Det er ikke det letteste i denne verden, at forene
køredynamik med praktisk funktionelle egenskaber og
en høj grad af kørekomfort. Men Jaguar har gjort det
med den store XF Sportbrake, en bil, der med sin fem
meters længde virkelig ER stor.
Motorkræfter er selvsagt godt for køredynamik. Og
den prøvekørte stationcar version af Jaguars også
ret store premiumbil, XF, som vi tidligere har
prøvekørt i et par varianter har mange kræfter. Den
er nemlig udrustet med en 4-cylindret
turbobenzinmotor, der sender 250 hestekræfter ud på
de trækkende baghjul og gør det muligt, at nå 100
km/t på 6,6 sekunder, hvis man altså vil – og det er
jo bestemt ikke altid at man må.
Køredynamik i bred forstand
Netop de gældende hastighedsgrænser stiller krav om,
at køredynamik defineres som meget mere end at vinde
kapløbet fra det ene grønne lys til det næste, som
ofte er rødt… Det handler om styrepræcision, en bil
i balance og klar, men stadig komfortabel
fornemmelse af kørebanen. Det tilbyder en FX
Sportbrake, trods sin størrelse.
Den er stort set ligeså lang som forgængeren, men
akselafstanden er forlænget med over 5 cm. Det har
flere fordele: 5 meter gør på den ene side en bil
meget stor i bytrafik, så det ville være no-go at
lade den vokse, så det er godt nok, at man ikke har
gjort det.
Meget avanceret undervogn
En forlængelse af akselafstanden på 5 cm er i den
sammenhæng ret meget og det giver sig udslag i bedre
stabilitet ikke mindst ved høj fart, og så har
Jaguar haft mulighed for, at benytte det avancerede
Integrallink baghjulsophæng såvel som dobbelte
wishbone forhjulsophæng uden at gå på kompromis med
pladsen. Affjedringssystemerne er ganske enkelt
sammen med hjulene sendt længere ud i hjørnerne.
Resultatet er pladsmæssigt blevet et bagagerum på
565 liter, der kan forøges til 1700 liter. At det
ikke er blevet større skyldes Jaguars æstetiske
krav: I stedet for et lodret afskåret bagparti er
bagenden blevet skrånende og det tager naturligvis
lidt plads.
Elegante løsninger
Omvendt er der indbygget elegante løsninger som et
bagagerumsdækken, der selv kører ned på plads og op
igen, når den elektriske bagklap aktiveres. Det er
elegant og tiltaler givetvis den, der har betalt de
over 800.000 kroner, den prøvekørte version koster.
Køreegenskaberne er godt hjulpet af en næsten 50:50
vægtfordeling, et ekstremt vridningsstabilt
karrosseri, som for 75 procents vedkommende består
af aluminium. Den gode balance har tilladt
konstruktørerne at udstyre bilen med en forbavsende
tilgivende affjedring – trods 245 mm brede 45
procent 18” lavprofildæk.
Motoren er ikke bare kraftfuld, den er også ret
smidig og leverer de mange kræfter gennem en
elektronisk styre drivline, der inkluderer et
8-trins automatgear. Der kan desuden vælges mellem
forskellige køremodes, der også involverer de
elektroniske stabilitetssystemer og torque vectoring
funktionen.
Luftaffjedring sikrer stabiliteten
I øvrigt har man også sat luftaffjedring på
baghjulsophænget. Det er i sig selv en komfortabel
løsning men også et vigtigt element, hvis man
virkelig stuver alt det ind i bagagerummet, som der
kan være. Luftaffjedringen sikrer på én gang, at
bagvognen holdes oppe på plads og at tyngdepunktet
ikke vrides bagud. Og samtidig kompenseres der for
en temmelig lav frihøjde på bare 11,6 cm. Uden
luftaffjedring ville man hurtigt støde
differentialet ned i kørebanen.
Det er i sagens natur også en fordel, hvis man
vælger at sætte den anhænger på 1700 kg på
trækkrogen, som man må. Også i den situation er en
stabil bagvogn ekstra vigtig.
Udstyret
Den prøvekørte bil var udrustet efter alle kunstens
regler. Meget var dog tilkøbt, bl.a. bakkamera (kr.
8600), ratvarme (kr. 5200), klassens største
panorama glastag på 1,6 kvadratmeter (kr. 27.600) og
adaptiv fartpilot med forskellige kørehjælpemidler
til godt 31.000 kroner.
Standard i den prøvekørte Premium udgave (2.
udstyrsniveau) er Xenon forlygter – Fuld LED kan
fås, men da skal man købe XF Sportbrake i First
Edition udgaven) – elektriske forsøder i læder,
2-zone klimaanlæg, 8” berøringsskærm med
swipe-funktion, den førnævnte elektriske bagklap og
meget mere. Automatisk nødbremse er selvfølgelig
også standard. |