- dit
motormagasin på nettet i samarbejde med danske
radiostationer
Biltest:
Fiat Panda 1,2 City Cross
Bjergged til bykørsel
Af Søren Clauding - november 2019
Egentlig var det oplagt, at prøve den underholdende
Fiat Panda City Cross på et ægte bybjerg. Især når
den danske hovedstad har fået sit helt eget bjerg.
Men indrømmet: med sikkerhed for et afslag, undlod
vi at spørge om lov til, at bestige Amager bakke i
bil. Men tanken var sjov at tænke. Ligesom Panda
City Cross er sjov at køre.
Den blot 3,69 meter lange højbenede mini SUV
udmærker sig ikke ved fabelagtige køreegenskaber. På
den anden side er en moderat vendediameter
kombineret med den ultra lette City servostyring og
en forbavsende komfortabel affjedring ideel til
bykørsel. City Cross er også udrustet med hillstart
assistent, men den fik vi så ikke mulighed for at
stille overfor den ultimative test.
Ingen bjergbetvinger
Ikke desto mindre er det slet ikke umuligt, at den
kunne have magtet opgaven. Omend den 69 hestes
kraftige 4-cylindrede benzinmotor i hvert fald ville
være blevet sat lidt på prøve. Så måske ikke
alligevel. Men nu er City Cross næppe heller tænkt
som bjergbetvinger.
Den pænt forøgede
frihøjde (fra 13,3 til 16,1 cm gør) gør den til
gengæld god i byen, som ikke altid har verdens mest
plane asfalt. Den forlængede affjedring har nemlig
medført ganske alsidige køreegenskaber. Den er god
gennem kurverne og samtidig giver den godt vejgreb
på ujævnt underlag. Men i sagens natur kan den ikke
sammenlignes med almindelige minibiler, der ligger
tættere ved kørebanen og ikke måler 1,55 cm i
højden. Fiat Panda City Cross er anderledes og helt
sin egen.
Sej og venlig
Fiat Panda City Cross er på den ene side lidt sej og
samtidig også en venlig bil, hvis navn helt er i
overensstemmelse med dens natur. Rummeligheden og
alsidigheden, bilens størrelse taget i betragtning,
er unik. Bagagerummet på 225 liter kan øges til
næsten 900 liter, når bagsæderyglænene lægges ned,
og der er siddepladser til 5 personer - det er
normalt uhørt i en minibil.
Fordi man trods alt har fravalgt firehjulstræk, har
man ikke måtte gå på kompromis med pladsen. Hvad
alle de forhold angår, er City Cross identisk med
den lavere udgave af Panda. City Cross er i øvrigt 4
cm længere, hvilket dog alene skyldes de udbyggede
paneler.
En anden platform
Den billigste Panda koster 120.000 kroner og City
Cross udgaven 145.000 kroner. Merprisen handler
naturligvis om de medfødte semi offroad egenskaber.
Den er da også bygget på en anden platform end
standard-udgaven af Panda.
Det har ikke
mindst betydning, hvis man vil vurdere den
sikkerhedsmæssige formåen, for den almindelige Panda
har ikke scoret en eneste stjerne i EuroNCAP
sikkerhedstesten. Men det er med den oprindelige
platform og ikke den, som City Cross er udrustet
med. Meget tyder på, at den med denne platform ville
opnå mindst tre stjerne.
Desuden følger der også meget udstyr med for den
højere pris.
Meget udstyr
Læderrat er standard, klimaanlæg ligeså, automatisk
nødbremse (som i øvrigt giver en ekstra stjerne i
EuroNCAP sikkerhedstesten), elektriske sideruder og
sidespejle med varme, p-sensorer og fjernbetjent
centrallås ligeså.
Men man har fravalgt en
pladskrævende skærm og i stedet monteret en holder
til mobiltelefonen som konsekvens af, at mange
mennesker, måske især byboere, i højere grad
betjener sig af telefonen, som de kan tage med, når
de forlader bilen.
Fiat har da også udviklet en særlig Panda app, som
det heller ikke er uden betydning at kunne betjene
undervejs.
Hvad skal man med en indbygget skærm? De fleste
mennesker har deres egen med og bruger ofte
smarttelefonen til at finde vej og da er det
praktisk at kunne sætte den fast i den indbyggede
holder. Der er iøvrigte t USB-stik lige ved siden af
til opladning af telefonen.
Den lille
motor i maskinrummet trækker godt og den er ikke
udpræget forslugen. 15,9 WLTP-kilometer pr. liter er
det officielle tal, og hvad gør det så, at man skal
bruge 13,5 sekunder på at nå de magiske 100 km/t.
Ved den fart står Panda City Cross uventet godt fast
på vejen, nærmer man sig de 155 km/t, som er
topfarten, bliver den let lidt mere urolig, men
prøvekørt i Danmark kom vi i sagens natur ikke helt
derop.
Andre Fiat prøvekørsler - find dem hér >>> Vi fik ikke lov til, at bestige den nye
skibakke i det centrale København - men vi spurgte
heller ikke, selvom det havde været fristende. Ikke
desto mindre er området omkring Amager Bakke godt
til at illustrere City Cross udgaven af Fiat Panda,
som er meget anderledes end den almindelige Panda.
Fuld HD.