En helt ny kompakt
Mercedes skaber forventninger. Mercedes-Benz er ikke
for ingenting helt i toppen, når det gælder
premiumbiler. Selvforskyldt, for bilerne har for
vane at køre knaldgodt og de ser som regel også
fabelagtigt godt ud. Prisniveauet har man også
kunnet styre på plads. Derved er det blevet muligt,
at købe den nye A-klasse til priser fra blot 334.000
kroner inklusiv danske nummerplader.
Men der skal man
holde tungen lige i munden. Forklaring følger
længere nede på siden, for netop den prøvekørte
udgave var den billigste version. I maskinrummet
udstyret med en 1,5 liters turbodiesel, skabt af
Renault og god for 116 hestekræfter, når
omdrejningstallet når dertil. I den forbindelse er
et drejningsmoment på op til 250 Nm mere
interessant, fordi man når det allerede ved 1750
motoromdrejninger i minuttet og siden fastholdes det
til 2500 omdr./min. Det gør motoren smidig.
Automatgear er
standard
Og når vi nu er ved
drivlinen, er det heller ikke uvæsentligt, at alle
nye A-klasse Mercedes har automatgear, en 7 trins
Getrag transmission, som passer udmærket til bilen.
0-100 km/t klares da på 10,5 sekunder om end starten
da er en smule brutal, og umiddelbart virker
brændstoføkonomien ikke imponerende. 23,8 km/l – men
når det så oplyses, at tallet er opgjort efter de
nye og meget mere realistiske WLTP normer, er det
faktisk ganske pænt.
Visuelt er den nye
A-klasse en eyecatcher. Det udvendige design fører,
ikke mindst med det hvalagtige frontparti, tankerne
over på de større modeller. Om man synes om det er
så en anden sag. Umiskendeligt Mercedes er det i
hvert fald og det betyder givetvis meget for
Mercedes-ejerne.
Kabinedesign i
særklasse
Men hvad designet
angår, var det først efter indstigningen, at benene
blev fejet væk under os. Ikke mindst
instrumentpanelet gav associationer til vores
prøvekørsel for nylig af den nye Rolls-Royce Phantom.
Bag rattet og ind over midterkonsollen domineres
indtrykket af en glasagtig tablet-lignende flade,
som genspejler tidens stil og underbygger premium
indtrykket i kabinen.
Men det blev nu ved
associationerne, for hvor den førnævnte og da også
næsten 30 gange dyrere bil havde et heldækkende glas
over instrumenterne, består løsningen i A-klassen af
en pianolak blank plastflade med to rektangulære
udstansninger, hvori de to centrale digitaliserede
skærme er monteret. Igen, ligesom med automatgearet,
er det dog, prisen taget i betragtning, en yderst
vellykket og æstetisk meget appellerende løsning.
Mere plads
I forhold til den
hidtidige A-klasse er kabinepladsen forøget, så ikke
mindst benpladsen på bagsædet nu er tilstrækkelig
men den nye bil er også 12 cm længere end
forgængeren. Umiddelbart synes det mærkeligt, at
bilen har en slags kardantunnel, for med
forhjulstræk har den ingen kardanaksel. Forklaringen
er givet vis, at man har gjort en række ting
anderledes, da man skabte den nye generation, og at
”kardantunnellen” dels skal fungere som en
afstivning af chassiset og dels skjuler ledningsnet
og andre forbindelser mellem bilens for- og bagende.
For der er ikke meget plads til det andre steder.
Den nye A-klasse har
nemlig en frihøjde, har Mercedes i Danmark oplyst,
på blot 10,4 cm, som yderligere er reduceret med 1,5
cm i den prøvekørte udgave. Dermed er der så heller
ikke lagt op til kørsel på alt for dårlige veje,
hvad videoen her på siden anskueliggør. Lille
frihøjde betyder normalt kortere og strammere
fjedre, men i A-klasse tilfældet er affjedringen
overraskende tilgivende. Det skyldes formentlig
brugen af den allernyeste støddæmper teknologi med
minimal intern friktion. Og så kan det også
tilskrives, at 17” letmetalfælgene er påmonteret 205
mm brede dæk, hvor 55 procent lavprofilen ikke gør
dæksiderne ukomfortabelt lave.
God på plane veje
Den lave frihøjde
skal givet vis sikre køreegenskaberne. Og det gør
den rigtig godt ved kørsel på plane asfaltveje, som
der er rigtig mange af i bilens oprindelsesland. På
danske motor- og jævne provinsveje fungerer det også
fint. Og netop på grund af den lave frihøjde og det
lave tyngdepunkt i kombination med den tilgivende
affjedring går det også på lappet asfalt.
Men Mercedes har
valgt, at de to billigste versioner ikke skal have
det avancerede multilink baghjulsophæng, som
forgængeren havde. Om det skyldes, at kabinepladsen
og det 29 liter større bagagerum har fået fordel af
pladsrokaden, er tænkeligt. På den anden side er det
kun 180 og 200 versionerne, der må nøjes med en mere
konventionel torsion beam halvstiv bagaksel.
Flere motorkræfter
kræver da også bedre vejegenskaber og det får man
med multilink, som reducerer baghjulenes medstyrende
egenskaber. Så hurtig kurvekørsel på skridgrænsen og
på ujævn vej, som sætter affjedringen ekstra i
bevægelse, er ikke der det scenarie, hvori den
prøvekørte 180d trivedes allerbedst. Det illustreres
også i videoen. Når det så er sagt, opleves det ikke
som en radikal forringelse af bilens køreegenskaber,
men vi foretrækker forgængeren – eller måske en
version med flere kræfter, som vi dog ikke har haft
lejlighed til at prøve. Volkswagen gør i øvrigt det
samme med Golf modellen, men her er forventningerne
også anderledes end til en Mercedes.
Komfortabel
kørsel og meget udstyr
I øvrigt er kørslen
yderst lydløs, og kørekomforten underbyggedes i den
prøvekørte udgave af ekstraudstyr som den adaptive
fartpilot, Distronic, som også kan tilpasse
hastigheden efter det sidst aflæste vejskilt.
Vejbaneassistenten lærte vi aldrig helt at forstå,
men den giver ikke bare vibrationer i rattet, når
man krydser en vejstribe, men iblandt bremser den
uventet bilen ved samme lejlighed. En ubehagelig og
uforudsigelig oplevelse (også illustreret i
videoen). Standardudstyret i sig selv er dog ret
højt…
Foruden 17”
letmetalfælgene og automatgearet (standard i alle
A-klasse varianter) er bilen som standard også
udrustet med Fuld LED forlys, en touchpad i
midterkonsollen, hvorfra man kan betjene
midterskærmen. Standard er også både sædevarme,
regnsensor og bakkamera. Og så kan man vælge tre
forskellige indstillinger af drivlinen samt en
mulighed for, at individualisere den efter eget
ønske. Der er tale om de traditionelle valg mellem
Sport, Eco og Comfort.
Puden bag touchpad'en gør den behagelig at betjene
og betjeningen er også mere præcis med den faste
understøttelse under kørslen. |