Dacia er
Renaults billig-mærke. Sådan har det været lige siden den franske bilgigant
overtog den rumænske bilproducent. Det betyder i praksis, at megen teknik fra
Renault biler også findes i Dacia bilerne. Det er blot ikke til at se det, hvis
man ikke lige ved det. Det gælder også Sandero Stepway, som vi nu har prøvekørt
i den seneste udgave kaldet Techroad.
Den
allerbilligste Sandero koster 114.000 kroner, og
især hvad den angår giver overskriften mening. For
de penge får man nemlig en mellemstor kompaktbil,
4,09 meter lang og dermed på størrelse med fx. SEAT
Ibiza og VW Polo. Lægger man 28.000 kroner oveni,
får man i sagens natur ekstra meget mere funktion.
Høj siddeposition
Stepway er
nemlig en semi-SUV i kraft af en frihøjde på 17,3 cm - det er 4,1 cm mere end
den almindelige Sandero. Det betyder i praksis, at man sidder højere, har
lettere ved at komme frem på fx ujævne jordveje og når der ligger sne. Og så ser
bilen i undertegnedes optik også bedre ud.
Pladsforholdende er som tidligere beskrevet, bilen har trods alt som
udgangspunkt 7 år på bagen, men der er især grund til at pege på bagagerummet på
320 liter. Til gengæld er det første gang vi prøver Stepway med Renaults
gennemprøvede 0,9 liters 3-cylindrede turbobenzinmotor på 90 hestekræfter.
Motoren klæder bilen
Den klæder
faktisk Sanderoen godt, og selvom man kan ane det lidt uregelmæssige
accelerationsflow, som var udpræget i fx den tidligere udgave af Renault Clio,
er det ret beskedent i Daciaen. 15,2 km/l er et pænt forbrugstal, for man må
ikke glemme at det er opgjort vha. de nye WLTP målemetoder. Og
fartpræstationerne er også helt OK: 0-100 km/t på 11,1 sekunder og 168 km/t på
toppen. Desuden må man trække en anhænger på 790 kg.
Gearskiftet er
5 trins manuelt og kan virke lidt brutalt, men det er kun indtil man har fundet
skifterytmen. Lader man gearstangen mere eller mindre skifte selv, naturligvis
med lidt hjælp, glider det pænt. Sandero Stepway er trods alt ingen racerbil.
Techroad udstyret
Udstyrsniveauet
er overbevisende og inkluderer tågeforlygter, højdejusterbart rat, el-sidespejle
med varme, et tydeligt og klart bakkamera samt p-sensorer bag, fjernbetjent
centrallås, elektriske sideruder både for og bag, fartpilot, hillstart assist,
navigation, 2-zone klimaanlæg, sædevarme - og reservehjul.
Standardmonteret hjul i Techroad udgaven er i størrelsen 205/45-16, men der er
ikke tale om alufælge. Det gør så i sig selv heller ikke så meget. Hjulene
medvirker til et udmærket vejgreb, men affjedringen er noget spændstig, hvad der
givet vis har været nødvendig for at sikre begrænset krængning i den forhøjede
bil. Med i Techroad udstyret hører også 2-zone klimaanlæg og et særligt
indtræk.
Sidst men ikke
mindst får man 3 års garanti med i købet. Også det er penge værd.