Volvo kan det dér
med teknikken. Det har de vist ved utallige
lejligheder. Det er også helt tydeligt i en bil som
den helt nye XC60, der bl.a. byder på en avanceret
undervogn. Forudsat man vil betale for det. For selv
i en verden med afgifts nedsættelser koster en XC60
mange penge, ikke mindst den her prøvekørte top
version.
Men indrømmet, man
får også meget for pengene. Måske ikke så meget
ekstra i traditionel forstand, for selvom der er god
plads i den mellemstore SUV, så er et bagagerum på
505 liter ikke overvældende – måske derfor skilter
Volvo heller ikke med tallet i brochure materialet.
Men der en forklaring på alt. Bl.a. benyttes en del
af pladsen derude bagtil på et avanceret såkaldt
integreret baghjulsophæng, og anden plads går til
det bageste differentiale, for den prøvekørte bil
havde også firehjulstræk.
Forvaltning af
mulighederne
Oppe fortil fråses
der også med pladsen, for den er bl.a. benyttet til
et pladskrævende dobbelt wishbone forhjulsophæng. Og
da benpladsen er glimrende overalt i bilen (den er
vel ikke for ingenting skabt af velvoksne
skandinaver), begynder man at forstå, hvordan Volvo
har forvaltet mulighederne.
Man har oven i købet
forsynet netop dette eksemplar med oceaner af
udstyr. Bl.a. en glimrende justerbar pneumatisk
affjedring. Det er ekstraudstyr ligesom så meget
andet. Basisprisen er 827.705 afgiftsreducerede
kroner. Med ekstraudstyr er den krøbet op på næsten
1,2 millioner kroner. Det bringer XC60 solidt ind i
premium klassen og som sagt, man får meget for
pengene.
Kraftig drivline
Noget af det, der
følger med til basisprisen, er en D5 motor, dvs. en
kraftig turbodieselmotor. Og kraftig er den: 235
hestekræfter, 480 Nm fra 1750 til 2250 omdr./min. I
kombination med firehjulstrækket kan man nå de 100
km/t på 7,2 sekunder. Men egentlig er det tal mere
et kuriosum, vigtigere er det, at bilen kan trække
2400 kg og oven i købet komme frem mange steder,
hvor mange andre giver op. Også 8 trins Geartronic
automatgearet er en del af pakken.
En del af
forklaringen ligger også i den store vægt, for
udstyr vejer, og den køreklar standardvægt på 2 tons
er med til at stabilisere bilen og give den en rolig
kørsel. Brændstofforbruget, nå ja, 17,2 km/l er vel
det, det koster at køre rundt med så stort et
potentiale. Men skal den gøre det bedre, kan man
skifte 19” fælgene ud med 18”, så kan man køre 17,9
km/l.
Four C
undervognen
Om det er en god
idé, er vi ikke helt sikre på. Vores erfarings
grundlag inkluderer nemlig ikke XC60 i andre
versioner – det må komme hen ad vejen – så
sammenlignings grundlaget er ikke eksisterende. Men
vi kan konstatere, at luftaffjedringen, den
justerbare og adaptive såkaldte Four C undervogn, og
den grundlæggende hjulophængskonstruktion tilsammen
gør det godt.
Frihøjden er på ikke
mindre end 21,6 cm, det er herligt, hvis man
forlader den plane asfalt, men stiller særlige
udfordringer, nær man bliver på asfaltvejen. Det
skal tilføjes at vejrgudernes uforudsigelighed også
spillede med, trods årstiden var temperaturen
omkring 11-12 grader – men bilen var iklædt
vinterdæk, og det giver et noget mere upræcist
vejgreb.
Det er alt sammen
vigtigt at forholde sig til, hvis køreegenskaber har
stor betydning, og det har de vel i en bil til 1,2
millioner kroner. Fordi efterårsstormene blandede
sig også (se videoen her på siden). Vi var glade
for, at det var muligt, at benytte den tilgivende
offroad indstilling af undervogn og drivline, når
der skulle køres på ujævnt terræn med dårligt
vejgreb. Ligeså glade var vi for, at kunne skifte
over i den dynamiske indstilling, når der skulle
køres i sidevind eller ved motorvejsfart.
Frihøjden sænkes
I den situation
sænker luftaffjedringen bilen 2 cm og strammes
samtidig op. Derved bliver den tunge bil mere
stabil, også godt hjulpet af de større hjul. Trods
den ikke optimale dækmontering efterlod det et
udmærket indtryk af Volvoens kørefærdigheder. I
øvrigt sænkes bilen også i den såkaldte
Eco-indstilling, men da er formålet, at forbedre
luftstrømmene omkring bilen og dermed også dens
brændstoføkonomi.
Det hele er pakket
ind i det nye Volvo design, som ikke mindst læner
sig op ad storebror XC90. Og på udstyrssiden skal
det også nævnes, at basisudgaven har 2-zone klima
anlæg, LED forlygter, sædevarme og Hill Descent
Control. Medium udstyret Momentum inkluderer
elektrisk bagklap, nøglefri betjening og p-sensorer
for og bag. Med Inscription får man 19” fælgene,
digital instrumentering, elektrisk indstilleligt
førersæde, de forskellige køreindstillinger af
drivlinen, adaptiv fartpilot, kurvelys og meget
andet.
Men vil man have den
adaptive undervogn er prisen små 40.000 kroner
oveni, 360 grader surround view koster over 20.000
kroner og panorama soltag næsten 28.000.
|