En af de øvelser, VW
gruppen er god til, er at skabe varianter over et
tema. Vel at mærke varianter, som indbyrdes er
næsten uigenkendelige. Det gælder ikke mindst
striben af SUVer, for ligheden mellem den her
prøvekørte Skoda Karoq og søstermodellerne SEAT
Ateca, VW Tiguan og Audi Q2 er ikke ligefrem
slående. Sådan er det også, når det gælder bilernes
køreegenskaber.
Udover de visuelle
designforskelle er en del af forklaringen MQB
platformens fleksibilitet. Platformen indeholder et
utal af definitioner, men fx basale mål som
akselafstand, sporvidde, ja for den sags skyld også
hjulophængene er ikke foruddefinerede, og det giver
naturligvis ingeniørerne stor frihed.
Ligesom Ateca
Ikke desto mindre
læner Skoda Karoq sig meget op ad SEAT Ateca. De er
stort set lige lange og stort set lige rummelige,
men det er så det. Frihøjden er forskellig, Karoq er
15 mm lavere end Ateca, og det har naturligvis
indflydelse på vejbeliggenheden.
Skoda Karoq kan
bedst betegnes som en multifunktionel SUV. Frihøjden
på 17,2 cm ligger lige på kanten til at Karoq kan
fortjene SUV betegnelsen, men den kan fås med
firehjulstræk og det hører også med til
klassificeringen. I praksis indebærer det, at den
trods en højde på 1,61 meter og det lidt højere
tyngdepunkt ligger stabilt på vejen uden nævneværdig
krængning.
Komfortabel
Samtidig har den
trods alt lidt forøgede frihøjde muliggjort en
større hjulvandring og dermed også en mere
tilgivende affjedring, som er god i lettere terræn
og på ujævn asfalt. Kørekomforten vinder derved i
enhver sammenhæng og samtidig er bilens
funktionsvifte udviddet betragteligt. Den er som
sådan også en slags kompakt MPV, men den har visse
egenskaber i terrænet, som måske især er en fordel,
hvis man fx skal trække en anhænger på en væd
græsmark.
Og hvad sidstnævnte
angår, er Karoq også godt klædt på. Ikke mindre end
2000 kg må man hægte bag på, hvilket dels skyldes en
betragtelig egenvægt (den prøvekørte version er 220
kg tungere end den allerletteste Karoq), men også
den fleksible og trækvillige 150 hestes AdBlue
dieselmotor i maskinrummet.
AdBlue med
betydning
For Skoda er def
givet vis af betydning at ordet AdBlue indgår i
modelnavnet, med dieselskandalen i erindring. Bruger
man AdBlue til, via en SCR katalysator at reducere
udledningen af kvælstofilter, som er stærkt
forurenende i nærmiljøet, kan man tilsvarende
reducere udledningen af CO2 og dermed forbedre
brændstoføkonomien. Det officielle forbrugstal er
19,2 km/l, som dog også inkluderer træk af en
7-trins DSG gearkasse (med manuelt 6-trins gear er
tallet 20 km/l).
I praksis lander man
nok omkring 15 km/l, naturligvis helt afhængig af
kørselsmønster.
Firehjulstræk on
demand
Firehjulstrækket er
variabelt og i princippet først i funktion, når der
er brug for det. Det være sig ved kørsel på løst
eller glat underlag eller hurtig acceleration. Der
kan vælges mellem forskellige indstillinger af
drivlinen og det fungerer fint i praksis, hvad
videoen her på siden giver en fornemmelse af.
Ved motorvejsfart og
hurtig kurvekørsel er man ekstra godt stillet i 4X4
versionen, fordi den er udrustet med multilink
baghjulsophæng, som reducerer bagvognens tendens til
medstyring til næsten ingenting.
Fine pladsforhold
Pladsforholdene er
med til at skabe de mange
anvendelsesmuligheder.
Bagagerummet på imponerende 521 liter kan øges til
1630 liter med bagsæderne nedfældet. Og
bagsædebenpladsen, når sæderne bruges til at sidde
på, er udmærket.
Udstyrsmæssigt er
der kun én linje at vælge: Style hedder den. Den er
omfattende og inkluderer bl.a. nøglefri betjening,
adaptiv fartpilot, fuld LED med automatisk kurvelys,
18” alufælge, 2 zone klimaanlæg og regnsensorer.
Prikken over iet ville have været bakkamera, for
udsynet bagud kunne være bedre, men træerne vokser
trods alt ikke ind i himlen. Til gengæld har man
udmærkede p-sensorer derude bagtil.
|