Citroën Berlingo er en bil,
der traditionelt deler vandene. Enten hader man den
eller også...bruger man den. Og bruger man den,
fordi man har noget at bruge den til, bliver man
meget hurtigt meget begejstret. Citroën Berlingo er
nemlig, præcis som søsterbilen Peugeot Rifter, en
ægte brugsbil, men i den seneste generation også en
bil med kant.
Den er 4,40 meter lang og har
dobbelt så meget plads som andre biler i samme
størrelse. Bagagerummet på 775 liter kan med
nedfældede bagsæder øges til imponerende 3000 liter.
Bruger man bagsæderne til at sidde på, har man
oceaner af benplads, der er pga. bilens kantede
facon fin plads over skuldrene, og uden en
kardantunnel til at blande sig i samværet på
bagperronen er det bestemt ikke det ringeste sted at
opholde sig.
Pas på
hovedet
Ude bagtil har man en
kolossal bagklap, der kan åbnes i fuldstændig
vandret position. Her kan man stå i læ for regnen,
omend man skal passe på ikke at knalde hovedet ind i
den kantede dørramme (se billedet), men det er kun
et problem, hvis man er 1,80 meter høj eller derover
(og ikke tænker sig om). Berlingos nationale
herkomst fornægter sig dog ikke.
Det gør den heller ikke, når
det gælder dens udstråling. Den er som Rifter større
end forgængeren, den er skabt på samme EMP2
platform, og den fælles form er heller ikke til at
komme uden om. Men "ansigtsudtrykket" er
væsensforskelligt, det samme er design-accessories
som de karakteristiske airbumps og andre lignende
detaljer.
Uendelig
meget plads
I kabinen er det især
instrumentpanelet der adskiller de to søstre.
Peugeot'en har det unikke i-Cockpit, mens Citroën'en
har et mere konventionelt design. Det har så givet
plads til endnu et fralægningsrum, der
komplementerer de to handskerum i højre side og den
store hylde på tværs af bilen over frontruden. Der
er bare så meget plads i den bil.
Praktikken er derudover ret
ens i de to biler. Og køreoplevelsen afviger heller
ikke nævneværdigt, hvad on-board videoen her på
siden giver en god fornemmelse af. Udstyrsniveauet
på den prøvekørte bil var det basale STREET udstyr,
som genspejlet i prisen på 200.000 kroner i sagens
natur ikke så overdådigt. Alligevel hører
aircondition, sædevarme og automatisk nødbremse med
til standard udrustningen. Og minsandten om
fartpilot og aktivvognbaneassistent ikke også gør
det.
Lav pris og
lav forurening
Basisudgaven kan fås for blot
180.000 kroner, men da må man nøjes med en 75 hestes
motor. For de 200.000 følger der også en lavt
forurenende 100 hestes dieselmotor med i købet. Med
den kan man ifølge de nye realistiske WLTP normer
køre 17,2 km/l og CO2 udledningen holdes nede på 147
g/l, alt imens NOx udledningen holdes nede vha en
SCR katalysator.
Dieselmotoren har vi bl.a.
prøvet i Rifteren, og der er tale om en udmærket
fleksibel og ikke særligt støjende maskine.
Accelerationen er helt i overensstemmelse med den
1,84 meter høje bil - 0-100 km/t på 12,5 sekunder -
men den er med sine op til 250 Nm kraftig nok til,
at man kan trække en anhænger på op til 1300 kg. Man
kunne jo løbe tør for plads…
Om den nye Berlingo fortsat
vil dele vande må tiden vise. Men for aktive,
moderne mennesker, der hellere vil surfe på toppen
af bølgerne end lade sig påvirke af andre menneskers
dogmatiske og måske også konventionelle holdninger,
er den nye Berlingo et scoop. Den er en bil til dem,
hvis selvtillid ikke hænger på bilen men på det, de
kan bruge den til, og da er de rigtig godt kørende.
205/60-16 forhjulene
understreger den komfortable køreoplevelse og bilen
er forbavsende lidt sidevindsfølsom.
|