- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Volvo XC40 T5 AWD aut. R-Design

Volvo går sine egne veje


Af Søren Clauding - april 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Med Volvo XC40 træder den svenske bilfabrik ind i en kategori af biler, som man ikke tidligere har været til stede i: de mellemstore/kompakte SUV’er. Og der skal ikke herske tvivl om, at de er kommet godt fra start. Bilen er velkørende og alsidig, om end mindre vil kunne gøre det end de 247 hestekræfter, som turbobenzinmotoren i den prøvekørte T5 R-design version er i stand til at præstere.

 

Volvo er nemlig gået sine egne veje med XC40, baseret på en grundfilosofi om, at Volvo biler er premium biler. Hvor de selvdefinerede premium-mærker typisk har en sportslig tilgang til deres SUV-modeller (ret beset betyder SUV jo også SPORT Utility Vehicle, om end Sport ikke nødvendigvis behøver være konkurrencesport), har Volvo lagt vægten på det komfortable.

 

Komfort i enhver forstand

Det skal så også hurtigt tilføjes, at XC40 også findes i udgaver med meget færre kræfter, så præcis spørgsmålet om motoreffekt vender vi tilbage til sidst i teksten. For uanset model, er der sat en fed streg under komfort, defineret ud fra kabine indretning, affjedringskomfort, støjniveau og evnen til, også at gebærde sig fornuftigt lidt væk fra den plane asfalt.

 

Sidstnævnte underbygges umiddelbart af en frihøjde på 21,1 cm, for alverdens kræfter og effektive firehjulstræk hjælper ikke meget, hvis man hænger på toppen af et hjulspor med alle fire hjul blafrende i det fri. Uden vejgreb går den ikke, og hér er frihøjde vitalt.

 

Godt greb i underlaget

Men det underbygges også af den meget komfortable affjedring, hvor man netop har benyttet muligheden for en stor hjulvandring og forholdsvis lange fjedre til, også at sikre godt greb i underlaget, når hjulene slipper for kun at have vejkontakt på toppen af ujævnhederne – noget at det, der ofte sker i såkaldte SUV’er med lavere frihøjde og stivere affjedring.

 

I Volvo XC40 har man med andre ord godt greb i underlaget, uanset det er helt plant eller regulær offroad. Med sigte på den plane asfalt har man taget skridtet og udstyret bilen med multilink baghjulsophæng. Det er optimalt, når det gælder om at have en mindst muligt medstyrende bagvogn, og det hører sig da også til, hvis man vil begå sig i premium klassen. Faktisk har temmelig mange mere prisbillige biler multilink nu om dage, om end det stadig er en fordyrende løsning.

 

Sæt pris på hvad man får

Støjniveauet er holdt meget, meget lavt og det bidrager til en stress-reduceret kørsel, ligesom mange af de elektroniske assistent-løsninger, som bilen er udstyret med. Logisk nok er flere af dem jo ret dyre. Det fører over til, at lige præcis prissætningen måske er central.

 

415.000 kroner er en acceptabel pris for en premium bil, men i den prisklasse, er det fortrinsvis det vellykkede visuelle design og kørekomforten, der berettiger til klassificeringen. Og hvad kørekomforten angår ligger XC40 væsentligt over den i kategorien absolut førende Nissan Qashqai. Men indrømmet, prissætningen er måske med til at sende signalet ”premium-bil”, og for mange bilkøbere er der formentlig en vis prestige forbundet med at køre Volvo. Værdien heraf skal bestemt ikke underkendes. Og køber man en XC40, man skal være parat til at betale prisen for det, man får.

 

900.000 kroner for en kompakt SUV

Der skal nemlig ikke så meget til, før prisen kryber kraftigt opad: den prøvekørte version koster 670.000 kroner som standard, men med det tilføjede ekstraudstyr ramte den 900.000 kroner, og det er mange penge for en kompakt Volvo, om end den har kræfter nok til at nå 100 km/t på 6,5 sekunder og kan køre 230 km/t på toppen. Basisprisen inkluderer dog også 8-trins automatgear og All Wheel Drive.

 

Ekstraudstyrslisten var i sagens natur ikke kort og inkluderer bl.a. metallak til over 23.000 kroner, panoramasoltag til over 25.000 kroner, LED forlygter til 10.500 kroner, sædevarme på bagsædet til små 5000 kroner, ratvarme til 4000 kroner og læderindtræk til 25.000. Plus et Harman Kardon lydanlæg, der udløser en merpris på 12.250 kroner.

 

Mere design end ”R”

Standardudstyret omfatter 17” alufælge, som i R-design er forvandlet til 18” fælge, og det er nok meget godt, for det giver bedre føling med underlaget, trods den meget tilgivende affjedring. Den prøvekørte version var imidlertid udrustet med 19” fælge, og ved hurtig kurvekørsel på plan asfalt var der en tendens til, at bilen steppede en smule. Vil vil anbefale at blive ved 18” hjul og den lidt bedre affjedring i dæksiderne, som de fører med sig.



Standardudstyret omfatter også sædevarme for, el-ruder for og bag, en 9” skærm samt nøglefri start, der i R-Design også er opgraderet til nøglefri adgang, samt klimaanlæg, der er blevet til et 2-zone anlæg.

 

Og så var der tilføjelsen om motoren: Fin motor, helt klart, fin drivline i det hele taget. Det er i vores optik bare for meget til en XC40, som selv i R-design ikke lægger op til dynamisk kørsel. Ét er den store frihøjde, et andet er den store højde i det hele taget på 1,65 meter. Men den store vægt på små 1700 kg gør den heller til en racer – fartpræstationerne måske, men ikke vejbeliggenheden. Men man må trække en anhænger på 2100 kg – det vil mange nok have stor glæde af.


 

Bagagerumsbunden kan foldes op og danner derved en adskillelse af bagagerummet.'

 

Andre Volvo prøvekørsler – find dem hér >>>


Vi har prøvekørt den nye Volvo XC40 på et destruerende underlag, oven i købet i den kraftige 247-hestes version med 8-trins automatgear og AWD. Fuld HD.


 


Model:

Volvo XC40 T5 AWD aut. R-Design

Listepris:

Kr. 665.638

Motor og transmission:

4 cyl. 2 l Turbo-benzinmotor. 247 hk. 350 Nm/1800-4800 omdr./min. 8-trins automat gear. AWD.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

6,5 sek./ 230 km/t/ 14,1 km/l /166 g/km

Længde:

4,43 m

Bagagerum:

460/1336 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESC. 18” Letmetal-fælge (testbilen: 19” hjul). LED forlygter med aut. fjernlys. Aut. nødbremse. Hill Descent Control. Fjernbetjent centrallås, nøglefri adgang og start. 7 airbags. Fartpilot. Multijusterbart læderrat. Multijusterbart fører- og passagersæde med el-justerbar lændestøtte. 2-zone klimaanlæg. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Sædevarme. P-sensorer for og bag. 9” skærm. Isofix.


Det orange interiør er fancy men svært at renholde.

 

Bagsædepladsen er uovertruffen.

 

Bagagekapaciteten er 460 liter.

 

R-Design er topudstyret i den sportslige retning og handler meget om kosmetik.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt