Det virker måske ikke udpræget genialt, at prøvekøre
en cabriolet om vinteren. På den anden side skal en
cabriolet jo gerne kunne bruges året rundt. Ikke
mindst i Danmark, hvor biler trods et par
afgiftstilpasninger fortsat er store investeringer.
Derfor er det smart, at gøre det. Og dobbelt smart
er det, når bilen netop er en smart cabrio.
Sådan en er nemlig temmelig smart. Navnet siger
meget, men på en eller anden måde har man vænnet sig
til, at den lille bil blot er én blandt mange
optioner. Derfor er netop den ekstra funktion, at
det lille køretøj på bare 2,70 meters længde også er
udrustet med kaleche, en feature, som fortsat sætter
en smart fortwo i særklasse.
Ægte kaleche
Kalechen er nemlig ikke bare et stof-skydetag. Der
er tale om en ægte kaleche, men den er monteret, så
den også kan bruges som skydetag. Man kan ganske
enkelt vælge mellem flere faser, den kan så at sige
åbnes i flere tempi. Og ultimativt kan den foldes
ned bagtil, præcis som i andre roadsters. For
bortset fra, at køreegenskaberne ikke helt er på
niveau med det, man normalt forbinder med begrebet ”roadster”,
er den faktisk sådan en: Kompakt, to-sædet, åbne og
i meget direkte kontakt med vejen.
Sidstnævnte er lige før det er for meget af det
gode. Men sådan har det altid været i en smart og
det er ikke blevet anderledes i den nye generation,
der er baseret på et samarbejde med Renault. Hos
Renault hedder bilen Twingo og den svarer til den
fire-sædede smart forfour. Men med den korte
akselafstand og den smalle sporvidde er affjedringen
nødvendigvis temmelig fast. Sådan var det hos
forgængeren og det er der ikke ændret på i den nye
smart.
Bybil – men ikke på brosten
Derfor er ”komfortable” det sidste, man kan kalde en
smarts køregenskaber. I hvert fald hvis ikke
underlaget hjælper med. On-board videoen her på
siden illustrerer det meget godt. På ujævne brosten
hopper og danser smarten afsted. På den plane asfalt
er den faktisk slet ikke så tosset. Og selvom den er
tænkt som en bybil, hører brosten i byerne trods alt
til sjældenheder nu om dage, så affjedringen er
egentlig helt OK under de fleste kørselsforhold.
Fordi en smart byder på så mange andre gode
egenskaber, som få andre kan gøre det.
Størrelsen er naturligvis unik. Bilen er let at
finde parkeringsplads til, den er let at håndtere og
en vendediameter på bare 6,95 meter overgås ikke af
andre. Hvis man kan nøjes med to siddepladser, er
pladsforholdene også acceptable. 260 liter
bagageplads disponerer man over, når kalechen er
foldet ned. Og ved vintertide kan man så glæde sig
over, at der er ekstra plads til vinterfrakkerne,
for da har man 80 liter ekstra bagageplads til sin
rådighed.
Fleksibel kaleche
Kalechen er også unik og den er virkelig med til at
bringe cabrio-versionen i særklasse. Den er
fleksibel, som beskrevet før, men den er også hurtig
og næsten hastighedsuafhængig. Det tager kun omkring
12 sekunder at forvandle bilen fra åben til lukket –
og omvendt ikke mindst. Ret hensigtsmæssigt, når man
overraskes af en pludselig regnskyl. I øvrigt
isolerer kalechen glimrende med kulde, også når det
blæser.
Når den er åben, er vindstøjen behersket. Når den er
lukket, er vindstøjen næsten ikke eksisterende. I
hvert fald så længe man holder sig væk fra
motorveje. Det gør man da også helst af andre
grunde: Køreegenskaberne er nemlig ikke ideelle til
hurtig motorvejskørsel, men når det så er sagt, er
de væsentlig bedre end hos forgængeren.
Hækmotor
Forklaringen er nok, at smart igen er skabt med
hækmotor og tilhørende baghjulstræk. Det muliggør
den lille vendediameter og store manøvredygtighed,
men en smart er ikke super-stabil. Og i
sammenligning med andre småbiler (OK, de er typisk
også 80-90 cm længere, men har da fire siddepladser)
kommer smartens kørefærdigheder til korte.
Det gælder også, når motorens præstationer
indbefattes: Den lille 3-cylindrede 1-liters maskine
præsterer 71 hestekræfter og bilen skal derefter
bruge 15,5 sekunder for at nå de magiske 100 km/t.
Nyt er et velfungerende 6-trins dobbeltkoblings
automatgear,
et rigtigt automatgear vel at mærke og ikke det
automatisk skiftende manuelle gear, som kendes fra
forgængeren. Det er virkelig en gevinst for smarten,
og vil man have bedre fartpræstationer, kan den også
købes med manuel transmission – da vil man med
hurtige gearskift kunne nå de 100 1,1 sekund
hurtigere.
Funktion og design
Efter afgiftsreduktionen i november er listeprisen
på en smart fortwo cabrio faldet til 159.100 kroner.
Det er mange penge og beløbet kan kun retfærdiggøres
af bilens unikke funktionelle egenskaber og så, at
den fortsat er iøjefaldende og sender klare signaler
om, at dens bruger har en anden tilgang til
mobilitet end de fleste andre har.
Oven i standardudstyret var den prøvekørte smart
fortwo cabrio klædt på for næsten 60.000 kroner.
Derpå har man en bil med automatisk klimaanlæg, 7”
berøringsskærm med navigation og mulighed for USB/AUX
tilslutninger, stemmestyring og Bluetooth.
Oven i det kommer 15” alufælge, sorte sæder med
elegante hvide kontrastsyninger, læderrat, on-board
computer, sporassistent (god hjælp netop på
motorvej) og meget mere. |