KIA Stinger er et fabelagtigt, iøjefaldende design.
Den kører glimrende, helt i overensstemmelse med
dens udseende og den ”brand” effekt, KIA ønskede at
opnå, da de byggede Stinger. Vi har prøvet den på en
snoet racerbane på Mallorca, på snoede bjergveje på
samme ø, i den københavnske bytrafik med 370
hestekræfter og firehjulstræk. Tilbage var blot at
køre en lang tur i bilen over det tyske Autobahn-net.
Som sagt så gjort. Vi tog den direkte vej fra
København over Rødby-Puttgarten og landede efter få
timers kørsel dér, hvor hastighedsgrænserne endnu
ikke har vundet permanent indpas. Og så blev
speederen trådt i bund.
Diesel er ideelt til langturen
Vi valgte den ideelle version til en langtur, for
kører man hurtigt, forbrænder man også meget
brændstof, og med en vis form for miljørigtig
optræden, som undertegnede altid tilstræber, var det
dieselversionen med baghjulstræk, der blev sat på
opgaven.
Dieseludgaven af KIA Stinger er ligesom de øvrige
versioner ikke en hvilken som helst bil. For det
første er den over tiden klart den billigste. Den
sælges i Danmark som ”GT-Line” og er prissat
beskedne 5000 kroner over den allerbilligste
Stinger, derved er listeprisen 615.000 kroner. Siden
skal man blot betale 260 kroner mere i ejerafgift
end den billigste benzinudgave. Og med en
brændstoføkonomi, der iht. NEDC normerne er 17,9
km/l og i praksis ikke lander meget under 16 km/l
(undtagen når man kører ved topfart, men selv ikke
den øvelse går helt galt), er de penge hurtigt tjent
ind. Samtidig med at man tager hensyn til miljøet.
AdBlue eliminerer de skadelige NOx’er
Dieselmotoren er nemlig en AdBlue motor, hvor en SCR
katalysator stort set fjerner de for nærmiljøet
skadelige kvælstofilter, og gennemsnitligt kun leder
146 g CO2 ud i atmosfæren. Det gør det mere end
politisk korrekt at køre en potent sportscoupé/sedan
som i bred forstand også er ret praktisk og
anvendelig.
Dens frihøjde er holdt på 13 cm. Det gør den ikke
velegnet til at køre andre steder end på plan
asfalt. Men hér gør den det også godt. Dieselmotoren
yder godt nok ”kun” 200 hestekræfter, men den
kompenserer gennem et drejningsmoment på ikke mindre
end 440 Nm, som opnås allerede ved 1750 omdr./min og
fastholdes over de næste 1000 omdrejninger.
Derved kan man nå de 100 km/t på 7,6 sekunder men
nok så vigtigt: Topfarten på 230 km/t er også let at
ramme, fordi momentet bare fortsætter med at trække
bilen op i fart. Videoen her på siden giver en god
fornemmelse deraf.
Dieselbilen er ekstra stabil
Hvad køreegenskaberne angår, vinder dieselbilen en
smule ved at have 60 kg mere over forakslen end fx
255 hestes benzineren. Og baghjulstrækket fungerer
forbilledligt, effektivt styret gennem 8-trins
automatgearkassen, der blidt men bestemt optimerer
kraftoverførslen, så dieselmotorens naturlige råhed
gøres helt umærkelig.
Ved topfart kører Stinger snorlige. Også gennem de
hurtige autobahn-kurver, der dukker op i ny og næ.
Det skyldes vægtfordelingen (lidt ekstra vægt fortil
er altid godt til at sikre stabil kørsel ved høj
fart), styringen af kræfterne og ikke mindst den
avancerede 5-leds multilink bagaksel, som ikke
blander sig i styringen af bilen. Den opgave har
føreren fortsat, sådan til dels i hvert fald.
Præcis vejbaneassistent
For vejbaneassistent er et af mange
kørehjælpemidler, som virkelig gør langturen
afslappet. Den arbejder udmærket sammen med den
adaptive fartpilot, kun kunne man iblandt have
ønsket sig at kunne have en konventionel fartpilot
til sin rådighed, fordi i den stærkt varierede
trafik kan man da gøre kørslen mere glidende, hvis
man er bevidst derom. Men det gælder de allerfleste
adaptive systemer, der jo regulerer farten efter det
forankørende køretøj.
I sommervarmen kommer udstyrsniveauet ekstra meget
til sin ret. Køl i forsæderne er herligt og når
vinteren melder sig vil bagsædepassagerer, som der
rent faktisk er plads til trods den skrånende hæk,
kunne glæde sig over sædevarme også til dem. 2-zone
klimaanlægget er uundværligt, ratvarme ved
vintertide en stor behagelighed. Og Bi-LED forlys er
en stor tryghed især ved hurtig kørsel
autobahn-kørsel, den automatiske fjernlysregulering
er dog ikke altid ideel ved 200 km/t, for da har man
brug for øjeblikkeligt fjernlys, når andre
trafikanter er af vejen. Men heldigvis kan man
fortsat skifte manuelt.
Mere om udstyret
Køreindstillingen overtager meget af styringen af
motorkræfterne, det gør kørslen afslappet, elektrisk
justerbare forsæder og rat er godt på langturen,
fordi det gør det let at ændre siddeposition, når
man har brug for det, head-up display sikrer lille
synsvandring fra kørebanen til de vitale
kørselsinformationer.
Lædersæder er luksus mere end praktisk funktion, men
det er nøglefri entré og start/stop ikke. P-sensorer
komplementeres af bakkamera, 8” berøringsskærmen med
livslang TomTom opdatering er præcis og let læselig
og undervejs kan man jo lade sig underholde af det
sublime Harmon Kardon lydanlæg med 15 højtalere.
Selv bagagen er der plads til. Er man fire personer
i bilen, har man 100 liter hver, men er man blot to,
har man lige pludselig 1,1 kubikmeter til sin
rådighed. Selv en anhænger må man køre med, op til
1500 kg, og da KIA som vanlig giver 7 års garanti er
trygheden sikret mindst de næste 7 år. Det samme er
fornøjelsen ved bilen. KIA Stinger er langt mere end
et ”statement”, den er en reel, brugbar og køreglad
bil. En fornøjelse på langturen (og den vækker
fortsat opsigt, hvor man kommer frem derude i
Europa).
Bagagekapaciteten er over 400 liter, som er lette at
komme til pga. den kolossale bagklap. |