- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: VW California Ocean 2,0 TDI 4Motion DSG


Komfortabel køreglad Camper


Af Søren Clauding – januar 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Autocampere eller motorhomes er for mange mennesker en herlig måde at holde ferie på. Men det er ikke ideelt for en bils køreegenskaber, at forvandle den til en ”campingvogn med motor”. Volkswagens California er undtagelsen, der bekræfter reglen, men den er også bygget til at køre – og siden indrettet, så man kan campere i den. Grundlaget er den velkendte VW Transporter og VW Bus, Caravelle.

 

California navnet kan føres helt tilbage til dengang, hvor den tyske Westfalia fabrik stod for ombygningen. Den første ”Reisemobil” så dagens lys i 1989. Siden købte Daimler-Chrysler Westfalia i 2001 – men ligefrem, at lade landsmændene fra Stuttgart stå for produktionen, var måske lige i overkanten for Volkswagen. I alle tilfælde overtog VW selv ansvaret for Westfalia modellen og siden 2004 har det VW-ejede selskab ”Autovision” stået for California.

 

Facelift i 2016

Den seneste radikale fornyelse af California blev lanceret i 2003 og i 2016 kom så den gennemgribende faceliftet udgave på gaden. Den er officielt 6. generation og fornyelserne omfatter bl.a. en ny front, et nyt hækparti, nyt instrumentpanel, rat og en række kørehjælpemidler.



Grundlaget for en VW Autocamper er en VW Transporter, i bus-udgaven døbt Caravelle, men den er naturligvis tilpasset opgaven. Den allerbilligste koster på danske nummerplader 286.800 kroner inkl. fuld afgift. Men det kommer der ikke meget camper ud af. Den prøvekørte udgave, som er konfigureret af den danske importør, er bygget op, så prisen havner på omkring 800.000 kroner. Det kan gøres, fordi hele campingopbygningen er afgiftsfritaget (bortset fra moms).

 

Ocean er topudgaven

Med tilnavnet Ocean er mekanismen til hævetaget elektrohydraulisk og bilen har desuden tågeforlygter inklusive drejefunktion. Standard er skydedør i højre side (i venstre side er der monteret køkken), drejesæder, så forsæderne kan roteres 180 grader, klapbord, elruder og multijusterbart rat, for blot at nævne lidt af udstyret.


 


Man køber ikke en bestemt udgave af en California, man sammensætter den efter behov og pengepung og bestiller den. Udgangspunktet for den prøvekørte bil var ikke versionen til de knap 290.000 kroner (med 102 hestes dieselmotor, 5 gear og forhjulstræk) men derimod en mellemversion med 2-liters turbodieselmotor med SCR-katalysator (AdBlue teknologi), der yder 150 hestekræfter.

 

Firehjulstræk og automatgear

I tilgift havde den 4Motion (VW’s navn for permanent variabelt firehjulstræk) med tilkøbt spærredifferentiale og 7-trins DSG dobbeltkoblingsautomatgear. Da vokser listeprisen (ekskl. spær) til 405.590 kroner. Prisen stiger yderligere i Ocean-versionen, så basis udgaven da koster 468.495 kroner (priserne er dog formentlig reduceret med 10.700 kroner som resultat af afgiftsreduktionen i november sidste år – det fremgår dog ikke i skrivende stund af VW’s prisliste). Og så kommer hele tilkøbet.

 

Det vil komme for vidt, at beskrive alle enkeltelementerne i denne testrapport (billederne fortæller dog en del af historien), men hvad det køremæssige angår, siger videoen her på siden en del.

 

Harmoni i tingene

Vi kan fastslå, at de 150 dieselheste er tilstrækkelige og uden at vi har kørt bilen med 102 hestes motoren vil vi tro, at 102 hestekræfter er lige i underkanten. Simpelthen fordi der er harmoni i tingene med de 150 hestekræfter i maskinrummet. Accelerationen til de magiske 100 km/t tager 14,6 sekunder og topfarten er 172 km/t.



Tallene er en smule bedre for udgaven uden firehjulstrækket, som til gengæld sikrer, at man kan komme afsted også på fedtet asfalt. Da den temmelig store bil (4,9 meter lang og 1,99 meter høj) med en køreklar vægt på 2600 kg må trække en anhænger på 2500 kg er 150 hestekræfter og de tilhørende 340 Nm over en bred omdrejningskurve ikke det ringeste, at have til rådighed.

 

Bygget til at køre

VW California er bygget til at køre. Den kører faktisk rigtig godt, bilens dimensioner taget i betragtning. Firehjulstrækket er eminent på fedtet underlag og spærredifferentialet gør hér kørslen til en leg. Med fuldt læs og anhænger på er det også en stor sikkerhed.

 

Kørekomforten er fremragende, støjniveauet lavt, så man virkelig kan nyde ferieturen, og DSG-gearet er den absolutte køreluksus, både når turen er kort og lang. Det er dog klogt at cruise frem for at race. Dels fordi bilen ikke er skabt til det sidste, men også fordi det koster. Det officielle forbrugstal er 15,2 km/l og der skal ikke læsses meget ombord eller hænges bagpå før det tal stiger. Det er i praksis meget vanskeligt at opnå. Men det er der ikke noget mærkeligt i – se, hvad andre autocampere kører på literen, det er bestemt ikke mere.


 

I bagdøren finder man to udtagelige klapstole.

 

 

Andre VW prøvekørsler – find dem hér >>>


Klik på billedet og oplev bl.a. onboard hvordan den firehjulstrukne VW camper kommer frem, næsten som en regulær offroader. Videoen kan også ses i Fuld HD på YouTube.


 

 


Model:

VW California Ocean 2,0 TDI 4Motion DSG

Listepris:

Kr. 468.495 ekskl. afgiftsreduktionen i nov. 2016 og ekskl. campingindretning.

Motor og transmission:

4 cyl. 2,0 ltr. turbodiesel motor. 150 hk. 340 Nm/ 1500-3000 omdr./min. 6-trins DSG aut. gear. Permanent variabelt 4X4.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

14,6 sek./ 172 km/t/ 15,2 km/l / 172 g/km

Længde/Højde:

4,90 m/ 1,99 m

Bagagerum:

Kolossalt

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. ASR. Multikollisionsbremse. Hill Start Assist. Tågeforlygter med drejefunktion. 17” stålfælge. 6 airbags. Skydedøre i højre side. 3-zone klimaanlæg. Læderrat. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for. Fartpilot. 2 personers sæderække/seng på 3. sæderække. Isofix. Drejesæder på 1. sæderække. Klapbord i skydedøren. Klapstole i bagklappen. Elektrohydraulisk hævetag. Sengeforlængelse med soveunderlag. Bageste skab inkl. gasflaskebeholder. Klædeskab. Køkkenmodul med køkkenunderskab og dobbelt gasblus. Fersk- og spildevandstank.


Benplads er der rigeligt af på midterste sofasæde.

 

Pladsen er udnyttet effektivt, her med en stor skuffe under midterste sofasæde.

 

 

Der er fire sovepladser i en California: To forneden og to i teltet ovenpå bilen - med indgang fra førerkabinen, man behøver ikke blive våd, hvis det regner.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt