- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Tesla Model X P90D

Gigantisk, opsigtsvækkende, amerikansk - og helt igennem elektrisk


Af Søren Clauding – februar 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den er en gigant i trafikken, den er opsigtsvækkende, utrahurtig og helt igennem amerikansk. Og så er den også helt igennem elektrisk. Om det sidste så tager lidt af brodden af begrebet ”amerikansk” i disse tider, med en alternativ tilgang til spørgsmålet om klimapolitik hos det nye amerikanske styre, må tiden vise. Et faktum er det, at Tesla Model X i enhver forstand er så amerikansk, som noget kan være, ud fra det hidtidige verdensbillede.

 

Spørgsmålet om bilen, set som en brik i det klimapolitiske landskab, følger for sig (Læs om de klima, miljø og politiske sammenhænge hér >>>). Men som bil betragtet lever den op til det, amerikanske biler står for. Med en længde på over 5 meter, en bredde på over 2 meter, og et anmassende spektakulært design er den helt i overensstemmelse med amerikanske biltraditioner.

 

Topmålet af…

Dertil kommer luksus løsninger, som bekræfter fordommene om, at amerikanere helst skal leve i en fuld automatiseret verden, hvor ikke engang det, at smække en bildør i, er eksisterende. At bagklappen på den store SUV er elektrisk, er der ikke noget usædvanligt i – men at også sidedørene åbner og lukker, uden andet end blot et let tag i et åbningsgreb eller tryk på en knap, er nyt. Nogen vil kalde det topmålet af luksus, andre vil kalde det topmålet af dovenskab…

 

Det egenartede dørdesign ved de bageste sidedøre er ikke mere nyt end, at Mercedes for 60 år siden udviklede lignende konstruktioner på den legendariske 300 SL, og det har man så tid efter anden siden også set i andre biler. Teslas løsning er dog mere forfinet, idet dørene ikke bare er tophængslede og folder op lige som de oprindelige mågevinger, men de er også led-inddelte – Tesla kalder dem derfor for ”falkevinger” (det lyder også mere eksotisk).

 

Falkevinger i praksis

Det har den lille finesse, at de ikke fylder meget ved siden af bilen, når de åbner. Men de har på den anden side svært ved at åbne så meget, at man kan komme ind under dem og ind på en af de fem bageste siddepladser, hvis bilen er parkeret på en typisk dansk parkeringsplads foran et indkøbscenter. Det er måske givet af at parkeringspladser i USA typisk er noget bredere end dem, vi finder herhjemme. Men OK, så kan man køre bilen derhen, hvor den alligevel skal lade op – der plejer at være plads nok.



Dørene er i øvrigt forsynet med ultralydsfølere, der sikrer, at de ikke klapper eller folder ud i forhindringer (herunder menneskelige) ved siden af bilen. Og så gav elektriciteten op, da temperaturen i testperioden faldt et par grader under frysepunktet. Dørene frøs på det nærmeste fast og kunne kun åbne delvis uden humanitær indsats…

 

Masser af plads og fancy indretning

Billederne her på siden fortæller meget. Kort fortalt er der i sagens natur (fordi bilen er så stor) masser af plads på alle de fancy designede sæder. Instrumenteringen minder meget om det, man har anvendt i Model S baseret på en kæmpemæssig skærm, men problematikken omkring skærmbetjening var blevet forstærket af det forhold, at Model X er fastere affjedret end Model S. Hvis ikke man forsøger at tale til sin bil, og med stemmens magt aktivere dens funktioner, skal man ramme felter på den store 17" skærm, og det er under kørslen ikke let.


 

Der er ellers masser, man kan ramme, for bilen har utallige indstillingsmuligheder, men en smule bevægelse under kørslen, så rammer man forkert og så sker der noget ganske andet end man havde regnet med. Måske er det en vanesag. Måske. I øvrigt er indlæsningshastigheden af Google Earth kortet langsommere end man forventer, i lyset af, at alle de øvrige funktioner er så hurtige.

 

Rolig kørsel

En Model X kører udmærket. I kraft af dens store vægt på 2200 kg ligger den roligt på vejen. Tyngdepunktet er lavt og derved har man kunnet undgå nævneværdig krængning. Men affjedringskomforten er ikke på niveau med den, man finder hos konkurrenter som BMW og Mercedes eller for den sags skyld Range Rover eller Porsche.

 

Man må ikke glemme, at Model X godt nok kun koster en lille million for den billigste og noget mere for den prøvekørte variant, men det er alene inklusive 40 procent afgift. Skulle der betales samme afgift som for konventionelle biler i prisklasse, ville salgsprisen ramme langt over 2 millioner kroner.

 

Køreindstillinger

Model X har en række køreindstillinger og ligger ikke overraskende bedst på vejen, når frihøjden er lav – men da skal kørebanen være meget jævn. Ellers er det i bogstavelig forstand en rystende oplevelse. ”Normal” indstillingen (som anvendes i onboard videoen her på siden) er et udmærket kompromis, men der er stadig noget at hente på den front. Frihøjden kan justeres fra 13,7 til 21,1 cm, så den er alene af den grund også udmærket offroad.


Frihøjden kan vha. luftaffjedringen varieres

fra 13,7 til 21,1 mm.


Drivlinen i Model X er naturligvis helt exceptionel. Den er ikke bare fuldt elektrisk, men kræfterne leveres også til både for- og baghjul. Som sådan er Model X en firehjulstrukken SUV, som da også kan gøre sig i terræn, når man husker forinden at regulere lidt på frihøjden.

 

Tesla er meget i vælten for tiden med selvkørende biler. Også Model X kan køre selv, sådan til husbehov. Systemet er radar- og kamerabaseret og styrer pænt på vejene, så længe der er noget at styre efter (fortrinsvis vejlinjer). Nedbremsning, hvis ikke føreren reagerer på signaler om at han skal overtage styringen, er en af egenskaberne.

 

Hurtig som en Formel E

I den prøvekørte P90D kan man få op til 510 hestekræfter på forhjulene og op til 263 hestekræfter på baghjulene. Bare ikke samtidig. På grund af batteri kapaciteten har man maksimalt 471 hestekræfter til sin rådighed – men det rækker så også til, at man kan nå 100 km/t på 3,9 sekunder og dermed er en Model X P90D verdens hurtigste SUV – eller rettere var.

 

For netop nu er Tesla på vej med den seneste opdaterede udgave af Model X. Den er i princippet identisk med P90D, men hedder P100. Den er så kraftig, at man kan nå de 100 km/t på 2,9 sekunder, men den har vi så ikke prøvet i denne ombæring. Spørgsmålet er da også, om det er nødvendigt, for hvem har lige brug for at kunne køre om kap med en Formel E racerbil (der accelererer ligeså hurtigt). Givet er det, at Teslaen da vil kapitulere gennem kurverne.

 

Herligt så længe strømmen rækker

Ikke desto mindre kan vi efter prøvekørslen fastslå, at Tesla Model X er en herlig oplevelse. I frostvejr bruger den væsentlig mere strøm end det officielle tal indikerer, men det var ingen stor overraskelse. Til gengæld står den med firehjulstræk rigtig godt fast på glat vej. Men bedst var den til motorvejskørsel, hvor strømforbruget også faldt til et forbavsende lavt niveau.

 

Faktisk så lavt (og formentlig forårsaget af, at der ikke som ved bykørsel ustandseligt skal bruges meget energi på at få den tunge bil op i fart, plus at aerodynamikken er bedre med affjedringen i lav position), at vi uden at blinke vil kalde en Tesla Model X for en rigtig motorvejs-slider, langt mere end en regulær SUV. Det er vel egentlig også ret amerikansk…


 

Andre Tesla prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også:

Tesla Model X i klima, miljø og politisk sammenhæng


TESLA Model X er en STOR fuldt elektrisk SUV. Den er gennemsyret af elektriske løsninger og så kører den udmærket, hvad onboard videoen giver et indtryk af. Videoen kan også ses i Fuld HD på YouTube.



Model:

Tesla Model X P90D

Listepris:

Kr. 1.146.187 + kr. 34.400 for i alt 7 sæder

Motor og transmission:

2 synkron elmotorer. For: 510 hk. Bag: 262 hk. Systemeffekt: max. 471 hk. 830 Nm. Firehjulstræk. 90 kW batteri (øges til 100 kW i P100D)

Præstationer acceleration/ topfart/

Rækkevidde/ CO2 udledning:

3,9 sek./ 250 km/t/ 467 km (i praksis noget under 300 km i koldt vejr)/ 0 g/km fra bilen.

Længde:

5,02 m

Bagagerum: for/bag

187/ 180-2180 liter

Anhængervægt:

2270 kg

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. 17” alufælge. Læderindtræk. Multijusterbart rat med varme. Klimaanlæg. Nøglefri betjening. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme for og bag. 17" touchscreen. Bakkamera. 2 X Isofix. 4 års garanti (-80.000 km), 8 års garanti på batteri og motorer.


 

 

 

Den kæmpemæssige baldakin forrude kræver en ekstra solskærm, når solens lys er forstyrrende, og giver et unikt lysindfald i kabinen.

 

Med alle sæder i brug disponerer man bagtil over beskedne 180 liter bagageplads - det er stort set det samme som i en Toyota Aygo. Men dér hører sammenligningen så også op...

 

I en elbil optager kabler en del af bagagepladsen.

 

Forreste bagagerum har en kapacitet på 187 liter men rummets facon er ikke særlig regulær.

 

Bagagekapaciteten øges naturligt nok, efterhånden som sæderne tages ud af brug. Den totale kapacitet er på 2180 liter.

 

Den aktive bagvinge er med til at reducere luftmodstanden. Men den havde det svært ved fugt og temperaturer på minus 2 grader (billedet til venstre).

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt