Den er en gigant i trafikken, den er
opsigtsvækkende, utrahurtig og helt igennem
amerikansk. Og så er den også helt igennem
elektrisk. Om det sidste så tager lidt af brodden af
begrebet ”amerikansk” i disse tider, med en
alternativ tilgang til spørgsmålet om klimapolitik
hos det nye amerikanske styre, må tiden vise. Et
faktum er det, at Tesla Model X i enhver forstand er
så amerikansk, som noget kan være, ud fra det
hidtidige verdensbillede.
Spørgsmålet om bilen, set som en brik i det
klimapolitiske landskab, følger for sig (Læs
om de klima, miljø og politiske sammenhænge hér >>>).
Men som bil betragtet lever den op til det,
amerikanske biler står for. Med en længde på over 5
meter, en bredde på over 2 meter, og et anmassende
spektakulært design er den helt i overensstemmelse
med amerikanske biltraditioner.
Topmålet af…
Dertil kommer luksus løsninger, som bekræfter
fordommene om, at amerikanere helst skal leve i en
fuld automatiseret verden, hvor ikke engang det, at
smække en bildør i, er eksisterende. At bagklappen
på den store SUV er elektrisk, er der ikke noget
usædvanligt i – men at også sidedørene åbner og
lukker, uden andet end blot et let tag i et
åbningsgreb eller tryk på en knap, er nyt. Nogen vil
kalde det topmålet af luksus, andre vil kalde det
topmålet af dovenskab…
Det egenartede dørdesign ved de bageste sidedøre er
ikke mere nyt end, at Mercedes for 60 år siden
udviklede lignende konstruktioner på den
legendariske 300 SL, og det har man så tid efter
anden siden også set i andre biler. Teslas løsning
er dog mere forfinet, idet dørene ikke bare er
tophængslede og folder op lige som de oprindelige
mågevinger, men de er også led-inddelte – Tesla
kalder dem derfor for ”falkevinger” (det lyder også
mere eksotisk).
Falkevinger i praksis
Det har den lille finesse, at de ikke fylder meget
ved siden af bilen, når de åbner. Men de har på den
anden side svært ved at åbne så meget, at man kan
komme ind under dem og ind på en af de fem bageste
siddepladser, hvis bilen er parkeret på en typisk
dansk parkeringsplads foran et indkøbscenter. Det er
måske givet af at parkeringspladser i USA typisk er
noget bredere end dem, vi finder herhjemme. Men OK,
så kan man køre bilen derhen, hvor den alligevel
skal lade op – der plejer at være plads nok.
Dørene er i øvrigt forsynet med ultralydsfølere, der
sikrer, at de ikke klapper eller folder ud i
forhindringer (herunder menneskelige) ved siden af
bilen. Og så gav elektriciteten op, da temperaturen
i testperioden faldt et par grader under
frysepunktet. Dørene frøs på det nærmeste fast og
kunne kun åbne delvis uden humanitær indsats…
Masser af plads og fancy indretning
Billederne her på siden fortæller meget. Kort
fortalt er der i sagens natur (fordi bilen er så
stor) masser af plads på alle de fancy designede
sæder. Instrumenteringen minder meget om det, man
har anvendt i Model S baseret på en kæmpemæssig
skærm, men problematikken omkring skærmbetjening var
blevet forstærket af det forhold, at Model X er
fastere affjedret end Model S. Hvis ikke man
forsøger at tale til sin bil, og med stemmens magt
aktivere dens funktioner, skal man ramme felter på
den store 17" skærm, og det er under kørslen ikke
let.
Der er ellers masser, man kan ramme, for bilen har
utallige indstillingsmuligheder, men en smule
bevægelse under kørslen, så rammer man forkert og så
sker der noget ganske andet end man havde regnet
med. Måske er det en vanesag. Måske. I øvrigt er
indlæsningshastigheden af Google Earth kortet
langsommere end man forventer, i lyset af, at alle
de øvrige funktioner er så hurtige.
Rolig kørsel
En Model X kører udmærket. I kraft af dens store
vægt på 2200 kg ligger den roligt på vejen.
Tyngdepunktet er lavt og derved har man kunnet undgå
nævneværdig krængning. Men affjedringskomforten er
ikke på niveau med den, man finder hos konkurrenter
som BMW og Mercedes eller for den sags skyld Range
Rover eller Porsche.
Man må ikke glemme, at Model X godt nok kun koster
en lille million for den billigste og noget mere for
den prøvekørte variant, men det er alene inklusive
40 procent afgift. Skulle der betales samme afgift
som for konventionelle biler i prisklasse, ville
salgsprisen ramme langt over 2 millioner kroner.
Køreindstillinger
Model X har en række køreindstillinger og ligger
ikke overraskende bedst på vejen, når frihøjden er
lav – men da skal kørebanen være meget jævn. Ellers
er det i bogstavelig forstand en rystende oplevelse.
”Normal” indstillingen (som anvendes i onboard
videoen her på siden) er et udmærket kompromis, men
der er stadig noget at hente på den front. Frihøjden
kan justeres fra 13,7 til 21,1 cm, så den er alene
af den grund også udmærket offroad.
Frihøjden
kan vha. luftaffjedringen varieres
fra 13,7
til 21,1 mm.
Drivlinen i Model X er naturligvis helt exceptionel.
Den er ikke bare fuldt elektrisk, men kræfterne
leveres også til både for- og baghjul. Som sådan er
Model X en firehjulstrukken SUV, som da også kan
gøre sig i terræn, når man husker forinden at
regulere lidt på frihøjden.
Tesla er meget i vælten for tiden med selvkørende
biler. Også Model X kan køre selv, sådan til
husbehov. Systemet er radar- og kamerabaseret og
styrer pænt på vejene, så længe der er noget at
styre efter (fortrinsvis vejlinjer). Nedbremsning,
hvis ikke føreren reagerer på signaler om at han
skal overtage styringen, er en af egenskaberne.
Hurtig som en Formel E
I den prøvekørte P90D kan man få op til 510
hestekræfter på forhjulene og op til 263
hestekræfter på baghjulene. Bare ikke samtidig. På
grund af batteri kapaciteten har man maksimalt 471
hestekræfter til sin rådighed – men det rækker så
også til, at man kan nå 100 km/t på 3,9 sekunder og
dermed er en Model X P90D verdens hurtigste SUV –
eller rettere var.
For netop nu er Tesla på vej med den seneste
opdaterede udgave af Model X. Den er i princippet
identisk med P90D, men hedder P100. Den er så
kraftig, at man kan nå de 100 km/t på 2,9 sekunder,
men den har vi så ikke prøvet i denne ombæring.
Spørgsmålet er da også, om det er nødvendigt, for
hvem har lige brug for at kunne køre om kap med en
Formel E racerbil (der accelererer ligeså hurtigt).
Givet er det, at Teslaen da vil kapitulere gennem
kurverne.
Herligt så længe strømmen rækker
Ikke desto mindre kan vi efter prøvekørslen fastslå,
at Tesla Model X er en herlig oplevelse. I frostvejr
bruger den væsentlig mere strøm end det officielle
tal indikerer, men det var ingen stor overraskelse.
Til gengæld står den med firehjulstræk rigtig godt
fast på glat vej. Men bedst var den til
motorvejskørsel, hvor strømforbruget også faldt til
et forbavsende lavt niveau.
Faktisk så lavt (og formentlig forårsaget af, at der
ikke som ved bykørsel ustandseligt skal bruges meget
energi på at få den tunge bil op i fart, plus at
aerodynamikken er bedre med affjedringen i lav
position), at vi uden at blinke vil kalde en Tesla
Model X for en rigtig motorvejs-slider, langt mere
end en regulær SUV. Det er vel egentlig også ret
amerikansk…
|