Producenterne af de så populære
SUV’er søger bestandigt efter at skabe den perfekte
kombination af funktionalitet og performance.
Citroën har valgt sin helt egen løsning, da de
byggede den nye Citroën C5 Aircross. Og endda har
man gjort det med de forhåndenværende midler.
Den hér prøvekørte bil har oven
i købet trukket i selskabstøjet. Der er tale om den
absolutte topversion, kaldet “Sportline” og
drivlinen inkluderer såvel den velkendte PSA
turbobenzinmotor på 180 hestekræfter som det også
kendte 8-trins automatgear. De to stykker mekanik
klæder hinanden, og de klæder også C5 Aircross.
Komfort-affjedring Det sidste har ikke kun noget
med selskabstøjet at gøre. Det hænger også sammen
med det helt fundamentale, det eneste punkt, hvorpå
C5 Aircross i teknisk forstand for alvor adskiller
sig fra søstermodellerne i PSA-gruppen, Peugeot
5008/3008 (størrelsesmæssigt ligger den med 4,5
meters længde imellem de to) og Opel Grandland X,
der blot er 2 cm kortere. Citroën C5 Aircross er
baseret på den sammen platform, kaldet EMP2, men den
er udstyret med det, man på dansk kalder progressiv
hydraulisk affjedring.Oversættelsen er en smule
misvisende, på engelsk taler man om en progressiv
hydraulisk stødpude, et system, vi tidligere har
beskrevet ifm. lanceringen af teknologien i Citroën
C4 Cactus (læs
mere om teknologien hér >>>), og systemet er
indbygget i hver af bilens støddæmpere. Det fungerer
overordentlig godt i C4 Cactus, og i C5 Aircross har
det gjort bilen til den uden sammenligning mest
affjedringskomfortable SUV på markedet.
Høj siddeposition SUV begrebet skal dog også lige
kommenteres: En Sport Utility Vehicle er en bil med
udmærkede off-road køreegenskaber, men henad vejen
er en SUV mere blevet en halvhøj bil med stor
frihøjde, godt plads og ikke mindst en høj
siddeposition. Alt det opfylder C5 Aircross, i
særdeleshed frihøjden på ikke mindre end 23 cm, men
den findes ikke i en udgave med firehjulstræk, som
oprindeligt også var en af de parametre, der
kendetegnede en SUV.Det gør så ikke så meget, og
gælder iøvrigt også alle de øvrige SUV’er fra PSA
gruppen. Dels fordi vi i Danmark ikke normalt har
det helt store behov for firehjulstræk, dels fordi
at man ved at skabe bilen som en tohjulstrukken bil,
helt har undgået fx at genere bagsædepassagererne
med en stor kardantunnel. I C5 Aircross har man fri
bevægelighed på de tre individuelle bagsæder,
hvilket så også øger funktionaliteten, fordi de kan
indstilles individuelt.
Fleksibel pladsudnyttelse Eksempelvis kan
bagagerumspladsen varieres mellem 580 og 720 liter,
helt uden at folde bagsæderne ned. Benpladsen er dog
ikke overvældende derude bagtil, og den bliver
naturligvis ikke bedre, hvis man skyder sæderne de
mulige 16 cm fremad, men det kan lade sig gøre, og
som sådan passer bil fx udmærket til en familie med
ikke helt udvoksede børn.Køreegenskaberne… se onboard
videoen her på siden. Men kort fortalt er det jo
herligt at have 180 hestekræfter til sin rådighed.
0-100 km/t klares på 8,2 sekunder, men man skal
huske at bremse ned i god tid, for trods de
avancerede støddæmpere, hvis teknik oprindelig
stammer fra Citroën C3 WRC rallybilerne, er det en
dårlig idé at forsøge at køre meget sportsligt med
en C5 Aircross. Den er ikke bygget til det og lige
så meget, som den er en suveræn, komfortabel
cruiser, er den mere egnet til at gå i selskabstøj
end i sportstøj.
Det understreges også af, at
skifte palerne til EAT8 automatgearet, som gør det
muligt trods automatikken selv at styre det aktuelle
gear, er monteret på ratstammen og ikke på rattet.
Og det hjælper ikke, at den er udrustet med 19”
alufælge med blot 205 mm brede dæk, de gør den blot
en smule mere fast end affjedringen ellers lægger op
til
Selskabstøjet Men det passer jo meget godt,
især til top-versionen, som foruden et smart, fancy
design indvendigt som udvendigt, også har alverdens
luksusudstyr (sat i forhold til listeprisen på
460.000 kroner). Automatisk fjernlys i Fuld LED
forlygter, adaptiv fartpilot, elektrisk bagklap,
nøglefri betjening, 2-zone klimaanlæg, elektrisk
justerbart førersæde, 8” touchscreen, bakkamera,
navigation, aktiv vejstribealarm og autom atisk
nødbremse.
Citroën C5 Aircross er med sine 180 hestekræfter og
250 Nm, som nås allerede ved 1650 omdr./min smidig
og alsidig. Den må trække en anhænger på 1500 kg og
benzinøkonomien på 13,5 km/l er OK, taget i
betragtning at den både har de mange kræfter, den
store luftmodstand, der kendetegner en
SUV-karrosseri facon og automatgear. Og så er
forbrugstallet opgjort efter de nye WLTP
målemetoder.
|