Danskerne elsker
stationcars og i nyere tid også SUVer. Det giver en
bil som BMW 5-serie Touring gode kort på hånden,
især fordi BMW har forvaltet udfordringen på deres
sædvanlig gennemtænkte måde. En BMW – i dette
tilfælde 530i Touring – er ikke bare en tilrettet
sedan.
Det oplever man
naturligvis i det funktionelle såvel som det
visuelle. Men også køreegenskaberne opleves
anderledes, om end vi må tilstå, at vores
erfaringsgrundlag, hvad angår den nye 5-serie
generation, er noget begrænset. Alligevel kan der
langt hen ad vejen godt ræsonneres uden at risikere,
at gå helt galt i byen.
Rummelig og
fleksibel
I tørre tal er
5-serie Touring præcis ligeså lang som sedanen. Den
måler 4,94 meter, men bagagerummet er i sagens natur
større, dog kun 40 liter (570 i alt). Det væsentlige
er imidlertid udvidelsesmuligheden op til 1700
liter, når bagsæderyglænene lægges ned. Plus
tilgangen til rummet.
Den elektriske
bagklap åbner rimelig højt, men samtidig kører
bagagerumsdækkenet af rullegardintypen automatisk op
under loftet, så det er let at læsse bilen. Siden,
når bagklappen lukker igen, glider
bagagerumsdækkenet på plads henover det, der nu
måtte være blevet læsset. Elegant og effektivt.
Bagruden kan
åbnes
Men hvis der er
kneben med plads bag bilen eller der ikke skal
læsses stort, er der en anden mulighed: Bagruden kan
åbnes separat. Den er tophængslet, og da bagpartiet
har en vis bagud skrånende form, forlænges bilen
ikke. Det er ret praktisk. Dertil kommer 40/20/40
bagsæderyglæn, som øger bagagerummets fleksibilitet.
Fra bagpartiet, der
dog godt kan synes lidt tungt i forhold til den
yderst elegante sedan, og fremad er bilerne ens og
siden kommer det så an på bestykningen: Drivline og
udstyr ikke mindst.
Kraftfuld
530i har en 4
cylindret 252 hestes 2-liters turbo benzinmotor i
maskinrummet. Og transmissionen forvaltedes af en 8
trins automatisk Steptronic sportsgearkasse. Desuden
var testbilen opgraderet med M-sport pakken og
hjulene var 245/45-18 fortil og 275/40-18 bagtil.
Hvordan 5-serie Touring kører i standard
konfiguration (standard er 225/55-17) ved vi ikke,
men den har givet vis haft godt af opgraderingen,
for i modsætning til sedanen fornemmes ikke samme
køredynamik.
Det vil dog også
være naturligt nok, hvis vores fornemmelse er
rigtig, for det lidt større bagparti med mulighed
for større læs (og tilladelse til at køre med 2000
kg på trækkrogen, hvis den havde en) fordrer visse
kompensationer. BMW har håndteret udfordringen ved
at give bilens 5-leds bagaksel luftaffjedring.
Derved sikres en uændret frihøjde nede bagtil, men
det kan påvirke nærkontakten med kørebanen.
Stor frihøjde
Desuden er frihøjden
15,8 cm, dvs. en smule højere end normalt på en stor
sedan, og det giver naturligt større krængning.
M-sport pakken kompenserer derfor gennem en mere
spændstig affjedring, så det går ikke helt galt.
I sammenligning med
de mere højbenede SUVer er 5-serie Touring egentlig
et meget godt alternativ. OK, man sidder ikke højt,
men alt andet lige er køreegenskaberne bedre.
Styrer præcist
Styringen kan der
ikke sættes en finger på. Det kan der sjældent på en
bil med dobbelte wishbone forhjulsophæng. Og det
bliver bestemt ikke ringere af de brede forhjul. De
endnu bredere baghjul leverer motorkræfterne præcist
og effektivt, og understøtter køredynamikken. Men
rigtig køredynamisk er den altså ikke.
Det gør måske heller
ikke så meget, for vælger man en stationcar er det
formentlig fordi praktisk funktion og mange
brugsmuligheder vægtes højt og det lever 5-serie
Touring op til. Dertil kommer en behagelig og
lydsvag kørsel i bred forstand. Ikke meget støj fra
motor, transmission, hjulophæng eller fartvind.
Dejlig motor
Motoren er i sig
selv en fornøjelse. Det er bemærkelsesværdigt, at
topeffekten på 252 hestekræfter fastholdes fra 5200
til 6500 omdr./min. Og drejningsmomentet på 350 Nm,
der opnås allerede ved 1450 omdr./min, leveres helt
op til 4800 omdr./min. Det taler sit eget sprog. I
forening med en effektiv drivlinestyring nås de 100
km/t ubesværet på 6,5 sekunder, alt imens topfarten
på 250 km/t er uden praktisk betydning i Danmark og
for så vidt et hvilket som helst sted i verden, for
en 5-serie BMW er ikke skabt til race… Dertil kommer
en forbavsende god benzinøkonomi på 17,2 km/l.
Den billigste
5-serie Touring er prissat til 580.000 kroner. 530i
Touring koster 655.000, men den prøvekørte bil var
iklædt udstyr, så prisen havnede på 970.000 kroner.
Nævnes kan, foruden M-sport pakken til godt 100.000
kroner, navigation til små 32.000 kroner,
køreassistent systemer til over 50.000 kroner,
Head-up display til 23.000, panorama glassoltag til
33.000 og læderkabine til 30.000 kroner. Vi savnede
ventilerede forsæder men det var vist også det hele.
|