Med en længde på over fire meter er VW Polo GTI 35
cm længere end den oprindelige VW Golf GTI, der blev
lanceret i 1975. Men da Golf GTI anno 2018 er endnu
længere (hele 57 cm) er Golf’ens lillebror den, der
kommer tættest på den autentiske GTI-følelse 1.
generation Golf GTI bjergtog verden med dengang.
Det er ikke uden betydning, dels fordi Volkswagen
var dem, der introducerede GTI begrebet, men især
fordi den oprindelige Golf GTI var banebrydende i
kraft af fartpræstationerne, men måske mest af alt
den vævre fornemmelse, der var bundet sammen med den
korte bil. Den var hurtig, men den var også sjov
gennem kurverne.
Sådan er Polo GTI også – selvom den er 35 cm
længere!
Hurtigt for hurtigt
Det er vigtigt, for med en accelerationsevne, så den
med sine 200 hestekræfter og store drejningsmoment
kan nå 100 km/t på 6,7 sekunder, er den del af
fornøjelsen overstået på mindre end de 6,7 sekunder,
når man på en offentlig vej naturligvis overholder
hastighedsgrænsen.
Det er ikke engang nogen særlig præstation, at komme
så hurtigt op i fart, for med 6-trins DSG gear,
elektronisk spærredifferentiale (XDS) og antispin
skal der fugtige kørselsforhold som i videoen her på
siden til overhovedet at igangsætte noget, der
minder om hjulspin. Men også det klarer
elektronikken og derved er fornøjelsen reduceret
til, at nyde accelerationen og de lynhurtige
gearskift – forbavsende nok både op og ned i gear,
og manuelt aktiveret via palerne bag rattet, der
sidder effektivt tæt på ratkransen.
Sjov i svingene
Accelerationen ER en fornøjelse, men den egentlige
fornøjelse kommer, når man når til et sving, og
helst et af de snævre af slagsen. Så er Polo’en
sjov, den smutter let og præcist omkring hjørnerne,
i meget fin balance både ved nedbremsningen og
accelerationen. Og selv under udfordrende
kørselsforhold som i videoen – og det ER en
udfordring, at køre hurtigt på våd vej med de
215/40-18 hjul, som testbilen var udstyret med – er
balancen meget, meget fin.
Det kompenserer fuldt og helt for, at undervognen
egentlig er ret konventionel, som den er i stort set
alle biler i den størrelse. Man skal op i de hurtige
Golf’er, altså inklusive GTI-versionen, for at nyde
godt af en multilink baghjulsophængning. I Polo
setup’et får man en slags gokartagtig følelse, så
meget som den nu kan blive det med forhjulstræk i
stedet for gokartens baghjulstræk. Men nok så
vigtigt: Vha. tre forskellige køreindstillinger kan
man tilpasse affjedringen.
Det gør den ret sjov – og autentisk (selvom den
sidstnævnte mulighed ikke eksisterede i 1975).
Stor motor
I maskinrummet ligger en forholdsvis stor 2-liters
TSI turbo benzinmotor. Den er ret økonomisk – 16,9
km/l – selvom GTI versionen har taget et par
hundrede kg på i vægt. De 200 hestekræfter er mange,
men især det store drejningsmoment, hvor man når
maks-punktet ellerede ved 1500 omdr./min. er
suverænt. Og så holdes det helt op til 4350 omdr./min.
Wow!
Den helt aktuelle pris (pr. 17. december 2018) er
286.295 kroner. Dermed er den steget 6000 kroner,
men det skræmmer næppe nogen, når man befinder sig i
den prisklasse. Det er ikke plads, man får for
pengene og endda er det ikke så galt.
Praktisk
En Polo byder på 351 liter bagageplads, der kan
udvides til 1125 liter, når bagsæderyglænene lægges
ned. Som sådan er den ligeså praktisk som en
almindelig Polo til 160.000 kroner. Men det er mere
end en fin køreoplevelse, man betaler for.
De store hjul giver (i kombination med den stramme
undervogn) en noget spændstig køreoplevelse, men de
ser også godt ud. 18” hjulene er dog ekstraudstyr
(+6000 kroner) – 17” er standard og det ville måske
under de fugtige kørselsforhold i videoen have været
at foretrække. Derved ville kørekomforten også være
blevet mere tålelig.
Omfattende udstyr
Dertil kommer en umiskendelig udstråling hele vejen
igennem, ude som inde og understreget i kabinen af
smarte sportssæder. Udstyret inkluderer adaptiv
fartpilot, som bestemt er en fordel på motorvejen,
hvor man får hjælp til at overholde fartgrænserne.
El-sideruder står på listen, City-nødbremse ligeså,
multifunktionsrat med røde syninger, p-sensorer, en
8” berøringsskærm, el-sidespejle er også standard.
Og så var testbilen endvidere udrustet med
DK-pakken, som fortrinsvis består af 2-zone
klimaanlæg og regnsensor. LED-lys er også
ekstraudstyr, men det bør man tage med, for hurtig
kørsel i mørke er langt mere sikker, når man kan se,
hvor man kører…
|