er en forklaring på alting, og når man ved
det, kan man lettere forholde sig til om det skal
have indflydelse på den øvrige begejstring for en
god elbil og et godt alternativ til de muligheder,
der så småt er ved at flyde ind på markedet.
Avanceret undervogn
Langt henad vejen kan teknikken naturligt nok
sidestilles med den, man finder hos søstermodellerne
KIA Niro og KIA Soul. En avanceret
baghjulsophængning med multilink sikrer stabiliteten
ved hurtig kørsel på asfalt, den håndterer vægten på
1743 kg udmærket, og det er bestemt en fordel i en
forholdsvis kort bil på 4,18 meters længde.
Prisen på 355.000 kroner er især fordelagtig på
grund af det kolossale udstyr. Adaptiv fartpilot,
ratvarme, fuld LED forlygter med kurvelys, en stor
10,25" skærm samt navigation med 10 års gratis
opdatering inkluderet, dellæder indtræk, Krell
audioanlæg (og i en næsten lydløs elbil kommer
lydanlægget rigtigt til sin ret), vognbaneassistent,
nøglefri betjening, bakkamera og en ladeboks til fx
carporten er også inkluderet.

Betryggende rækkevidde
Når man læner sig tilbage og stilfærdigt cruiser
derudaf, er den fleksible 204 hestes 395 Nm elmotor
naturligvis et dejligt overskud at disponere over,
og har man brug for det, er rækkevidden på 449
kilometer (som holder i praksis) en beroligende
tryghed.

Men har man ikke brug for den, er udgaven med et 39
kWh batteri i stedet for de 62 kWh næppe et dumt
alternativ (vi har dog ikke prøvet den). Man sparer
75.000 kroner, 150 kg dødvægt (som formentlig vil
komme kurveegenskaberne til gode) og man sparer også
temmelig meget på Jordens litium reserver.
Det sidste kommer ind under begrebet "en god
gerning", for mange er af den opfattelse, at der om
10 år ikke er meget litium tilbage med det forbrug,
der er i øjeblikket og forventes at komme i
perioden. Så, kan man klare sig med mindre, er det
en win-win situation.


Skal man have hele arsenalet med af kabler, fylder
de godt i bagagerummet.
 |