Dacias mest populære model, Dacia Duster, er blevet
opdateret. Visuelt har den fået et væsentligt løft
og funktionelt ligeså. Den er blevet langt skarpere,
mere attraktiv og tiltrækker sig opmærksomhed i en
grad, som forgængeren ikke kom i nærheden af. Og den
store opmærksomhed er fuldt berettiget, ikke mindst
fordi det er lykkedes Dacia i Danmark at slå mærkets
position som Renaults billigbiler fast med 7-tommer
søm.
Vi har prøvekørt den ypperste af versionerne med
tilnavnet Prestige. Men lige præcis den udgave er
ikke prismæssigt den mest attraktive. Den lider
under afgiftsændringerne for et halvt år siden, men
er på den anden side udtryk for, hvad man kan få i
en Duster – og så behøver man ikke betale de 247.470
kroner for den, som den er prissat til. Man kan
nøjes med 143.970 kroner, som er listeprisen for den
allerbilligste udgave. Den pris er fortsat meget
attraktiv.
Muligheder man kan bruge til noget
Man får nemlig meget ærlig bil for pengene og også
en bil med mange muligheder. Mon ikke de allerfleste
har haft den oplevelse, at fx deres nye smarttelefon
eller pc kan meget mere end man har brug for? Er
virkeligheden ikke den, at de allerfleste af os kun
benytter måske 10 procent af det, den nye
elektroniske dims tilbyder? Det er penge ud af
vinduet for noget, man ikke benytter.
Sådan opleves en Duster ikke. Den kan det, gætter vi
på, som rigtig mange bilister har brug for, den
virker robust og solid og den gør sig ikke ud for at
være noget, den ikke er.
Regulær og stilfærdig brugsbil
Dacia Duster er ikke for ingenting blevet den mest
populære af mærkets modeller. Den er som en
mellemstor SUV en regulær brugsbil, som i den
prøvekørte version oven i købet har firehjulstræk.
Opdateringerne omfatter ikke bare et nyt design
indvendigt som udvendigt, men også funktionelle
forbedringer som eksempelvis større rummelighed i
kabinen, bl.a. givet af, at forruden er rykket 10 cm
længere frem.
Sideruderne er gjort 0,35 mm tykkere, der er mere
isoleringsmateriale de steder, hvor der er brug for
det, og derved er støjniveauet reduceret (se onboard
videoen – med lyd på…). Bagagerummet byder på 411
liter (hvor de 34 liter i den firehjulstrukne
version dog går til bageste differentiale), som kan
øges til 1476 VDA-liter. Det er OK i en 4,34 meter
lang bil.
God i terrænet
Frihøjden er på 21 cm, som gør den i stand til at
forcere større ujævnheder – også større end dem, man
kan se i onboard videoen her på siden – og det
sikrer tilpas stor hjulvandring til, at de 109
hestekræfter, suppleret af 260 Nm ved 1750 omdr./min.
overføres præcist til underlaget.
På plan asfalt krænger en Duster som enhver højbenet
bil vil gøre det, hvis ikke den skal være
ukomfortabelt fast affjedret. Den er jo heller ikke
præcis skabt som en racerbil, så i praksis opleves
affjedringen mere som en komfort-fordel, og en
forbedret elektrisk servostyring gør
styrepræcisionen udmærket. Det underbygges
naturligvis af de forholdsvis store 215 mm brede 60
procent lavprofildæk på 17” alufælge, som Prestige
udgaven var udstyret med.
Renault diesel
Motoren er den seneste udgave til Duster af den
kendte 4-cylindrede Renault 1,5 liters dieselmotor
og den fungerer fint sammen med det manuelle 6-trins
gearskifte. Dog bemærkede vi en forholdsvis
højfrekvent men ikke særlig forstyrrende hyletone,
som var hastighedsafhængig og svær at identificere
årsagen til. Måske er det blot et
justeringsspørgsmål. Brændstoføkonomien på 21,3 km/l
er bestemt godkendt.
Foruden den kraftigere motor og firehjulstrækket er
Prestige udstyret også med i prisen på den
prøvekørte bil. Det inkluderer desuden tonede ruder
bagtil, en 7” berøringsskærm, som dog er handikappet
lidt af reflekser, når det er meget lyst udenfor.
Bluetooth, USB, AUX osv. er standard ligesom
navigationen er det. El-sidespejle med varme,
tågeforlygter, p-sensorer samt bakkamera er også
ganske brugbart, og i dette varme forår er man
ekstra glad for aircondition. Og når det er koldt,
er sædevarme heller ikke af vejen.
Spørgsmålet om nødbremse
Sidst og i undertegnedes optik heller ikke særlig
vigtigt: Dacia Duster er fra nogle sider blevet
kritiseret for ikke at kunne tilbydes med automatisk
nødbremse (AEB). Værdien af AEB skal ikke
underkendes, men virkeligheden er, at systemet mange
steder oversælges. Det sikreste er at være opmærksom
i trafikken. Indrømmet, en automatisk nødbremse
reagerer hurtigere, men dens reaktion er ikke altid
forudsigelig som vi for nylig oplevede det i en VW
Polo på en vej, hvor der var opført et antal
chikaner:
Pludselig og helt uventet bremsede bilen ned,
hvilket var lige ved at resultere i påkørsel bagfra.
Nedbremsningen var forårsaget af beplantningen i
chikanen, som systemet reagerede på, inden man
skulle påbegynde indstyringen i det unaturlige
S-kurveforløb. Intet er perfekt, og i en Duster ved
man i hvert fald, at noget sådan ikke kommer til at
ske…
|