- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større.


Biltest: BMW530i

aut. Touring

Luksuøs, elegant og praktisk


Af Søren Clauding – juni 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Danskerne elsker stationcars og i nyere tid også SUVer. Det giver en bil som BMW 5-serie Touring gode kort på hånden, især fordi BMW har forvaltet udfordringen på deres sædvanlig gennemtænkte måde. En BMW – i dette tilfælde 530i Touring – er ikke bare en tilrettet sedan.

 

Det oplever man naturligvis i det funktionelle såvel som det visuelle. Men også køreegenskaberne opleves anderledes, om end vi må tilstå, at vores erfaringsgrundlag, hvad angår den nye 5-serie generation, er noget begrænset. Alligevel kan der langt hen ad vejen godt ræsonneres uden at risikere, at gå helt galt i byen.

 

Rummelig og fleksibel

I tørre tal er 5-serie Touring præcis ligeså lang som sedanen. Den måler 4,94 meter, men bagagerummet er i sagens natur større, dog kun 40 liter (570 i alt). Det væsentlige er imidlertid udvidelsesmuligheden op til 1700 liter, når bagsæderyglænene lægges ned. Plus tilgangen til rummet.



Den elektriske bagklap åbner rimelig højt, men samtidig kører bagagerumsdækkenet af rullegardintypen automatisk op under loftet, så det er let at læsse bilen. Siden, når bagklappen lukker igen, glider bagagerumsdækkenet på plads henover det, der nu måtte være blevet læsset. Elegant og effektivt.

 

Bagruden kan åbnes

Men hvis der er kneben med plads bag bilen eller der ikke skal læsses stort, er der en anden mulighed: Bagruden kan åbnes separat. Den er tophængslet, og da bagpartiet har en vis bagud skrånende form, forlænges bilen ikke. Det er ret praktisk. Dertil kommer 40/20/40 bagsæderyglæn, som øger bagagerummets fleksibilitet.



Fra bagpartiet, der dog godt kan synes lidt tungt i forhold til den yderst elegante sedan, og fremad er bilerne ens og siden kommer det så an på bestykningen: Drivline og udstyr ikke mindst.

 

Kraftfuld

530i har en 4 cylindret 252 hestes 2-liters turbo benzinmotor i maskinrummet. Og transmissionen forvaltedes af en 8 trins automatisk Steptronic sportsgearkasse. Desuden var testbilen opgraderet med M-sport pakken og hjulene var 245/45-18 fortil og 275/40-18 bagtil. Hvordan 5-serie Touring kører i standard konfiguration (standard er 225/55-17) ved vi ikke, men den har givet vis haft godt af opgraderingen, for i modsætning til sedanen fornemmes ikke samme køredynamik.



Det vil dog også være naturligt nok, hvis vores fornemmelse er rigtig, for det lidt større bagparti med mulighed for større læs (og tilladelse til at køre med 2000 kg på trækkrogen, hvis den havde en) fordrer visse kompensationer. BMW har håndteret udfordringen ved at give bilens 5-leds bagaksel luftaffjedring. Derved sikres en uændret frihøjde nede bagtil, men det kan påvirke nærkontakten med kørebanen.

 

Stor frihøjde

Desuden er frihøjden 15,8 cm, dvs. en smule højere end normalt på en stor sedan, og det giver naturligt større krængning. M-sport pakken kompenserer derfor gennem en mere spændstig affjedring, så det går ikke helt galt.

 

I sammenligning med de mere højbenede SUVer er 5-serie Touring egentlig et meget godt alternativ. OK, man sidder ikke højt, men alt andet lige er køreegenskaberne bedre.

 

Styrer præcist

Styringen kan der ikke sættes en finger på. Det kan der sjældent på en bil med dobbelte wishbone forhjulsophæng. Og det bliver bestemt ikke ringere af de brede forhjul. De endnu bredere baghjul leverer motorkræfterne præcist og effektivt, og understøtter køredynamikken. Men rigtig køredynamisk er den altså ikke.

 

Det gør måske heller ikke så meget, for vælger man en stationcar er det formentlig fordi praktisk funktion og mange brugsmuligheder vægtes højt og det lever 5-serie Touring op til. Dertil kommer en behagelig og lydsvag kørsel i bred forstand. Ikke meget støj fra motor, transmission, hjulophæng eller fartvind.

 

Dejlig motor

Motoren er i sig selv en fornøjelse. Det er bemærkelsesværdigt, at topeffekten på 252 hestekræfter fastholdes fra 5200 til 6500 omdr./min. Og drejningsmomentet på 350 Nm, der opnås allerede ved 1450 omdr./min, leveres helt op til 4800 omdr./min. Det taler sit eget sprog. I forening med en effektiv drivlinestyring nås de 100 km/t ubesværet på 6,5 sekunder, alt imens topfarten på 250 km/t er uden praktisk betydning i Danmark og for så vidt et hvilket som helst sted i verden, for en 5-serie BMW er ikke skabt til race… Dertil kommer en forbavsende god benzinøkonomi på 17,2 km/l.



Den billigste 5-serie Touring er prissat til 580.000 kroner. 530i Touring koster 655.000, men den prøvekørte bil var iklædt udstyr, så prisen havnede på 970.000 kroner. Nævnes kan, foruden M-sport pakken til godt 100.000 kroner, navigation til små 32.000 kroner, køreassistent systemer til over 50.000 kroner, Head-up display til 23.000, panorama glassoltag til 33.000 og læderkabine til 30.000 kroner. Vi savnede ventilerede forsæder men det var vist også det hele.


Andre BMW prøvekørsler – find dem hér >>>


Vi har prøvekørt BMW 530i Touring på en lidt ujævn dansk landevej. Kør med en tur... Fuld HD.


 


Model:

BMW 530i aut. Touring

Listepris:

Kr. 654.515

Motor og transmission:

4 cyl. 2 ltr. turbobenzin. 252 hk/5200-6500 omdr./min. 350 Nm/ 1450-4800 omdr./min. 8 Steptronic sportsautomatgear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

6,5 sek./ 250 km/t/ 17,2 km/l / 133 g/km.

Længde:

4,94 m

Bagagerum:

570-1700 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. 17" Letmetalfælge (standard). Forlygtevask med intensiv rens. 6 airbags. Fjernbetjent centrallås. El-sidespejle. Klimaanlæg. Fartpilot. Multijusterbart læderrat. Sædevarme. Sportslæderrat. Fartpilot. P-sensorer for og bag. Regn- og lyssensor. Isofix. SOS-opkald. Nedfældelige bagsæderyglæn. Elektrisk bagklap.


 

Pladsforholdene på bagsædet er glimrende og bagsæderyglænene er delelige i forholdet 40:20:40.

 

 

Bagagerumskapaciteten inkluderer rummene under bagagerumsbunden.

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt