- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Citroën Berlingo

BlueHDi 100 Street


Livsstilsbilen der deler vandene


Af Søren Clauding - juni 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Citroën Berlingo er en bil, der traditionelt deler vandene. Enten hader man den eller også...bruger man den. Og bruger man den, fordi man har noget at bruge den til, bliver man meget hurtigt meget begejstret. Citroën Berlingo er nemlig, præcis som søsterbilen Peugeot Rifter, en ægte brugsbil, men i den seneste generation også en bil med kant.

 

Den er 4,40 meter lang og har dobbelt så meget plads som andre biler i samme størrelse. Bagagerummet på 775 liter kan med nedfældede bagsæder øges til imponerende 3000 liter. Bruger man bagsæderne til at sidde på, har man oceaner af benplads, der er pga. bilens kantede facon fin plads over skuldrene, og uden en kardantunnel til at blande sig i samværet på bagperronen er det bestemt ikke det ringeste sted at opholde sig.



Pas på hovedet

Ude bagtil har man en kolossal bagklap, der kan åbnes i fuldstændig vandret position. Her kan man stå i læ for regnen, omend man skal passe på ikke at knalde hovedet ind i den kantede dørramme (se billedet), men det er kun et problem, hvis man er 1,80 meter høj eller derover (og ikke tænker sig om). Berlingos nationale herkomst fornægter sig dog ikke.



Det gør den heller ikke, når det gælder dens udstråling. Den er som Rifter større end forgængeren, den er skabt på samme EMP2 platform, og den fælles form er heller ikke til at komme uden om. Men "ansigtsudtrykket" er væsensforskelligt, det samme er design-accessories som de karakteristiske airbumps og andre lignende detaljer.



Uendelig meget plads

I kabinen er det især instrumentpanelet der adskiller de to søstre. Peugeot'en har det unikke i-Cockpit, mens Citroën'en har et mere konventionelt design. Det har så givet plads til endnu et fralægningsrum, der komplementerer de to handskerum i højre side og den store hylde på tværs af bilen over frontruden. Der er bare så meget plads i den bil.


 


Praktikken er derudover ret ens i de to biler. Og køreoplevelsen afviger heller ikke nævneværdigt, hvad on-board videoen her på siden giver en god fornemmelse af. Udstyrsniveauet på den prøvekørte bil var det basale STREET udstyr, som genspejlet i prisen på 200.000 kroner i sagens natur ikke så overdådigt. Alligevel hører aircondition, sædevarme og automatisk nødbremse med til standard udrustningen. Og minsandten om fartpilot og aktivvognbaneassistent ikke også gør det.

 

Lav pris og lav forurening

Basisudgaven kan fås for blot 180.000 kroner, men da må man nøjes med en 75 hestes motor. For de 200.000 følger der også en lavt forurenende 100 hestes dieselmotor med i købet. Med den kan man ifølge de nye realistiske WLTP normer køre 17,2 km/l og CO2 udledningen holdes nede på 147 g/l, alt imens NOx udledningen holdes nede vha en SCR katalysator.



Dieselmotoren har vi bl.a. prøvet i Rifteren, og der er tale om en udmærket fleksibel og ikke særligt støjende maskine. Accelerationen er helt i overensstemmelse med den 1,84 meter høje bil - 0-100 km/t på 12,5 sekunder - men den er med sine op til 250 Nm kraftig nok til, at man kan trække en anhænger på op til 1300 kg. Man kunne jo løbe tør for plads…

 

Om den nye Berlingo fortsat vil dele vande må tiden vise. Men for aktive, moderne mennesker, der hellere vil surfe på toppen af bølgerne end lade sig påvirke af andre menneskers dogmatiske og måske også konventionelle holdninger, er den nye Berlingo et scoop. Den er en bil til dem, hvis selvtillid ikke hænger på bilen men på det, de kan bruge den til, og da er de rigtig godt kørende.


205/60-16 forhjulene understreger den komfortable køreoplevelse og bilen er forbavsende lidt sidevindsfølsom.

Andre Citroën prøvekørsler - find dem hér >>>

Vi har prøvekørt den nye Citroën Berlingo på danske landeveje i kraftig sidevind. Fuld HD.



Model:

Citroën Berlingo BlueHDi 100 Street

Listepris:

Kr. 199.990

Motor og transmission:

4 cyl. 1,5 ltr. turbo-dieselmotor med SCR-katalysator (AdBlue). 100 hk. 250 Nm/ 1750 omdr./min.  5M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

12,5 sek./ 175 km/t/ 17,2 km/l / 147 g/km

Længde:

4,40 m

Bagagerum:

775-3000 Liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESC. Hill Start Assist. Automatisk nødbremse. 6 airbags. Aircondition. Multijusterbart læderrat. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-sideruder for. Fartpilot. Vognbaneassistent. Isofix – 2 beslag.


Link til importøren


Skydedøre er praktiske, når man skal ind og ud fra bagsædet, som ivrigt ikke er forstyrret af en kardantunnel - visse bilmærker har en kardantunnel på langs i bilen, selvom de ikke har baghjulstræk...

 

Bagsæderne doldes med ned i vognbunden, når ryglænene foldes fremad. Det giver et fladt bagagerumsgulv.

 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt