- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Dacia Sandero Stepway 0,9 TCe Techroad

Når prisen tæller rigtig meget
Af Søren Clauding - oktober 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dacia er Renaults billig-mærke. Sådan har det været lige siden den franske bilgigant overtog den rumænske bilproducent. Det betyder i praksis, at megen teknik fra Renault biler også findes i Dacia bilerne. Det er blot ikke til at se det, hvis man ikke lige ved det. Det gælder også Sandero Stepway, som vi nu har prøvekørt i den seneste udgave kaldet Techroad. 

Den allerbilligste Sandero koster 114.000 kroner, og især hvad den angår giver overskriften mening. For de penge får man nemlig en mellemstor kompaktbil, 4,09 meter lang og dermed på størrelse med fx. SEAT Ibiza og VW Polo. Lægger man 28.000 kroner oveni, får man i sagens natur ekstra meget mere funktion.

 

Høj siddeposition

Stepway er nemlig en semi-SUV i kraft af en frihøjde på 17,3 cm - det er 4,1 cm mere end den almindelige Sandero. Det betyder i praksis, at man sidder højere, har lettere ved at komme frem på fx ujævne jordveje og når der ligger sne. Og så ser bilen i undertegnedes optik også bedre ud.


Pladsforholdende er som tidligere beskrevet, bilen har trods alt som udgangspunkt 7 år på bagen, men der er især grund til at pege på bagagerummet på 320 liter. Til gengæld er det første gang vi prøver Stepway med Renaults gennemprøvede 0,9 liters 3-cylindrede turbobenzinmotor på 90 hestekræfter.

 

Motoren klæder bilen

Den klæder faktisk Sanderoen godt, og selvom man kan ane det lidt uregelmæssige accelerationsflow, som var udpræget i fx den tidligere udgave af Renault Clio, er det ret beskedent i Daciaen. 15,2 km/l er et pænt forbrugstal, for man må ikke glemme at det er opgjort vha. de nye WLTP målemetoder. Og fartpræstationerne er også helt OK: 0-100 km/t på 11,1 sekunder og 168 km/t på toppen. Desuden må man trække en anhænger på 790 kg.


Gearskiftet er 5 trins manuelt og kan virke lidt brutalt, men det er kun indtil man har fundet skifterytmen. Lader man gearstangen mere eller mindre skifte selv, naturligvis med lidt hjælp, glider det pænt. Sandero Stepway er trods alt ingen racerbil.

 

Techroad udstyret

Udstyrsniveauet er overbevisende og inkluderer tågeforlygter, højdejusterbart rat, el-sidespejle med varme, et tydeligt og klart bakkamera samt p-sensorer bag, fjernbetjent centrallås, elektriske sideruder både for og bag, fartpilot, hillstart assist, navigation, 2-zone klimaanlæg, sædevarme - og reservehjul.

 


Standardmonteret hjul i Techroad udgaven er i størrelsen 205/45-16, men der er ikke tale om alufælge. Det gør så i sig selv heller ikke så meget. Hjulene medvirker til et udmærket vejgreb, men affjedringen er noget spændstig, hvad der givet vis har været nødvendig for at sikre begrænset krængning i den forhøjede bil. Med i Techroad udstyret hører også 2-zone klimaanlæg og et særligt indtræk.

 

Sidst men ikke mindst får man 3 års garanti med i købet. Også det er penge værd.


Andre Dacia prøvekørsler - find dem her >>>

Sandero Stepway har en forøget frihøjde på over 4 cm. Men den er fastere affjedret end man skulle forvente. Fuld HD.




Model:

Dacia Sandero Stepway 0,9 TCe 90 hk S&S Techroad

Listepris:

Kr. 141.880.

Motor og transmission:

3 cyl. 0,9 l turbobenzin. 90 hk. 

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

11,1 sek./ 168 km/t/ 15,2 km/l/ 149 g/km

Længde:

4,09 meter

Frihøjde:

173 mm

Bagagerum:

320 liter

Værd at bemærke

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. 16” fælge. Tågeforlygter. Højdejusterbart rat. 2 zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle med varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Sædevarme. 7” touch screen. Navigation. Bakkamera. P-sensorer bag. 3 års garanti.


Link til importøren






Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt