Mazdas succesmodel, Mazda2, har for nylig fået en
overhaling. Både udenpå og under lakken er modellen
blevet opdateret. Nødvendigt? Egentlig ikke, for den
seneste generation så dagens lys i 2015, men
alligevel har ansigtsløftningen en vis effekt.
Et facelift har typisk noget at gøre med, at rette
et design til. Det har man også gjort med Mazda2,
men
det
er i småtingsafdelingen, der er fundet anledning til
at ”rette på slipset”. Blinklys i sidespejlene,
f.eks. lidt krom detaljer og nyt indtræk. Men det er
virkelig småting.
Vigtigere er bisse funktionelle ændringer og så den
omstændighed, at Mazda har sammensat en helt ny
modelpakke, Superior, som for en beskeden merpris
løfter det såkaldte Vision-udstyr en tand højere op.
G-Vectoring Control
G-Vectoring Control er nyt i Mazda2 og standard i
alle varianter. Det er en lille software ting med
stor virkning. Det går i korthed ud på, at motorens
moment varieres som en reaktion på rattets
bevægelser. Når man fx accelererer ud af en kurve,
og sensorer fastslår, at man har brug for mere
vejgreb, reduceres motorens moment et øjeblik.
Det handler om brøkdele af et sekund, men det er nok
til, at bilen i den situation vipper en anelse
fremover og i fx en højrekurve betyder det mere vægt
på det trækkende forhjul, som befinder sig på bilens
venstre side. Derved reduceres den understyrende
tendens og der er mere greb i underlaget, når
momentet er tilbage og skal drive bilen fremad.
Se iøvrigt onboard videoen her på siden. De 16"
store hjul med 185 mm brede 60 procent lavprofildæk
giver naturligt nok en mere spændstig affjedring end
de 15" fælge, vi tidligere har prøvet bilen med. Men
det passer faktisk udmærket til den forbedring, der
ligger i G-Vectoring Comtrol systemet. Dermed bliver
køreegenskaberne endnu mere dynamiske.
SKYACTIV præstationer
Motoren er principielt den samme, som vi tidligere
har prøvekørt Mazda2 med i forbindelse med de første
internationale prøvekørsler og siden med automatgear
herhjemme, men ingen af de biler havde G-Vectoring
Control.
Hvad motoren angår, er den i øvrigt en herlig
oplevelse. Med det fine 5-trins manuelle gearskift
kan man nå 100 km/t på bare 9,4 sekunder – med blot
90 hestekræfter under motorhjelmen. Det er ret
exceptionelt, især set i lyset af en
brændstoføkonomi på 22,2 km/l. Topfarten er 183
km/t, og accelerationen foregår smidigt og lineært,
fordi Mazda med ægte SKYACTIV tankegang har fravalgt
brugen af turbolader.
Lang udstyrsliste
Udstyrslisten er lang. Superion-niveauet er en
overbygning på Vision, og inkluderer 7”
berøringsskærm, 16” alufælge, vognbaneadvarsel, DAB
radio, hajfinneantenne og mørktonede bageste
sideruder og bagrude.
Vision-udstyret indeholder bl.a. automatisk
klimaanlæg, højde- og længdejusterbart læderrat med
betjening af fartpilot, lysanlæg og Bluetooth,
fartpilot med hastighedsbegrænser, regn- og
lyssensorer, parkeringssensorer bag og meget mere.
Og helt grundliggende har en Mazda2 el-sideruder
både for og bag, fjernbetjent centrallås og
sædevarme, men automatisk nødbremse er ikke
standard, heller ikke i Superior udgaven. Vil man
have den mulighed, skal man lægge 18.000 kroner oven
i listeprisen på 174.117 kroner og købe bilen med
Optimum udstyr. Men da får man også 25 flere
hestekræfter, 6-trins gearkasse, tågeforlygter og en
række andre muligheder med i købet.
Den prøvekørte bil som ekstraudstyr udrustet med
Fuld LED forlygter. De koster kun 8120 kroner og kan
på det varmeste anbefales. De giver et fremragende
kørelys og er en stor sikkerhed især på den mørke
tid af året.
|