| 
							Dacias mest populære model, Dacia Duster, er blevet 
							opdateret. Visuelt har den fået et væsentligt løft 
							og funktionelt ligeså. Den er blevet langt skarpere, 
							mere attraktiv og tiltrækker sig opmærksomhed i en 
							grad, som forgængeren ikke kom i nærheden af. Og den 
							store opmærksomhed er fuldt berettiget, ikke mindst 
							fordi det er lykkedes Dacia i Danmark at slå mærkets 
							position som Renaults billigbiler fast med 7-tommer 
							søm. 
							  
							Vi har prøvekørt den ypperste af versionerne med 
							tilnavnet Prestige. Men lige præcis den udgave er 
							ikke prismæssigt den mest attraktive. Den lider 
							under afgiftsændringerne for et halvt år siden, men 
							er på den anden side udtryk for, hvad man kan få i 
							en Duster – og så behøver man ikke betale de 247.470 
							kroner for den, som den er prissat til. Man kan 
							nøjes med 143.970 kroner, som er listeprisen for den 
							allerbilligste udgave. Den pris er fortsat meget 
							attraktiv. 
							  
							Muligheder man kan bruge til noget 
							Man får nemlig meget ærlig bil for pengene og også 
							en bil med mange muligheder. Mon ikke de allerfleste 
							har haft den oplevelse, at fx deres nye smarttelefon 
							eller pc kan meget mere end man har brug for? Er 
							virkeligheden ikke den, at de allerfleste af os kun 
							benytter måske 10 procent af det, den nye 
							elektroniske dims tilbyder? Det er penge ud af 
							vinduet for noget, man ikke benytter. 
							  
							Sådan opleves en Duster ikke. Den kan det, gætter vi 
							på, som rigtig mange bilister har brug for, den 
							virker robust og solid og den gør sig ikke ud for at 
							være noget, den ikke er. 
							  
							Regulær og stilfærdig brugsbil 
							Dacia Duster er ikke for ingenting blevet den mest 
							populære af mærkets modeller. Den er som en 
							mellemstor SUV en regulær brugsbil, som i den 
							prøvekørte version oven i købet har firehjulstræk. 
							Opdateringerne omfatter ikke bare et nyt design 
							indvendigt som udvendigt, men også funktionelle 
							forbedringer som eksempelvis større rummelighed i 
							kabinen, bl.a. givet af, at forruden er rykket 10 cm 
							længere frem. 
							  
							Sideruderne er gjort 0,35 mm tykkere, der er mere 
							isoleringsmateriale de steder, hvor der er brug for 
							det, og derved er støjniveauet reduceret (se onboard 
							videoen – med lyd på…). Bagagerummet byder på 411 
							liter (hvor de 34 liter i den firehjulstrukne 
							version dog går til bageste differentiale), som kan 
							øges til 1476 VDA-liter. Det er OK i en 4,34 meter 
							lang bil. 
 
							 
 
							God i terrænet 
							Frihøjden er på 21 cm, som gør den i stand til at 
							forcere større ujævnheder – også større end dem, man 
							kan se i onboard videoen her på siden – og det 
							sikrer tilpas stor hjulvandring til, at de 109 
							hestekræfter, suppleret af 260 Nm ved 1750 omdr./min. 
							overføres præcist til underlaget. 
							  
							På plan asfalt krænger en Duster som enhver højbenet 
							bil vil gøre det, hvis ikke den skal være 
							ukomfortabelt fast affjedret. Den er jo heller ikke 
							præcis skabt som en racerbil, så i praksis opleves 
							affjedringen mere som en komfort-fordel, og en 
							forbedret elektrisk servostyring gør 
							styrepræcisionen udmærket. Det underbygges 
							naturligvis af de forholdsvis store 215 mm brede 60 
							procent lavprofildæk på 17” alufælge, som Prestige 
							udgaven var udstyret med. 
 
							 
 
							Renault diesel 
							Motoren er den seneste udgave til Duster af den 
							kendte 4-cylindrede Renault 1,5 liters dieselmotor 
							og den fungerer fint sammen med det manuelle 6-trins 
							gearskifte. Dog bemærkede vi en forholdsvis 
							højfrekvent men ikke særlig forstyrrende hyletone, 
							som var hastighedsafhængig og svær at identificere 
							årsagen til. Måske er det blot et 
							justeringsspørgsmål. Brændstoføkonomien på 21,3 km/l 
							er bestemt godkendt. 
 
							 
 
							Foruden den kraftigere motor og firehjulstrækket er 
							Prestige udstyret også med i prisen på den 
							prøvekørte bil. Det inkluderer desuden tonede ruder 
							bagtil, en 7” berøringsskærm, som dog er handikappet 
							lidt af reflekser, når det er meget lyst udenfor. 
							Bluetooth, USB, AUX osv. er standard ligesom 
							navigationen er det. El-sidespejle med varme, 
							tågeforlygter, p-sensorer samt bakkamera er også 
							ganske brugbart, og i dette varme forår er man 
							ekstra glad for aircondition. Og når det er koldt, 
							er sædevarme heller ikke af vejen. 
 
							 
 
							Spørgsmålet om nødbremse 
							Sidst og i undertegnedes optik heller ikke særlig 
							vigtigt: Dacia Duster er fra nogle sider blevet 
							kritiseret for ikke at kunne tilbydes med automatisk 
							nødbremse (AEB). Værdien af AEB skal ikke 
							underkendes, men virkeligheden er, at systemet mange 
							steder oversælges. Det sikreste er at være opmærksom 
							i trafikken. Indrømmet, en automatisk nødbremse 
							reagerer hurtigere, men dens reaktion er ikke altid 
							forudsigelig som vi for nylig oplevede det i en VW 
							Polo på en vej, hvor der var opført et antal 
							chikaner: 
							  
							Pludselig og helt uventet bremsede bilen ned, 
							hvilket var lige ved at resultere i påkørsel bagfra. 
							Nedbremsningen var forårsaget af beplantningen i 
							chikanen, som systemet reagerede på, inden man 
							skulle påbegynde indstyringen i det unaturlige 
							S-kurveforløb. Intet er perfekt, og i en Duster ved 
							man i hvert fald, at noget sådan ikke kommer til at 
							ske… 
 
							 |