”GT” er antagelig
den mest misbrugte betegnelse på en bil. GT står
historisk for Gran Turismo, altså en stor rejsebil.
Relationen til sportslige biler, som GT ofte
benyttes til, er som sådan misvisende. I tilfældet
KIA Optima SW GT giver det hele imidlertid mening,
både i moderne og i mere historisk sammenhæng.
SW betyder Station
Wagon, og det betyder også masser af plads, høj grad
af funktionalisme og praktisk anvendelighed i mere
end én forstand. Vi har tidligere prøvet Optima SW
med en langturs økonomisk dieselmotor. Det meste af
det funktionelle er ens for de to varianter. Men
pga. ”GT” er forskellene også mange.
245 hestekræfter
I maskinrummet
finder man nemlig en højpotent 245 hestes turbo
benzinmotor. Historisk forstand underbygger det ”den
store rejsebil”. I moderne forstand måske knap så
meget, for med en benzinøkonomi på 12,2 km/l er det
ikke den mest økonomiske måde at køre langt på. Til
gengæld kan man køre hurtigt, mens man gør det, 232
km/t på toppen, og det tager kun 7,4 sekunder at nå
de 100 km/t.
Topfarten har vi
tidligere prøvet på tyske autobahns (læs om vores
første møde med KIA Optima SW GT og glem ikke at se
videoen). Ikke farten i sig selv, den er hvad den nu
er. Men styreegenskaberne ved topfart og
stabiliteten ikke mindst er forbilledlig. De
egenskaber er ved den fart vigtige for kørekomforten
og den er forbavsende god.
Avanceret
undervogn
En medvirkende
faktor er det effektive og præcise multilink
baghjulsophæng, som sikrer, at baghjulene ikke
blander sig nævneværdigt i styringen. En anden
faktor er den adaptive elektronisk kontrollerede
affjedring.
Røde bremsekalibre understreger det sportslige.
Den reagerer på et
splitsekund på ændringer i vejgrebet og er en stor
sikkerhed, både ved høje hastigheder, hvor ændringer
i vejforholdene kommer hurtigt, og ved lavere dansk
landevejstempo, hvor forudsigeligheden fx kan
skyldes ødelagt asfalt, repareret asfalt, dårlig
dræning af vand i vådt fører osv. Se videoen her på
siden. Den giver godt udtryk for også dét punkt.
Netop på danske
veje, som ikke altid er lige forudsigelige, er
affjedringen et stort aktiv. Her betyder
fartpotentialet mindre. Men når det nu er der, er
det herligt, at opleve smidigheden i motoren, som
når det maksimale drejningsmoment på 353 Nm allerede
ved 1350 omdr./min. Og siden fastholder det helt op
til 4000 omdr./min.
Hurtigt
automatgear
2-liters turbo GDi
motoren samarbejder glimrende med
den
automatiske gearkasse, som ikke er af
dobbeltkoblingstypen. Den skifter imidlertid hurtigt
op i gear, men fordelen opleves især ved hurtig
nedgearing. Manuelt kan man skifte både vha.
gearvælgeren i midterkonsollen og paler bag rattet.
Er man til en rigtig
GT lyd (i ordets misbrugte betydning), hjælpes man
af en lyd generator, som dog let kan tilsidesættes
af det glimrende Harmon Kardon lydanlæg, som
inkluderer 10 højtalere.
GT udstyret
Med til GT udstyret
hører en stribe af både luksus og funktions
elementer. Automatisk nødbremse er uundgåeligt i
denne prisklasse nu om dage (KIA Optima SW GT er
prissat til 520.000 kroner). Den inkluderer også
adaptiv fartpilot – men kun hvis man lægger 26.000
kroner oven i prisen. Så gør det, hvis et køb er på
tale.
LED forlygter med
dynamisk kurvelys er standard og en både bekvem og
vigtig sikkerhedsfaktor ved hurtig kørsel i mørke.
Vognbaneassistent er måske ikke så vigtig, men det
system følger med. Hvorimod around view monitor, der
i fugleperspektiv viser bilen i dens omgivelser, er
fint ved manøvrering og parkering.
Plus-værdierne
Oven i det kommer
solgardiner i bageste sidedøre, sædevarme både for
og bag, ratvarme, 2 zone klimaanlæg, tydelig 8”
skærm med navigation, nøglefri adgang og betjening,
sportsforsæder (førersædet elektrisk betjent) og
ikke mindst læderkabine. Er ens smart telefon
forberedt til trådløs opladning er det også en
option.
Oven i det alt
sammen kommer KIAs unikke 7 års garanti, som ikke
mindst signalerer, at KIA står ved deres kvalitet.
En sådan garanti er mange penge værd og kompenserer
lidt for den forslugne drivline – der dog ikke
forbruger så forfærdelig meget anderledes end andre
store rejsebiler med tilsvarende motorkraft.
Når ikke bagagerumsdækkenet er i brug, er der plads
til det under bagagerumsbunden.
|