Ved første øjekast ligner bilen en hvilken som helst
anden Octavia Combi. Måske lidt gejlet op med 19”
letmetalfælge og lidt ekstra stafferinger, skørter
og spoilers. Men man skal som bekendt ikke altid
skue hunden på hårene, og med Skodas lange
motorsportstradition i baghovedet er det egentlig
ikke så mærkeligt, at der findes mere under hårene,
end man umiddelbart skulle tro.
Det er symptomatisk for Skoda, også gennem den
aktuelle motorsports indsats, hvor Skoda er fast
deltager i Rally-verdensmesterskabet med deres Fabia
model. Den ser ikke så højpotent ud som dem, der
vinder løbene totalt, men gør det godt endda. Sidste
år vandt netop en Skoda Fabia den såkaldte WRC2
klasse, altså en slags 2. division. For Skoda fører
sig ikke frem som en premium-bil, det gør man heller
ikke i VW Gruppen – den slags overlader man til VW
og især til Audi, om end bilerne langt henad vejen
er teknisk identiske.
Den praktiske løsning
Og det betyder derfor også, at man ikke er dårlig,
snarere tværtimod, for på landevejen er det fint at
være hurtig, men også rart at være praktisk. Og det
er præcis, hvad Skoda Octavia SW RS er.
Skoda Octavia Combi er stationcar udgaven af den
mellemstore model, der er skabt på samme tekniske
platform, den såkaldte MQB platform, som fx VW Golf
og SEAT Leon. Men når der så sættes et ”RS” i
efternavnet sættes farten samtidig op. I bogstavelig
forstand, for en Octavia RS leverer op til 230
hestekræfter. Og med ”245” efter RS, ja det siger
næsten sig selv, da øges topeffekten til ikke færre
end 245 hestekræfter. Det er ret meget til en
mellemstor stationcar, som da også kun skal bruge
6,7 sekunder på at nå de magiske 100 km/t.
Bedre bagaksel
Men én ting til: i stedet for den konventionelle
såkaldte compound-link bagaksel, som man finder både
den almindelige Octavia samt Golf & Co. har man
skabt en anden bagvogn på Octavia Combi RS, baseret
på multilink teknologien. Det indebærer, at når
fjederbevægelserne flytter bagenden på bilen op og
ned, sker der næsten ingen forskydning af hjulenes
indbyrdes position, heller ikke gennem kurver, hvor
udfordringen ellers er størst.
Derved undgår man næsten, at bagenden forsøger på at
styre med, og det er en ubeskrivelig fordel, når man
kører så hurtigt, som en Octavia Combi RS245 kan.
250 km/t er den officielle topfart og den har vi
ikke prøvet i praksis. Men også ved lavere fart kan
man opleve en rolig bagvogn, og det giver alt andet
lige både en roligere men også en mere sikker
kørsel.
Forbavsende komfortabel
Der til kommer det suveræne vejgreb, leveret af de
store hjul med 225 mm brede 35 procent lavprofildæk.
Som i øvrigt komplementeres af moderne lavfriktions
støddæmpere, der giver en langt mere komfortable
affjedring end man skulle tro, uden dog at sætte det
sportslige, dynamiske islæt helt til side. En del af
denne hemmelighed ligger også i et elektronisk
styret frontdifferentiale, som optimerer
kraftoverførslen til kørebanen.
Røde Brembo-bremser giver forhjulene ekstra karakter
og virker formidabelt godt.
Så man skal altså ikke skue hunden på hårene, for
indenunder pelsen kan virkeligheden være anderledes.
Det er den også, når man sætter sig indenfor i den
meget rummelige Octavia kabine. Alkantara indtræk er
standard i RS245 udgaven, men naturligvis har man
bibeholdt så unikke detaljer som paraplyholderen
under forreste passagersæde, isskraberen under
tankdækslet og p-billetholderen i frontruden.
610 højfarts bagagerumsliter
Man skal vel kunne genkende sin Skoda, også når den
har fået lidt større fartpotentiale. Og derfor er
hele basisfunktionaliteten også på plads: Ikke
mindst et stort 610 liter bagagerum, der kan forøges
til 1740 liter, når bagsæderne lægges ned, samt en
omfattende udstyrsliste.
Prisen for en Skoda Octavia Combi RS245 er dog også
derefter: 455.000 afgiftslettede danske kroner
koster den – det er 80.000 kroner mere end
RS-udgaven uden ”245”. Men det er ikke alene lidt
udstyr og motorkræfter, der gør forskellen. Også
gearkassen er anderledes: 7 trins DSG
dobbeltkoblingsgear har man i RS245 mens man i RS må
nøjes med 6 trin.
|