Vi har tidligere prøvekørt Audi Q2, SEAT Altea og VW
Tiguan og nu er turen så kommet til storebror i
serien af nye SUV’er fra VW gruppen, Skoda Kodiaq.
De er alle mere eller mindre baseret på den samme
tekniske platform, kaldet MQB, som er yderst
fleksibel, hvad netop det store spektrum af biler,
baseret på den arkitektur er udtryk for.
Og den nye Kodiaq ER stor. På samme måde som Skoda
Octavia er markant større end søstermodellerne,
Leon, Golf og A3, er Kodiaq det også. Den måler 4,7
meter i længden og er med sine 19 cm frihøjde parat
til, at håndtere lettere terræn. Ikke mindst i den
prøvekørte topversion med 190 kraftfulde
dieselheste, assisteret af 400 Nm, 7-trins DSG gear
og variabelt firehjulstræk.
Style over Skoda
Skoda har valgt, alene at markedsføre
udstyrsvarianten Style. Det er i princippet
topudstyret, men listen over ekstraudstyr er lang og
priserne rimelige. Udgangspunktet er da også
glimrende: 3 zone klimaanlæg, dynamisk (dvs.
adaptiv) fartpilot, nøglefri betjening, 19” alufælge,
den velkendte paraply i begge fordøre (som kendes
fra Skoda Superb) og plads til ikke færre end 7
personer. Variabel plads, vel at mærke.
En paraply hører sig til i en luksus Skoda.
Den midterste sæderække er delelig og hver sektion
kan individuelt skydes frem og tilbage. Det giver
variabel benplads ved de to bageste siddepladser og
det er praktisk, for er midterrækken i bageste
position, er der ikke meget plads helt bagude. Men
mon det, trods alt, ikke kun er i de færreste
tilfælde, at alle 7 siddepladser er i brug.
Fra 270 liter til 2 kubikmeter
Når de er det, er bagagepladsen begrænset til 270
liter, men allerede når blot et enkelt bagsæde
lægges ned, øges bagagekapaciteten væsentligt. Med 5
sæder optaget af passagerer, disponerer man over 630
liter, og er man kun to i bilen har man over 2
kubikmeter til sin rådighed. Lægger man oven i købet
forreste passagersædes ryglæn ned, kan man medbringe
næsten 3 meter lange genstande. Det må siges, at
være fleksibilitet på højere niveau.
Visuelt adskiller Kodiaq sig meget fra
søstermodellerne, men den læner sig flot op af
Skodas designlinje. Finishen er høj og i den
prøvekørte udgave var sæde indtrækket en
forbilledlig kombination af læder og et velouragtigt
kunstmateriale. Herligt i sommervarmen.
STOR bil
På landevejen fornemmer man den store bil. Det er så
ikke mindre bemærkelsesværdigt i denne udgave, der
er 200 kg tungere end den billigste Kodiaq. Og
apropos pris, så koster den prøvekørte herlighed
545.000
kroner uden ekstraudstyr. Den billigste version med
1,4 liters 150 hestes TSI benzinmotor koster 456.000
kroner.
Prisforskellen er mao. forholdsvis beskeden. Har man
brug for de mange kræfter, er der ikke så megen
diskussion. Men pga. den større vægt, mærker man i
højere grad hvor stor en bil, der er tale om.
Omvendt er dieselmotoren fleksibel og meget
civiliseret. I kombination med 7-trins DSG
dobbeltkoblings automatgearet (benzin varianten har
også DSG, men kun med 6 trin) og de 235 mm brede 19”
hjul samt naturligvis firehjulstrækket bliver
kørslen rimelig dynamisk. Videoen her på siden giver
et udmærket indtryk deraf.
Firehjulstræk efter behov
Firehjulstrækket er af den type, hvor bagakslen er
forbundet med forakslen via en flerpladet kobling.
Dvs. Kodiaq'en er forhjulstrukken indtil der er brug
for firehjulstræk. Det letter lidt på
brændstoføkonomien og gør det nemmere, at komme i
nærheden af det officielle forbrugstal på 17,5
km/literen.
Baghjulsophænget er af multilink typen, det er også
med til at sikre stabilitet ved høj fart. Se i
øvrigt videoen her på siden, der giver et udmærket
indtryk af, hvor prompte firehjulstrækket reagerer,
når der er brug for det.
Fin og spændstig
Den store frihøjde på næsten 19 cm kræver beskeden
krængning på plan asfalt. Det har man opnået gennem
en forholdsvis fast affjedring. Bilen er ikke
ukomfortabel, men når underlaget er ujævnt, går det
ikke upåagtet hen, godt hjulpet af lavprofildækkene.
I øvrigt er motoren usædvanlig lydløs (se videoen
her på siden - med lyd på).
Det understreger også, at Kodiaq er en regulær SUV –
ikke en offroader. Den må trække 2 tons og er givet
vis fremragende til at komme henover en våd græsmark
eller lettere opkørt terræn – med f.eks. en stor
campingvogn. Også på det punkt er Skoda Kodiaq en
alsidig bil. Og så er fuld LED forlys i øvrigt
standard – bestemt ikke at forglemme. |