- dit
motormagasin på nettet i samarbejde med danske
radiostationer
Biltest:
Citroën C5 Aircross PureTech 130 S&S BVM6 Platinum
Meget bil og funktion for pengene
Af Søren Clauding - september 2019
Vores første møde bag rattet med den nye Citroën C5
Aircross var topversionen med 180 hk, automatgear og
Sportline udstyret. Den er prissat til 460.000
kroner, men for mange bilkøbere vil langt mindre
kunne gøre det, så de følgende linjer handler om en
C5 Aircross, hvor der er skåret 150.000 kroner af
prisen.
Den er i øvrigt ikke den billigste version, og er
prisen helt afgørende, kan man nøjes med at betale
265.000 kroner, men da er bilen også lidt spartansk,
selvom de grundliggende egenskaber er ens.
Meget bil for pengene
I den nu prøvekørte version er listeprisen 310.000
kroner og for de penge får man ret meget bil. Den
unikke frihøjde på 23 cm er den samme, også bagage
kapaciteten er uændret 580 liter, den kan øges til
1630 liter med et par mellemstop givet af de tre
bagsæders individuelle position, og så må man
fortsat kører med anhænger, omend vægten er
reduceret fra 1500 til 1350 kg.
Det
sidste har direkte med motorkraften at gøre. For de
310.000 kroner får man en 1,2 liters 3-cylindret
turbobenzin motor på op til 130 hk og et maksimalt
drejningsmoment på 230 Nm ved 1750 motoromdrejninger
i minuttet. Den kan i sagens natur ikke hamle op med
de 180 hk, men gør det endda muligt, at accelerere
til 100 km/t på 10,5 sekunder, hvis man er lidt
hurtig på gearskiftet.
Godt manuelt gear
Det er nu ikke det store problem, for selvom man
ikke har det effektive 8 trins automatgear til
hjælp, er den manuelle gearkasse på 6 gear
glimrende. Man skal dog lige vænne sig til, at
foretage den præcise tilkobling, hvad videoen her på
siden er et glimrende eksempel på at undertegnede
ikke nåede til det perfekte niveau i testperioden…
Men øvelse gør som bekendt mester…
Benzinøkonomien er ikke underligt bedre med den
lille motor. 14,9 km/l iht. WLTP er OK for en 1,65
meter høj bil med den store frihøjde. Og så kan man
regne med tallet i praksis.
Progressive hydrauliske stødpuder
En hvilken som helst C5 Aircross er udrustet med de
avancerede progressive hydrauliske
stødpude-støddæmpere, som giver en ultrakomfortabel
affjedring. Den var sat på prøve af store 19" fælge
(i stedet for de 17" som er standard). Mærkeligt nok
er dækkene bredere på de små fælge end på de store,
omend der er tale om beskedne 10 mm. Men med mere
affjedring i dæksiderne ville affjedringen
formentlig være endnu mere komfortabel, uden
nødvendigvis at reducere styrepræcisionen.
På udstyrssiden byder Platinum på markant mere
udstyr end man får i den billigste udgave. I
Platinum inkluderer standardudstyrslisten bl.a. 2
zone klimaanlæg, 8" skærm, fartpilot med -
begrænser, aktiv vognbaneassistent og trådløs
opladning af mobiltelefon, der er skabt til det.Automatisk
nødbremse er standard, men vil man have adaptiv
fartpilot, elektrisk bagklap og nøglefri betjening,
må det tilkøbes, omend merprisen er overkommelig.
Andre Citroën prøvekørsler - find dem her >>> Vi har prøvekørt en mere prisbillig version af
Citroën C5 Aircross med 3-cylindret motor og
manuelt gear samt Platinum udstyret. Fuld HD.
ABS. EBD. ESP. 6 airbags. Aut. nødbremse.
17” alufælge (standard). P-sensorer for og
bag. Multijusterbart rat. 2 zone Klimaanlæg.
Fjernbetjent centrallås. El-justerbare
sidespejle. El-sideruder for og bag.
Fartpilot. Sædevarme. Forskydeligt bagsæde.
2 X Isofix. 8” touch screen. USB og AUX.
Bluetooth.