Autocampere eller motorhomes er for mange mennesker
en herlig måde at holde ferie på. Men det er ikke
ideelt for en bils køreegenskaber, at forvandle den
til en ”campingvogn med motor”. Volkswagens
California er undtagelsen, der bekræfter reglen, men
den er også bygget til at køre – og siden indrettet,
så man kan campere i den. Grundlaget er den
velkendte VW Transporter og VW Bus, Caravelle.
California navnet kan føres helt tilbage til
dengang, hvor den tyske Westfalia fabrik stod for
ombygningen. Den første ”Reisemobil” så dagens lys i
1989. Siden købte Daimler-Chrysler Westfalia i 2001
– men ligefrem, at lade landsmændene fra Stuttgart
stå for produktionen, var måske lige i overkanten
for Volkswagen. I alle tilfælde overtog VW selv
ansvaret for Westfalia modellen og siden 2004 har
det VW-ejede selskab ”Autovision” stået for
California.
Facelift i 2016
Den seneste radikale fornyelse af California blev
lanceret i 2003 og i 2016 kom så den gennemgribende
faceliftet udgave på gaden. Den er officielt 6.
generation og fornyelserne omfatter bl.a. en ny
front, et nyt hækparti, nyt instrumentpanel, rat og
en række kørehjælpemidler.
Grundlaget for en VW Autocamper er en VW
Transporter, i bus-udgaven døbt Caravelle, men den
er naturligvis tilpasset opgaven. Den allerbilligste
koster på danske nummerplader 286.800 kroner inkl.
fuld afgift. Men det kommer der ikke meget camper ud
af. Den prøvekørte udgave, som er konfigureret af
den danske importør, er bygget op, så prisen havner
på omkring 800.000 kroner. Det kan gøres, fordi hele
campingopbygningen er afgiftsfritaget (bortset fra
moms).
Ocean er topudgaven
Med tilnavnet Ocean er mekanismen til hævetaget
elektrohydraulisk og bilen har desuden tågeforlygter
inklusive drejefunktion. Standard er skydedør i
højre side (i venstre side er der monteret køkken),
drejesæder, så forsæderne kan roteres 180 grader,
klapbord, elruder og multijusterbart rat, for blot
at nævne lidt af udstyret.
Man køber ikke en bestemt udgave af en California,
man sammensætter den efter behov og pengepung og
bestiller den. Udgangspunktet for den prøvekørte bil
var ikke versionen til de knap 290.000 kroner (med
102 hestes dieselmotor, 5 gear og forhjulstræk) men
derimod en mellemversion med 2-liters
turbodieselmotor med SCR-katalysator (AdBlue
teknologi), der yder 150 hestekræfter.
Firehjulstræk og automatgear
I tilgift havde den 4Motion (VW’s navn for permanent
variabelt firehjulstræk) med tilkøbt
spærredifferentiale og 7-trins DSG
dobbeltkoblingsautomatgear. Da vokser listeprisen
(ekskl. spær) til 405.590 kroner. Prisen stiger
yderligere i Ocean-versionen, så basis udgaven da
koster 468.495 kroner (priserne er dog formentlig
reduceret med 10.700 kroner som resultat af
afgiftsreduktionen i november sidste år – det
fremgår dog ikke i skrivende stund af VW’s
prisliste). Og så kommer hele tilkøbet.
Det vil komme for vidt, at beskrive alle
enkeltelementerne i denne testrapport (billederne
fortæller dog en del af historien), men hvad det
køremæssige angår, siger videoen her på siden en
del.
Harmoni i tingene
Vi kan fastslå, at de 150 dieselheste er
tilstrækkelige og uden at vi har kørt bilen med 102
hestes motoren vil vi tro, at 102 hestekræfter er
lige i underkanten. Simpelthen fordi der er harmoni
i tingene med de 150 hestekræfter i maskinrummet.
Accelerationen til de magiske 100 km/t tager 14,6
sekunder og topfarten er 172 km/t.
Tallene er en smule bedre for udgaven uden
firehjulstrækket, som til gengæld sikrer, at man kan
komme afsted også på fedtet asfalt. Da den temmelig
store bil (4,9 meter lang og 1,99 meter høj) med en
køreklar vægt på 2600 kg må trække en anhænger på
2500 kg er 150 hestekræfter og de tilhørende 340 Nm
over en bred omdrejningskurve ikke det ringeste, at
have til rådighed.
Bygget til at køre
VW California er bygget til at køre. Den kører
faktisk rigtig godt, bilens dimensioner taget i
betragtning. Firehjulstrækket er eminent på fedtet
underlag og spærredifferentialet gør hér kørslen til
en leg. Med fuldt læs og anhænger på er det også en
stor sikkerhed.
Kørekomforten er fremragende, støjniveauet lavt, så
man virkelig kan nyde ferieturen, og DSG-gearet er
den absolutte køreluksus, både når turen er kort og
lang. Det er dog klogt at cruise frem for at race.
Dels fordi bilen ikke er skabt til det sidste, men
også fordi det koster. Det officielle forbrugstal er
15,2 km/l og der skal ikke læsses meget ombord eller
hænges bagpå før det tal stiger. Det er i praksis
meget vanskeligt at opnå. Men det er der ikke noget
mærkeligt i – se, hvad andre autocampere kører på
literen, det er bestemt ikke mere.
I bagdøren finder man to udtagelige klapstole.
|